Martinus' E46 330d -- zoektocht naar vermogen!..

Show je BMW E46. Plaats hier je fotoshoots, projecten en updates.
Yor
Berichten: 929
Lid geworden op: 23 apr 2017, 21:49

Re: Martinus' E46 330d -- 18" CSL + nieuwe turbo :)

Bericht door Yor » 07 aug 2017, 19:19

Werkend. Is dat nog te solderen oid?

Gebruikersavatar
martinus83
Berichten: 618
Lid geworden op: 05 jul 2012, 21:25
Locatie: Noord-brabant

Re: Martinus' E46 330d -- 18" CSL + nieuwe turbo :)

Bericht door martinus83 » 07 aug 2017, 22:21

Vandaag was ik niet op tijd thuis maar morgen haal ik een nieuwe intercooler op.
Vanavond zo veel mogelijk gemonteerd en de auto eerst tijdje op startmotor gedraaid, daarna gestart (met oude ic)
Heel kalm rondje door het dorp gereden. Kom ri de 2500 toeren met een klimmende turbo fluit ..KNAL..

Slang na de intercooler losgeklapt!
Schrok met kapot, allerlei doemscenario's schoten door m'n hoofd maar het viel mee.
Morgen dus meteen ook even een nieuwe klem halen :-)

Gebruikersavatar
martinus83
Berichten: 618
Lid geworden op: 05 jul 2012, 21:25
Locatie: Noord-brabant

Re: Martinus' E46 330d -- 18" CSL + nieuwe turbo :)

Bericht door martinus83 » 09 aug 2017, 11:09

Nou, turbo zit erop...
Ik heb helaas nog steeds een vermogensprobleem. Ik heb de foutmelding nog staan van de slang die losklapte, maar dat kan het niet zijn. Motor lijkt wel in noodloop te lopen, en later doet hij het weer.
Ik heb een langer turbo gat voor de 2100 toeren, daarna voel je een duw en spoelt de turbo heel snel op met heerlijk duwend soepel koppel als gevolg. En soms slaat dus de verbruiksmeter uit, en amper vermogen...flink balen. Ook op de snelweg, soms wel vermogen soms niet. Wanneer wel gaat dat met een groter turbo gat dan voorheen?

Turbo maakt ook wel een aardig fluitend geluid, bevalt me niks. Veel te hard en voorheen was dat niet.

Nieuwe intercooler gemonteerd van AVA. Hij zit nu maar de drukleiding naar inlaat monteren ging niet vanzelf. Mbv olie en flink duwen ging hij er uiteindelijk in. Niet zo blij mee want ik zie niet of de afdichtring nu goed is blijven zitten. Op hoop van zegen...

Mijn turbo, helemaal gereviseerd met originele onderdelen. Ook de actuator heeft een nieuwe motor+wormwiel.
Turbo heeft een uur in de testbank gestaan met goede resultaten.
Afbeelding

Nieuwe intercooler van AVA.
Afbeelding
Laatst gewijzigd door martinus83 op 09 aug 2017, 21:24, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Robbel
Berichten: 3069
Lid geworden op: 27 okt 2008, 17:53
Locatie: Brabant

Re: Martinus' E46 330d -- 18" CSL + nieuwe turbo :)

Bericht door Robbel » 09 aug 2017, 16:31

Alleen 't laatste deel vd youtubelink gebruiken zei ik toch :tong: Mij mij werkt het iig niet anders.


Ik ben geen (turbo) expert, maar dat klinkt idd best gek. Is dat wel de turbo wat je hoort? Ook lijk ik wat raar geroffel te horen wanneer de toeren zakken tot stationair niveau. Ik vermoed dat het probleem niet per se in de turbo zit. Lijkt iets met de motor zelf te zijn en/of met t motormanagement. Heb je m al is goed uit laten lezen?
_______________________________Showroom________________________________
Afbeelding
Dit onderschrift is mede mogelijk gemaakt door DV

Gebruikersavatar
martinus83
Berichten: 618
Lid geworden op: 05 jul 2012, 21:25
Locatie: Noord-brabant

Re: Martinus' E46 330d -- 18" CSL + nieuwe turbo :)

Bericht door martinus83 » 09 aug 2017, 21:28

Ja voorheen al meerdere keren.
Roffel is inderdaad een plaat oid, hoorde ik ook.

Lijkt wel of er toch iets lekt, hoe kan ik het systeem onder druk zetten met compressor?

En je link tip had ik even gemist, bedankt, snap em ni ;-)

Gebruikersavatar
Robbel
Berichten: 3069
Lid geworden op: 27 okt 2008, 17:53
Locatie: Brabant

Re: Martinus' E46 330d -- 18" CSL + nieuwe turbo :)

Bericht door Robbel » 09 aug 2017, 21:54

Super irritant ook dat het probleem niet altijd speelt. Maakt 't vaak zo lastig de oorzaak te vinden.

