BMW 316ti M sportpakket - update 31-12: in 2021 niet alleen rijden in de Bimmer...

Show je BMW E46. Plaats hier je fotoshoots, projecten en updates.
BMW Rulezz
Berichten: 9
Lid geworden op: 23 apr 2018, 20:26

BMW 316ti M sportpakket - update 31-12: in 2021 niet alleen rijden in de Bimmer...

Bericht door BMW Rulezz » 25 apr 2018, 16:01

Na de 316ti met M sportpakket (bouwjaar 1-2014) bijna 12 jaar in mijn bezit te hebben (aangekocht in mei 2006 bij BMW Dusseldorp uit de "huisselectie"), bij deze maar eens een showroom aanmaken. Gezien de uitstekende ervaringen, mag deze meteen als een hommage beschouwd worden. De Compact rijdt/schakelt zoals het hoort, verbruikt geen olie tussen de beurten (die laat ik twee jaar zitten, omdat ik 10-12.000 km per jaar rijd) en maakt geen bijgeluiden. Ik moet er aan toevoegen dat ik een rustige rijder ben (zeker met een koude motor), de auto in een garagebox gestald staat en hij alleen voor langere ritten wordt gebruikt.

Zo nu en dan zie ik op dit forum de vraag terugkomen welke onderhoudskosten kleven aan het bezit van een BMW 3 serie e46. Hoewel dit natuurlijk uiteenloopt, heb ik met alle door mij bewaarde facturen een overzicht van de onderhoudshistorie gemaakt en hieronder ingesloten voor de geïnteresseerden (incl. kosten en km's). Alvast enkele feiten daaruit: aan onderhoud heb ik net geen EUR 5.000 uitgegeven in die 12 jaar, wat neerkomt op gemiddeld EUR 35 per maand (banden inclusief); de remblokken hebben het 159.000 km volgehouden en zijn nu voor het eerst vervangen (alleen de voorzijde tezamen met de voorste schijven); enkel het vervangen van twee schroefveren (achter) en stabilisatorstangen (voorzijde) kunnen tot nu toe aangemerkt worden als buitengewoon onderhoud.

Wetende dat het morgen anders kan zijn, wil ik nog opmerken dat het met een N42 motor dus ook gewoon goed kan gaan, terwijl die op het forum nog wel eens voorbij komt als zijnde problematisch. Ik heb mij voorgenomen om net zo lang door te rijden tot de eerste echte problemen komen (zo'n experiment maakt het alleen al de moeite waard) en hoop op nog wat extra jaren rijplezier. Tot slot: de aanschafprijs (EUR 20.750) verminderd met de geschatte huidige waarde ad. EUR 4.000 maakt dat de afschrijving minder dan EUR 120 per maand heeft bedraagt, wat gelet op de geringe huidige waarde alleen maar minder gaat worden gedurende de tijd. Vooralsnog geen haar op mijn hoofd die overweegt om 20 – 30.000 Euro uit te geven voor een opvolger.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Laatst gewijzigd door BMW Rulezz op 31 dec 2020, 20:05, 3 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Zoef007
Berichten: 218
Lid geworden op: 04 okt 2010, 17:51

Re: BMW 316ti M sportpakket - Maximal Freude am fahren für w

Bericht door Zoef007 » 27 apr 2018, 14:47

Netjes hoor. Mooi origineel geheel.
Ik heb in mijn 1e 316ti Compact ruim 3 ton op gas gereden en heb geheel dezelfde ervaringen gehad. Nagenoeg geen onderhoud. Het ligt er ook aan of je lange stukken kan rijden waardoor alles voldoende op bedrijfstemp komt etc etc.
Lekker blijven rijden zou ik zeggen.

BMW Rulezz
Berichten: 9
Lid geworden op: 23 apr 2018, 20:26

Re: BMW 316ti M sportpakket - Maximal Freude am fahren für w

Bericht door BMW Rulezz » 27 apr 2018, 17:13

Met deze opbeurende vooruitzichten ga ik eerst eens proberen de 2 ton te halen, wat al geweldig zou zijn. In dit tempo is dat nog 4 jaar doorrijden. Ik zal de ervaringen tussentijds hier delen.

Bedankt voor je complimenten!

Yor
Berichten: 929
Lid geworden op: 23 apr 2017, 21:49

Re: BMW 316ti M sportpakket - Maximal Freude am fahren für w

Bericht door Yor » 27 apr 2018, 19:07

Nette wagen!

