Robin's E46 318i Touring - Orientblau

Show je BMW E46. Plaats hier je fotoshoots, projecten en updates.
Edward
Berichten: 1614
Lid geworden op: 11 feb 2018, 13:00

Re: Robin's E46 318i Touring - Orientblau

Bericht door Edward » 30 apr 2019, 16:17

Ja, OEM BMW kan Bosch zijn... maar een OEM product kan van betere kwaliteit zijn dan een artikel puur onder de Bosch naam. Zelfde met remblokken. Die kunnen OEM BMW wel van ATE zijn, maar wie zegt dat de remblokken onder ATE naam dezelfde kwaliteit zijn? Dat prijsverschil komt ergens vandaan en niet enkel door de naam...

Gebruikersavatar
Robin
BimmerPortal Team
Berichten: 1422
Lid geworden op: 12 nov 2017, 04:13
Locatie: Limburg

Re: Robin's E46 318i Touring - Orientblau

Bericht door Robin » 02 mei 2019, 22:42

Da's waar. Zal 'm voor de zekerheid gewoon bij de dealer halen.

Ben vandaag overigens een verder gaan kijken naar de opties van de auto. Toen ik hem heb gehaald afgelopen zaterdag zag ik al wel een blad zitten met een pairing pass. Verder niet meer naar gekeken tot vandaag. Wat blijkt: de auto heeft gewoon een prima functionerende ingebouwde carkit! Was een beetje verbaasd maar wel érg blij met deze verrassing.

Heb de afgelopen week trouwens niet héél zuinig gereden, maar heb zo ongeveer 650l uit een tank E10 (Euro 95) gehaald. l/km zweeft tussen de 8.8 en 9, dus in theorie zou ik de 700 km uit een tank moeten kunnen halen.

Velgen ben ik ook uit, hoewel ik hier nog wel even mee wacht. Wil eerst wat meer reserve opbouwen voor eventuele reparaties. Wordt 99% zeker een setje styling 135.

Heb afgelopen week ook maar even een nieuwe tankdop gehaald bij de dealer. De oude was nogal vies en verweerd. Koortje was ook gebroken, dus mocht mezelf wel een extra cadeautje geven vond ikzelf. Vandaag overigens ook de reclameplaat van het garagebedrijf eraf geschroefd en gewoon een blanco houder teruggeschroefd. Oogt gelijk weer wat beter naar mijn mening:
Afbeelding

Eerst volgende op het lijstje zijn relatief goedkope zaken: Vooral die laatste ben ik erg benieuwd naar. Lees dat de originele carkit functionaliteiten behouden blijven omdat je je telefoon met meerdere apparaten kan koppelen. Dus met de ULF en met bovenstaande bluetoothmodule voor audiostreaming. Kan iemand bevestigen of dit ook inderdaad zo is? Want in dat geval hoef ik namelijk niet persé een Android headunit aan te schaffen en ben ik wat goedkoper uit ;).
BMW E46 318i Touring, 07/2003 - Showroom
Verkocht: BMW E39 528iA Touring, 01/2000 - Showroom

Ik ben beschikbaar voor fotoshoots van jouw BMW! Meer info via PB.
Volg mijn auto-avonturen op Instagram: @robinvanarkel.nl | @robins_bmw

Gebruikersavatar
Robin
BimmerPortal Team
Berichten: 1422
Lid geworden op: 12 nov 2017, 04:13
Locatie: Limburg

Re: Robin's E46 318i Touring - Orientblau

Bericht door Robin » 18 jun 2019, 09:17

Zo, zijn we weer. Tijdje geleden alweer, relatief drukke periode op werk achter de rug die de komende anderhalve maand ook nog wel aanhoudt.

Inmiddels toch wel wat dingetjes aan de auto kunnen doen, gelukkig. Laten we beginnen met de APK: bijna zonder 'problemen' doorheen gekomen. Liep stationair ineens heel slecht, ook verhoogd toerental was niet te doseren. Bleek achteraf de olievuldop te zijn die niet goed was waardoor er valse lucht aangezogen werd. Nieuwe dop erop, en alleen met een brandend airbaglampje door de keuring gekomen!

