Pagina 1 van 2

BMW E46 330i Sedan LCI - Trackday

BerichtGeplaatst: 10 sep 2018, 16:09
door Gerro1992
Goedendag forumleden,

omdat ik meer ervaring op het circuit wil opdoen heb ik vorig jaar een BMW 330i handgeschakeld gekocht, deze auto in combinatie met de M54B30 motor leek mij heel leuk. al snel kwam ik er achter dat ik een band kreeg met deze BMW. wat een heerlijke auto is dit, de handbak schakelt top en de feedback van het gaspedaal en stuurgedrag is optimaal. een drift maken gaat heel gemakkelijk, vooral als het iets vochtig is. Na mijn 330i pre-facelift goed te hebben kunnen verkopen kocht ik een LCI variant, weer een handbak uiteraard. deze heeft minder km gereden en ziet er veel strakker uit. Ook is deze 330i voorzien van Sportstoelen, Xenon, een werkende Climate control en mooie originele 17 inch velgen. Deze zijn nu voorzien van slicks. het onderstel heb ik aangepast met de Eibach Sport Line set en M3 E46 draagarmrubbers. deze aanpassing is duidelijk merkbaar. ik ben niet van plan duizenden euro's hier in te steken. ook omdat mijn nieuwe huisje in december 2019 klaar is, heb ik momenteel iets andere prioriteiten. ik ben van mening dat je ook met minder geld veel lol kunt beleven op het circuit en met een drift dag. Met deze BMW 330i ben ik nu 2x op Zandvoort geweest (2.15 min ronde tijd) en 1x op Assen. Met mijn pre-facelift 330i ben ik 5x op Zandvoort geweest. ik merk dat ik in de Tour en Sport klasse iedereen makkelijk bij been met 'Vrij Rijden'. het klinkt misschien stom, maar ik heb veel race games gespeeld zoals Gran Turismo en Project Cars. het gevoel heb ik al wel een beetje.

ik heb de 330i een grote beurt gegeven inclusief:
- Alle bougies
- cardan olie, motor olie, versnellingsbak olie
- alle filters zijn vervangen
- remvloeistof Dot 4 vervangen
- waterpomp vervangen, de vorige knarsten

Nog te doen:
- goede remmerij
- veerpoot brug voor en achter (iemand nog tips?)
- ander Diff

ik heb al veel verschillende E46 330i's projecten voorbij zien komen, erg leuk om dit te kunnen volgen via deze site!

Klopt het dat de 330i handbak meer geld waard gaat worden, omdat deze uitsterft en weinig verkocht is in handbak?


Groeten Gerro

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Re: BMW E46 330i Sedan LCI - Trackday

BerichtGeplaatst: 11 sep 2018, 08:23
door Dutchie
Welkom! zo ben ik ook begonnen :love:

http://bimmerportal.nl/forum/viewtopic.php?f=29&t=37568

Erg fijne auto's en machtig mooie motoren waar nog zat vermogen uit te halen valt zonder er al te veel geld in te steken.

Echter, bij veel circuit gebruik raad ik je aan de oliepomp aan te laten pakken, laat het moertje van de oliepomp borgen, of ga voor een upgrade oliepomp. Het moertje wil nog wel eens loslopen bij deze motoren (ik heb het 3x gehad in 4 jaar tijd, maar lagerschade tot gevolg).

Daarnaast, tsja, de waarde van de 330 handbakken, ik zie ze nog steeds dalen in prijs, en of ze ooit nog omhoog gaan.. ik heb geen idee! Ik ben benieuwd of de E46 hetzelfde gaat doen als de E36 nu doet.

Maar veel plezier met de auto! voor tips en tricks kun je altijd bij me terecht, ik ken ze van binnen en van buiten!

