BMW 316ti Compact met M-sportpakket na 17 jaar bezit

Show je BMW E46. Plaats hier je fotoshoots, projecten en updates.
FreudeAmFahren80
Berichten: 2
Lid geworden op: 10 mar 2023, 15:55

BMW 316ti Compact met M-sportpakket na 17 jaar bezit

Bericht door FreudeAmFahren80 » 10 mar 2023, 16:55

In het voorjaar van 2006 kocht ik als begin twintiger een toen zeer jonge BMW-Dreier van de Dealer met net geen 29.000km op de teller. De 316ti Compact met Sportpakket in de kleur Silbergrau Metallic kwam in mijn bezit voor EUR 20.750. Bouwjaar (januari) 2004. Ik hoopte er 10 jaar mee te doen, zonder al te hoge onderhoudskosten en kreeg bij BMW Dusseldorp in Apeldoorn daarvoor als (tegenwoordig steeds meer gewaardeerd) advies van de symphatieke verkoper (Jacco) mee om een enigszins beheerste rijstijl aan te houden. Wat ik toen niet had verwacht, is dat ik inmiddels 17 jaar later nog altijd in dezelfde wagen zou rijden en nog van elke rit kan genieten. Getuige bijgaande foto's van mijn reis door de Zwitserse bergen afgelopen zomer, staat hij er nog strak bij.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Opvallend is dat de kosten voor onderhoud laag zijn gebleven. Gisteren is hij in één keer door de APK gekomen, wat voor mij de aanleiding was om hier een update te posten. Buiten de gewone zaken om, is er in feite nooit iets bijzonders vervangen. Dat is ontzettend knap van BMW eigenlijk (de beruchte verhalen over de N42-motor die er soms ook zijn herken ik daarmee niet). Olieverbruik tussen de beurten door is ook na 211.000km niet meetbaar. Ik heb al het uitgevoerde onderhoud bijgehouden in Excel waarvan ik het resultaat voor de liefhebbers hieronder bijsluit.

Afbeelding

Het totaal ad. nog geen EUR 7.000, maakt dat onderhoudskosten nog geen EUR 35 per maand bedroegen (incl. banden vervangen) over de jaren dat de Compact in mijn bezit is. Wat betreft de afschrijvingskosten, kom ik op EUR 85 per maand en dat zal niet meer worden. Hoewel ervaringen uit het verleden uiteraard geen garantie voor de toekomst bieden, zet ik "het project" eerst met alle plezier voort. Met mijn rijstijl haal ik gemiddeld 1 liter op 14km, waardoor ik mij ook om die reden niet druk maak over een opvolger. Daarbij komt nog dat ik, in tegenstelling tot de nieuwprijzen, niet erg opgewonden raak van het meeste hedendaagse aanbod. Voor eventuele aandachtspunten en suggesties om de auto ook voor de komende jaren goed te houden houd ik mij dan ook warm aanbevolen. Ook voor andere interessante inzichten trouwens. Hoe vergaat het andere E46 Compact bezitters of zijn die er nog? Je ziet ze steeds minder rijden, laat staan uitgerust met een M-sportpakket.

Gebruikersavatar
witje
Berichten: 519
Lid geworden op: 30 aug 2014, 16:43

Re: BMW 316ti Compact met M-sportpakket na 17 jaar bezit

Bericht door witje » 11 mar 2023, 15:10

Leuk zo'n trouwe rijder! Ik zou m nooit meer wegdoen

FreudeAmFahren80
Berichten: 2
Lid geworden op: 10 mar 2023, 15:55

Re: BMW 316ti Compact met M-sportpakket na 17 jaar bezit

Bericht door FreudeAmFahren80 » 12 mar 2023, 12:48

Aardig om te vermelden is dat een identiek exemplaar, die in elk geval optisch in een vergelijkbare staat lijkt te verkeren met een ton minder op de teller dan de mijne, aangeboden wordt bij Autohuis Meppel: https://www.autotrack.nl/a/bmw-3-serie- ... 3-53538963. Afgaande op RDW.nl al een tijdje trouwens. Blijkbaar vinden mensen EUR 6000 toch veel voor een auto van deze leeftijd, ondanks zijn staat en km stand.

@Witje zolang hij zo doorrijdt en de onderhoudskosten niet explosief stijgen, ga ik zeker door :-)

BAS550iM
Berichten: 47
Lid geworden op: 07 jun 2022, 09:35

Re: BMW 316ti Compact met M-sportpakket na 17 jaar bezit

Bericht door BAS550iM » 14 mar 2023, 12:16

Zeker niet wegdoen, heb dezelfde gehad met sportline pakket (dus niet volledig M pakket, wel de LCI van 2004) Dus wel sportstolen e.d.
Is qua wegligging een top auto. Standaard 15 mm lager dan normale uitvoering en de stoelen zijn een van de beste. Als lease gehad voor 5 jaar. 80.000 km mee gereden zonder enige storing. Ook meerdere malen mee op circuit Zandvoort gereden. Auto's met meer vermogen rijdt je gewoon zoek door de goede wegligging. En die mishandeling kan hij goed hebben.

damianw26
Berichten: 5
Lid geworden op: 27 jan 2023, 13:59

Re: BMW 316ti Compact met M-sportpakket na 17 jaar bezit

Bericht door damianw26 » 18 mar 2023, 15:32

Mooi dat je hem al zo lang hebt, een nieuwe kopen heeft niet echt zin. Zo worden ze niet meer gemaakt :)

Plaats reactie

Terug naar “BMW 3 Serie (E46) Showroom”