Voor het brandende airbaglampje heb ik op Marktplaats zo'n bypass sensor gekocht voor €12,50. Bypass sensor geïnstalleerd en lampje blijft branden, ook na resetten van de module met INPA. Volgens verkoper van de bypass sensor zit het hem in de module zelf, niet in de bypass sensor. Module blijft namelijk een kortsluiting in de mat weergeven. Iemand ervaring met dit probleem?

Ook heb ik een andere set velgen gekocht. Een originele styling 68 breedset uit Duitsland. Voorbanden waren niet versleten, maar wel 10 jaar oude Pirelli's. Achter zaten net nieuwe Headway Horace banden om. Voorbanden dus de volgende dag bij ons op werk om de hoek laten vervangen voor zo goed als nieuwe Bridgestone Potenza's. Wil binnenkort de achterbanden eigenlijk ook nog een keer om laten leggen, maar heeft niet per sé prioriteit nu.

Net na het omleggen van de velgen meteen maar even foto's gemaakt:
Spoiler: Laat zien
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Nu is sinds afgelopen week m'n raammechanise links voor zo langzaamaan de geest aan het geven, dus ook hier moeten we even iets aan doen. Nu het lekkere weer eraan komt, heeft het wel redelijke prioriteit.

Wat er nu (nog steeds) op het lijstje staat om binnenkort/als eerste te doen:
  • Airbaglampje fixen (nieuwe bypass of ergens een module op de kop tikken
  • Oliebeurtje, interieurfilters etc.
  • Raammechanisme voorzijde bestuurderskant vervangen
  • Smoke knipperlichten
  • Bluetooth module voor audiostreaming
  • Ramen laten tinten (iets voor later, moet ook nog op vakantie enzo :whistle:)
  • Stuur bekleden met geperforeerd leder en meteen de plastic paneeltjes opnieuw spuiten
  • Nieuwe M-pook, huidige begint een beetje oud te worden
  • Bekerhouders monteren ipv telefoonhouder onder armsteun
  • LED kentekenverlichting
  • Xenon inbouwen
BMW E46 318i Touring, 07/2003 - Showroom
Verkocht: BMW E39 528iA Touring, 01/2000 - Showroom

Ik ben beschikbaar voor fotoshoots van jouw BMW! Meer info via PB.
Volg mijn auto-avonturen op Instagram: @robinvanarkel.nl | @robins_bmw

Gebruikersavatar
Bart70
Berichten: 10824
Lid geworden op: 15 dec 2013, 12:36
Locatie: Zuid-Holland
Contacteer:

Re: Robin's E46 318i Touring - Orientblau

Bericht door Bart70 » 19 jun 2019, 06:55

Mooie velgen onder deze wagen !

Module zou ik 2e hands maar eens zoeken dan, zijn vast wel te vinden, of het zit in je matje zelf, dan kun je dat uitcoderen dacht ik.

lekker bezig, het tinten zal hem ook netjes gaan staan !

Gebruikersavatar
Mr._T-Rex
Berichten: 1954
Lid geworden op: 30 sep 2009, 18:27

Re: Robin's E46 318i Touring - Orientblau

Bericht door Mr._T-Rex » 19 jun 2019, 08:35

Styling 68 staat altijd goed! Ziet er meteen stuk beter uit zo :)
'05 M3 CS coupé - Showroom
'01 530i touring - daily

'02 330i M-tech II sedan - Sold
'95 328i M-tech coupé - Sold

Gebruikersavatar
Robin
BimmerPortal Team
Berichten: 1422
Lid geworden op: 12 nov 2017, 04:13
Locatie: Limburg

Re: Robin's E46 318i Touring - Orientblau

Bericht door Robin » 19 jun 2019, 11:17

Bart70 schreef: 19 jun 2019, 06:55 Mooie velgen onder deze wagen !

Module zou ik 2e hands maar eens zoeken dan, zijn vast wel te vinden, of het zit in je matje zelf, dan kun je dat uitcoderen dacht ik.

lekker bezig, het tinten zal hem ook netjes gaan staan !
Thanks! In het matje zelf kan het haast niet zitten, daar is juist die bypass module voor lijkt mij. Die simuleert het signaal dat normaliter van de mat af komt. Ga inderdaad maar eens zoeken naar een tweedehands module om 'm even te testen.
Mr._T-Rex schreef: 19 jun 2019, 08:35 Styling 68 staat altijd goed! Ziet er meteen stuk beter uit zo :)
Zekers, staat een stuk beter dan die zwarte velgen die er bij aankoop onder zaten. Vind het er bij een donkere auto altijd zo goedkoop en 'plasticky' uitzien.