Dat op druk zetten lijkt me lastig om zo even zelf op de oprit te doen, maar ik zou t niet durven zeggen. Je bedoelt een lek ergens in de luchtkanalen na de turbo?
_______________________________Showroom________________________________
Afbeelding
Dit onderschrift is mede mogelijk gemaakt door DV

Gebruikersavatar
martinus83
Berichten: 618
Lid geworden op: 05 jul 2012, 21:25
Locatie: Noord-brabant

Re: Martinus' E46 330d -- 18" CSL + nieuwe turbo :)

Bericht door martinus83 » 09 aug 2017, 22:16

Ja dat bedoel ik ja.

Gebruikersavatar
Robbel
Berichten: 3069
Lid geworden op: 27 okt 2008, 17:53
Locatie: Brabant

Re: Martinus' E46 330d -- 18" CSL + nieuwe turbo :)

Bericht door Robbel » 09 aug 2017, 23:30

Misschien kun je wat checken door met draaiende motor gewoon wat sop op verdachte plekken te sprietseriseren? en dan af en toe wat gas geven.. Daar waar ie lekt zal ie dan bellen blazen.. Ik zit maar wat "hardop" te denken :+ Maar tis makkelijk een poging te geven lijkt me zo :)
_______________________________Showroom________________________________
Afbeelding
Dit onderschrift is mede mogelijk gemaakt door DV

meneer aard
Berichten: 50
Lid geworden op: 05 jun 2016, 12:23

Re: Martinus' E46 330d -- 18" CSL + nieuwe turbo :)

Bericht door meneer aard » 10 aug 2017, 17:31

Neem PVC afdek doppen, haal bij de bandenboer een ventiel, neem een traploze boor en boor een gat voor het ventiel. Veiligste methode is met de fietspomp (of compressor kan ook) druk bouwen.
Heb je de wagen al eens uitgelezen met bmw scanner? en de live data geanalyseerd?

Wellicht een sensor probleem? Injectoren? Heb je al eens een retour test gedaan om te kijken of de injectoren lekken?

Gebruikersavatar
martinus83
Berichten: 618
Lid geworden op: 05 jul 2012, 21:25
Locatie: Noord-brabant

Re: Martinus' E46 330d -- 18" CSL + nieuwe turbo :)

Bericht door martinus83 » 10 aug 2017, 20:28

Goed idee van die PVC doppen. Even kijken waar ik die op zet. De flens van de drukslang op turbo uitgang is van aluminium met een gaatje en een sleufje. Zou daar ook een alu plaatje op kunnen schroeven, rubberen pakking oid er tussen en nippel erin. Zou even onder de auto moeten kruipen om te kijken waar ik een PVC dop in zou kunnen duwen om de boel te testen.

Nee niet uitgelezen of wat dan ook recentelijk. Wel voorheen, al enige tijd geleden. Daar kwam iets over luchttekort naar boven maar diegene kon er geen duidelijke oorzaak mee achterhalen. Ging naar huis met weinig tot niks..

Injectoren testen, geen idee hoe je dat doet.

Heb voor as woensdag een afspraak staan bij Carrec technocenter.

meneer aard
Berichten: 50
Lid geworden op: 05 jun 2016, 12:23

Re: Martinus' E46 330d -- 18" CSL + nieuwe turbo :)

Bericht door meneer aard » 11 aug 2017, 19:42

Je kunt verschillende attributen gebruiken om het geheel dicht te maken, een cola blikje werkt ook mooi als pakking en is makkelijk bewerkbaar.

Retour test van de injector, wil zeggen dat je de retour leiding los koppelt en iedere injector een apart reservoir toebedeeld krijgt, zo kun je zien of er verschil in volume is wat de injector op de retour gooit. Het is eenvoudig te meten door 6 jampotjes te gebruiken. Let wel op dat deze test niet voor injectorne geldt, want bepaalde injectoren vragen een bepaalde tegendruk op de retour leiding.

Ik zou nog eens goed naar de waardes gaan kijken, het turbo gedeelte zou je volledig kunnen uitsluiten, except voor de actuator van de turbo. Kijk eens goed naar de MAF sensor..die kan ook voor hele rare problemen zorgen.
Ben benieuwd wat er woensdag uit komt, keep us posted.

Noord brabant is groot begrip. Weet niet waar je precies woont maar koffie staat altijd klaar als je even de software + kabel wilt gebruiken om deze uit te lezen.

meneer aard
Berichten: 50
Lid geworden op: 05 jun 2016, 12:23

Re: Martinus' E46 330d -- 18" CSL + nieuwe turbo :)

Bericht door meneer aard » 16 aug 2017, 18:01

En bij carrec geweest? Ben benieuwd of er iets uit is gekomen.
Ik zal je leed delen..Hier troubles met een hangende remklauw..van het weekend maar ff reviseren.

