[E46] BMW 328i Executive Individual

Show je BMW E46. Plaats hier je fotoshoots, projecten en updates.
Tomba
Berichten: 1205
Lid geworden op: 23 aug 2012, 20:40
Locatie: Noord Holland

Re: [E46] BMW 328i Executive Individual

Bericht door Tomba » 20 dec 2014, 23:44

Patrickk schreef:Voor die 200 euro meer zou ik ook een 6cil rijden :duim:

Rubber kwam idd bij de dealer vandaan. Ik heb het rubber wat in je kozijn zit vervangen.
Met instappen kom je daar schijnbaar vaak langs en deze was behoorlijk gaar.

Eerder dit jaar hebben wij overwogen onze 320d in te ruilen op een benzine maar omdat het verschil zo klein was en wij de auto nu 9 jaar hebben en je niet weet wat de staat van de wagen is die je weer koopt besloten deze op te rijden. Staat nu op 310k en willen nu minimaal naar de 400k en als het lukt 500k. We zullen zien.

Succes met de wagen en na al dit onderhoud weer veel (rij)plezier :driving: :duimen:
Duidelijk, zal van de week kijken of we het over dezelfde rubber hebben en dan bij de dealer, die bij mij om de hoek zit, kijken wat het kost.

Je hebt helemaal gelijk: je weet wat je hebt maar niet wat je terug gaat krijgen en als de auto voor de rest gewoon goed is dan gewoon net zolang ermee rijden totdat het op houdt of teveel gaat kosten.
Normaal mee rijden en goed onderhoud zullen daar wel voor gaan zorgen :duim:

1983: E12 520i automaat
1984: Ford Capri II 2.3GT
1985: E10 2002 ti
1992: E21 323i
2004: Alfa Romeo 156 2.0 16V (8,5 jaar)
2012: E46 328i Executive (5,5 jaar)
2019: E60 523i Executive LCI automaat
2020: Mitsubishi Outlander 2.0 Edition Two Automaat

Gebruikersavatar
JzAero
Berichten: 1897
Lid geworden op: 24 feb 2012, 18:52
Locatie: Utrecht

Re: [E46] BMW 328i Executive Individual

Bericht door JzAero » 23 dec 2014, 13:24

Ik rijd gelukkig voor mijn werk niet zo ontzettend veel (20km retour per dag), maar privé een hoop. Dit jaar zit ik al bijna op 30.000km en zoals het er naar uit ziet, ga ik er wel overheen. Omdat die km's allemaal privé en plezier zijn, vind ik het niet gunstig om een diesel te gaan rijden, aangezien die km's bij mij gewoon een glimlach van oor tot oor moeten geven. Nu met een 6-cil benzine, krijg ik dat elke keer als ik instap en de sleutel omdraai. Heerlijk!

Tomba
Berichten: 1205
Lid geworden op: 23 aug 2012, 20:40
Locatie: Noord Holland

Re: [E46] BMW 328i Executive Individual

Bericht door Tomba » 23 dec 2014, 21:05

Dat gevoel heb ik ook @JzAero :duim:
Van de week mocht ik de Opel Vectra 1.8 lenen van mijn maat om naar mijn werk te gaan maar ik miste al snel de gemakken van de 6 pitter.
Vb:
-Bochten in zijn 3de versnelling nemen kon niet, liep de auto niet goed op.
-Zelfde verhaal bij de diverse rotonde's waarbij ik terug naar de 2de versnelling moest gaan..
-Bij 85/90km kon je de Opel net niet in zijn 5de versnelling zetten, liep net niet goed daarvoor.
-Weinig kracht maar dat mag wel duidelijk zijn bij z'n groot verschil in motorinhoud.

Een 6 pitter geef mij nog steeds heel veel plezier, zo was dat destijds met de Ford Capri 2.3GT en zo ook met de E21 323i. :ja:
Laatst gewijzigd door Bart70 op 23 dec 2014, 21:09, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: quote verwijderd, quoten van bovenstaand bericht is niet toegestaan, dank voor de medewerking

1983: E12 520i automaat
1984: Ford Capri II 2.3GT
1985: E10 2002 ti
1992: E21 323i
2004: Alfa Romeo 156 2.0 16V (8,5 jaar)
2012: E46 328i Executive (5,5 jaar)
2019: E60 523i Executive LCI automaat
2020: Mitsubishi Outlander 2.0 Edition Two Automaat

