Vanreijmersdal E46 330CI - tracktool

Show je BMW E46. Plaats hier je fotoshoots, projecten en updates.
Gebruikersavatar
NielZ
Berichten: 535
Lid geworden op: 16 nov 2011, 00:27

Re: Vanreijmersdal E46 330CI - tracktool

Bericht door NielZ » 06 mei 2016, 16:37

Wat een vet topic! :duimen:

Vooral het verhaal van vermogingswinst is interessant :)

Leooo
Berichten: 206
Lid geworden op: 15 mei 2014, 20:34
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Vanreijmersdal E46 330CI - tracktool

Bericht door Leooo » 08 mei 2016, 13:17

Ziet er goed uit!

Wat waren je rondetijden? De m3 deed het rond de 2:10 zo te zien.
e91 325d bj 2008, daily
e46 330ci bj 2002, circuit auto
http://bimmerportal.nl/forum/viewtopic.php?f=29&t=39482
If everything seems under control, you're not going fast enough.

Gebruikersavatar
Dutchie
Berichten: 3481
Lid geworden op: 15 feb 2012, 18:05
Locatie: Helmond
Contacteer:

Re: Vanreijmersdal E46 330CI - tracktool

Bericht door Dutchie » 10 mei 2016, 08:57

Lekker! waar het verschil tussen 330 en M3 hem vooral zit is gewicht denk ik, de S54 is sowieso al ruim 50kg zwaarder dan de M54, en volgens mij is het chassis, aandrijflijn enzovoort ook zwaarder in verband met extra verstevigingen.

Ooit met de 330 op zandvoort gereden (toen nog originele auto), en een E60 M5 rijdt een 330 echt niet zoek.
320i E46 Sedan | Stanced Daily
318Ti E36 Compact | RingPact
320Ti E36 Compact | DriftPact

Vanreijmersdal
Berichten: 176
Lid geworden op: 16 feb 2015, 19:45

Re: Vanreijmersdal E46 330CI - tracktool

Bericht door Vanreijmersdal » 10 mei 2016, 09:55

Leooo schreef:Ziet er goed uit!

Wat waren je rondetijden? De m3 deed het rond de 2:10 zo te zien.
Thnx.

De laptimer melde een 2:08;07

Nick-e36
Berichten: 69
Lid geworden op: 01 apr 2015, 16:04

Re: Vanreijmersdal E46 330CI - tracktool

Bericht door Nick-e36 » 30 sep 2016, 15:02

Net met veel plezier je topic helemaal doorgelezen!
Respect voor al het werk wat je erin stopt!
Leuk om te lezen!! :duimen:

Gr.
Nick

Vanreijmersdal
Berichten: 176
Lid geworden op: 16 feb 2015, 19:45

Re: Vanreijmersdal E46 330CI - tracktool

Bericht door Vanreijmersdal » 25 apr 2017, 20:36

Ook hier maar weer eens een update over de 330CI tracktool. Afgelopen winter heb ik gelukkig niet stil gezeten en zijn er best veel dingen aangepast. Een paar dingen die echt zichtbaar zijn, maar ook veel dingen die veel minder zichtbaar zijn.

Eind vorig seizoen had ik veel startproblemen waardoor ik vaak een lege accu had, uiteindelijk bleek de dynamo stuk te zijn. Doordat de accu zo vaak leeg was geweest, was de accu niet meer te redden.
Van de winter ben ik dus begonnen met het reviseren van de dynamo en de aanschaf van een nieuwe accu. Bij de aanschaf van de accu heb ik nog getwijfeld of ik een hele lichte race accu zou aanschaffen. Dat heb ik nu niet gedaan en is misschien iets voor de toekomst.