Heb overigens nog iets voor op het verlanglijstje bedacht. Stuur opnieuw bekleden met van dat geperforeerde leer. Zag op AliExpres en dergelijke sites al van die DIY setjes zijn. Is die kwaliteit een beetje aan te bevelen, of is dat van die meuk waar je binnen een jaar opnieuw aan kan beginnen?
BMW E46 318i Touring, 07/2003 - Showroom
Verkocht: BMW E39 528iA Touring, 01/2000 - Showroom

Ik ben beschikbaar voor fotoshoots van jouw BMW! Meer info via PB.
Volg mijn auto-avonturen op Instagram: @robinvanarkel.nl | @robins_bmw

Gebruikersavatar
Robin
BimmerPortal Team
Berichten: 1422
Lid geworden op: 12 nov 2017, 04:13
Locatie: Limburg

Re: Robin's E46 318i Touring - Orientblau

Bericht door Robin » 03 sep 2019, 00:36

Tijdje geleden alweer, niet? In de tussentijd heb ik (gelukkig) niet stilgezeten, hoewel ik er eigenlijk nog niet écht gekke dingen mee heb gehad, sta ik nu wel voor een uitdaginkje.

Onlangs heb ik de lambdasonde na de kat vervangen omdat deze een storing gaf. Soit, lambda dus vervangen, storing gewist. De motor liep na het wissen wel een beetje onregelmatig, maar na een stukje gereden te hebben was deze weg. Na een aantal dagen, brandde ineens het motorstoringslampje weer. Motor liep niet onregelmatig meer, dus ging er eigenlijk van uit dat nu de lambda voor de kat overleden was, gezien lambda's zoals ik heb begrepen vaak tegelijk of kort na elkaar gaan. Zojuist via OBD de auto uitgelezen en tot mijn verbazing stond er géén lambda-storing in, maar deze:
Afbeelding

Dus, mengsel additief cilinderrij 1 hoog. Na even snel gegoocheld te hebben, kom ik veelal op een eng woord uit: vacuümlek. Kan dit kloppen? En mijn voornaamste vraag: waar moet ik gaan zoeken?

In positief nieuws: heb eindelijk een fatsoenlijke foamlans gekocht voor m'n Nilfisk hogedrukreiniger. Een Monello Lancia. Erg tevreden met het resultaat!
Spoiler: Laat zien
Afbeelding
Afbeelding
Binnenkort maar eens een goed kleien en in de wax zetten. Hoop 'm hiermee een beetje winterklaar te maken.

Overigens blijf ik maar kijken naar andere sets velgen. Vind de styling 66 niet verkeerd staan, maar zou graag nog een maatje groter willen. Nu heeft een vriend van me een set styling 269 19"onder z'n Z4 zitten. Heb foto's gezien van een E46 met styling 269 (zie spoiler hieronder) en vind het erg mooi staan. Zou ze zelf wel in 18" nemen. Enige nadeel aan styling 269, is dat het prijskaartje nogal hoog is. Voor een fatsoenlijke set met goede banden leg je tussen de €1200 en €1500 neer. Gezien ik binnenkort op vakantie ga, moeten die helaas nog even wachten.

Ideaalplaatje met styling 269:
Spoiler: Laat zien
Afbeelding
BMW E46 318i Touring, 07/2003 - Showroom
Verkocht: BMW E39 528iA Touring, 01/2000 - Showroom

Ik ben beschikbaar voor fotoshoots van jouw BMW! Meer info via PB.
Volg mijn auto-avonturen op Instagram: @robinvanarkel.nl | @robins_bmw

Gebruikersavatar
Robin
BimmerPortal Team
Berichten: 1422
Lid geworden op: 12 nov 2017, 04:13
Locatie: Limburg

Re: Robin's E46 318i Touring - Orientblau

Bericht door Robin » 04 sep 2019, 22:33

Na grondig onderzoek lijkt het erop dat ik de oorzaak van m'n vacuümlek gevonden heb. Alle afdekplaten eraf geschroefd, carterventilatieslangen nagelopen, vacuüm slangen nagelopen en allemaal zonder resultaat. Tot we bij het monteren van de afdekplaten per ongeluk dit slangetje tegen kwamen.