Gewoon lekker doorrijden inderdaad. Een nieuwe kost altijd meer geld.

BMW Rulezz
Berichten: 9
Lid geworden op: 23 apr 2018, 20:26

Re: BMW 316ti M sportpakket - Maximal Freude am fahren für wenig

Bericht door BMW Rulezz » 08 dec 2019, 12:17

De 316ti compact wordt bijna 16 jaar oud en is nu 13 1/2 jaar in mijn bezit. Kilometerstand inmiddels 178.000. Sinds mijn laatste post van maart 2018 volstond afgelopen voorjaar het bijstellen van het dimlicht om verder glansrijk de APK te doorstaan. Daarmee blijft de teller voor onderhoudskosten over al die jaren onder de EUR 5000 incl. banden, wat neerkomt op een bedrag ad. gemiddeld EUR 30 aan onderhoud per maand of EUR 33 per 1.000 gereden kilometers. Aanschafprijs minus huidige marktwaarde gedeeld door het aantal maanden in bezit, in casus de afschrijving, nadert voorts de EUR 100 per maand of EUR 120 per 1.000 gereden kilometers. Kom daar maar eens om met een welke andere auto dan ook.

Al met al nog meer reden om er met veel genoegen in te stappen en dat blijf ik dan ook doen. Hieronder de bijgewerkte onderhoudshistorie. Ik zal een volgende update plaatsen na de onderhoudsbeurt die voor maart 2020 gepland staat.

Afbeelding

Edward
Berichten: 1614
Lid geworden op: 11 feb 2018, 13:00

Re: BMW 316ti M sportpakket - Maximal Freude am fahren für wenig

Bericht door Edward » 08 dec 2019, 12:43

Wat een verschil hè... aan reparaties aan de 318ti Compact van mijn vriendin zijn we nu binnen anderhalf jaar al ruim 3600,- kwijt. De helft daarvan ging op aan het vervangen van de klepseals, carterventilatie en excentriek-as (plus bijbehorende onderdelen). De rest aan veren, remleidingen, modules, deurslot... vele typische E46-kwaaltjes zijn nu wel zo'n beetje aangepakt of gereviseerd met nieuwe onderdelen. Wij hebben letterlijk andermans 'reden voor inruil' gekocht, maar nu staat er dan wel een leuk autootje voor de deur :driving: Auto heeft nu net 162000 gereden.

BMW Rulezz
Berichten: 9
Lid geworden op: 23 apr 2018, 20:26

Re: BMW 316ti M sportpakket - Maximal Freude am fahren für wenig

Bericht door BMW Rulezz » 08 dec 2019, 15:39

@Creative

De post ( viewtopic.php?f=29&t=59739&p=686968#p686968 ) van jullie Compact incl. foto van de transport naar NL was mij niet ontgaan.

Ik beschik over onvoldoende technische kennis om het verschil in onderhoud te kunnen verklaren (de factor toeval allicht , verschil in binnen of buiten stallen, verschillende rijstijl, al dan niet tijdig uitgevoerd regulier onderhoud, etc) maar wanneer de auto hiermee technisch terug gebracht is
in de juiste staat, dan kan jouw vriendin uitkijken naar jaren lang rijplezier in een wagen op stand. De E46 compact is, zeker in combinatie met M sportpakket en in een dergelijke uiterlijke staat, eentje die zeldzaam aan het worden is in het straatbeeld. Ook het interieur is naar mijn smaak een esthetisch hoogtepunt. De gebruikte kunststoffen zijn heel wat beter dan de materialen waarmee de nieuwe BMW's mee afgewerkt zijn.