Tomba
Berichten: 1205
Lid geworden op: 23 aug 2012, 20:40
Locatie: Noord Holland

Re: [E46] BMW 328i Executive Individual

Bericht door Tomba » 25 dec 2014, 11:04

Patrickk schreef:Deurrubber kostte geloof ik 36 euro. Heb dit een paar jaar geleden ook gedaan,
Mooi dat de wagen er nog netjes uitziet. Is toch altijd wel fijn om het ook eens van een ander te horen.
Je rijd net geen 20k per jaar, was dieselen dan niet goedkoper geweest?
Tijdje terug hier eens gerekend en toen had ik het keerpunt bij 17500p/j.
Afbeelding
Ik zie dat er een deurrubber is en ook een carrosserierubber.
Ligt het meestal aan de deurrubber dat sissend geluid?
En is deze gelijmd of ..... ?

1983: E12 520i automaat
1984: Ford Capri II 2.3GT
1985: E10 2002 ti
1992: E21 323i
2004: Alfa Romeo 156 2.0 16V (8,5 jaar)
2012: E46 328i Executive (5,5 jaar)
2019: E60 523i Executive LCI automaat
2020: Mitsubishi Outlander 2.0 Edition Two Automaat

Tomba
Berichten: 1205
Lid geworden op: 23 aug 2012, 20:40
Locatie: Noord Holland

Re: [E46] BMW 328i Executive Individual

Bericht door Tomba » 27 dec 2014, 20:43

Iemand een idee welke rubber precies het probleem veroorzaakt?

1983: E12 520i automaat
1984: Ford Capri II 2.3GT
1985: E10 2002 ti
1992: E21 323i
2004: Alfa Romeo 156 2.0 16V (8,5 jaar)
2012: E46 328i Executive (5,5 jaar)
2019: E60 523i Executive LCI automaat
2020: Mitsubishi Outlander 2.0 Edition Two Automaat

Gebruikersavatar
Patrickk
Berichten: 1871
Lid geworden op: 19 dec 2009, 04:21
Locatie: Vaart op de rijn heen en weer

Re: [E46] BMW 328i Executive Individual

Bericht door Patrickk » 27 dec 2014, 21:10

Ik heb een andere vervangen. Ik weet niet welke jij bedoelt.
E46 330iA touring 05-2003 110.000km
E46 330iA touring 05-2005 140.000km Edition 33


Een forum is er om te helpen en geholpen te worden.
Een simpel linkje, foto of doorverwijzing kan veel helpen!

Tomba
Berichten: 1205
Lid geworden op: 23 aug 2012, 20:40
Locatie: Noord Holland

Re: [E46] BMW 328i Executive Individual

Bericht door Tomba » 27 dec 2014, 23:26

Je hebt er eentje die aan de deur vast zit en je hebt er eentje die aan de carrosserie vast zit.
Welke heb jij precies vervangen?
Laatst gewijzigd door Bart70 op 28 dec 2014, 00:17, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: quote verwijderd, quoten van bovenstaand bericht is niet toegestaan, dank voor de medewerking

1983: E12 520i automaat
1984: Ford Capri II 2.3GT
1985: E10 2002 ti
1992: E21 323i
2004: Alfa Romeo 156 2.0 16V (8,5 jaar)
2012: E46 328i Executive (5,5 jaar)
2019: E60 523i Executive LCI automaat
2020: Mitsubishi Outlander 2.0 Edition Two Automaat

Tomba
Berichten: 1205
Lid geworden op: 23 aug 2012, 20:40
Locatie: Noord Holland

Re: [E46] BMW 328i Executive Individual

Bericht door Tomba » 28 dec 2014, 23:40

Valt mij op de laatste dagen dat ik een soort getik (geluid komt over als "TOK") hoor bij het draaien van het stuur naar rechts en dat het onder mijn voeten vandaan komt. Dit heb ik nooit gehad maar sinds mijn draagarmen zijn vervangen is dit naar boven gekomen.
Heb het alleen maar aan mijn kant en bij het rechts insturen.

Iemand enig idee wat dat zou kunnen zijn?
Morgen als de garage open is toch maar voor de zekerheid er naartoe gaan.

