E46 330ci | project circuit | Transm. Oliekoeler

Show je BMW E46. Plaats hier je fotoshoots, projecten en updates.
Leooo
Berichten: 206
Lid geworden op: 15 mei 2014, 20:34
Locatie: Groningen
Contacteer:

E46 330ci | project circuit | Transm. Oliekoeler

Bericht door Leooo » 15 mei 2014, 21:28

Sinds een aantal maanden ben ik bezig met mijn 330ci te prepareren voor het circuit.
Ik dacht dat er vast meer mensen op deze aardbol moeten zijn die dit interessant zouden vinden.
Vandaar dat ik maar eens een topic aanmaak op deze site;)

Ookal is er al het een en ander gebeurd, ik zal het chronologisch op de site zettenn.

Sinds februari ben ik aan het sleutelen aan mijn 330ci uit 2002.
De BMW heeft inmiddels 278.000 kilometer op de teller en is altijd dealer onderhouden.
Maar dat is nu opgehouden omdat ik heb besloten om het zelf te gaan doen.
Een project zoals dit uitbesteden is misschien wel de makkelijkste manier maar ik vind dat niet de leukste manier.
Het bouwen van zo'n auto is minstens de helft van de fun.

Jammergenoeg is mijn budget niet oneindig en gaat het project dus stap voor stap.
Ik post dus hier omdat ik het leuk vind om dit met mensen te delen en ik ontvang graag kritiek van mensen die zien dat ik misschen aan het klungelen ben. Of iets totaal verkeerd aanpak.

Hieronder een foto van het project;
Afbeelding
Side note; Op deze foto is de HSD coilover kit al gemonteerd.

Mijn allereerste stap voordat de auto ook nog maar een circuit heeft gezien was preventief onderhoud.
Daarom heb ik meteen mijn bougies vervangen voor NGK BKR6EIX (6418).
Hieronder een foto van mijn oude bougies, deze zaten er achteraf maar 30.000 km in.
Afbeelding
Ik was eerst in de veronderstelling dat de bougies in een erg slechte staat verkeerden maar na wat research blijkt dit normaal te zijn (correct me if I'm wrong).
Toch was ik blij dat ik ze had vervangen.

Door de horrorverhalen op internet over de DISA valve heb ik deze ook bijna meteen gecontroleerd.
Gelukkig zat de pin niet los en kon hij nog prima een vacuum houden.
Daarnaast heb ik mijn motorolie vervangen en ook de versnellingsbakolie.
Alleen toen ik de versnellingsbakolie weg liet lopen zag ik dat deze kraak helder was.
Kennelijk is deze olie recentelijk vervangen.
Maar toch heb ik hier na wat research Castrol Syntrans B 75W ingepompt.

Ook heb ik Redex petrol injector bij de benzine gevoegd zodat de injectoren schoon zouden worden.
Ik was overgehaald door dit filmpje van fifth gear; https://www.youtube.com/watch?v=WQN-0zvZNbY

En het resultaat op de rollenbank was dit in de 4e versnelling;
Afbeelding
244,8 pk op de krukas.
Hier ben ik zeer tevreden mee;)
Laatst gewijzigd door Leooo op 07 okt 2018, 21:10, 21 keer totaal gewijzigd.
e91 325d bj 2008, daily
e46 330ci bj 2002, circuit auto
http://bimmerportal.nl/forum/viewtopic.php?f=29&t=39482
If everything seems under control, you're not going fast enough.

Gebruikersavatar
Dutchie
Berichten: 3481
Lid geworden op: 15 feb 2012, 18:05
Locatie: Helmond
Contacteer:

Re: E46 330ci | project circuit

Bericht door Dutchie » 15 mei 2014, 22:00

Welkom! ;)
320i E46 Sedan | Stanced Daily
318Ti E36 Compact | RingPact
320Ti E36 Compact | DriftPact

Leooo
Berichten: 206
Lid geworden op: 15 mei 2014, 20:34
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: E46 330ci | project circuit

Bericht door Leooo » 15 mei 2014, 22:02

Dutchie schreef:Welkom! ;)
Dank Dutchie,

Mede door jouw project ben ik ook begonnen met posten;)
e91 325d bj 2008, daily
e46 330ci bj 2002, circuit auto
http://bimmerportal.nl/forum/viewtopic.php?f=29&t=39482
If everything seems under control, you're not going fast enough.

Gebruikersavatar
Dutchie
Berichten: 3481
Lid geworden op: 15 feb 2012, 18:05
Locatie: Helmond
Contacteer:

Re: E46 330ci | project circuit

Bericht door Dutchie » 15 mei 2014, 22:07

Dit soort projecten zijn altijd leuk, ook om later terug te lezen.