Edward
Berichten: 1614
Lid geworden op: 11 feb 2018, 13:00

Re: BMW 316ti M sportpakket - Maximal Freude am fahren für wenig

Bericht door Edward » 08 dec 2019, 16:51

Ja, onze 318ti is haar leven begonnen door een 9 maanden durende opleiding te volgen bij BMW AG München zelf, als 1.2 Sonderablauf/Dienstfahrzeug. Daar zal misschien af en toe best wel eens wat ruiger mee omgesprongen zijn als 'wagen voor het personeel'. Dat zullen niet veel kilometers zijn geweest, want de eerste onderhoudsbeurt is bij 22.543km - in een andere regio - door Autohaus Kruft (BMW Dealer) in Oberhausen uitgevoerd. Daarna is de eigenaresse verhuisd naar Baden-Württemberg en daar is de auto bij Autohaus Netuschil (BMW Dealer) in Böblingen onderhouden. Aan het onderhoud heeft het niet gelegen, wel aan de regio en het verkeerde gebruik van de wagen. Veel korte ritjes waaronder woon-werkverkeer (eerst Weil im Schönbuch - Böblingen en een paar jaar later Holzgerlingen - Böblingen), veel sneeuw en als tweede auto veel buiten gestaan in de kou. Het is niet anders... maar de rest van de wagen is lekker vol met opties (daar heeft BMW AG totaal niet op bezuinigd) en zoals je al zegt: je ziet ze steeds minder in deze originele samenstelling.

BMW Rulezz
Berichten: 9
Lid geworden op: 23 apr 2018, 20:26

Re: BMW 316ti M sportpakket - Maximal Freude am fahren für wenig

Bericht door BMW Rulezz » 08 dec 2019, 20:05

Interessante analyse. Een auto met een verhaal ook nog eens. Mooi!

BMW Rulezz
Berichten: 9
Lid geworden op: 23 apr 2018, 20:26

Re: BMW 316ti M sportpakket - update na inspectie II

Bericht door BMW Rulezz » 20 mar 2020, 21:49

Afgelopen week de Compact naar BMW specialist Frans Grijpink in Zweins (Friesland) gebracht voor een Inspectie II en de jaarlijkse APK. Liefde voor het merk BMW is bij zowel vader als zoon Grijpink goed merkbaar. Alles naar tevredenheid verlopen. Aanvullend op het voorgeschreven onderhoud bleek dat de einddemper niet meer in orde was . Aangezien deze ruim 16 jaar heeft gezeten en de auto verder in erg goede staat verkeert, gekozen voor wederom een originele BMW einddemper. Voornamelijk hierdoor (die kost EUR 430 excl. montage), voor het eerst een wat pittige garagerekening. Wanneer de auto zo nog wat jaren door kan, is het allemaal goed te overzien.

Een opsomming wat er gebeurd is:

remvloeistof verversen
oliewissel en filter
interieurfilter
luchtfilter
nieuwe boegies
koelvloeistof vervangen (heeft er 4 jaar in gezeten)
remmerij gangbaar maken/reinigen
airco afvullen
einddemper vervangen

De wagen stond er eerder deze maand als volgt bij naast zijn tweelingbroer.

Afbeelding

Onderhouds(kosten)schema dientengevolge bijgewerkt alsmede enkele diagrammen:

Afbeelding

Afbeelding

Tot zover eerst maar.

Gebruikersavatar
Robin
BimmerPortal Team
Berichten: 1422
Lid geworden op: 12 nov 2017, 04:13
Locatie: Limburg

Re: BMW 316ti M sportpakket

Bericht door Robin » 06 apr 2020, 10:41

Mooie grafiekjes! Ziet er weer top uit.
BMW E46 318i Touring, 07/2003 - Showroom
Verkocht: BMW E39 528iA Touring, 01/2000 - Showroom

Ik ben beschikbaar voor fotoshoots van jouw BMW! Meer info via PB.
Volg mijn auto-avonturen op Instagram: @robinvanarkel.nl | @robins_bmw

Marcel 316ti
Berichten: 1
Lid geworden op: 28 apr 2020, 10:13

Re: BMW 316ti M sportpakket

Bericht door Marcel 316ti » 28 apr 2020, 10:35

Goedemorgen,

Afgelopen zaterdag een 316ti uit 2003 gekocht voor de vrouw, ze wilde altijd al een BMW. Auto heeft een M-interieur, waardoor de stoel wat lager is dan de comfort stoelen. Is er een technisch oplossing om de stoel wat hoger in de rails te krijgen? Hoor graag of er iemand een oplossing hiervoor heeft.

Alvast bedankt.

Marcel

Yor
Berichten: 929
Lid geworden op: 23 apr 2017, 21:49

Re: BMW 316ti M sportpakket

Bericht door Yor » 28 apr 2020, 10:44

Kun je niet de stoelverstelling omhoog doen?