Re: BMW E46 330i Sedan LCI - Trackday

BerichtGeplaatst: 11 sep 2018, 12:05
door Gerro1992
Hallo Dutchie,

bedankt voor je reactie, leuk!
en voor je tip voor de oliepomp, ik ga dit proberen op te lossen door het moertje te borgen!

ik heb veel gelezen op dit portal van je.

ik zoek nu een technisch handboek van de M54B30 motor, kan ik niet zo snel vinden.

Groeten!

Re: BMW E46 330i Sedan LCI - Trackday

BerichtGeplaatst: 11 sep 2018, 19:56
door TobyW
Leuk project! Ik zit ook ovee zoiets na te denken en heb me ingelezen. Qua remmen zou ik in eerste instantie andere remblokken proberen, Pagid wordt vaak aangeraden. Wat ben je met het diff van plan, een 3.46?

Re: BMW E46 330i Sedan LCI - Trackday

BerichtGeplaatst: 11 sep 2018, 20:27
door Sander-E46
Hee Gerro,

Ik rijd ook een LCI 330i HANDBAK in het zwart zonder M pakket. Ik heb toevallig ook een setje eibach sportline gekocht, paar vraagjes:

Hoe ervaar je het? Heb je ook de "links" achter de voorste schokdemper ingekort? Heb je ze op de originele dempers zitten?

Groeten Sander

Re: BMW E46 330i Sedan LCI - Trackday

BerichtGeplaatst: 12 sep 2018, 07:50
door Gerro1992
TobyW schreef:Leuk project! Ik zit ook ovee zoiets na te denken en heb me ingelezen. Qua remmen zou ik in eerste instantie andere remblokken proberen, Pagid wordt vaak aangeraden. Wat ben je met het diff van plan, een 3.46?


Bedankt @TobyW, ik adviseer het zeker. Zouleuk zijn als er meer 330i's op het circuit te zien zijn. ik zie er al een handje vol rijden op een Vrij Rijden sessie. Bedoel jij 'Hella Pagid ' remblokjes?

Qua diff ga ik me nog even inlezen hoe of wat. 3.46 is wel geliefd volgens mij.

Re: BMW E46 330i Sedan LCI - Trackday

BerichtGeplaatst: 12 sep 2018, 07:53
door Gerro1992
Sander-E46 schreef:Hee Gerro,

Ik rijd ook een LCI 330i HANDBAK in het zwart zonder M pakket. Ik heb toevallig ook een setje eibach sportline gekocht, paar vraagjes:

Hoe ervaar je het? Heb je ook de "links" achter de voorste schokdemper ingekort? Heb je ze op de originele dempers zitten?

Groeten Sander


Hallo Sander,

Dan zien onze 330i's er bijna hetzelfde uit! de 330i zonder M-pakket kun je, vind ik, beter onderscheiden met een normale e46 :)

Sport Line veren ervaar ik heel goed, vooral als je een 'standard' onderstel gewend bent. ik heb de standard schokdempers laten zitten, misschien een verkeerde bezuiniging..

Mijn wens is om ooit een E46 M3 te kopen, even sparen..

Re: BMW E46 330i Sedan LCI - Trackday

BerichtGeplaatst: 12 sep 2018, 09:32
door TobyW
[quote="Gerro1992"Bedankt @TobyW, ik adviseer het zeker. Zouleuk zijn als er meer 330i's op het circuit te zien zijn. ik zie er al een handje vol rijden op een Vrij Rijden sessie. Bedoel jij 'Hella Pagid ' remblokjes?[/quote]
Hella Pagid zijn volgens mij standaard (OEM) remblokken. Dus je wilt Pagid Racing. De jongen van [img=https://www.youtube.com/watch?v=SqfmoqsLxl0]deze video[/img] gebruikt Pagid RSL29 remblokken.

Op deze site (in het Duits) beschrijft iemand uitgebreid de verbouwing van zijn E46 328i. Hij heeft dan EBC Red Stuff remblokken, waarvan hier staat dat die vrij waardeloos zijn. Grassroots Motorsports heeft ook een artikel over remmen. Ik zou in ieder geval nog over staalflex remleidingen gaan nadenken, bijv. van Fischer.