1983: E12 520i automaat
1984: Ford Capri II 2.3GT
1985: E10 2002 ti
1992: E21 323i
2004: Alfa Romeo 156 2.0 16V (8,5 jaar)
2012: E46 328i Executive (5,5 jaar)
2019: E60 523i Executive LCI automaat
2020: Mitsubishi Outlander 2.0 Edition Two Automaat

Gebruikersavatar
Patrickk
Berichten: 1871
Lid geworden op: 19 dec 2009, 04:21
Locatie: Vaart op de rijn heen en weer

Re: [E46] BMW 328i Executive Individual

Bericht door Patrickk » 29 dec 2014, 07:31

Ik heb het deel aan de carrosserie vervangen. Dit kwam niet door lekkage maar door het instappen van de afgelopen jaren.
E46 330iA touring 05-2003 110.000km
E46 330iA touring 05-2005 140.000km Edition 33


Een forum is er om te helpen en geholpen te worden.
Een simpel linkje, foto of doorverwijzing kan veel helpen!

Tomba
Berichten: 1205
Lid geworden op: 23 aug 2012, 20:40
Locatie: Noord Holland

Re: [E46] BMW 328i Executive Individual

Bericht door Tomba » 29 dec 2014, 08:33

Ik heb ook geen lekkage maar een sissend geluid en volgens mij sluit het niet voor de 100% af, mogelijk doordat het rubber op is. Zie geen scheuren of wat dan ook.
Laatst gewijzigd door Bart70 op 29 dec 2014, 11:23, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: quote vverwijderd, quoten van bovenstaand bericht is niet toegestaan, dank voor de medewerking

1983: E12 520i automaat
1984: Ford Capri II 2.3GT
1985: E10 2002 ti
1992: E21 323i
2004: Alfa Romeo 156 2.0 16V (8,5 jaar)
2012: E46 328i Executive (5,5 jaar)
2019: E60 523i Executive LCI automaat
2020: Mitsubishi Outlander 2.0 Edition Two Automaat

Tomba
Berichten: 1205
Lid geworden op: 23 aug 2012, 20:40
Locatie: Noord Holland

Re: [E46] BMW 328i Executive Individual

Bericht door Tomba » 26 jan 2015, 13:24

Draaiend geluid, niet schapend.
Kan mij herinneren dat ik dat vroeger oploste door de riem in de spuiten met talkpoeder, was je daar vanaf.
Kan door het vochtige weer komen maar nader onderzoek liet zien dat de multiriem wel aan vervanging toe was (diverse kleine scheurtjes). Ga direct de andere riem ook vervangen (aircoriem?) en kijken hoe het zit met de spanrol en de geleidersrol.
Iemand een idee welke ik precies moet hebben?
Zag dat er meerdere te koop waren met een duidelijk verschil in prijzen.

Heb een afspraak voor morgenochtend staan, wil geen risico lopen dat het plotseling gaat knappen gezien de staat.

1983: E12 520i automaat
1984: Ford Capri II 2.3GT
1985: E10 2002 ti
1992: E21 323i
2004: Alfa Romeo 156 2.0 16V (8,5 jaar)
2012: E46 328i Executive (5,5 jaar)
2019: E60 523i Executive LCI automaat
2020: Mitsubishi Outlander 2.0 Edition Two Automaat

Tomba
Berichten: 1205
Lid geworden op: 23 aug 2012, 20:40
Locatie: Noord Holland

Re: [E46] BMW 328i Executive Individual

Bericht door Tomba » 26 jan 2015, 18:29

Ik neem aan dat ik het goed heb gevonden?

Afbeelding

Afbeelding

1983: E12 520i automaat
1984: Ford Capri II 2.3GT
1985: E10 2002 ti
1992: E21 323i
2004: Alfa Romeo 156 2.0 16V (8,5 jaar)
2012: E46 328i Executive (5,5 jaar)
2019: E60 523i Executive LCI automaat
2020: Mitsubishi Outlander 2.0 Edition Two Automaat

Tomba
Berichten: 1205
Lid geworden op: 23 aug 2012, 20:40
Locatie: Noord Holland

Re: [E46] BMW 328i Executive Individual

Bericht door Tomba » 27 jan 2015, 18:59

08:15 uur in de garage
10:15 uur buiten de garage

Wat is er allemaal gedaan in de tussentijd?
Ik had last van een lichte trilling in de stuur dus heb ik de voorste banden/velgen eraf gehaald en op het balanceerapparaat gedaan/gezet: eentje miste een kleine 5 gram aan loodgewicht aan de binnenkant, de andere was 100%.

