Pagina 1 van 1

2000 320i Touring Cosmos Schwarz

Geplaatst: 08 mar 2015, 00:24
door manzana
Vorig weekend eindelijk de zomerset eronder! Dat leek me een mooi moment om ook eens een thread te openen hier (durf me nu te vertonen ;)).

Ik heb de wagen sinds de zomer van 2014. Daarvoor is hij van m'n vader geweest en altijd penibel onderhouden. Hij is tot zo'n 198,000 km bij de dealer onderhouden. Aangezien de wagen dit jaar 15 wordt en ik het eigenlijk heel leuk vind om zelf onderhoud uit te voeren probeer ik nu alles zelf te doen.

Een paar specs:
Huidige km-stand: 218,000
Handbak
Cosmos Schwarz met zwart leder en zwarte dakhemel
Sport-stoelen
Xenon
PDC
AC Schnitzer navigatie scherm icm VDO Dayton 5200 (SD)
Audio-System component set
17 inch AC Schnitzer Type II met Michelin Pilot Sport 3 zomerbanden (225/45/17, ET38 8J)
16 inch BMW Styling 43 met Michelin Pilot Alpin winterbanden (205/50/16, ET47 7J)

Voorheen zaten er 16 inch Styling 45 velgen onder met zomerbanden. Dat wilde ik heel graag een maatje groter en in januari heb ik de Type II's gekocht en daar nieuwe PS3's op laten monteren. Die bevallen tot zover erg goed (vergelijkingsmateriaal is Continental 205/50/16).

De afgelopen 15,000 km heb ik uitgevoerd:
- Service II (olie, bougies, filters)
- nieuwe olieniveausensor
- Dension Gateway ingebouwd
- Component set van Audio-System ingebouwd, incl. geluidsdempingsmatten in de voordeuren

Binnen de komende 5,000 km wil de volgende dingen uitvoeren:
- waterpomp, riemen en rollen vervangen,
- nieuwe remschijven incl blokken. Waarschijnlijk een set van Zimmermann,
- nieuwe dempers en veren (liefst een kleine verlaging a 30/20 mm, maar niet keihard). Ik denk aan een Bilstein B4 set met Eibach Pro-kit, HR Cup Kit Komfort, of een set van AP (sportfahrwerk),
- compacte subwoofer.

Huidige staat (maart 2015)
Afbeelding

Afbeelding

Winter set (oktober 2014)
Afbeelding

Interieur komt nog :)

Re: 2000 320i Touring Cosmos Schwarz

Geplaatst: 08 mar 2015, 10:23
door Bart70
Strakke wagen hoor ! Velgen zijn niet helemaal mijn smaak, maar gelukkig hebben we niet allemaal dezelfde smaak ;)

Ben benieuwd naar je interieur, buitenkant is in ieder geval netjes :duim:

Re: 2000 320i Touring Cosmos Schwarz

Geplaatst: 08 mar 2015, 23:20
door manzana
Thanks! Zal in dezer dagen wat pics uploaden. Heb er ook nog wat van de installatie van het dempingsmateriaal.

Re: 2000 320i Touring Cosmos Schwarz

Geplaatst: 22 apr 2015, 21:49
door manzana
Afgelopen weekend maar weer in de was gezet :)
Afbeelding

Ook nog even snel wat interieur foto's genomen.

Afbeelding

Afbeelding

Deze week komt er een actieve sub in en volgend weekend ga ik de riemen, rollen en waterpomp denk ik vervangen. Onderdelen zijn in ieder geval binnen.

Re: 2000 320i Touring Cosmos Schwarz

Geplaatst: 23 apr 2015, 03:49
door Joostb
zo'n AC Schnitzer navigatie is toch vrij zeldzaam. Niet echt mooi, maar wel apart!

Verder nette touring en een lekkere garage om hem te onderhouden ook zo te zien :duim:

Re: 2000 320i Touring Cosmos Schwarz

Geplaatst: 23 apr 2015, 23:07
door manzana
Schermpje is niet echt meer van deze tijd - met name de resolutie :gek: - maar het hele frame is van aluminium en het geheel ziet er "OEM" genoeg uit voor mij :)

Re: 2000 320i Touring Cosmos Schwarz

Geplaatst: 01 mei 2015, 15:20
door manzana
Eindelijk een active sub ingebouwd. Al met al viel het me eerlijk gezegd best tegen, voornamelijk omdat ik de bekleding in de kofferbak besloot te verwijderen om zo niet nieuwe kabels van de head-unit naar de kofferbak te hoeven trekken. Voor mensen die dit ook willen doen in een Touring, ik zou zeggen, neem meteen de schokdempers en achter-speakers mee, want ik vond het een heel irritant karweitje :gek:

Deze video vond ik uitermate nuttig:



Ik heb de Pioneer TS-WX210A geïnstalleerd. Het nadeel van dit model is dat er geen high level inputs op zitten, dus ik moest een aparte high-low converter kopen om op de bestaande achter-speaker kabel af te tappen. Dit werkt verder prima, maar voor mensen die ook een active sub (of versterker) zoeken is dat wel een pluspunt om te hebben; het scheelt gewoon weer een schakel in de ketting.