BMW Rulezz
Berichten: 9
Lid geworden op: 23 apr 2018, 20:26

Re: BMW 316ti M sportpakket

Bericht door BMW Rulezz » 28 apr 2020, 14:15

Wil je er een Pausmobiel van maken? ;-) Stoelverstelling zou inderdaad afdoende moeten zijn. In de hoogste stand zit ik zelfs al met mijn hoofd tegen het plafond aan. Overigens ervaar ik diezelfde sportstoelen als een waar genot. Zowel om esthetische redenen als vanwege het comfort. Ik zal het sterker vertellen: ik zou niet willen ruilen met een nieuwe 1 serie wanneer daar die onooglijke platte standaardzetels in zitten. Nu ik toch in mijn "eigen showroom" zit: ik heb zonet een bestelling van de originele set van 4 velours matten geplaatst bij de dealer ad. EUR 110. Hiertoe besloten nadat de imitatie matten mij steeds meer tegen beginnen te staan vanwege ernstige slijtplekken bij de pedalen na slechts 3 jaar gebruik. Hoewel twee maal zo duur, zagen de originele er na de eerste 13 jaar nl. beter uit dan deze imitatie nu.

BMW Rulezz
Berichten: 9
Lid geworden op: 23 apr 2018, 20:26

Re: BMW 316ti M sportpakket - in 2021 niet alleen rijden in de Bimmer...

Bericht door BMW Rulezz » 31 dec 2020, 13:40

Om zijn 17 jarig jubileum kracht bij te zetten, hierbij een update m.b.t. mijn Compact waarin ik dit keer een modificatie met jullie kan delen. Niet één van blijvende aard overigens, want daar wordt het zelden beter van (just my 50ct), maar een functionele aanpassing: een dakdragerset met fietsbeugel van het Zweedse merk Thule. Als fietsliefhebber zocht ik naar een mogelijkheid om mijn tweewieler mee te nemen om een keer heel ergens anders een fietstocht te maken. Hierbij vielen zowel de trekhaak met fietsenrek (kosten niet meer in verhouding tot de waarde van de auto waarvan bovendien de resterende levensduur onzeker is) als een drager op de achterklep (dit blijkt niet mogelijk bij dit type auto) af. Na een proefrit kan ik melden dat de uiteindelijke keus voor dit systeem een goeie zet is geweest. Met bijna hetzelfde gemak als je een pak muesli in het bovenste keukenkastje zet, plaats en bevestig je de fiets op het dak. Eenmaal rijdend, herinnert niks je er meer aan dat er een fiets bovenop staat: het is niet te horen en in de spiegels ook niet te zien. Zowel de dakdragers als de beugel kunnen op slot.

Voor de rest vergaat het de Compact nog uitstekend. Sinds de grote beurt met APK afgelopen maart geen kosten gehad en enkel een deciliter koelvloeistof bijgevuld. Hij nadert bijna de 190.000km, waarvan ik er zelf ruim 160.000 bij heb gereden in de afgelopen 14,5 jaar. Afgelopen maand heb ik serieus overwogen om hem in te ruilen voor deze jong gebruikte 1 serie (3d. met M pakket en Hifi: https://www.storybmw.nl/bmw/p/bmw-1-ser ... d-25273453). Hoewel dit mij een waardige opvolger toe lijkt die ook kwa prijsstelling interessant is, heb ik met de aanschaf voor de fietsdrager definitief besloten om voorlopig door te rijden met de Compact. Het voelt inmiddels ook als een soort project/experiment waarvan ik benieuwd ben hoe lang hij het volhoudt.

Voor de wieler liefhebbers onder ons die hetzelfde systeem ambiëren, volgen hier de exacte specificaties van de benodigde onderdelen:

Set van 2 dakdragers: Thule Evo WingBar 108
Voeten: Thule Rapid System 753
Voertuigafhankelijke bevestigingskit: kit 183065
Fietsbeugel: Thule ProRide Black 598

Kosten tezamen: EUR 365,=

Zijn er tot slot nog ervaringsdeskundigen die uitsluitsel kunnen geven of het verstandig is om de wasstraat te gebruiken i.c.m. de dakdragers (fietsbeugel wel verwijderd)? Hoewel de montagehandleiding dit afraadt, staan de meeste wasstraten dit wel gewoon toe namelijk.

Afbeelding

Afbeelding

Plaats reactie

Terug naar “BMW 3 Serie (E46) Showroom”