Afbeelding Afbeelding

Nieuw, tijdelijk koppelstukje geplaatst. Alle andere slangen nagelopen door er remmenreiniger op te spuiten en te kijken of het toerental omhoog liep en tot nu toe met succes. Motor loopt weer als een zonnetje en nog geen verhoging in toerental tijdens stationair lopen. Slangetje liep van het gasklephuis naar een vacuümpotje toe.

Nu even afwachten of de storing terugkomt. Wat een klein slangetje, vooralsnog, voor problemen kan veroorzaken.
BMW E46 318i Touring, 07/2003 - Showroom
Verkocht: BMW E39 528iA Touring, 01/2000 - Showroom

Ik ben beschikbaar voor fotoshoots van jouw BMW! Meer info via PB.
Volg mijn auto-avonturen op Instagram: @robinvanarkel.nl | @robins_bmw

Daytonawim
Berichten: 854
Lid geworden op: 10 mei 2016, 21:24

Re: Robin's E46 318i Touring - Orientblau

Bericht door Daytonawim » 05 sep 2019, 04:57

De auto’s worden ouder en zeker een BMW is er gevoelig voor lekkages in het vacuüm, inlaat en/of carterventilatie systemen
Valse lucht zorgt voor afwijkingen in de aangezogen lucht, maw er is meer lucht aanwezig dan de computer heeft gemeten.

Draai de olie vuldop maar eens los, of trek de peilstok er maar eens uit bij lopende motor, deze 2 worden bij klachten vaak over het hoofd gezien, maar beide moeten wel afdichten voor een goede loopcultuur met name stationair.
Mitsubishi Outlander limited 2019 ( geen PEHV)
Ex E90 325i lci 2012
Ex E46 330XIA 2003
Ex E38 750i 1995
Ex E28 (M) 535iA 1984, 1986

Gebruikersavatar
Robin
BimmerPortal Team
Berichten: 1422
Lid geworden op: 12 nov 2017, 04:13
Locatie: Limburg

Re: Robin's E46 318i Touring - Orientblau

Bericht door Robin » 05 sep 2019, 09:29

Probleem leek verholpen, maar is dus niet zo helaas. Motor managementlampje schoot net weer aan.

Olievuldop zit er net nieuw op, maar we kwamen tot de conclusie dat een van de nokjes waar de 'ring' van die dop omheen hoort te zitten afgebroken is. Hierbij is het ook zo dat de dop zelf hierdoor enige speling heeft. Eigenlijk is dit gek, want in de dop zelf zitten ook een soort klemmetjes dit zichzelf vast horen te klemmen aan het ijzer in het vulgat.

Enige manier om dit afgebroken nokje te repareren is door de klepdeksel te vervangen. Zijn er nog andere manieren? D.w.z. door het plaatsen van een aftermarket vuldop?
BMW E46 318i Touring, 07/2003 - Showroom
Verkocht: BMW E39 528iA Touring, 01/2000 - Showroom

Ik ben beschikbaar voor fotoshoots van jouw BMW! Meer info via PB.
Volg mijn auto-avonturen op Instagram: @robinvanarkel.nl | @robins_bmw

Gebruikersavatar
Robin
BimmerPortal Team
Berichten: 1422
Lid geworden op: 12 nov 2017, 04:13
Locatie: Limburg

Re: Robin's E46 318i Touring - Orientblau

Bericht door Robin » 07 sep 2019, 17:59

Weer even een korte update. Gisteravond even geprobeerd druk uit te oefenen op de olievuldop. Je merkte dat de auto heel even schokte op het moment dat ik m'n hand op de dop drukte, maar daarna perfect liep. Maar eens kijken of ik ergens een klepdeksel op de kop kan tikken.

