VIDEO: apart geluid motor bij gasgeven.
VIDEO: apart geluid motor bij gasgeven.
Hallo,
Sinds de aankoop heb ik iets vreemds met mijn '99 328ci (M52TU20).
Het doet zich voor wanneer je een beetje gas geeft.
Tussen het moment dat je het pedaal intrapt en de motor toeren maakt zit als het ware een vertraging.
Dit is 'normaal', alleen nu maakt mijn auto op dat moment een gek geluid.
Het is het best te omschrijven als 'Pweeep', iemand die op een soort toeter blaast.
Het is hoorbaar bij stilstand, maar ook bijvoorbeeld met de ramen open als je na een bocht wat gas geeft.
Ik heb zitten luisteren maar kan niet goed beoordelen waar het geluid vandaan komt (het is wel overduidelijk ergens bij het blok afkomstig). Daarom heb ik een video geplaatst. Het geluid is meerdere keren te horen, net voor je de motor toeren hoort maken. Rond 17 seconden hoor je het duidelijk. Helaas is het op de video niet zo goed hoorbaar als in het echt.
https://www.youtube.com/watch?v=CaQA7IooT94
Verder heb ik bij koude draaiende motor de olievuldop losgedraait. Toen was het geluid nog harder te horen en leek de motor moeite te hebben om te blijven draaien.
Iemand een idee wat dit kan zijn? Ik stoor me er aan en wil het graag verhelpen.
Bij voorbaat dank!
Sinds de aankoop heb ik iets vreemds met mijn '99 328ci (M52TU20).
Het doet zich voor wanneer je een beetje gas geeft.
Tussen het moment dat je het pedaal intrapt en de motor toeren maakt zit als het ware een vertraging.
Dit is 'normaal', alleen nu maakt mijn auto op dat moment een gek geluid.
Het is het best te omschrijven als 'Pweeep', iemand die op een soort toeter blaast.
Het is hoorbaar bij stilstand, maar ook bijvoorbeeld met de ramen open als je na een bocht wat gas geeft.
Ik heb zitten luisteren maar kan niet goed beoordelen waar het geluid vandaan komt (het is wel overduidelijk ergens bij het blok afkomstig). Daarom heb ik een video geplaatst. Het geluid is meerdere keren te horen, net voor je de motor toeren hoort maken. Rond 17 seconden hoor je het duidelijk. Helaas is het op de video niet zo goed hoorbaar als in het echt.
https://www.youtube.com/watch?v=CaQA7IooT94
Verder heb ik bij koude draaiende motor de olievuldop losgedraait. Toen was het geluid nog harder te horen en leek de motor moeite te hebben om te blijven draaien.
Iemand een idee wat dit kan zijn? Ik stoor me er aan en wil het graag verhelpen.
Bij voorbaat dank!
Re: VIDEO: apart geluid motor bij gasgeven.
Hoor ook een rammel? Disaklep?
Lijkt erop dat een vacuum aanzuiging een toeter geluid maakt.
CCV membraan?
als je de vuldop eraf hebt dan zuigt het inlaatspruitstuk valse lucht in, dus zal de motor anders/minder gaan lopen.
Succes, hoop dat iemand exact t zelfde gehad heeft en je beter kan helpen.
Lijkt erop dat een vacuum aanzuiging een toeter geluid maakt.
CCV membraan?
als je de vuldop eraf hebt dan zuigt het inlaatspruitstuk valse lucht in, dus zal de motor anders/minder gaan lopen.
Succes, hoop dat iemand exact t zelfde gehad heeft en je beter kan helpen.
Het enige verschil tussen mij en een krankzinnige, is dat ik niet krankzinnig ben...
Quintet-33 1.5(TI carbs)-Civic–Lancer-MX3 V6-Scorpio V6-Cosworth V6 -A6 V6-A4 1.6-V40 1.9D(chip)–Megane 1.9D(chip)-E46 330i (chip)-156SW1.9JTD(chip)-Chevy2.0TDCI(chip)
Quintet-33 1.5(TI carbs)-Civic–Lancer-MX3 V6-Scorpio V6-Cosworth V6 -A6 V6-A4 1.6-V40 1.9D(chip)–Megane 1.9D(chip)-E46 330i (chip)-156SW1.9JTD(chip)-Chevy2.0TDCI(chip)
Carterventilatie waarschijnlijk verstopt. Komt wel vaker voor, meestal bij veel korte ritten waarbij het vocht in de olie niet kan verdampen.
viewtopic.php?f=33&t=24663
viewtopic.php?f=33&t=24663
@ Hugo M: Die Disaklep werd vanmiddag ook door een vriend genoemd. Wat kan ik zelf het beste checken? Kun je er makkelijk bij om te inspecteren?
@ Tom_: Ja, het geluid (toet) wat in dat filmpje voorkomt is precies zoals het bij mij ook klinkt, alleen dan zonder die rammel (prrrt).
Het aantal korte ritten dat ik maak valt wel mee.
Wat ik begrijp uit het topic waar je naar linkt is dat je er niet eenvoudig bij kan en het zeker geen beginenrsklus is.
Is er iets wat ik zelf kan doen om te inspecteren?
Heel erg bedankt voor de reacties!
@ Tom_: Ja, het geluid (toet) wat in dat filmpje voorkomt is precies zoals het bij mij ook klinkt, alleen dan zonder die rammel (prrrt).
Het aantal korte ritten dat ik maak valt wel mee.
Wat ik begrijp uit het topic waar je naar linkt is dat je er niet eenvoudig bij kan en het zeker geen beginenrsklus is.
Is er iets wat ik zelf kan doen om te inspecteren?
Heel erg bedankt voor de reacties!
Als je handig bent en geen kolenschoppen hebt:
http://www.bimmerfest.com/forums/showth ... p?t=519254
En Disa modificatie/reparatie:
http://germanautosolutions.com/diy_tech ... it_diy.php

http://www.bimmerfest.com/forums/showth ... p?t=519254
En Disa modificatie/reparatie:
http://germanautosolutions.com/diy_tech ... it_diy.php

