Pagina 24 van 25

Re: Martinus' E46 330d -- nieuwe turbo..zucht..

Geplaatst: 16 aug 2017, 20:25
door meneer aard
Mechanische turbodruk meet je na de turbo, in je IC slang bijvoorbeeld. Daar kun je ergens wel een tester tussen zetten om zo de druk realtime uit te kunnen lezen.
Met ECU backproben bedoel ik dat je enige draadbreuken uitsluit, om het signaal bij de ECU weg te pakken ter vergelijking met wat je meet bij de sensoren. In gekke gevallen kan hitte problemen geven bij de ECU.

Ik kan mij een probleem geval herinneren op het web, met een opel vectra. Hele rare foutcodes, liep op 3 cilinders en weet ik wat. Compressie goed, ontsteking goed en injectie goed. Problemen waren voortgekomen na het vervangen van een uitlaatspruitstuk vanaf Ebay. Wat bleek nu, door met een camera naar binnen te gaan kwam er aan het licht dat er een gietprobleem naar boven kwam waarbij een complete cilinder nagenoeg was afgedicht.

Zelf kom ik uit de buurt van Nijmegen, voor een precieze locatie liefst per PB. Wellicht zouden we ook nog eens ter test spullen van mijn 330 kunnen swappen.

Re: Martinus' E46 330d -- zoektocht naar vermogen!..

Geplaatst: 24 aug 2017, 20:15
door martinus83
Voor de meelezers, hopelijk met enorm goede ideeën :)

Na het bezoek aan Carrec de turbo weer gedemonteerd. Weggebracht naar ETT Eindhoven, degene die hem gereviseerd heeft. Daar is hij uitelkaar gehaald. Prima in orde. Daarna de code opnieuw gebalanceerd en de turbo wederom getest. dus, check!

Thuis aangekomen turbo gemonteerd, dit keer met nieuw uitlaatspruitstukpakking. De hele boel zorgvuldig gemonteerd en gestart. Het luide geluid is verdwenen, de vermogens klachten niet.

Meneer aard komt langs met OBD en laptop. Van alles gecontroleerd uitgelezen, vergeleken met zijn M57N motor.
MAF (lmm) utigewisseld, klein verschil, dus die ga ik vervangen.
Verder draadbreuken gecontroleerd van MAF, MAP, turbo actuator, raildrukklep, tempsensor in IC afvoer buis,
EGR is dus afgedopt maar zal de boel nog eens controleren.

Wat we nu willen doen is een injector retour test voor een indicatie.
Er komt dus een nieuwe (bosch) MAF op (luchtmassameter zeg maar)
Dan willen we nog eens meten of er echt altijd 12v op de actuator staat.

Het lijkt of de turbo niet bedient wordt. Hij fluit/blaast als je wegrijd maar geen vermogen. Bovenin wel! topsnelheid gaat vaak. Soms houdt hij zo gruwelijk in dat hij in toeren kruipt en je het bij 2500 rpm wel opgeeft. Geen zwarte wolken oid.

Wat opviel, meneer aard zn 330d is aanraken en smooth lopen. Dit is bij mij niet zo mooi, hij moet wakker worden.
Vervuilde injectoren, zou kunnen. Echter kan dit niet het vermogens probleem veroorzaken....

[OK] Nieuwe turbo
[OK] Draadbreuken MAF MAP actuator raildrukklep tempsensor
[NOK] Luchtmassameter (nieuwe onderweg)

wordt vervolgd....

Re: Martinus' E46 330d -- zoektocht naar vermogen!..

Geplaatst: 28 aug 2017, 11:19
door martinus83
Dit weekend retour test gedaan.

Resultaat in verhouding:
Cil6: 41 gr = 100% (na 5 min lopen 41 gram diesel)
Cil5: 42 gr = 97,6%
Cil4: 37 gr = 90,3%
Cil3: 57 gr = 139%
Cil2: 39 gr = 95,1%
Cil1: 39 gr = 95,1%

Cil 3 wijkt enigzins af, procentueel best veel maar we denken dat dit niet de oorzaak kan zijn. Er loopt erg weinig brandstof uit. Een todo ding als dit achter de rug is: de boel laten testen/reinigen.
Zie foto na enkele seconden starten:
Afbeelding

Daarna de hele inlaat gedemonteerd en schoongemaakt. EGR gecontrolleerd. Deze was niet heel vies. Ook schoongemaakt. Afdichting die OBD tuning had aangebracht bleek niet dicht te zijn. men heeft een te klein plaatje gemonteerd die is gaan lekken, zat vrij veel aanslag tegenaan, het randje waar hij lekte was zelfs weggevreten.

Te kleine afdichting die altijd heeft gelekt:
Afbeelding
Dus nieuwe afdichting gemaakt:
Afbeelding

Daarna de motorruimte eens goed te lijf gegaan met dasty. Wat knapt dat op zeg. Heerlijk!
Geeft de mens in ieder geval wat voldoening in deze speurtocht.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Verder heb ik de vacuum van de afgesloten en uitgeschreven EGR afgedopt ipv aangesloten.
Tevens heb ik op aanraden van mr Aart de stekker van de niet meer actieve swirl flaps erafgelaten.
Resultaat na krap 50 km is geen vermogens verlies meer, maar de turbo fluit bij lage toeren nog steeds totdat het vermogen inkomt (vermoed ik, is lastig te controleren).
Het vermogen komt laat in, voornamelijk bij lage versnellingen. Nm bij 22/2300 rpm.

[OK] Nieuwe turbo
[OK] IC traject dicht
[OK] Uitlaat dicht
[OK] Draadbreuken MAF MAP actuator raildrukklep tempsensor
[NOK] Luchtmassameter (nieuwe onderweg)
[OK] EGR schoon en afgesloten
[OK] Inlaat gereinigd
[OK] injector retourtest, cil 3 geeft 40% meer retour.

