Simon - E46 320i 2004

Show je BMW E46. Plaats hier je fotoshoots, projecten en updates.
Nulkommavierbar
Berichten: 172
Lid geworden op: 18 dec 2017, 18:01

Re: Simon - E46 320i 2004

Bericht door Nulkommavierbar » 04 jul 2022, 20:56

Iemand?

Gebruikersavatar
Marcel RSD
Berichten: 956
Lid geworden op: 24 mar 2010, 11:37

Re: Simon - E46 320i 2004

Bericht door Marcel RSD » 05 jul 2022, 08:07

Ik doe een poging.

Je hebt dus 11, 14 en 15 aderige reparatiesets.
Echter is deze van jou de flexibele versie en worden draden samen gepakt volgens onderstaand schema

Afbeelding

Volledige URL
https://www.schmiedmann.com/en/bmw-E46/ ... CM2016046C

Losse stekker kan voor een achteruitrijcamera zijn ?
Showroom:
viewtopic.php?f=104&t=26506

Mods:
- Evolve ECU tune, Alpha-N, SAP delete, oct. 98, speed limiter removal
- Evolve carbon air intakes
- Evolve IATS relocate
- Evolve Medusa Headers + 200 cell cats

Nulkommavierbar
Berichten: 172
Lid geworden op: 18 dec 2017, 18:01

Re: Simon - E46 320i 2004

Bericht door Nulkommavierbar » 05 jul 2022, 23:13

Ah, nu zie ik het: 5 dunne bruine draden worden 1 dikke bruine. En dan klopt ‘ie weer. Dank Marcel!

Nulkommavierbar
Berichten: 172
Lid geworden op: 18 dec 2017, 18:01

Re: Simon - E46 320i 2004

Bericht door Nulkommavierbar » 08 jul 2022, 21:20

Morgen bij mooi weer hoop ik even een gaatje te vinden voor die kabel-boom. En als het regent: dan verschuif ik deze klus. Er zit geen urgentie op, alles doet het verder naar behoren.

Ik plaats nog even wat kleine klussen van het niveau ‘Aller-hande’ die natuurlijk ook gewoon leuk zijn om te doen!

Als de vakantie in zicht komt dan kan het plakken van een vakantiesticker al voorpret geven:
Afbeelding

En omdat Sardinië vandaag al temperaturen meet die een zwarte auto transformeert in een mini-oventje, heb ik een mooi passend setje van Car Shades aangeschaft:
Afbeelding

Ik vond de pasvorm niet slecht. Eigenlijk best goed!
Leuk dat deze speciaal voor de e46 gemaakt is. En dat de vormen meelopen met de vormen van de auto:
Afbeelding

Afbeelding
Het geeft wel een sjiek uiterlijk. Je pakt ze er in 1 minuut weer uit, en het raam kan een flink stuk open zonder dat ze eruit vallen.

Mooi tasje erbij :-)
Afbeelding

Voor het achterraam had Car Shades niets meer in het assortiment. Na wat zoeken kwam ik bij Winparts uit. Dit systeem klap je uit en druk je tussen de spijlen van het achterraam. Eens bevestigd zit het mooi strak. Eruit pakken idem: binnen 1 minuut haal je hem er met beleid uit en klap je hem weer in.

Afbeelding

Afbeelding

Ook een nette pasvorm.
Alle beetjes helpen tegen hitte. Zo ook maar een aantal witte badlakens bij de Ikea gekocht om overdag op het dashboard en leren bekleding te leggen. We gaan ‘t zien 8)

Nulkommavierbar
Berichten: 172
Lid geworden op: 18 dec 2017, 18:01

Re: Simon - E46 320i 2004

Bericht door Nulkommavierbar » 08 jul 2022, 21:37

In het kader van ‘Aller-hande’. Ik heb een tik. En dat is dat als er ergens een schroefje mist dat ik daar last van heb. Zo irriteerde ik me al een jaar aan de ontbrekende schroef in de Electric Box:

Afbeelding

Regelmatig check ik even de website van Ekris Webshop. Soms willen de prijzen nog wel eens wisselen. Maar 4,30 voor een schroefje? Ja dahaag! Dan maar een keertje langs de sloop. Totdat ik zag dat ie nu werd aangeboden voor ‘maar’ 1,56… Nou, vooruit dan maar.

Afbeelding
Duur schroefje.