Daarnaast vroeg ik me af of er goede/betere aftermarket klepdekselpakkingen zijn? Zag dat deze bij de dealer rond de €80,- kosten. Valt me nog wel mee eerlijk gezegd. Maar gezien ze bij deze motoren nog wel eens willen lekken ben ik benieuwd naar andere en wellicht betere opties.
BMW E46 318i Touring, 07/2003 - Showroom
Verkocht: BMW E39 528iA Touring, 01/2000 - Showroom

Ik ben beschikbaar voor fotoshoots van jouw BMW! Meer info via PB.
Volg mijn auto-avonturen op Instagram: @robinvanarkel.nl | @robins_bmw

Daytonawim
Berichten: 854
Lid geworden op: 10 mei 2016, 21:24

Re: Robin's E46 318i Touring - Orientblau

Bericht door Daytonawim » 07 sep 2019, 20:12

Wees heel voorzichtig met de klepdeksel, is plastic en met monteren en vast zetten breekt er zo maar wat af!

Ik monteer eigenlijk altijd een originele of een van een gerenomeerd merk Victor reinz.
Denk ook even aan de bougiepijpen en of afdichtringen daarvoor.
Zet gelijk nieuwe afdichtringen op je peilstok.

Je zou even bij Offenga kunnen kijken ( heb daar echt geen aandelen in )

Ik las ergens dat je een N42 motor heb, let ook hier op er zijn 3 type 318 motoren namelijk.
Mitsubishi Outlander limited 2019 ( geen PEHV)
Ex E90 325i lci 2012
Ex E46 330XIA 2003
Ex E38 750i 1995
Ex E28 (M) 535iA 1984, 1986

Gebruikersavatar
Robin
BimmerPortal Team
Berichten: 1422
Lid geworden op: 12 nov 2017, 04:13
Locatie: Limburg

Re: Robin's E46 318i Touring - Orientblau

Bericht door Robin » 09 sep 2019, 09:51

Hey Wim,

Bedankt voor je tips. Offenga heeft zo snel ik kan zien helaas geen klepdelsels voor N42. Was idd van plan om gelijk afdichtingen van peilstok na te kijken. Voor wat betreft de klepdekselpakking: deze is bij Offenga net zo duur als bij de dealer, dus pak 'm dan meteen maar bij de dealer.

Hoop dat ik er volgende week, uiterlijk over twee weken aan kan beginnen. Is 't een beetje te doen, of is 't weer zo'n werk waarvan je denkt: "liever niet"?

Update: net even zitten speuren op Google en kwam deze tegen bij Bimmerproducts: een originele M-dop zónder de ring. Als ik de website moet geloven past deze ook op alle modellen van de E46. Denk dat dit m'n laatste optie is voor ik begin aan het vervangen van het kleppendeksel. Iemand ervaring met deze dop?
BMW E46 318i Touring, 07/2003 - Showroom
Verkocht: BMW E39 528iA Touring, 01/2000 - Showroom

Ik ben beschikbaar voor fotoshoots van jouw BMW! Meer info via PB.
Volg mijn auto-avonturen op Instagram: @robinvanarkel.nl | @robins_bmw

Gebruikersavatar
Robin
BimmerPortal Team
Berichten: 1422
Lid geworden op: 12 nov 2017, 04:13
Locatie: Limburg

Re: Robin's E46 318i Touring - Orientblau

Bericht door Robin » 18 sep 2019, 13:05

Weer een korte update: olievuldop past perfect. Probleem is voor 90% weg, auto loopt veel beter maar storing blijft terugkomen. Gezien we alle slangen hebben nagelopen met remmenreiniger en de motor hier niet op reageerde, vermoed ik twee dingen:
  1. Storende LMM
  2. Carterventilatie
De LMM is het makkelijkst te controleren, dus daar begin ik vanavond maar eens mee. Mocht dit geen resultaat hebben, ga ik voor de carterventilatie.
BMW E46 318i Touring, 07/2003 - Showroom
Verkocht: BMW E39 528iA Touring, 01/2000 - Showroom

Ik ben beschikbaar voor fotoshoots van jouw BMW! Meer info via PB.
Volg mijn auto-avonturen op Instagram: @robinvanarkel.nl | @robins_bmw

FirstString
Berichten: 42
Lid geworden op: 18 aug 2019, 06:59

Re: Robin's E46 318i Touring - Orientblau

Bericht door FirstString » 20 sep 2019, 12:30

Hi,

Ik verving vandaag mijn brandstoffilter, en het lijkt erop dat mijn probleem is verholpen. Heb je daar al aangedacht?
E46 318i Executive 2001

Plaats reactie

Terug naar “BMW 3 Serie (E46) Showroom”