Dutchie's E46 Driftcar | M50 *VERKOCHT*
Re: Dutchie's E46 driftcar | M50 Turbo
Kan zijn dat ik een pietje precies ben maar ik vind die drijfstanglagers er helemaal niet zo fantastisch uit zien. Is een wat donkere foto maar deze zou ik zelf vervangen. Helemaal als je een turbomotor gaat bouwen.
Mocht je het max toerental ook wat naar boven willen schroeven dan zou ik er ook gelijk ARP drijfstangbouten in knutselen, de big end controleren op rondheid en 'm wanneer nodig(meestal wel, helemaal na wisselen naar ARP's) even grondboren en vlakken.
Mocht je het max toerental ook wat naar boven willen schroeven dan zou ik er ook gelijk ARP drijfstangbouten in knutselen, de big end controleren op rondheid en 'm wanneer nodig(meestal wel, helemaal na wisselen naar ARP's) even grondboren en vlakken.
- martinus83
- Berichten: 618
- Lid geworden op: 05 jul 2012, 21:25
- Locatie: Noord-brabant
Re: Dutchie's E46 driftcar | M50 Turbo
Mij lijkt dat hij die lagerschaaltjes sowieso vervangt.
Maar zoals ze er uit komen kan het een stuk slechter. Zie wel wat sporen/aftekeningen van warmte en een spoor lopen waar de harde toplaag wat is aangetast maar ze zijn er op tijd uitgehaald afgaande op die ene op de foto
Maar zoals ze er uit komen kan het een stuk slechter. Zie wel wat sporen/aftekeningen van warmte en een spoor lopen waar de harde toplaag wat is aangetast maar ze zijn er op tijd uitgehaald afgaande op die ene op de foto
Re: Dutchie's E46 driftcar | M50 Turbo
Uiteraard wordt alles vervangen, maar voor een 230,000km motor vind ik die lagers er super uit zien, ik heb ze veel slechter gezien. Big end wordt gecontroleerd, en zoals het er nu naar uitziet komen er gesmede drijfstangen met ARP bouten, en gesmede zuigers in. ARP kopbouten zijn vanzelf sprekend. toerental hoeft met een turbo motor niet veel hoger dan origineel, 6750 zou al voldoende zijn, ik ga vooral voor koppel dan voor top vermogen.
320i E46 Sedan | Stanced Daily
318Ti E36 Compact | RingPact
320Ti E36 Compact | DriftPact
318Ti E36 Compact | RingPact
320Ti E36 Compact | DriftPact
Re: Dutchie's E46 driftcar | M50 Turbo
Voor die km stand zien ze er zeker goed uit. Ik dacht dat je ze terug ging stoppen.
Als je voor ARP kopbouten kiest zou ik eerder voor studs kiezen. Dan is je aanhaalmoment veel homogener en je belast de draad in je blok een stuk minder zwaar.
Afhankelijk van wat voor turbo je er op knutselt zou ik er nog eens over nadenken. Je kan met een set andere nokkenassen en klepveren je toerenbereik best wat omhoogbrengen. Mijn E30 heeft een sequentiele twinturbo waardoor hij vanuit onderuit al vrijwel direct turbodruk heeft alleen rijdt dat niet zo fijn en ook turbo 2 gaat wat minder oud worden wanneer je de druk wat hoger hebt staan dan standaard.
Ik rij nu met de turbo's in parallel. Betekent wel dat het vanaf 3400-3600 tpm pas echt hard begint te gaan. Bij ik meen ongeveer 7300 tpm gaat ie in de begrenzer. Paar weken geleden op zandvoort aan het strepen geweest en dan heb je in sommige bochten dat je wanneer je op het gas wil je eigenlijk net te weinig vermogen hebt om goed de bocht uit te komen en een versnelling lager zit je weer te hoog in toeren.
In mij geval zou een upgrade naar iets meer toeren best wel fijn zijn. En als je nu toch alles open hebt liggen dan is het niet zo heel veel werk extra. Euro's wel natuurlijk.
Je gaat neem ik aan overmaat zuigers monteren. Zou ik ze gelijk vragen om te boren en honen met torqueplates als ze die hebben. Succes
Als je voor ARP kopbouten kiest zou ik eerder voor studs kiezen. Dan is je aanhaalmoment veel homogener en je belast de draad in je blok een stuk minder zwaar.
