plorie's 328iA exe
plorie's 328iA exe
Sinds een paar dagen staat er een e46 voor de deur, heerlijke rijmachine met wat kleine aandachtspuntjes en genoeg mogelijkheden om te modden
Na een E34 en E38 en wat ander Duits spul tussendoor is het een 328iA Executive geworden. Een '98'er met 235k op de teller. Hij is eerder dit jaar uit Duitsland geimporteerd en zit best leuk in de opties (maar kan altijd beter...).
Elke keer dat ik weer naar een andere auto zocht, stond een schuifdakje op mijn wishlist... maar wist ik telkens weer thuis te komen met een auto zónder ik sleutel, en mod, erg graag. Al heb ik de laatste jaren minder zin/tijd voor klusprojecten, en deze valt ook erg mee.
Op de weg naar huis hoorde ik vlak bij huis opeens wat rare "KLOENG" geluiden van de achteras komen. Ik moest gelijk denken aan de subframe-perikelen, maar zo klonk het ook weer niet...
Aandachtspuntjes:
- gebroken achterveer *zucht, valt mee*
- linker PDC-sensor is overleden
- gasveren van de kofferbak zijn op
- regelmatig foutmelding op kapotte verlichting achter
Mods voor de toekomst:
- 17" styling 44 eronder
- er zit geen cd-wisselaar in
- pijltjenavi upgraden naar bij voorkeur 16:9, en de speakers vervangen
- sport-/M-stuur erin
- handmatige stoelen vervangen door sportmeubilair
- afneembare trekhaak plaatsen
In Duitsland is er 2x één demper (en een voorveer) vervangen. Vreemd, zou ik nooit zo doen. Maar gezien de afgebroken veer, de wens om iets te verlagen en er nu linksvoor en rechtsachter bijna nieuwe Sachs dempers zitten, vervang ik de andere 2 (verroeste Monroe Reflex) dempers ook, en plaats gelijk een Eibach verlagingssetje. De 17" set komt later wel.
De gebroken achterveer
Gelijk de rest van de onderkant langsgelopen
De kentekenverlichting gaf af en toe storing, even de glaasjes eraf gewipt en wat daarachter zat viel spontaan uit elkaar! Lampjes zwaar gecorrodeerd, en van 1 unit was er nauwelijks meer een pool over. Daar moeten ook ff 2 nieuwe units in.
Na een E34 en E38 en wat ander Duits spul tussendoor is het een 328iA Executive geworden. Een '98'er met 235k op de teller. Hij is eerder dit jaar uit Duitsland geimporteerd en zit best leuk in de opties (maar kan altijd beter...).
Elke keer dat ik weer naar een andere auto zocht, stond een schuifdakje op mijn wishlist... maar wist ik telkens weer thuis te komen met een auto zónder ik sleutel, en mod, erg graag. Al heb ik de laatste jaren minder zin/tijd voor klusprojecten, en deze valt ook erg mee.
Op de weg naar huis hoorde ik vlak bij huis opeens wat rare "KLOENG" geluiden van de achteras komen. Ik moest gelijk denken aan de subframe-perikelen, maar zo klonk het ook weer niet...
Aandachtspuntjes:
- gebroken achterveer *zucht, valt mee*
- linker PDC-sensor is overleden
- gasveren van de kofferbak zijn op
- regelmatig foutmelding op kapotte verlichting achter
Mods voor de toekomst:
- 17" styling 44 eronder
- er zit geen cd-wisselaar in
- pijltjenavi upgraden naar bij voorkeur 16:9, en de speakers vervangen
- sport-/M-stuur erin
- handmatige stoelen vervangen door sportmeubilair
- afneembare trekhaak plaatsen
In Duitsland is er 2x één demper (en een voorveer) vervangen. Vreemd, zou ik nooit zo doen. Maar gezien de afgebroken veer, de wens om iets te verlagen en er nu linksvoor en rechtsachter bijna nieuwe Sachs dempers zitten, vervang ik de andere 2 (verroeste Monroe Reflex) dempers ook, en plaats gelijk een Eibach verlagingssetje. De 17" set komt later wel.