Mijn rechter voor schokbreker was lek. De winkel die de BC Racing set 2 jaar geleden geleverd had, deed niet meer in deze producten, dus was ik genoodzaakt om naar een andere partij uit te wijken. Dat leerde al snel dat reviseren duurder was dan een nieuwe schokbreker.
Naast een nieuwe schokbreker had ik ook minder sterke veren besteld, omdat ik het idee had dat de semi slicks wat moeite hadden met de 14 kilo veren. i.p.v. 14 kilo rij ik nu op 12 kilo.
Toen de schokbreker binnen kwam was het helaas de verkeerde. Ik heb een inverted demper en dat was deze niet. Helaas, kan gebeuren.
Daarna kwam de juiste schokbreker binnen, althans dat dacht ik. Ergens in de afgelopen 2 jaar hadden ze dit type schokbreker iets aangepast. De binnenpoot was 1,5cm langer geworden. Door deze extra lengte waren mijn veren dus ook te kort. Daar stond ik dan met een nieuwe schokbreker die niet het zelfde was als de linkerzijde en 2 veren die niet paste. Gelukkig is alles netjes opgelost door Showoff imports en had ik uiteindelijk 2 nieuwe voor schokbrekers met bijpassende 12 kilo veren.
Ik heb bij montage de rechterschokbreker ook meteen 5mm korten afgesteld zodat er wat meer gewicht op de rechter voorzijde zou leunen in de hoop dat het blokkerende voorwiel minder zou worden.
Afbeelding

Omdat ik afgelopen 2 seizoenen vaak last had van een blokkerend rechter voorwiel, wilde ik hier graag iets mee doen. In een andere draadje heb ik de discussie omtrent de remmen opgegooid. 1 van de interessante dingen die daar uit kwam was het uitwegen van de auto, dit blijkt erg belangrijk te zijn. Klinkt in mijn oren ook echt heel logisch maar ik had er nooit bij stil gestaan. Omdat ik het resultaat van het uitwegen met de originele remklauwen niet wilde afwachten heb ik de remmen upgrade doorgezet. Na een zoektocht op het internet en de nodige vragen op de diverse fora, ben ik in het bezit gekomen van 4-pots klauwen die optioneel op een f9x 335i of als standaard op een M2 en M4 geleverd werden. Deze heb ik samen met E46 M3 CSL remschijven in de maat 345x28 en Pagid RSL29 remblokken gemonteerd.
Mijn huidige 17 inch OZ velgen passen er gelukkig precies omheen. Helaas was dit niet voor de 17 inch reserve velgen, deze hebben dus ook meteen het veld moeten ruimen. Het voordeel om met 17 inch te kunnen blijven rijden is dat de banden nu nog wat goedkoper zijn. Omdat de 17inch OZ velgen er precies om heen passen was ik bang voor de warmte die daar misschien niet goed weg zou kunnen, hiervoor heb ik geforceerde remkoeling gemaakt.

Standaard remmen
Afbeelding
4-Pots setup
Afbeelding

Afbeelding
Afbeelding

2e paasdag heb ik weer voor het eerst kunnen rijden en de remmen kunnen testen. Het is een hele verbetering ten opzichte wat ik eerst had. De terugkoppeling is velen malen beter en op de grens reageert het allemaal veel directer en nauwkeuriger. Het blokkerende rechter voorwiel is nog steeds aanwezig alleen komt het pas veel later en als het blokkeert pakt het veel directer en mooier op als je het pedaal iets lost.

De auto moet nog steeds uitgewogen worden, dus daarmee verwacht ik nog meer progressie te maken.



Omdat de achter remschijven aardig over bemeten zijn, heeft BMW origineel op de E46 een soort van automatische rembalans op de achterremmen. Wanneer de auto uit de achter veren komt bij het aanremmen, verminderd de druk op de achterwielen en dit systeem verminderd dan ook de remdruk op achterremmen. Dit systeem zit er bij mij niet meer op. Om de rembalans te verbeteren heb ik er originele Meyle remblokken achter gemonteerd. De rembalans was erg goed en misschien wel perfect, alleen kunnen deze remblokken niet zo goed tegen warmte waardoor ze na 5 x 20 min zo goed als op waren.
Dus nu moet ik opzoek naar remblokken met de wrijvingscoëfficiënt van een standaard remblok maar die wel goed kan omgaan met de warmte. Ideeën en suggesties zijn meer dan welkom.
Remdrukregelaar is natuurlijk ook een optie, maar voor later.