Gebruikersavatar
martinus83
Berichten: 618
Lid geworden op: 05 jul 2012, 21:25
Locatie: Noord-brabant

Re: Martinus' E46 330d -- nieuwe turbo..zucht..

Bericht door martinus83 » 16 aug 2017, 19:21

Ha mr Aard.

Bedankt voor je suggesties nog, en hulp aanbod. Had het gelezen hoor.
Remklauw reviseren, heb hier al een setje klaar liggen voor de achterzijde... wilde dat dat mijn probleem was ;)

Vandaag Carrec bezocht. Niet opgelost, wel wat uitgekomen.
Ten eerste, leuk bedrijf om eens te bezoeken na Joep al tig keer op autoweek filmpjes te hebben gezien.
Afbeelding
Afbeelding

Na aangekomen te zijn (uurtje rijden) is Joep gaan rijden met Snapon uitleesapparatuur.

Afbeelding
Afbeelding

We hebben de LMM vervangen door een gierbrug die daar lag. Daarmee leek de vermogensschok die er soms was (2200 toeren waarna er ineens! vermogen was) te zijn verdwenen maar het heel vermogensdip probleem bleef.

De conclusie is dat de turbo laat op komt. Voorheen was dit rond 18-1900 toeren, nu 22-2300 toeren.
De onderdruk tot 2000 toeren is max 0,9 bar, hij vraagt echter 1,2 bar. Te laag dus.
Soms pakt de motor op, turbo spoelt rap op en er wordt voldoen lucht gemeten.
Het andere moment smoort hij de motor flink, soms finaal gesmoord, soms minder of met 'golven'
Je ziet dat de gemeten lucht dan ook een stuk minder is en als de turbo dan toch wat gaat klimmen in druk duurt het veel en veel langer, daarbij haalt hij zn maximale druk ook niet.
Zie grafieken.

Afbeelding
Afbeelding

Wat Joep op factuur heeft genoteerd:

- Auto houdt soms fors in en pluimt dan ook zwart.
- Signaal luchtmassameter blijft soms achter
- Turbo komt (te) traag op gang, onder 2000 RPM is nooit meer dan 0,9 bar overdruk beschikbaar.
- Turbo fluit van stationair tot vollast.
Advies is de turbo na te laten kijken en eventueel de luchtmassameter te vervangen

Dus, ik ETT eindhoven gebeld die de turbo heeft gereviseerd. Gek geluid, volgens hem is dat normaal. Als er onbalans is was de turbo al geklapt. Ik mag langskomen met de auto om te laten luisteren, of met turbo om hem in de bank te zetten...

meneer aard
Berichten: 50
Lid geworden op: 05 jun 2016, 12:23

Re: Martinus' E46 330d -- nieuwe turbo..zucht..

Bericht door meneer aard » 16 aug 2017, 19:33

Blijft een lang verhaal zo..Wellicht eerst een nieuwe LMM steken en de turbo laten nakijken. Wellicht een intern lek?
Meet ook eens ander je turbodruk met een mechanische meter. Electronica is leuk maar ben er niet kapot van.

Eventueel zou je via een scope je LMM laten uitlezen. Ik heb hier nog een Autel OBD2 lezer liggen met die functie. Als je die wilt lenen om logs te maken prima. Gebruik het niet altijd, als ik je er mee kan helpen hoor ik het graag.
Wellicht ook je ECU eens back-proben. Misschien dat die al met al een makke heeft en problemen gaat geven die er totaal niet zijn.

Gebruikersavatar
martinus83
Berichten: 618
Lid geworden op: 05 jul 2012, 21:25
Locatie: Noord-brabant

Re: Martinus' E46 330d -- nieuwe turbo..zucht..

Bericht door martinus83 » 16 aug 2017, 19:47

Nieuwe LMM kan, maar lost het probleem niet op. Turbo nakijken zal ik wel moeten, wat anders? en dan nog maar eens alles nalopen.

Hoe zou ik dat mechanisch kunnen doen? waar moet je dan meten, na je IC?
ECU back-proben?

Waar kom jij vandaan trouwens?

Wat ik ook nog eens kan noemen, is dat het probleem begon vlakadat de swirlflaps waren verwijderd, en het uitlaatspruitstuk vervangen is.
Laatst gewijzigd door martinus83 op 17 aug 2017, 07:31, 1 keer totaal gewijzigd.

Plaats reactie

Terug naar “BMW 3 Serie (E46) Showroom”