Het enige verschil tussen mij en een krankzinnige, is dat ik niet krankzinnig ben...
Ook met mijn kolenschoppen was het te doen hoor, wel goed de tijd voor nemen als er zelf mee aan de gang gaat. Ben nog het langst bezig geweest met die 'twist-on' slang die hij in het begin van het 3e filmpje blind erop zet, en alle slangklemmen die ondersteboven gemonteerd waren.
De symptomen voordat ik de carterventilatie vervangen heb waren: veel vocht/sludge rond de oliedop/peilstok, meer witte rook uit de uitlaat dan normaal, en dat chewbacca geluid op een gegeven moment. Of dit iets is wat je zelf wil/kan doen kan je het best zelf beslissen, ik vind het gewoon leuk om dit soort reparaties zelf te doen.
Voor de DISA check even de connector lostrekken, als de ratel dan weggaat weet je dat het daar vandaan komt. Als dat zo is, een andere halen of Hugo's link hierboven gebruiken voor reparatie ervan.
Succes!
De symptomen voordat ik de carterventilatie vervangen heb waren: veel vocht/sludge rond de oliedop/peilstok, meer witte rook uit de uitlaat dan normaal, en dat chewbacca geluid op een gegeven moment. Of dit iets is wat je zelf wil/kan doen kan je het best zelf beslissen, ik vind het gewoon leuk om dit soort reparaties zelf te doen.
Voor de DISA check even de connector lostrekken, als de ratel dan weggaat weet je dat het daar vandaan komt. Als dat zo is, een andere halen of Hugo's link hierboven gebruiken voor reparatie ervan.
Succes!
Wat hoor je als je de olie vul dop los draait met draaiende motor? even een extra check. Waarschijnlijk hoor je hem dan wel snierken. Maar het is bijna zeker dat je carterventilatie is. Hell wat een klus. Heb ik dus ook al moeten doen. succes kerel! Je had ook een onregelmatige toeren loop stationair toch? Waarschijnlijk zijn dat je vanosseals.
Het geluid wat je in het filmpje gepost door Tom hoort, die scheet als de motor uit gezet word, heb ik ook gehad. Cycloonfilter aldus de dealer. Geen idee hoeveel andere namen er voor dit onderdeel zijn maar zit ergens onder je inlaatspruitstuk en zitten 4 vacuum slangen op, waaronder de carterventilatie. Bij mij die zooi vervangen + bijbehorende slangen. Inlaatspruitstuk moest hiervoor wel eraf, dus meteen nieuwe pakkingen en injector rubbers erop gezet.
Ik denk dat je diezelfde olieafscheider bedoeld, die van de 4 cilinders heeft een soort cycloonvorm als je hem openmaakt. Misschien dat ze het daarom zo noemen?

Als je op deze manier de boel vervangt hoeft de inlaat er niet vanaf, maar kan je er omheen werken. Scheelt weer wat pakkingen vervangen en extra tijd, wel voor de zekerheid de pakking van het gasklephuis ook vernieuwen als je hem toch loshaalt.

Als je op deze manier de boel vervangt hoeft de inlaat er niet vanaf, maar kan je er omheen werken. Scheelt weer wat pakkingen vervangen en extra tijd, wel voor de zekerheid de pakking van het gasklephuis ook vernieuwen als je hem toch loshaalt.
Heb zelf ook een 6 pitter, maar toch noemde met het 't cycloonfilter.
@ Hugo M: Bedankt, zal eens kijken hoe ver ik daar mee kan komen!
@ Tom_: Die sludge heb ik zelf niet aan de vuldop en de peilstok. Wat betreft die Stekker loshalen bij de DISA-klep, kan dat veilig zonder storingen?
@ Longbow: Op zich loopt hij stationair prima, alleen bij echt koude motor soms zo'n dip in de toeren (+- elke 10 sec.).
Ik verdenk daar de vanosseals niet van, denk meer dat het te maken heeft met de carterventilatie. Duimen dat die vanos geen problemen gaat geven
.
Nogmaals bedankt voor het meedenken!
@ Tom_: Die sludge heb ik zelf niet aan de vuldop en de peilstok. Wat betreft die Stekker loshalen bij de DISA-klep, kan dat veilig zonder storingen?
@ Longbow: Op zich loopt hij stationair prima, alleen bij echt koude motor soms zo'n dip in de toeren (+- elke 10 sec.).
Ik verdenk daar de vanosseals niet van, denk meer dat het te maken heeft met de carterventilatie. Duimen dat die vanos geen problemen gaat geven
Nogmaals bedankt voor het meedenken!