Maar wel weer fijn als alles compleet en origineel is:
Afbeelding
Hoeveel woorden kan je spenderen aan welgeteld één schroef ;-)

Nulkommavierbar
Berichten: 172
Lid geworden op: 18 dec 2017, 18:01

Re: Simon - E46 320i 2004

Bericht door Nulkommavierbar » 09 jul 2022, 22:51

Vanochtend was het prima weer, dus bezig gegaan met de kabelboom-reparatieset (Febi Bilstein). Draadje voor draadje werd gelabeld met een nummer. Daarna de rubber slang over de lengte opengeknipt. Vervolgens stuk voor stuk vervangen (van 15 draden naar 11). Febi had de zaak qua pasvorm netjes voor elkaar. Omdat dit klusje bestond uit voornamelijk gepriegel en gepruts ben ik hier wel 3 uur mee bezig geweest. Werkt erg goed om te onthaasten trouwens.

Afbeelding

De oude, originele kabelbundel heeft een zwaar leven achter de rug. Van de 15 draden waren er twee geknakt en blootgesteld (het koper hing eruit) en eentje was zelfs kats door (de witte). Het open en dicht doen van de klep zorgde voor duidelijke slijtage. Ik heb nu de boel iets meer lengte gegeven, zodat er minder spanning op staat. Zelfs de rubberen slang bleek helemaal dóór, alleen je zag dit niet, omdat dit het deel was dat in de klep zat:

Afbeelding

Verder even de vochtvreter vervangen die ik bij de accu heb gelegd (er lag een laagje vies bruin water op de bodem van de accubak). Het hielp al wel wat, er lag al beduidend minder in. Nog even een kwestie van tijd zal dit zijn eer hij weer mooi droog is:

Afbeelding

Na alles weer teruggebouwd te hebben kwam het moment van de waarheid: sleutel in het contact, omdraaien, en…. eindelijk dat lampje uit het dashboard weg? Maar nee. Helaas. Hij is er nog steeds:

Afbeelding
Ik vraag me af wat maakt dat die nog brandt. Ik heb achter de auto gekeken: alle verlichting in de klep werkt perfect.

Zou er dan een reset nodig zijn van deze storing? Heeft iemand hier ervaring mee?

Nulkommavierbar
Berichten: 172
Lid geworden op: 18 dec 2017, 18:01

Re: Simon - E46 320i 2004

Bericht door Nulkommavierbar » 09 jul 2022, 23:11

Verder moest ik altijd de handrem nog even wat strakker zetten. Die was namelijk sinds het subframe er onderuit is geweest nogal wat flauwtjes. In Nederland prima. Maar nu we hem binnenkort de Alpen over sturen, is een normale hellingproef wel prettig :-)

Gelukkig was dit zo gepiept met dopje 10:

Afbeelding

De handremhoes klik je er zo omhoog uit. Vervolgens kun je er met een klein rateltje en de handrempook op twee klikjes omhoog prima bij. Eindelijk weer een krachtige handrem.

Nulkommavierbar
Berichten: 172
Lid geworden op: 18 dec 2017, 18:01

Re: Simon - E46 320i 2004

Bericht door Nulkommavierbar » 09 jul 2022, 23:15

Vanavond de auto nog even gewassen:

Afbeelding

Fijne work-out, zo met de hand. Maar erna is het altijd even een glimlach op mijn gezicht: het blijft een mooie wagen. Je bent weer blij met wat je hebt!

Afbeelding

Afbeelding

Gebruikersavatar
U-car
Berichten: 650
Lid geworden op: 08 jun 2010, 09:43
Locatie: Rotterdam

Re: Simon - E46 320i 2004

Bericht door U-car » 19 aug 2022, 19:11

Probeer een extra massadraad aan te leggen bij de achterlichten. Die melding is vrijwel altijd een massaprobleem.

Afbeelding
Huidig: E46 330Ci cabriolet / S1000R

Nulkommavierbar
Berichten: 172
Lid geworden op: 18 dec 2017, 18:01

Re: Simon - E46 320i 2004

Bericht door Nulkommavierbar » 19 aug 2022, 23:21

Dank voor deze tip U-car. Je hebt PB

Nulkommavierbar
Berichten: 172
Lid geworden op: 18 dec 2017, 18:01

Re: Simon - E46 320i 2004

Bericht door Nulkommavierbar » 06 okt 2022, 22:06

Massaprobleem bij de achterklep: eindelijk opgelost! Dit vervelende lampje begon wel heel irritant te worden:

Afbeelding

Door de tip van U-Car op te volgen is dit nu verleden tijd. Kwestie van de accupool eraf, de achterlicht-unit eruit en de stekker bekijken gaf duidelijkheid:

Afbeelding

De massadraad is dankzij hitte helemaal weggesmolten. Hier vanuit een andere hoek goed te zien:

Afbeelding

Het draadje was ook weinig van over:

Afbeelding

Via YouTube zag ik bij een Franse e46-eigenaar de tip dat BMW een raparatiesetje hiervoor op de markt gebracht heeft onder het nummer 6112 9281 435. Deze heb ik via de webshop van Ekris meteen besteld. Kostte 2,50 :-)
Afbeelding

Misschien hebben anderen van jullie hier ook last van, dus doe er je voordeel mee.