Ik ga je zeker in de gaten houden en wellicht kunnen we ervaring uitwisselen :)
320i E46 Sedan | Stanced Daily
318Ti E36 Compact | RingPact
320Ti E36 Compact | DriftPact

Gebruikersavatar
eric-328
Berichten: 291
Lid geworden op: 06 jan 2014, 15:14
Locatie: Zuid Limburg

Re: E46 330ci | project circuit

Bericht door eric-328 » 15 mei 2014, 22:08

Leuk project!
Opbouw van mijn 323ti S50B30-racer; viewtopic.php?f=75&t=37135

Leooo
Berichten: 206
Lid geworden op: 15 mei 2014, 20:34
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: E46 330ci | project circuit

Bericht door Leooo » 15 mei 2014, 23:02

Na dit preventieve onderhoud moest er als eerste wat gebeuren aan het onderstel.
Er zit geen M onderstel onder dus hij deint in de bochten erg ver door zijn vering.
Na veel research op internet en positieve verhalen van monteurs over de HSD coilover kits heb ik besloten om een setje MonoPro HSD coilovers te kopen bij driftworks. Ik heb gekozen voor het 'track pack'. Het enige verschil met het normale pakket is dat het track pack stuggere veren heeft. Namelijk 12/12kg ipv 8/8kg
Je kan van alles aanpassen, er zitten camber plates op de voorste coilovers, veer compressie (pre damping), hardheid van de schokdempers en natuurlijk ride hight adjustment.

Het pakket was er binnen een week maar er bleken twee verschillende lengtes schokdempers in de zitten voor de achterste schokdempers.
Na een paar e-mailtjes heb ik gratis een vervangende schokdemper gekregen.
Omdat het uit Engeland komt moest ik helaas wel weer anderhalve week wachten.

En zo zag het eruit voordat het mijn auto in ging;
Afbeelding
De installatie ging vrij soepel.
Het was een kwestie van het oude spul eruit en het nieuwe spul erin.
Hier een plaatje van links de nieuwe veer en rechts de oude;
Afbeelding
De nieuwe veren achter zijn dus een stuk korter dan de OEM.
Jammer genoeg heb ik dan ook nog en bonkend geluid als ik over hobbels heen rijdt.
Ik denk zelf dat de veer toch een beetje speling heeft als je over hobbels heen rijdt of dat de stabilisator stang los zit.

Ook liep de coilover links voor aan als ik een scherpe bocht maakte.
Afbeelding
Afbeelding
Maar dit was snel opgelost door een milimeter van de sluitringen af te slijpen;

Afbeelding

Door de HSD coilover kit rijdt mijn e46 stukken beter.
Het is super stijf, verschrikkelijk voor rijden door woonwijken maar geweldig op strak asfalt.
Als je normaal gesproken een burnoutje trekt met een 330 krijg je maar een streep door het ontbreken van LSD.
Maar sinds de coilovers er onder zitten ligt hij veel strakker op de weg want ik trek nu twee strepen. :gekdoen:

Het gebonk moet nog opgelost worden, ik ga binnekort naar een kennis van een kennis die BMW's prepareert voor het circuit. En ik hoop dat hij meteen weet wat het is.
Verder zijn er nog een paar andere problemen met de auto maar die volgen nog in de komende posts.
e91 325d bj 2008, daily
e46 330ci bj 2002, circuit auto
http://bimmerportal.nl/forum/viewtopic.php?f=29&t=39482
If everything seems under control, you're not going fast enough.

Gebruikersavatar
eric-328
Berichten: 291
Lid geworden op: 06 jan 2014, 15:14
Locatie: Zuid Limburg

Re: E46 330ci | project circuit

Bericht door eric-328 » 16 mei 2014, 09:03

De achterveren zijn wel wat korter maar vergeet niet de hoogteversteller van de veer mee te rekenen.
Heeft hij het gebonk sinds de montage van het onderstel of was dit al eerder? Indien dit na het plaatsen is kun je evt de auto achter wat hoger zetten om te kijken of het gebonk weg is. Kan ook vanuit de dempertoren komen. Als je het maximale uit het onderstel wilt halen moet je het uitwegen en goed uitlijnen. Als je de auto echter leeg wilt halen en rolkooi plaatsen etc heeft dit nu echter nog weinig zin.
Opbouw van mijn 323ti S50B30-racer; viewtopic.php?f=75&t=37135

Gebruikersavatar
Dutchie
Berichten: 3481
Lid geworden op: 15 feb 2012, 18:05
Locatie: Helmond
Contacteer:

Re: E46 330ci | project circuit

Bericht door Dutchie » 16 mei 2014, 12:46

Ik hoor veel positieve reacties over de HSD coilovers. Ikzelf ben van plan om BC Racing aan te gaan schaffen.
320i E46 Sedan | Stanced Daily
318Ti E36 Compact | RingPact
320Ti E36 Compact | DriftPact

Leooo
Berichten: 206
Lid geworden op: 15 mei 2014, 20:34
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: E46 330ci | project circuit

Bericht door Leooo » 17 mei 2014, 19:21

Ik heb even wat tijd gevonden om snel te reageren op jullie reacties.
eric-328 schreef:De achterveren zijn wel wat korter maar vergeet niet de hoogteversteller van de veer mee te rekenen.
Heeft hij het gebonk sinds de montage van het onderstel of was dit al eerder? Indien dit na het plaatsen is kun je evt de auto achter wat hoger zetten om te kijken of het gebonk weg is. Kan ook vanuit de dempertoren komen. Als je het maximale uit het onderstel wilt halen moet je het uitwegen en goed uitlijnen. Als je de auto echter leeg wilt halen en rolkooi plaatsen etc heeft dit nu echter nog weinig zin.
Klopt, dat moet ik inderdaad gaan proberen. Ik had ook al gekeken of de veer los komt als je hem op krikt maar dit is niet het geval.
Het gebonk is begonnen toen ik het HSD setje er onder heb gezet dus het moet daar wel mee te maken hebben.
Wat het probleem wel moeilijker maakt is dat ik tegelijk ook het interieur eruit heb gehaald en ook alle isolatie.
Hierdoor hoor je sowieso veel meer. Maar toch weet ik wel zeker dat het harde gebonk pas na de installatie van het HSD kitje kwam.
Dutchie schreef:Ik hoor veel positieve reacties over de HSD coilovers. Ikzelf ben van plan om BC Racing aan te gaan schaffen.
Ik heb inderdaad ook zeer goede verhalen gehoord over BC Racing setjes. Ik vond ze alleen wat te prijzig toen ik ze met de HSD's ging vergelijken.

Ik zal over een paar dagen pas tijd hebben om meer foto's en verhalen/problemen te posten.
Tot nu toe in ieder geval al bedankt voor de feedback! :duimen:
e91 325d bj 2008, daily
e46 330ci bj 2002, circuit auto
http://bimmerportal.nl/forum/viewtopic.php?f=29&t=39482
If everything seems under control, you're not going fast enough.

Leooo
Berichten: 206
Lid geworden op: 15 mei 2014, 20:34
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: E46 330ci | project circuit

Bericht door Leooo » 19 mei 2014, 21:52

Na een middagje sleutelen heb ik het interieur eruit weten te halen.
Dit wilde ik alleen wel erg netjes doen omdat ik het interieur incl deurpanelen graag nog wil verkopen.
Alles ging er vrij makkelijk uit behalve de hoedenplank met elektrisch zonnescherm.
Daarna heb ik nog flink zitten snijden in alle isolatie en dat was geen leuk klusje.
Ik laat namelijk eerst nog het dashboard zitten en demonteer dus niet alles maar wil wel zo veel mogelijk isolatie eruit hebben.

Hieronder een aantal foto's van de vooruitgang (excuus voor de kwaliteit, ik had mijn camera niet bij me);
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Ik heb alleen geen foto van het eindresultaat :gek:
Op de foto is nog van alles zichtbaar zoals rubber en isolatie maar dat is nu weg.

En toen was alles eruit;
Afbeelding
Als mensen nog interesse hebben, let me know want het staat nu te koop :gekdoen:
Interieur is reeds verkocht!
Toen kwam alleen het volgende probleem.
Ik had namelijk 'universele' steunen bij mijn LTEC stoelen besteld.
Deze waren alleen een 0.4cm te kort :bang:

Hierop heb ik de steunen laten verlengen bij een ijzerboer.
De ijzerboer had ze alleen 10cm langer gemaakt dan gewenst.
Maar de overlengte slijp je er zo weer af zodra alles goed past.
Afbeelding
Nadat de stoelsteunen op maat waren kwam de volgende uitdaging;
Het bepalen van de juiste ankerpunten voor de 6 punt gordels.
Na wat research en vooral de instructies gevolgd op deze website; http://www.schroth.com/installation-instructions/en/

Voor de schouderriemen heb ik de originele ankerpunten van de achterbank gordels gebruikt.
De twee 6e punten waren ook vrij makkelijk te bepalen en te boren.
Maar de twee punten voor de heupgordels was een ander verhaal.
Bij de bestuurdersstoel moet je namelijk een gat boren waar de remleidingen onder zitten.
Met langzaam boren en een metalen plaat tussen de remleidingen en de bodem is dit toch gelukt.