Ik heb nu voor een component set van Audio System R130 Flat met high/low range filters voorin, de originele speakers achterin, en de Pioneer active sub. Dit alles aangesloten op de originele BMW Business Radio (Tape) head-unit icm. Dension Gateway voor AUX/iPod/iPhone aansluiting. Ik wilde de OEM look van de radio behouden. De component set vond ik een redelijke verbetering; de meeste bang for buck krijg je toch echt uit een sub. Ik denk dat de Audio System speakers beter tot hun recht komen op een fatsoenlijke versterker, maar ik vind het zo goed genoeg klinken.

Binnenbekleding verwijderd:
Afbeelding

Aftakking op bestaand signaal, rechts-achter. De high low transformator heb ik in de holte tussen de speaker behuizing en het chassis kunnen vastklemmen:
Afbeelding

Rechter achter-speaker voor mensen die 'm in een Touring eventueel willen vervangen (ik las namelijk wat wisselende berichten over de maat). Dit is dezelfde maat als de woofer in voordeuren. Je hebt hier ook een adapter van 4 naar 3 schroeven nodig dus. Dit is in een pre-face lift E46 Touring, weet niet hoe het met de facelift zit.

Qua diepte is er best veel ruimte en daar zit al een beetje bitumen dempings-materiaal achter.
Afbeelding

Eind resultaat:
Afbeelding

Next: waterpomp, thermostaat, sensor, riemen, rollen en slangen :)

Re: 2000 320i Touring Cosmos Schwarz

Geplaatst: 02 okt 2017, 12:26
door manzana
Het is een tijdje stil geweest maar dacht misschien toch leuk om wat updates te posten. We zijn inmiddels 2 jaar en aardig wat (preventief) onderhoud verder. Een kleine greep van wat er is uitgevoerd en waar ik een foto of 2 van heb gemaakt (tijdens het klussen en de vastgeroeste bout die met geen mogelijkheid los wil geschoten) heb ik hieronder neer gezet. De olie heb ik om de 10.000-15.000 km gedaan, maar die foto's zijn niet zo heel spannend :)

Mei 2015: waterpomp, thermostaat, riemen en rollen.

Ik maakte me van tevoren een beetje zorgen om deze klus omdat het best krap is tussen de riemen en de radiateur, maar dit bleek goed te doen. Mocht je dit ook willen doen kan ik de video's van Bavauto op YouTube zeer aanraden.

Afbeelding

Afbeelding

November 2015: remschijven achter en vloeistoffen.

De schijven vervangen was een stuk lastiger dan verwacht, want die zaten gewoon volledig door roest aan de as gehecht. Ik denk dat het een klus van 45 minuten per kant had moeten zijn maar was uiteindelijk een hele dag bezig! Nog een tip voor mensen die de schijven achter willen doen: bestel ook meteen de handrem schoenen en veertjes - die zijn na 10-15 jaar zeer waarschijnlijk op.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Mei 2016: colour lock onderhoud van het leer.

Na 16 jaar waren er een paar plekjes een beetje kaal geworden door instap schade. Na het zien van resultaten van anderen op dit forum ook besloten om een setje colour lock te bestellen.

Before:
Afbeelding

After:
Afbeelding

Afbeelding

Februari 2017: schokdempers achter vervangen met nieuwe van Bilstein type B4 (OEM type).

De roest op de pinnen begon toch wat erger te worden hoewel het geen APK probleem was. De wagen stuurde meteen een stuk fijner met de nieuwe dempers. De topmounts had ik ook al klaar liggen van Bilstein maar die waren een fractie te groot om door het chassis te steken. De oude waren nog in goede staat - geen scheuren in het rubber bijv dus heb ze hergebruikt.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De dempers voor stonden op het programma maar ik zag het niet zitten om dat met een handmatige veerspanner te doen. Voordat ik daar aan toe kwam besloot ik echter om de auto in te ruilen mei van dit jaar. De Touring beviel goed maar ik wilde toch wat meer power en een modernere auto. De rest van de zoektocht zal ik toelichten in een nieuw topic in het F10 subforum maar hier is een voorproefje :)

Bij zo'n 250,000 dus afscheid genomen van de 6 in lijn, maar een iets groter en sneller exemplaar verwelkomt.

Afbeelding