MarkieV's E46 318i naar 328 touring
MarkieV's E46 318i naar 328 touring
Hallo allemaal,
Nu de donorauto in de schuur staat is het tijd om dit draadje naar de projectenmap te verplaatsen.
Gisteren druk bezig geweest de M43B19 te reanimeren na een volledig stukgelopen drijfstanglager.
Na wat poets en oplap werk draait de motor zonder bijgeluiden, maar heb er geen vertrouwen in dat het lang blijft lopen.
Gisterenavond dus de donor 328 opgehaald.
Bij de eerste bezichtiging was er beloofd dat de motor het zou doen en dat alleen de accu leeg was. Gisteren was er met startkabels erbij toch geen leven in te krijgen... Evengoed de gok maar gewaagd.
Vanavond eens kijken of ik een oorzaak kan vinden.
Voor deze swap heb ik internet afgestruind voor informatie, maar het valt toch op dat er specifiek voor de E46 weinig info te vinden is.
Wat ik weet dat er gewisseld moet worden:
Motor (duh)+ aanbouwdelen
Bak
Differentieel
aandrijfassen
EWS module
ECU (kabelboom?)
Sleutels
Om het nog wat ingewikkelder te maken rij ik op gas, dus ook de LPG installatie moet uitgebreid worden met 2 cilinders.
Kom maar op met alles wat ik vergeten ben! (of met afkeurende en demotiverende reacties )
Nu de donorauto in de schuur staat is het tijd om dit draadje naar de projectenmap te verplaatsen.
Gisteren druk bezig geweest de M43B19 te reanimeren na een volledig stukgelopen drijfstanglager.
Na wat poets en oplap werk draait de motor zonder bijgeluiden, maar heb er geen vertrouwen in dat het lang blijft lopen.
Gisterenavond dus de donor 328 opgehaald.
Bij de eerste bezichtiging was er beloofd dat de motor het zou doen en dat alleen de accu leeg was. Gisteren was er met startkabels erbij toch geen leven in te krijgen... Evengoed de gok maar gewaagd.
Vanavond eens kijken of ik een oorzaak kan vinden.
Voor deze swap heb ik internet afgestruind voor informatie, maar het valt toch op dat er specifiek voor de E46 weinig info te vinden is.
Wat ik weet dat er gewisseld moet worden:
Motor (duh)+ aanbouwdelen
Bak
Differentieel
aandrijfassen
EWS module
ECU (kabelboom?)
Sleutels
Om het nog wat ingewikkelder te maken rij ik op gas, dus ook de LPG installatie moet uitgebreid worden met 2 cilinders.
Kom maar op met alles wat ik vergeten ben! (of met afkeurende en demotiverende reacties )
Laatst gewijzigd door MarkieV op 14 aug 2016, 15:50, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: MarkieV's E46 318i naar 328 touring
Leuk project!
Swap je de remmen ook?
Swap je de remmen ook?
Re: MarkieV's E46 318i naar 328 touring
Hou er rekening mee dat je als je van 4 naar 6 cilinders gaat, dit via de RDW moet laten aanpassen op je kenteken.
Als je dit niet doet, kom je de APK niet door en ik meen dat het verzekeringstechnisch ook gevolgen heeft.
M.a.w. de verzekering zal de extra cilinders kunnen zien als reden om niet uit te keren. Het is dus ook zaak hen op de hoogte te stellen nadat de RDW goedkeuring heeft gegeven.
Als je dit niet doet, kom je de APK niet door en ik meen dat het verzekeringstechnisch ook gevolgen heeft.
M.a.w. de verzekering zal de extra cilinders kunnen zien als reden om niet uit te keren. Het is dus ook zaak hen op de hoogte te stellen nadat de RDW goedkeuring heeft gegeven.
Re: MarkieV's E46 318i naar 328 touring
Als er betere remmen op de 328 zitten (zal wel), dan gaan die ook over inderdaad!
Over het omkeuren houd ik me aan onderstaande reactie van de RDW:
In gebruik genomen na 31 december 1997:
Als het voertuig in gebruik is genomen na 31 december 1997 moet het voertuig voldoen aan zowel de permanente eisen als de toelatingseisen. In de praktijk betekent dit dat het voertuig in omgebouwde toestand overeen moet komen met een bestaande typegoedkeuring. De RDW adviseert dan ook om eerst bij de fabrikant van het voertuig of zijn gemachtigde vertegenwoordiger in Nederland na te vragen of er een dergelijke typegoedkeuring bestaat en of het voertuig in gewijzigde uitvoering overeenkomt met de typegoedkeuring. Als dit het geval is zal aan u een Certificaat Van Overeenstemming (CVO) worden verstrekt. Deze moet u bij de keuring tonen.