Afhankelijk van wat voor turbo je er op knutselt zou ik er nog eens over nadenken. Je kan met een set andere nokkenassen en klepveren je toerenbereik best wat omhoogbrengen. Mijn E30 heeft een sequentiele twinturbo waardoor hij vanuit onderuit al vrijwel direct turbodruk heeft alleen rijdt dat niet zo fijn en ook turbo 2 gaat wat minder oud worden wanneer je de druk wat hoger hebt staan dan standaard.
Ik rij nu met de turbo's in parallel. Betekent wel dat het vanaf 3400-3600 tpm pas echt hard begint te gaan. Bij ik meen ongeveer 7300 tpm gaat ie in de begrenzer. Paar weken geleden op zandvoort aan het strepen geweest en dan heb je in sommige bochten dat je wanneer je op het gas wil je eigenlijk net te weinig vermogen hebt om goed de bocht uit te komen en een versnelling lager zit je weer te hoog in toeren.
In mij geval zou een upgrade naar iets meer toeren best wel fijn zijn. En als je nu toch alles open hebt liggen dan is het niet zo heel veel werk extra. Euro's wel natuurlijk.
Je gaat neem ik aan overmaat zuigers monteren. Zou ik ze gelijk vragen om te boren en honen met torqueplates als ze die hebben. Succes
Re: Dutchie's E46 driftcar | M50 Turbo
Ja die 2JZ's vinden die toeren wel leuk, bij een M50 heeft het niet zoveel meerwaarde denk ik. Mijn doel is een bulletproof motor met veel koppel aangezien ik ook onderin die oempf nodig heb omdat ik niet constant op het gas zal zitten. driveability is key voor mij, een top vermogen heb ik geen reet.
Wat voor zuigers, drijfstangen en dergelijken heb ik nog geen flauw idee van wat ik daarvoor ga kiezen, standaart zuigers en drijfstangen is ook nog een optie, maar de zuigers worden tricky met 500+ pk (maar het kan wel). honen zal sowieso gedaan worden, de kop wordt ook geport en geflowed, nokken blijven standaart, als ook de krukas en de kleppen, wel komen er sterkere klepveren in.
Wat voor zuigers, drijfstangen en dergelijken heb ik nog geen flauw idee van wat ik daarvoor ga kiezen, standaart zuigers en drijfstangen is ook nog een optie, maar de zuigers worden tricky met 500+ pk (maar het kan wel). honen zal sowieso gedaan worden, de kop wordt ook geport en geflowed, nokken blijven standaart, als ook de krukas en de kleppen, wel komen er sterkere klepveren in.
320i E46 Sedan | Stanced Daily
318Ti E36 Compact | RingPact
320Ti E36 Compact | DriftPact
318Ti E36 Compact | RingPact
320Ti E36 Compact | DriftPact
Re: Dutchie's E46 driftcar | M50 Turbo
Je zou kunnen overwegen om je drijfstangbouten te upgraden naar ARP en van Cometic een extra dikke koppakking te kopen. In de u naait het steeds rijden ze met alleen deze pakking en verder alles standaard met een turbodruk tot 18 pond zonder detonatie met in verhouding redelijke schijtbenzine.
Je compressieverhouding blijft dan redelijk waardoor je je koppel onderin ook mooi houdt en het scheelt natuurlijk een flinke bak geld. Als je nog veel meer vermogen wil en ook nog eens goed koppel onderin dan wordt dat denk ik ook best een uitdaging.
Je compressieverhouding blijft dan redelijk waardoor je je koppel onderin ook mooi houdt en het scheelt natuurlijk een flinke bak geld. Als je nog veel meer vermogen wil en ook nog eens goed koppel onderin dan wordt dat denk ik ook best een uitdaging.
Re: Dutchie's E46 driftcar | M50 Turbo
Dikkere koppakking komt er uiteraard tussen, maar dank voor de tips!
320i E46 Sedan | Stanced Daily
318Ti E36 Compact | RingPact
320Ti E36 Compact | DriftPact
318Ti E36 Compact | RingPact
320Ti E36 Compact | DriftPact
Re: Dutchie's E46 driftcar | M50 Turbo
Ziet er veelbelovend uit!!