De jongen van dit Youtube kanaal heeft ook nuttige informatie.

Een 3.46 is volgens mij het kortste diff dat op de E46 te krijgen was. Maar op de snelweg gaat je toerental dan duidelijk omhoog, ik weet niet of ik dat bij een dual-use auto snel zou doen.

Veerpoot brug kun je bijv. van Wiechers krijgen.

Re: BMW E46 330i Sedan LCI - Trackday

BerichtGeplaatst: 13 sep 2018, 08:40
door Dutchie
Een 3.46 is een erg leuke upgrade voor de 330, echter houdt ook wel rekening met je topsnelheid (bij 220 zit je dan namelijk al in de begrenzer met een 5-bak)

Ikzelf had een 3.38 van een 330i automaat, dat was een erg fijne upgrade.

Re: BMW E46 330i Sedan LCI - Trackday

BerichtGeplaatst: 13 sep 2018, 14:02
door Gerro1992
TobyW schreef:[quote="Gerro1992"Bedankt @TobyW, ik adviseer het zeker. Zouleuk zijn als er meer 330i's op het circuit te zien zijn. ik zie er al een handje vol rijden op een Vrij Rijden sessie. Bedoel jij 'Hella Pagid ' remblokjes?

Hella Pagid zijn volgens mij standaard (OEM) remblokken. Dus je wilt Pagid Racing. De jongen van [img=https://www.youtube.com/watch?v=SqfmoqsLxl0]deze video[/img] gebruikt Pagid RSL29 remblokken.

Op deze site (in het Duits) beschrijft iemand uitgebreid de verbouwing van zijn E46 328i. Hij heeft dan EBC Red Stuff remblokken, waarvan hier staat dat die vrij waardeloos zijn. Grassroots Motorsports heeft ook een artikel over remmen. Ik zou in ieder geval nog over staalflex remleidingen gaan nadenken, bijv. van Fischer.

De jongen van dit Youtube kanaal heeft ook nuttige informatie.

Een 3.46 is volgens mij het kortste diff dat op de E46 te krijgen was. Maar op de snelweg gaat je toerental dan duidelijk omhoog, ik weet niet of ik dat bij een dual-use auto snel zou doen.

Veerpoot brug kun je bijv. van Wiechers krijgen.[/quote]

bedankt voor je uitgebreide advies! ik heb net de remblokjes besteld!!

Re: BMW E46 330i Sedan LCI - Trackday

BerichtGeplaatst: 13 sep 2018, 14:03
door Gerro1992
Dutchie schreef:Een 3.46 is een erg leuke upgrade voor de 330, echter houdt ook wel rekening met je topsnelheid (bij 220 zit je dan namelijk al in de begrenzer met een 5-bak)

Ikzelf had een 3.38 van een 330i automaat, dat was een erg fijne upgrade.


thanx! wat is de topsnelheid van de 3.38 ongeveer? ik vind de max van 250 wel leuk namelijk.

Re: BMW E46 330i Sedan LCI - Trackday

BerichtGeplaatst: 13 sep 2018, 15:33
door Dutchie
Volgens mij ga je met een 3.38 ook niet veel harder dan 225/230.

Re: BMW E46 330i Sedan LCI - Trackday

BerichtGeplaatst: 14 sep 2018, 09:19
door Gerro1992
oké, met een bepaalde toevoeging in je diff spert deze ook niet meer lijkt mij. denk aan dikkere olie etc.

Re: BMW E46 330i Sedan LCI - Trackday

BerichtGeplaatst: 14 sep 2018, 16:23
door Dutchie
Wat bedoel je precies?

Re: BMW E46 330i Sedan LCI - Trackday

BerichtGeplaatst: 18 sep 2018, 11:27
door Gerro1992
ik was benieuwd of ik met mijn huidige diff (standard diff) meer kan sperren met een bepaalde dikkere olie. bijzondere vraag inderdaad;-)