De gebroken achterveer
Gelijk de rest van de onderkant langsgelopen
De kentekenverlichting gaf af en toe storing, even de glaasjes eraf gewipt en wat daarachter zat viel spontaan uit elkaar! Lampjes zwaar gecorrodeerd, en van 1 unit was er nauwelijks meer een pool over. Daar moeten ook ff 2 nieuwe units in.
Re: plorie's 328iA exe
Welkom. Ik heb ook een farngrune 328. Net gepoetst een super mooie kleur! Veel plezier van de 3er. Wat je zegt een heerlijke rijdersauto. Ik ben zelf bezig met eibach veren eronder te zetten. Achter zitten ze erop nu nog even de voorkant doen. (Iets met geen tijd)
Re: plorie's 328iA exe
Herkenbaarstefan328 schreef:(Iets met geen tijd)
Dempers/veren besteld, en ook gelijk maar alle stuurkogels erbij gedaan. Hij moet toch uitgelijnd worden, dan is dat in elk geval goed gangbaar en weer vers voor de komende jaren.
Kentekenverlichting fixen wordt toch ff anders dan gedacht, kennelijk is dat 1 geheel met de lijst waar ze in zitten. Ik ben niet zo'n fan van led, maar dat is toch de makkelijkste oplossing denk ik. Dat zijn tenminste complete units waar je wel bedrading aan kunt fabriceren die weer op de originele bedrading aangesloten kan worden.
Re: plorie's 328iA exe
Het eerste modje is een feit...
Re: plorie's 328iA exe
Er is weer wat speelgoed binnen: Eibach setje, de 2 resterende dempers en de complete spoorstang. Nu nog ff wachten op de rubbers en bouten van de dealer.
En ook nog een setje dakdragers gescoord, nu nog op zoek naar een koffer voor de vakantie
En ook nog een setje dakdragers gescoord, nu nog op zoek naar een koffer voor de vakantie
Re: plorie's 328iA exe
Lekker bezig!
Ik haal mijn eibachset er maar weer onder vandaan. Ik vind het toch te hard voor het geen waar ik de auto voor gebruik.. Ik zelf vind het super rijden maar ik rij er meestal mee met vrouw en kind en dan is het toch net niet comfortabel genoeg. Onderstel van de 3er is als je nieuwe dempers in combi met 18inch heb al stevig zat. Zeker in vergelijk met een e39 waar ik soms mee rijdt. Vant weekend weer wat te doen!
Ik haal mijn eibachset er maar weer onder vandaan. Ik vind het toch te hard voor het geen waar ik de auto voor gebruik.. Ik zelf vind het super rijden maar ik rij er meestal mee met vrouw en kind en dan is het toch net niet comfortabel genoeg. Onderstel van de 3er is als je nieuwe dempers in combi met 18inch heb al stevig zat. Zeker in vergelijk met een e39 waar ik soms mee rijdt. Vant weekend weer wat te doen!
Re: plorie's 328iA exe
Het standaard onderstel is al behoorlijk stug idd. Met 16" valt het allemaal nog wel mee, maar een maatje groter staat nog op de wishlist.
Heb jij ze op standaard dempers?
Heb jij ze op standaard dempers?
Re: plorie's 328iA exe
Ja op de standaard dempers. Wel nieuwe dempers, die zijn natuurlijk ook een stukje stugger nog.
Re: plorie's 328iA exe
Bij de mijne zijn vorig jaar (ca. 10k geleden) 1 voor- en achterdemper vervangen door Sachs. De andere 2 vervang ik nu dus ook, 10k vind ik vers genoeg om te laten zitten.
Re: plorie's 328iA exe
Leuke bak hoor! Gelijk aan de slag zie ik
M'n schokdempers voor zitten er ook aan te komen hoor/merk ik dus ben benieuwd wat je ervaring is...
Gr
Stijn
M'n schokdempers voor zitten er ook aan te komen hoor/merk ik dus ben benieuwd wat je ervaring is...
Gr
Stijn
Re: plorie's 328iA exe
Ziet er goed uit @plorie.
Heel veel geluk en rijplezier ermee toegewenst.
Een cd-wisselaar zat er bij mij ook niet in (model '99).
Tot op heden nog steeds niet aangepakt, hou het wel voorlopig op de radio.