Re: Martinus' E46 330d -- zoektocht naar vermogen!..

Geplaatst: 28 aug 2017, 23:16
door Zoef007
Wauw wat een speurtocht, petje af voor de volhardendheid.

Re: Martinus' E46 330d -- zoektocht naar vermogen!..

Geplaatst: 29 aug 2017, 09:29
door martinus83
Tja, weinig keus denk ik. Bedrijven diagnose laten stellen heeft niet veel opgeleverd (wel 167+185 euro gekost), beetje teleurstellend eerlijk gezegd.
Zaterdag flinke rit voor de boeg (800 km) dus deze week wat Wynn's injector cleaner halen en zodra ik in dld ben V-power tanken. Vanmiddag hoop ik de nieuwe Bosch LMM te ontvangen.

Re: Martinus' E46 330d -- zoektocht naar vermogen!..

Geplaatst: 11 sep 2017, 15:25
door sbo
Hoe gaat het nu met jouw auto?

Re: Martinus' E46 330d -- zoektocht naar vermogen!..

Geplaatst: 18 sep 2017, 14:59
door martinus83
Op vakantie geweest dus afgelopen 2 weken zo'n 3500 km gereden. 95% van de tijd (fatsoenlijk) vermogen vanaf 2500 toeren. Zoals ik boven heb beschreven. Tot 2500 toeren een hoge fluit
Auto verbruikt veel. Snelwegrit (naar Italie) doet 1:13 gem, in dld redelijk tempo waar het kan (160) verder aan de snelheden gehouden, oostenrijk doorkruisen etc. 1:13 is een hoog verbruik, zou 1:15/16 moeten zijn denk ik.
Rondrijden in Italie (toscane) ..1:11,5 gemiddeld.

Afijn, feit is dat de actuator wel werkt, maar niet goed, of lig tot 2500 toeren niet aangestuurd wordt.
Hoe kan ik dit nou uitzoeken? Ik kan hem weer wegbrengen maar ben na eigen ervaringen het vertrouwen in oa Carrec Technocenter wat verloren..

Re: Martinus' E46 330d -- zoektocht naar vermogen!..

Geplaatst: 18 sep 2017, 17:37
door BartS
Waarom ga je dan niet langs bij bmw-specialist.nl ik heb daar zelf enorm goede ervaring mee.

Re: Martinus' E46 330d -- zoektocht naar vermogen!..

Geplaatst: 19 sep 2017, 21:48
door martinus83
Ja waarom niet? :-)
Nooit van gehoord, ben al bij adressen geweest waar allemaal mensen goede ervaringen mee hebben.
Bedankt voor je suggestie iig!

Re: Martinus' E46 330d -- zoektocht naar vermogen!..

Geplaatst: 20 sep 2017, 09:49
door --help
BartS schreef:Waarom ga je dan niet langs bij bmw-specialist.nl ik heb daar zelf enorm goede ervaring mee.
Ik heb hem altijd in onderhoud gehad bij bmw-specialist.com! Grappig, ik dacht dat het dezelfde was :gek:

Re: Martinus' E46 330d -- zoektocht naar vermogen!..

Geplaatst: 20 sep 2017, 17:44
door Purm
zal die net zo traag zijn? ;-) en je moet er altijd tig x terug komen voordat iets gemaakt is...

Re: Martinus' E46 330d -- zoektocht naar vermogen!..

Geplaatst: 22 sep 2017, 13:36
door Zeevang
die .com is niet veel soeps...niet voor niets al is failliet geweest

Re: Martinus' E46 330d -- zoektocht naar vermogen!..

Geplaatst: 26 sep 2017, 13:03
door martinus83
Nieuwe LMM besteld, voor de tweede keer want voor de vakantie was DHL hem kwijtgeraakt. Ben benieuwd..

Re: Martinus' E46 330d -- zoektocht naar vermogen!..

Geplaatst: 26 sep 2017, 14:52
door Purm
toppers die DHL...is bij mij ook is gebeurd.... maar kon toen bellen wat ik wil...als je ze al te pakken krijgt voor zo een groot bedrijf. Kwam er op neer zoek het maar uit van ons krijg je geen compensatie of wat dan ook.

Bij een bedrijf zal dat dan via hun moeten maar particulier naar particulier heb je niks, ging maar om 15 euro...maar toch...

Re: Martinus' E46 330d -- zoektocht naar vermogen!..

Geplaatst: 27 sep 2017, 11:12
door martinus83
Heb het besteld op Amazon.de en moet zeggen dat Amazon wel echt top service bied.
Vanmorgen mail gestuurd naar amazon omdat de DHL tracking (weer) niet werkte. DHL kon mn pakket wel op postcode vinden en was inderdaad in DLD aangemeld. Ik werd meteen door amazon duitsland gebeld door een heel goed nederlands sprekende duitser die wat meer details wilde weten.
Bij het zoek geraakte pakket trok Amazon ook alles uit de kast om het pakket te vinden. Contact met DHL etc gaat voor hun inderdaad makkelijker dan voor ons als particulier.

Geld retour ook geen punt, opnieuw bestellen kon ook, Amazon stelde voor de evenuele extra spoed verzendkosten te betalen wanneer die optie geboden werd bij een nieuwe bestelling.

Heb nu het onderdeel opnieuw besteld, maar wel gemeld dat het nu iets duurder was dan een maand terug. Kreeg vrijwel direct een tegoed op mijn Amazon account gestort die ik met de nieuwe bestelling kon verrekenen.

Afijn, als het maar binnenkort, dan de LMM monteren en op zoek naar het euvel want goed lopen doet de 330d nog niet ...