Tevens heb ik een begin gemaakt in extra oliedruk- en koelwatertempratuur lampjes in de middenconsole. Ik moet nog even de juiste signaaldraden uit de kabelboom zien te vinden, maar dan kan ik ze verder aansluiten en het paneel verder afwerken. Als iemand een overzicht heeft welke draden dit zijn, ben ik daar enorm meegeholpen omdat ik met de standaard stroomschema’s echt niet verder kom.
Afbeelding



De afgelopen 2 seizoenen reed ik met de Nankang NS-2R banden in de compound 120. Helaas was compound 80 en/of 100 toen nog niet beschikbaar. Omdat ik toch wel merkte dat de 120 compound al snel aan de grens zat en ik op het internet las dat de zachtere compound echt een hele verbetering is, heb ik deze banden verkocht en een set Interstate DNRT sprint gekocht, deze banden hebben een treadwear van 80.



Omdat de standaard snorkel naar het luchtfilter wel echt een snorkel is, heb ik de koplamp iets aangepast waardoor er wat makkelijker lucht naar de inlaat kan.
Afbeelding
Afbeelding





In de afgelopen 2 seizoenen ben ik best wel bezig geweest met het gewicht van de auto. Het uiteindelijke resultaat weet ik nog niet omdat de auto nog niet uitgewogen is. 1 van de gewichtsbesparingen die nog hoog op de wensenlijst stond zijn de deuren. Het vervangen van de stalendeuren met 4mm glas naar polyesterdeuren met 5mm polycarbonaatruiten geeft een gewichtsbesparing van ruim 66%! 19,7 kilo per deur om precies te zijn.
Door de vervanging van de deuren heb ik ook een deel van de kabelboom verwijderd. CV heb ik niet meer nodig en de ruiten aan de voorzijde kunnen toch niet meer bediend worden. Alleen na het verwijderen van dit stuk kabelboom wilde de auto niet meer starten, deden de ruitenwissers het niet meer en kon ik ook de achterste zijruiten niet meer bedienen. Samen met iemand van het DF-forum ben ik gaan trouble shooten. Eerst maar eens de auto aanduwen en ja hoor starten en lopen. Dan maar eens meten of er op de juiste plekken stroom komt. Nee, dat komt het dus niet. Door het verwijderen van de stukjes kabelboom is de GM5 module in de war en laat deze de auto dan meer niet starten. Met een EWS vrije ECU en direct stroom op de draad die naar de startmotor loopt, kon ik de auto weer starten.
Ik heb www.Hoffperformance.nl een aantal dingen aan de ECU laten wijzigen, zodat ik 2e paasdag op de CPZ kon rijden, ze hebben de volgende aanpassingen gedaan:
- EWS uit geprogrammeerd
- Checksum controle uit
- DISA uit
- RPM limiter naar 6.250
- div injection mappen aangepast
- div ignition mappen aangepast
- OBD readiness aangepast
- Gaspedaal respons aangepast
- nog diversen kleine veranderingen aan DTC suppression.
En ik moet zeggen dat de auto positief anders en fijner reageert. Daar ben ik dus erg blij mee.
Deuren passen en meten en een mal maken voor de polycarbonaat ruiten maken.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Deuren plakken met wrap folie. Deze kleur vond ik heel aardig in de buurt komen.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

En het eindresultaat op de auto
Afbeelding
Afbeelding


Wel had ik een probleem dat de polyesterdeuren aan de bovenzijde van de deur op de rechtestukken bij 160km/u naar buiten getrokken werden, dus daar moet ik nog wat op bedenken. Ondanks dat hebben alle doorgevoerde wijzigingen de auto als geheel weer een heel stuk beter en fijner gemaakt.

Gebruikersavatar
Dutchie
Berichten: 3481
Lid geworden op: 15 feb 2012, 18:05
Locatie: Helmond
Contacteer:

Re: Vanreijmersdal E46 330CI - tracktool

Bericht door Dutchie » 26 apr 2017, 07:42

Goed om te horen dat je weer kan genieten van de auto, en lekkere updates weer!
320i E46 Sedan | Stanced Daily
318Ti E36 Compact | RingPact
320Ti E36 Compact | DriftPact

Plaats reactie

Terug naar “BMW 3 Serie (E46) Showroom”