Wat zijn je plannen qua brandstofvoorziening en de aansturing hiervan (injectoren, ecu etc)?
Klaas Jan
Wat zijn je plannen qua brandstofvoorziening en de aansturing hiervan (injectoren, ecu etc)?
Klaas Jan
Re: Dutchie's E46 driftcar | M50 Turbo
Injectoren worden geüpgrade, samen met de brandstofpomp. Wat voor injectoren dat worden is nog afhankelijk van de setup.
Ecu wordt een EMU denk ik
Ecu wordt een EMU denk ik
320i E46 Sedan | Stanced Daily
318Ti E36 Compact | RingPact
320Ti E36 Compact | DriftPact
318Ti E36 Compact | RingPact
320Ti E36 Compact | DriftPact
Re: Dutchie's E46 driftcar | M50 Turbo
Oké klinkt goed, ik blijf het topic zeker volgen
Succes
Succes
-
- Berichten: 1
- Lid geworden op: 29 mar 2015, 23:03
Re: Dutchie's E46 driftcar | M50 Turbo
Hey Kerel,
standaard nokkenassen ja? 230 in en 231 uit met 9.0mm lift? Neem de Non vanos nokken dan! 255 in en 9.7 lift! Kost geen knoop.
win je snel 50pk mee.
eind van het jaar gaat de mijne ook tropische nokkenassen zien. 280 in 280 uit met 10.5 lift
suc6 met de bouw.
standaard nokkenassen ja? 230 in en 231 uit met 9.0mm lift? Neem de Non vanos nokken dan! 255 in en 9.7 lift! Kost geen knoop.
win je snel 50pk mee.
eind van het jaar gaat de mijne ook tropische nokkenassen zien. 280 in 280 uit met 10.5 lift
suc6 met de bouw.
Re: Dutchie's E46 driftcar | M50 Turbo
Hey jij ook hier! denk dat ik dat dan maar moet doen idd thanks voor de info!
320i E46 Sedan | Stanced Daily
318Ti E36 Compact | RingPact
320Ti E36 Compact | DriftPact
318Ti E36 Compact | RingPact
320Ti E36 Compact | DriftPact
Re: Dutchie's E46 driftcar | M50 Turbo
Dit topic mag dicht, helaas!
http://bimmerportal.nl/forum/viewtopic. ... 00#p633972
"Op het moment ben ik dus zo goed als klaar met het 'upgraden' van de auto, met het oog op dat ik alleen nog maar vrije dagen ga doen, en geen competitie meer. Ik ben al super tevreden over dat ik de 285pk/360nm heb weten te behalen op een ongeopende M54 zonder drukvulling, wie weet gaan we die 300 nog halen, maar voor mij is dus wel het 'project M50 Turbo' voor de E46 van de baan. (heb toevallig wel een leuke daily basis voor een M50 nu ), De E46 stuurt geweldig, ligt goed, klinkt met de stille uitlaat ook lekker, ziet er goed uit, en ga er zeker nog veel plezier van hebben."
http://bimmerportal.nl/forum/viewtopic. ... 00#p633972
"Op het moment ben ik dus zo goed als klaar met het 'upgraden' van de auto, met het oog op dat ik alleen nog maar vrije dagen ga doen, en geen competitie meer. Ik ben al super tevreden over dat ik de 285pk/360nm heb weten te behalen op een ongeopende M54 zonder drukvulling, wie weet gaan we die 300 nog halen, maar voor mij is dus wel het 'project M50 Turbo' voor de E46 van de baan. (heb toevallig wel een leuke daily basis voor een M50 nu ), De E46 stuurt geweldig, ligt goed, klinkt met de stille uitlaat ook lekker, ziet er goed uit, en ga er zeker nog veel plezier van hebben."
320i E46 Sedan | Stanced Daily
318Ti E36 Compact | RingPact
320Ti E36 Compact | DriftPact
318Ti E36 Compact | RingPact
320Ti E36 Compact | DriftPact
Re: Dutchie's E46 driftcar | M50 Turbo
M50 is verkocht
320i E46 Sedan | Stanced Daily
318Ti E36 Compact | RingPact
320Ti E36 Compact | DriftPact
318Ti E36 Compact | RingPact
320Ti E36 Compact | DriftPact