MarkieV's E46 318i naar 328 touring

Show je BMW E46. Plaats hier je fotoshoots, projecten en updates.
peter1981
Berichten: 61
Lid geworden op: 17 jul 2017, 08:02

Re: MarkieV's E46 318i naar 328 touring

Bericht door peter1981 » 29 jul 2017, 14:40

Mooi project man
Deze ga ik zeker volgen :duimen:

MarkieV
Berichten: 15
Lid geworden op: 04 nov 2013, 20:22

Re: MarkieV's E46 318i naar 328 touring

Bericht door MarkieV » 04 aug 2017, 09:37

Nu de motor loopt ben ik begonnen met de aandrijflijn.
Hieronder zijn de verschillen in de aandrijfassen te zien, doordat de motor en dif groter zijn is de aandrijfas van de 6 cilinder net wat korter.
Afbeelding

Het dif van de 4 cilinder er onderuit.
Afbeelding

En daar zijn ze naast elkaar.
Afbeelding

Ook zijn de verschillen tussen de flenzen van de homokineten goed te zien. Zo zitten de homokineten van de 4 cilinder met M8 bouten vast terwijl de 6 cilinder M10 bouten gebruikt
Afbeelding

Het was nogal een gevecht om de aandrijfassen te demonteren. Van de 4 cilinder gingen met enige tegenzin.
Afbeelding

Maar die van de 6 cilinder kwamen echt voor geen mogelijkheid los.... :(
Afbeelding

Toen maar even echt gereedschap geleend. Deze werkt hydraulisch en zonder al teveel moeite gaf de as zich met een flinke klap toch gewonnen :gekdoen:
Afbeelding
Afbeelding

Voor montage maar even goed opgepoetst en in het vet gezet, want daar heb ik natuurlijk geen zin in de volgende keer.
Afbeelding
Afbeelding

Bij het aansluiten van het schakelmechanisme kwam ik erachter dat de versnellingspook helemaal naar achteren stond, deze moest dus ook over gezet worden. Het duurde alleen wel even voordat ik erachter was hoe het achterste gedeelte vast zat. Dus hieronder maar even een foto reportage
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Uiteindelijk (zoals zoveel andere dingen) als je het eenmaal weet is het simpel... :bang:
En ook weer hier de verschillen goed te zien
Afbeelding
Afbeelding

Ik ben er trouwens achter gekomen, dat na het vervangen van de EWS module de centrale vergrendeling niet meer werkt, dat is een beetje een tegenvaller :'( . Ik ben bang dat ik toch het binnenwerk van de oude sleutel in mijn sleutel moet zetten. Ik heb de zogenaamde diamantsleutel en de donor is van het oude type, is dit een eenvoudig over te zetten?

Heeft dit hieronder nog waarde om over te zetten naar de touring, bij mij zit dit er achterin niet in. En wil in de toekomst wel wat uitbreiden met de audio, en wil zoveel mogelijk achterin bouwen.
Afbeelding

Om een beetje ruimte te maken in de schuur zal ik binnenkort de donor auto leeghalen van alles wat bruikbaar is, iemand hier nog tips wat te bewaren van de donor?

Gebruikersavatar
martinus83
Berichten: 618
Lid geworden op: 05 jul 2012, 21:25
Locatie: Noord-brabant

Re: MarkieV's E46 318i naar 328 touring

Bericht door martinus83 » 04 aug 2017, 19:34

Komt nog veel bij kijken, niet zomaar een motorswap bij een achterwielaandrijver

Plaats reactie

Terug naar “BMW 3 Serie (E46) Showroom”