Aangezien de 3 serie ook met de nieuwe motor is geleverd, zou een CVO niet lastig te verkrijgen moeten zijn.
Ik moet dit nog met de dealer bespreken trouwens.
Edit: hier trouwens ook nog wel een handige link met (zoals het lijkt) niet al te veel indianenverhalen:
http://www.driving-fun.com/forum/viewto ... e&start=25
Over het omkeuren houd ik me aan onderstaande reactie van de RDW:
In gebruik genomen na 31 december 1997:
Als het voertuig in gebruik is genomen na 31 december 1997 moet het voertuig voldoen aan zowel de permanente eisen als de toelatingseisen. In de praktijk betekent dit dat het voertuig in omgebouwde toestand overeen moet komen met een bestaande typegoedkeuring. De RDW adviseert dan ook om eerst bij de fabrikant van het voertuig of zijn gemachtigde vertegenwoordiger in Nederland na te vragen of er een dergelijke typegoedkeuring bestaat en of het voertuig in gewijzigde uitvoering overeenkomt met de typegoedkeuring. Als dit het geval is zal aan u een Certificaat Van Overeenstemming (CVO) worden verstrekt. Deze moet u bij de keuring tonen.
Aangezien de 3 serie ook met de nieuwe motor is geleverd, zou een CVO niet lastig te verkrijgen moeten zijn.
Ik moet dit nog met de dealer bespreken trouwens.
Edit: hier trouwens ook nog wel een handige link met (zoals het lijkt) niet al te veel indianenverhalen:
http://www.driving-fun.com/forum/viewto ... e&start=25
Re: MarkieV's E46 318i naar 328 touring
328i heeft voor 300x22 en achter 294x19
318i (143pk?) heeft voor 286x22 en achter 276x19 (geventileerd) of 280x10 (massief)
318i (143pk?) heeft voor 286x22 en achter 276x19 (geventileerd) of 280x10 (massief)
Re: MarkieV's E46 318i naar 328 touring
De eerste geluiden komen alweer uit de motor van de touring, dus dat ging nog sneller dan gedacht...
Goed nieuws is dat de 328 enige tekenen van leven heeft gegeven.
Eerst veel puin moeten ruimen in de vorm van kromme bumpers, een radiateur met de afdruk van de motor, stukjes viscokoppeling en fanbladen en wat losliggende bedrading.
Na wat benzine gevuld te hebben begon er met het omhalen van de sleutel meteen benzine te lekken.
Onder de achterbank bleek de toevoer en retourleiding doorgeknipt, deze weer doorverbonden.
Na wat elektra uitpluizen bleek de hoofdstroom (dikke kabel) op de startmotor geen spanning te krijgen.
Zekeringkast en draadboom uitgeplozen, in de kofferbak nog een 250A hoofdzekering gevonden, maar geen probleem te vinden.
In een noodoplossing een nieuwe hoofdstroomkabel getrokken en warempel een plofje en een zucht.
Inmiddels al zo vaak geprobeerd dat de al niet zo volle accu het voor gezien hield.
Megafrustratie na een avond sleutelen en dan net niet lopen
Straks maar weer verder
*edit*
Iemand nog een idee waar ik kan zoeken naar het probleem van de missende hoofdstroom?
Goed nieuws is dat de 328 enige tekenen van leven heeft gegeven.
Eerst veel puin moeten ruimen in de vorm van kromme bumpers, een radiateur met de afdruk van de motor, stukjes viscokoppeling en fanbladen en wat losliggende bedrading.
Na wat benzine gevuld te hebben begon er met het omhalen van de sleutel meteen benzine te lekken.
Onder de achterbank bleek de toevoer en retourleiding doorgeknipt, deze weer doorverbonden.
Na wat elektra uitpluizen bleek de hoofdstroom (dikke kabel) op de startmotor geen spanning te krijgen.
Zekeringkast en draadboom uitgeplozen, in de kofferbak nog een 250A hoofdzekering gevonden, maar geen probleem te vinden.
In een noodoplossing een nieuwe hoofdstroomkabel getrokken en warempel een plofje en een zucht.
