Voorstellen: Matthias - E46 330i Touring 6-handbak/M-pakket

Show je BMW E46. Plaats hier je fotoshoots, projecten en updates.
Matthias
Berichten: 2
Lid geworden op: 01 jun 2021, 14:23

Voorstellen: Matthias - E46 330i Touring 6-handbak/M-pakket

Bericht door Matthias » 02 jun 2021, 09:50

Goedemorgen,

Gisteren al voorgesteld op de algemene voorstelpagina, hierbij ook in de E46 hoek. In het kort; Matthias, 23 jaar en studerend. Sinds jaar en dag BMW (Touring) liefhebber en al ver voor mijn rijbewijs aan het kijken naar mooie 3-serie Tourings. Momenteel rijd ik een Orientblauwe E46 330i Touring met de handgeschakelde 6-versnellingsbak, M-pakket en zwart leren sportstoelen. Voor mij nagenoeg de perfecte E46 qua motorisatie en uitvoering, en 99,5% roestvrij. Onderstaand een aantal foto's ter impressie, gemaakt nog voor de welverdiende wasbeurt. De originele Styling 135's zijn sinds vrijdag vers gepoedercoat terug en voorzien van nieuwe Goodyears, dus voor degene die diep in de foto's duiken, de M-emblemen voor de velgen komen eraan. ;)

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Voor de geïnteresseerden, de lange versie.

Autoverleden
Mijn autobezitcarrière begon oktober 2017 met een VW Polo 6n 1.4, niets spannends, wel praktisch en puur autorijden zonder stuurbekrachtiging. Daarna begon het echte werk met een E36 320i Touring handbak uit 1997. Man, wat was ik blij met die auto. Het geluid, de 6-cilinder en het feit dat ik na 20 jaar ein-de-lijk een eigen BMW had. Geweldig. In 2019 een mooie reis naar Zweden gemaakt van 5200km in 2 weken. Genieten. Deze is nog steeds in bezit. Na deze vakantie het DIY'en ontdekt en sindsdien mijn technische kennis en vaardigheden steeds verder aan het ontwikkelen. Onderstaand een overzicht van mijn verdere autobezit, zoals te zien, een flink uit de hand gelopen hobby :driving:

juli 2019: E46 320i Touring. Heel goedkoop gekocht, beetje aan gesleuteld, maar had nog niet echt de kennis en vaardigheden, wel wat van geleerd en na 3 maanden verkocht.
Mei 2020: E46 328i Touring. Dit was voor mij de opvolger van de E36. Sneller, comfortabeler etc. Helaas niet de beste versie, veel roest en nalatige vorige eigenaren. Deze wel voor een mooi bedrag kunnen verkopen toen ik de 330i heb aangeschaft. Met deze auto begon de mooie periode van ritjes naar Duitsland voor het ophalen van op Ebay gevonden BMW velgen en onderdelen.
Okt 2020: 330i Touring aangeschaft, zie onder.
Jan 2021: 316i Touring aangeschaft als hobbyproject, na een maand verkocht.
Mrt 2021: 325i Touring automaat uit Duitsland gehaald. Tevens een hobbyproject, ook om eens een auto te importeren. Zelf opgehaald met een autoambulance. Leuke ervaring. Bij deze auto hoort echter een verhaal. De vorige eigenaar reed ermee, auto raakte oververhit, afgesleept en bij een garage neergezet. Diagnose: koelsysteem. Wat hebben ze eraan gedaan? Alles vervangen door originele BMW onderdelen à 950 euro. Klinkt goed, denk je. Echter, hij raakte nog steeds oververhit. De vorige eigenaar had er toen genoeg van, ruilde hem in/liet hem opkopen en zo kwam die bij een handelaar terecht.