De gordel ogen met schroefdraad heb ik door de carrosserie met metalen plaatjes vastgezet.
Afbeelding
Afbeelding
Het zwarte spul kan je vrij makkelijk verwijderen met een heatgun en een plamuurmes.
Dit doe ik alleen later nog eens als ik de stoelen er weer uit haal om de overlengte van de stoelsteunen af te slijpen en af te werken etc.
Afbeelding
Het was lastig zoeken naar plekken op de bodemplaat waar het vlak genoeg was om de metalen platen goed te kunnen monteren.

En dit is het resultaat;
Afbeelding
Afbeelding
Het interieur eruit halen heeft mij een gewichtsbesparing van +/- 130 kilo opgeleverd.
Het gaat hard als je bedenkt dat een stoel 28,5 kilo weegt en een LTEC stoeltje maar 8 kilo.
Laatst gewijzigd door Leooo op 24 aug 2014, 16:12, 2 keer totaal gewijzigd.
e91 325d bj 2008, daily
e46 330ci bj 2002, circuit auto
http://bimmerportal.nl/forum/viewtopic.php?f=29&t=39482
If everything seems under control, you're not going fast enough.

Gebruikersavatar
ghaas
Berichten: 319
Lid geworden op: 24 mei 2010, 16:05
Locatie: Rotterdam

Re: E46 330ci | project circuit

Bericht door ghaas » 19 mei 2014, 22:37

Mooi project! :duimen:

Greetz ghaas
Mijn Showroom
Mijn Voorstel Topic

Gebruikersavatar
Vliet
Berichten: 790
Lid geworden op: 24 mei 2010, 21:38

Re: E46 330ci | project circuit

Bericht door Vliet » 20 mei 2014, 07:56

Kijk leuk project. Lekkere motor ook voor een circuittool veel koppel :duim: Mooie stoelen ook.

Wat betreft de gordelmontage, daar moet je wel even mee oppassen. Als je de gordels zo ver naar beneden zet kan het pijnlijk aflopen (gebroken schouders). De gordels moeten eigenlijk zo recht mogelijk naar achteren. Zie de foto van mijn oude tracktool:
Afbeelding

Staat volgens mij op driving-fun of op nurburgring.nl wel een goede uitleg over :!
Veel plezier met het rijden. Waar ga je rijden? De ring?

Gebruikersavatar
xeoMe
Berichten: 101
Lid geworden op: 27 jul 2013, 20:09
Locatie: Delft

Re: E46 330ci | project circuit

Bericht door xeoMe » 20 mei 2014, 08:04

Nice, vind zulke circuit projecten echt super tof!

Hoeveel wil je hebben voor de 2 voorste stoelen? zijn ze nog een beetje in goede staat?
Zijn de stoelen handmatig of elektrisch?

Gebruikersavatar
Mr._T-Rex
Berichten: 1954
Lid geworden op: 30 sep 2009, 18:27

Re: E46 330ci | project circuit

Bericht door Mr._T-Rex » 20 mei 2014, 08:49

Ben benieuwd wat het gebonk met je schroefset is. Mogelijk hetzelfde euvel als bij de mijne? (Zie showroom in sig)
'05 M3 CS coupé - Showroom
'01 530i touring - daily

'02 330i M-tech II sedan - Sold
'95 328i M-tech coupé - Sold

Gebruikersavatar
Dutchie
Berichten: 3481
Lid geworden op: 15 feb 2012, 18:05
Locatie: Helmond
Contacteer:

Re: E46 330ci | project circuit

Bericht door Dutchie » 20 mei 2014, 10:18

Haha nice! exact dezelfde stoelen en gordels als ik, zelfde actie besteld? :)

Bituum kun je redelijk makkelijk wegsteken, ik heb afgelopen weekend eindelijk het laatste stuk eruit gestoken.
Ik dacht in eerste instantie dat het er wel in 1 avondje uit kon, maar na ene kwartiertje steken begon ik toch al behoorlijk wat last van mn spieren te krijgen haha, je moet behoorlijk wat kracht zetten om het plamuurmes eronder te krijgen.

Daar ga je nog veel plezier aan beleven :gek:
320i E46 Sedan | Stanced Daily
318Ti E36 Compact | RingPact
320Ti E36 Compact | DriftPact

Plaats reactie

Terug naar “BMW 3 Serie (E46) Showroom”