Montage is makkelijk te doen. Maar bovenal heel fijn dat je dashboard weer clean is:-)

Nulkommavierbar
Berichten: 172
Lid geworden op: 18 dec 2017, 18:01

Re: Simon - E46 320i 2004

Bericht door Nulkommavierbar » 06 okt 2022, 22:21

Verder hebben we een geweldige zomervakantie mogen vieren met de auto. Via de Zwitserse Alpen naar Genua, daar de boot gepakt naar Olbia en genoten van het prachtige eiland Sardinië. Maar liefst 5.000 kilometer mogen wegtikken. De airco was wel nodig maar die deed het gelukkig goed:-)

Afbeelding
Genoeg plek voor een gezin van vier onder het mom ‘minder is meer’;

Afbeelding
Onderweg door de binnenlanden;

Afbeelding
Baunei;

Afbeelding
Het Sardijnse stof er even af:-)

Afbeelding
Een (motor)ontmoetingsplaats op de SS-125. Prachtweg! Flink potje sturen waar je echt voor gaat zitten!

Afbeelding
SS-125

Afbeelding
De Gotthardpass.

Nulkommavierbar
Berichten: 172
Lid geworden op: 18 dec 2017, 18:01

Re: Simon - E46 320i 2004

Bericht door Nulkommavierbar » 06 okt 2022, 22:27

Verder afgelopen week even een beurtje gegeven, namelijk een oliewissel (Castrol 5w40 Titanium Edge), Oliefilter van Mann, een luchtfilter van Mahle en het interieurfilter van Bosch (carbon-versie). Waren de kosten niet, maar dan kan hij de winter weer in.

Af en toe hoor ik een enkele keer de kachelaanjager wat geluid maken. Het komt en het gaat. Hiervoor heb ik een Nissens Kachelmotor besteld en vast op de plank gelegd. Mocht ‘ie er mee stoppen, dan heb ik weer een avondklusje staan. Die dingen komen altijd wanneer het niet uitkomt. Fijn om deze dan vast op voorraad te hebben.

Nulkommavierbar
Berichten: 172
Lid geworden op: 18 dec 2017, 18:01

Re: Simon - E46 320i 2004

Bericht door Nulkommavierbar » 06 okt 2022, 22:41

Ik zag tevens dat mijn bmw logo op de achterklep wat begon te verweren. De blanke lak werd wat poreus:
Afbeelding
Deze heb ik in 2018 vervangen en was een goedkope aftermarket. Tja, nu toch maar voor een originele gegaan. BMW nummer: 51148219237.
Kost 56,00 euro maar dan heb je ook wat:
Afbeelding

Verder de remschijven achter vervangen (Opnieuw Brembo’s), met remblokken, remslijtageindicator (Bosch), nieuwe geleidepinnen (Meyle) en verse remvloeistof (Kroon Dot4). Direct gereviseerde remklauwen van Bosch (statiegeld voor je oude klauwen) geplaatst zodat alles weer fris is:

Afbeelding

Over twee weken hoop ik naar de Fliegerschiessen te gaan met mijn zoontje. Daar zullen de winterbanden voor op het lijstje komen te staan. Wordt vervolgd:-)

Nulkommavierbar
Berichten: 172
Lid geworden op: 18 dec 2017, 18:01

Re: Simon - E46 320i 2004

Bericht door Nulkommavierbar » 08 okt 2022, 20:49

Hallo allemaal,

Ik heb een echte BMW (Blijf Maar Werken) :tong: Het volgende dient zich aan:

Afbeelding
Lampje KVS te laag.

Check:
1. Dop van Expansievat eraf: alles op peil;
2. Temperatuur bleef netjes in het midden;
3. Sensor: omgewisseld. Geen verschil;
4. Zekeringen: allen prima.

Toen eens bij de stekker naar de sensor gaan kijken:

Dan verdenk je de stekker.
Afbeelding

Nu bleek dat de stekker een soort van los in de sensor zit: hij gaf geen ‘klik’. Wat wil je met plastic van 18 jaar oud. Het staat altijd buiten, in koude, warmte, droogte en vocht. En dan mist ‘ie ook nog eens z’n jas, alias de bodemplaat. Die is dus overleden aan een sterfgeval.

Binnenkort maar eens met deze reparatiekit van BMW aan de slag:
Afbeelding

Een nieuw stekkertje met hulpstukjes, gewoon te bestellen bij de dealer.
Afbeelding

Vind het zonder bodemplaat wel prettig sleutelen en inspecteren.

Misschien op termijn toch maar eens denken aan wat meer beschutting van onderaf: nieuwe bodemplaat dus… :gek:

Plaats reactie

Terug naar “BMW 3 Serie (E46) Showroom”