In de advertentie stond vermeld dat die warmliep. Gezien mijn eigen ervaring met het koelsysteem van de M54 motoren dacht ik dat wel te kunnen oplossen met goed ontluchten. Dus ik erheen, kijken, aardig nette auto, nog wat van de prijs afgepraat, gekocht, onderdelen besteld en toen kon de verbazing beginnen. Het viel mij op dat op de factuur geen waterpomp vermeld stond, dus ik had deze voor de zekerheid besteld. Nadat ik de auto had gehaald en de onderdelen binnen waren, heb ik het koelsysteem uit elkaar gehaald. Je voelt het waarschijnlijk al aangekomen, bij het demonteren van de waterpomp had ik meerdere onderdelen in mijn handen. De schoepenwielen waren van plastic (gelukkig) en deze lag in dertig stukjes...

Mijn conclusie op dat moment: vorige eigenaar toch vrij onprofessioneel geholpen door de betreffende garage, maar hoe is de staat van de motor? Toch een miskoop gedaan? Om dit uit te vinden, koelsysteem leeggezogen, aantal keer geflushed, alles geïnstalleerd en hopen op het beste. Op het moment van schrijven zijn we een kleine 3 maanden en 0 koelproblemen verder. Mijn moeder is helemaal verliefd op de auto en rijdt er momenteel in. Door projectplannen (325i(x)(s) E30) voor de toekomst moet deze er echter weer uit, dus staat hij te koop. Tot verdriet van moeders.

De 330i Touring
Bovenstaande 330i heb ik in oktober 2020 overgenomen van de 2e Nederlandse eigenaar. In 2013 is hij geïmporteerd naar Nederland vanuit Beieren. Alle boekjes en rekeningen erbij. Hij stond al een tijdje te koop, waren niet de beste foto's en leek daarom roest te hebben. Echter, na betere bestudering en de ontdekking dat het een 6-bak was, gaan kijken en positief verrast over de staat van de auto. De foto's deden er geen recht aan. Auto opgehaald, 7 minuten na overschrijving een boete gereden (Utrecht, 7 kmh te snel) en toen kon het genieten beginnen. Eerst een grondige schoonmaak, want de vorige eigenaar had kleine kinderen. Alles wat je als autoliefhebber niet onder je voorstoelen wilt vinden (zakjes chips, snoep, etc) was er te vinden.

Daarna begon het dromen over en zoeken naar onderdelen ter verbetering. Ik had met de 328i al een aantal plannen, maar wilde er niet meer geld insteken, omdat ik wist dat hij dat niet waard zou zijn bij verkoop. Door de gunstige aanschafprijs van de 330i en gewilde uitvoering, was er ruimte om hem helemaal naar mijn smaak te maken. Onderstaand een niet-uitputtend overzicht van de zaken die ik eraan gedaan heb. Mijn beleid is vrij strikt, onderdelen moeten origineel zijn of OEM, zoals het hoort:

- Vanos revisie met Beisan seals en antiratelkit
- Origineel M exterieurpakket geïnstalleerd, afkomstig uit Duitsland, voorbumper en sideskirts nieuw gespoten in originele kleur.
- Onderhoudsbeurt, olie, filters, etc.
- Zwart lederen sportstoelen uit Duitsland gehaald en geïnstalleerd. Origineel zaten er Chameleon lederen standaard stoelen in, dit zat totaal niet dus deze verkocht. Tevens deurpanelen vervangen, want de kleur kwam niet overeen met de nieuwe stoelen.
- Nieuwe Koni SpecialActives aan de voorzijde inclusief al het demperkleinmateriaal origineel BMW.
- Styling 68 breedset met zomerbanden aangeschaft ivm het M-pakket, na installatie van de styling 135 set de 68's met €300 winst kunnen verkopen. :)
- Styling 135 breedset uit Duitsland gehaald, nieuw laten poedercoaten en voorzien van nieuwe Goodyear Eagle F1's.
- Bluetooth module achter de radio. Helaas niet origineel.
- Motorkap, sideskirts en achterklep vervangen voor roestvrije exemplaren.

Plannen voor de toekomst:
- Blokken en schijven van Zimmermann liggen klaar
- Diff en versnellingsbakolie vervangen, ligt klaar.
- Steering quibo (wat is de Nederlandse naam?) vervangen, ligt klaar.
- Achterdempers op termijn
- Hij loopt momenteel niet perfect door een foutmelding (P1523). Hier al het een ander voor gedaan, vanos revisie, gereinigd, solenoids gewisseld, maar helaas nog geen resultaat. Hier open ik wellicht een nieuw topic over, mits ik geen bruikbare informatie vind in de bestaande vragen.
- Twijfelende over oranje/bruine lederen sportstoelen.