Inmiddels al zo vaak geprobeerd dat de al niet zo volle accu het voor gezien hield.
Megafrustratie na een avond sleutelen en dan net niet lopen
Straks maar weer verder
*edit*
Iemand nog een idee waar ik kan zoeken naar het probleem van de missende hoofdstroom?
Re: MarkieV's E46 318i naar 328 touring
De 328 loopt!
en zuiver ook, pak van m'n hart moet ik zeggen.
Volgende acties worden kabelboom vrijmaken en te transplanteren onderdelen/modules op te sporen.
Een paar vragen:
Iemand een idee waar de EWS en ECU gemonteerd zitten?
Waar zit de sensor die de chip in de sleutel detecteert?
Scheelt mij een hoop zoeken
alvast bedankt.
en zuiver ook, pak van m'n hart moet ik zeggen.
Volgende acties worden kabelboom vrijmaken en te transplanteren onderdelen/modules op te sporen.
Een paar vragen:
Iemand een idee waar de EWS en ECU gemonteerd zitten?
Waar zit de sensor die de chip in de sleutel detecteert?
Scheelt mij een hoop zoeken
alvast bedankt.
Re: MarkieV's E46 318i naar 328 touring
Eindelijk wat foto's toegevoegd.
Iemand nog een idee waar ik die dingen kan vinden?
Iemand nog een idee waar ik die dingen kan vinden?
Re: MarkieV's E46 318i naar 328 touring
1983: E12 520i automaat
1984: Ford Capri II 2.3GT
1985: E10 2002 ti
1992: E21 323i
2004: Alfa Romeo 156 2.0 16V (8,5 jaar)
2012: E46 328i Executive (5,5 jaar)
2019: E60 523i Executive LCI automaat
2020: Mitsubishi Outlander 2.0 Edition Two Automaat
Re: MarkieV's E46 318i naar 328 touring
Het project heeft een tijdje stil gelegen helaas (iets met gezinsuitbreiding )
Nu weer wat verder gekomen:
Achterophanging en dif eraf
Motor eruit
Nu draadjes uitpluizen, EWS kastje ook gevonden
Kan iemand vertellen wat ik hier onder de CD wisselaar mis?
Kan het ook zijn dat er een versterker huis achter dit frame?
Aankomende 2 weken vier ik vakantie in de schuur dus hoop veel vooruitgang te boeken.
Edit:
Zijn er bekende motorische storingen bekend van de M52B28? Nu hij eruit ligt is dat natuurlijk eenvoudig te vervangen.
Ook ben ik wel benieuwd naar wat er aan de motor te doen is om 'm wat pittiger te maken, bijv. spagetti of chip, wie kan me daarmee helpen?
Nu weer wat verder gekomen:
Achterophanging en dif eraf
Motor eruit
Nu draadjes uitpluizen, EWS kastje ook gevonden
Kan iemand vertellen wat ik hier onder de CD wisselaar mis?
Kan het ook zijn dat er een versterker huis achter dit frame?
Aankomende 2 weken vier ik vakantie in de schuur dus hoop veel vooruitgang te boeken.
Edit:
Zijn er bekende motorische storingen bekend van de M52B28? Nu hij eruit ligt is dat natuurlijk eenvoudig te vervangen.
Ook ben ik wel benieuwd naar wat er aan de motor te doen is om 'm wat pittiger te maken, bijv. spagetti of chip, wie kan me daarmee helpen?
Re: MarkieV's E46 318i naar 328 touring
Weer wat vorderingen. De donor is leeg van alles wat ik wil gebruiken (hoop ik).
Inmiddels de touring naar binnen gereden. Hij staat nu alweer bijna een jaar stil en dat was te merken helaas.
Het front ging er gelukkig snel af.
Tijdens demonteren van de radiateur viel er een heel gat in, beetje jammer weer. Ik weet niet wat voor plastic ze bij BMW gebruiken, maar dit was zoals de eerder vervangen delen ook helemaal pulp geworden.
Zo liet ik hem gisteren achter, vandaag weer verder
Ik kwam deze nog tegen bij de donor, weet iemand waarvoor deze unit dient?
Inmiddels de touring naar binnen gereden. Hij staat nu alweer bijna een jaar stil en dat was te merken helaas.
Het front ging er gelukkig snel af.
Tijdens demonteren van de radiateur viel er een heel gat in, beetje jammer weer. Ik weet niet wat voor plastic ze bij BMW gebruiken, maar dit was zoals de eerder vervangen delen ook helemaal pulp geworden.