Mbt de kentekenverlichting ..... ik had een kabelbreuk. meerdere moet ik zeggen, in de doorvoering aan de rechterkant tussen kofferbakdeksel en auto. De oxidatie zag er net zo uit op de verlichting echter hielp het niet om nieuwe te plaatsen.
Heel veel geluk en rijplezier ermee toegewenst.
Een cd-wisselaar zat er bij mij ook niet in (model '99).
Tot op heden nog steeds niet aangepakt, hou het wel voorlopig op de radio.
Mbt de kentekenverlichting ..... ik had een kabelbreuk. meerdere moet ik zeggen, in de doorvoering aan de rechterkant tussen kofferbakdeksel en auto. De oxidatie zag er net zo uit op de verlichting echter hielp het niet om nieuwe te plaatsen.
1983: E12 520i automaat
1984: Ford Capri II 2.3GT
1985: E10 2002 ti
1992: E21 323i
2004: Alfa Romeo 156 2.0 16V (8,5 jaar)
2012: E46 328i Executive (5,5 jaar)
2019: E60 523i Executive LCI automaat
2020: Mitsubishi Outlander 2.0 Edition Two Automaat
Re: plorie's 328iA exe
10 k is idd erg vers. Dat is zonde om te vervangen.
Re: plorie's 328iA exe
Gisteren alvast de achterkant gedaan. De reden waarom hij niet scheef stond met 1 gebroken veer, is dat bij beide veren een stukje was afgebroken
Volgens de onderhoudshistorie zijn die Spidan veren nog niet zo oud, maar toch beide afgebroken. Lekkere kwaliteit...
Alles weer gemonteerd met nieuwe bouten en rubbers.
De voorkant ging al gelijk mis: de kop van de bout van het fuseestuk brak af. Ik had geen spullen bij me om dat uit te boren en draad te tappen (ook geen tijd meer voor trouwens), dus dat komt binnenkort.
Inmiddels ook een set styling 68 bemachtigd, kan ik weer een puntje afstrepen
Bij de dealer ook een wisselaarkabel en voedingskabel gehaald. Toen ik wat beter ging kijken, zag ik een weggebonden bos kabels, volgens mij voorbereiding voor telefoon oid (aan de antennekabels te zien). Maarrr... er zit dus ook een voedingsstekker voor de wisselaar bij, dat scheelt weer
Volgens de onderhoudshistorie zijn die Spidan veren nog niet zo oud, maar toch beide afgebroken. Lekkere kwaliteit...
Alles weer gemonteerd met nieuwe bouten en rubbers.
De voorkant ging al gelijk mis: de kop van de bout van het fuseestuk brak af. Ik had geen spullen bij me om dat uit te boren en draad te tappen (ook geen tijd meer voor trouwens), dus dat komt binnenkort.
Inmiddels ook een set styling 68 bemachtigd, kan ik weer een puntje afstrepen
Bij de dealer ook een wisselaarkabel en voedingskabel gehaald. Toen ik wat beter ging kijken, zag ik een weggebonden bos kabels, volgens mij voorbereiding voor telefoon oid (aan de antennekabels te zien). Maarrr... er zit dus ook een voedingsstekker voor de wisselaar bij, dat scheelt weer
Re: plorie's 328iA exe
Sommige dingen kunnen niet wachten, zoals het monteren van nieuwe wieltjes
Blijkt dat ik ze gisteren van forumlid Blacky heb overgenomen
Als de voorkant nog een paar cm zakt met de nieuwe veren, dan is 'ie helemaal naar mijn zin!
Blijkt dat ik ze gisteren van forumlid Blacky heb overgenomen
Als de voorkant nog een paar cm zakt met de nieuwe veren, dan is 'ie helemaal naar mijn zin!
Re: plorie's 328iA exe
Storingslampjes, daar ben ik allergisch voor. De kentekenverlichting was compleet vergaan, als makkelijkste oplossing heb ik 2 led-units besteld. De oude lamphouders verwijderd (wat daar nog van over was), en bedrading aan de led-houders gesoldeerd, en die weer aangesloten op de originele bedrading.
En we hebben weer licht
En we hebben weer licht