Mijn technische vaardigheden en kennis doe ik op aan de hand van instructievideos, repair manuals en het leren van mijn eigen fouten (stabilisatorstangrubbers vervangen, moer vastdraaien op 65nm ivm 19nm -> schroef stuk, reparatie bij de dealer voor €289. Geleerd: dubbelcheck de aangegeven torque, ga niet uit van 1 informatiebron).

Teruglezend is het een langer verhaal geworden dan vooraf gepland. Dit geeft, denk ik, mooi mijn liefhebberschap en BMW gekte aan. Ik kan er uren over praten. Ik beleef zelf veel plezier aan het lezen van de avonturen van anderen, dus hierbij mijn bijdrage. Ik hoop op het forum mijn eigen (technische) BMW kennis te vergroten, hopelijk een bijdrage te kunnen leveren voor anderen en het liefhebberschap te delen met anderen. Daarnaast nodig ik graag iemand uit die (veel) meer technische kennis heeft dan ik die het leuk vindt om mee te rijden en hem samen te bekijken op een brug, om zo meer te leren over mijn eigen auto en wat ik er nog aan kan verbeteren.

Groet,

Matthias

Gebruikersavatar
Josh330
Berichten: 215
Lid geworden op: 19 aug 2018, 18:37
Locatie: Regio Arnhem

Re: Voorstellen: Matthias - E46 330i Touring 6-handbak/M-pakket

Bericht door Josh330 » 02 jun 2021, 11:32

Dikke bak Matthias! Hier nog een E46 Touring liefhebber. Ik heb ondertussen zeer veel gedaan dus als je wat wil weten stuur gerust een bericht.

E46-330
Berichten: 15
Lid geworden op: 27 mei 2021, 08:09

Re: Voorstellen: Matthias - E46 330i Touring 6-handbak/M-pakket

Bericht door E46-330 » 03 jun 2021, 08:03

Geweldige intro! Al heb ik geen touring kan ik ze zeker waarderen, zullen er vast nog wel meer zijn die er zo over denken.

Gebruikersavatar
Patrickk
Berichten: 1871
Lid geworden op: 19 dec 2009, 04:21
Locatie: Vaart op de rijn heen en weer

Re: Voorstellen: Matthias - E46 330i Touring 6-handbak/M-pakket

Bericht door Patrickk » 03 jun 2021, 10:06

Strakke wagen!
E46 330iA touring 05-2003 110.000km
E46 330iA touring 05-2005 140.000km Edition 33


Een forum is er om te helpen en geholpen te worden.
Een simpel linkje, foto of doorverwijzing kan veel helpen!

Gebruikersavatar
Robin
BimmerPortal Team
Berichten: 1422
Lid geworden op: 12 nov 2017, 04:13
Locatie: Limburg

Re: Voorstellen: Matthias - E46 330i Touring 6-handbak/M-pakket

Bericht door Robin » 22 jun 2021, 20:23

Wat een pareltje! Welkom hier, Matthias!
BMW E46 318i Touring, 07/2003 - Showroom
Verkocht: BMW E39 528iA Touring, 01/2000 - Showroom

Ik ben beschikbaar voor fotoshoots van jouw BMW! Meer info via PB.
Volg mijn auto-avonturen op Instagram: @robinvanarkel.nl | @robins_bmw

Nulkommavierbar
Berichten: 172
Lid geworden op: 18 dec 2017, 18:01

Re: Voorstellen: Matthias - E46 330i Touring 6-handbak/M-pakket

Bericht door Nulkommavierbar » 31 okt 2021, 16:48

Hey Matthias, de steering guibo al vervangen?
Ik heb hem ook liggen. Inclusief nieuwe torx schroeven (2x). Misschien heb je nog tips? Kreeg je hem makkelijk los?

Plaats reactie

Terug naar “BMW 3 Serie (E46) Showroom”