Zo liet ik hem gisteren achter, vandaag weer verder
Ik kwam deze nog tegen bij de donor, weet iemand waarvoor deze unit dient?
Re: MarkieV's E46 318i naar 328 touring
Dat is de GM5 module, stuurt oa je centrale vergrendeling, elektrische ramen en dakje enzo aan. Kun je niet 1 op 1 over zetten aangezien deze op je sleutel is ingelezen
Re: MarkieV's E46 318i naar 328 touring
Dank je Lex, in dat geval denk ik niet dat ik die hoef te wisselen.
Zoals gezegd zit er wat snelheid in het project.
De ietwat slome krachtbron eruit.
Old vs new
Verschil tussen de gebruikte stekkers goed te zien. Links de stekker van de touring, rechts van de donor. De touring is trouwens uit 2001, de donor volgens mij uit 98.
Beetje solderen
En klaar!
Nog wat roestproblemen oplossen
En ook weer bruikbaar
En daar issie dan! Fits like a glove!
Nu kom ik de minder logische zaken tegen die niet meer passen, zoals de stabilisatorstang. In het rood ongeveer de afstand tot de kokerbalk, terwijl de stang al tegen de carterpan zit
Dus de stang van de donor opgezocht, waarna het verschil duidelijk te zien is.
Achter de rechte stabilisatorstang van de 4-cilinder. Aan de voorkant de stang die duidelijk meer ruimte geeft voor de grotere motor.
Bij aansluiten van de gaskabel kom ik erachter dat de donor geen cruise control heeft...
Boven de dubbele aansluiting van de 4 cilinder onder de enkele aansluiting.
Wel lijkt de gasrol uit te breiden te zijn voor cruise control (zie het nokje links op de gasrol), maar weer even op onderzoek uit hiervoor. Of kan iemand mij hier op het forum mee helpen?
En als mooie afsluiting van deze post (tromgeroffel op de achtergrond......)
Hij loopt!!!!
Zoals gezegd zit er wat snelheid in het project.
De ietwat slome krachtbron eruit.
Old vs new
Verschil tussen de gebruikte stekkers goed te zien. Links de stekker van de touring, rechts van de donor. De touring is trouwens uit 2001, de donor volgens mij uit 98.
Beetje solderen
En klaar!
Nog wat roestproblemen oplossen
En ook weer bruikbaar
En daar issie dan! Fits like a glove!
Nu kom ik de minder logische zaken tegen die niet meer passen, zoals de stabilisatorstang. In het rood ongeveer de afstand tot de kokerbalk, terwijl de stang al tegen de carterpan zit
Dus de stang van de donor opgezocht, waarna het verschil duidelijk te zien is.
Achter de rechte stabilisatorstang van de 4-cilinder. Aan de voorkant de stang die duidelijk meer ruimte geeft voor de grotere motor.
Bij aansluiten van de gaskabel kom ik erachter dat de donor geen cruise control heeft...
Boven de dubbele aansluiting van de 4 cilinder onder de enkele aansluiting.
Wel lijkt de gasrol uit te breiden te zijn voor cruise control (zie het nokje links op de gasrol), maar weer even op onderzoek uit hiervoor. Of kan iemand mij hier op het forum mee helpen?
En als mooie afsluiting van deze post (tromgeroffel op de achtergrond......)
Hij loopt!!!!
Re: MarkieV's E46 318i naar 328 touring
Je hebt de gaskabel cruisecontrol nodig van de 6 clinder zo uit m'n hoofd aangezien het een andere gasklep is.
Re: MarkieV's E46 318i naar 328 touring
De gaskabel heeft hetzelfde tonnetje dus die zou op het gashuis moeten passen. Heb nog even op de tekeningen gekeken van de 6 cilinder en daar lijkt het erop dat het systeem hetzelfde werkt als bij mijn auto.
Heeft er misschien hier iemand een foto van een 325 of 328 met cruise control?
Als er ook 2 kabels naar de gasklep gaan zou ik het op die manier op kunnen lossen.
Tot dusver trouwens nog geen tekening gevonden met zo'n dubbele gasrol
Heeft er misschien hier iemand een foto van een 325 of 328 met cruise control?
Als er ook 2 kabels naar de gasklep gaan zou ik het op die manier op kunnen lossen.
Tot dusver trouwens nog geen tekening gevonden met zo'n dubbele gasrol