Daarna zijn we begonnen met het demonteren van de diverse onderdelen mbt riemen, spanners en geleide rollers.
Eerste het kunststof gedeelte van het luchtfilter wat boven de radiateur zit, daarna de ventilator van de radiateur om daarna op mijn (ons) gemak te kijken wat de problemen waren.
Duidelijk was dat de multiriem vervangen moest worden:
Afbeelding
Deze was rondom precies zoals de foto hierboven laat zien, vol met scheurtjes en lichtelijk poreus.


Afbeelding
Een lossen spanrol en een omkeerpoelie werden ook vervangen.

Afbeelding
Foto boven laat zien dat een komplete spanrol net vervangen en gemonteerd was.

Daarna de beide riemen op hun plek gezet:
Afbeelding

We waren eerst bang dat we een komplete hydralische riemspanner moesten kopen maar dat bleek gelukkig niet nodig te zijn.

In totaal was ik voor het materiaal €. 182,68 netto excl kwijt en voor het arbeidsloon €. 45,60 euro netto excl.
Bij elkaar een kleine €. 275,= euro.

Al bij al viel het mij wel mee moet ik zeggen, was bang dat de kosten veel hoger zouden zijn.

Waterpomphuispoelie was in orde, een hele kleine speling kon ik voelen maar niet echt iets waar ik mij druk om moest maken.

1983: E12 520i automaat
1984: Ford Capri II 2.3GT
1985: E10 2002 ti
1992: E21 323i
2004: Alfa Romeo 156 2.0 16V (8,5 jaar)
2012: E46 328i Executive (5,5 jaar)
2019: E60 523i Executive LCI automaat
2020: Mitsubishi Outlander 2.0 Edition Two Automaat

Tomba
Berichten: 1205
Lid geworden op: 23 aug 2012, 20:40
Locatie: Noord Holland

Re: [E46] BMW 328i Executive Individual

Bericht door Tomba » 28 jan 2015, 20:02

Even de tijd gehad om het een en andere uit te zoeken / berekenen.
Toen ik de E46 328i uit 1999 kocht was ik bang dat deze mij veel meer geld zou gaan kosten als zijn voorganger, een Alfa Romeo 2.0TS 16V echter dat bleek niet helemaal waar te zijn: ik het de diverse onkosten bijgehouden en dergelijke bijgehouden en de cijfers spreken voor zich.

BMW gekocht in augustus 2012 oftewel 28 maanden in mijn bezit.
Situaties en gegevens:
- Km-stand bij aankoop = 128.000 km
- Km-stand tot op heden = 168.000 km
- Gereden afstand in 28 maanden = 40.000 km
- Gemiddeld per maand = 1.430 km waarvan er 1.230 km woon/werkverkeer zijn en 200 km prive
- 20 km éénbaansweg met 2 rijstroken (80km/u), 36 km tweebaansweg met 2 rijstroken (80km/u)
- Onderweg 14 stoplichten, 1 flitspaal en vaak flitswagens langs de weg.

Het verbruik van de auto heb ik nu al diverse keren bijgehouden en kan met zekerheid vertellen dat de bordcomputer het goed doet en aan geeft: zowel volgetankt om deze bij nog 100 km te rijden weer vol te tanken.
Het gemiddelde ligt op = 8,2 a 8,4 lt op de 100 km oftewel 1 lt op de 12 km.
Op langere afstanden ligt het nog lager terwijl de snelheid hoger is, zeker als je CC inschakeld.

Laten we hierbij een gemiddelde van €.1,50 euro per liter aanhouden (was 1,68 en is nu 1,37)
1.430 km deel 12 = 120 lt benzine a €.1,50 euro per liter = €. 180,= euro per maand
Wegenbelasting per maand = €. 61,= euro per maand
Verzekering per maand = €. 38,= euro per maand
VASTE LASTEN = €. 7.812,= euro

Wat waren de onkosten die ik heb gehad in de afgelopen 28 maanden?
- €. 500,= euro - 4 nieuwe Hankook banden waarvan de helft door de verkopende partij werd betaald
- €. 350,= euro - Vanos revisie (automonteur gedaan)
- €. 100,= euro - Katalysator gelast (automonteur gedaan en deels mijn persoontje ivm demontage)
- €. 125,= euro - 6 nieuwe Bosch bougie's en radiateurslang rechts onderin (zelf gedaan)
- €. 225,= euro - 4 nieuwe remschijven en remblokken (zelf gedaan)
- €. 350,= euro - 2 nieuwe voorste draagarmen + uitlijnen (automonteur gedaan, zelf geen tijd)
- €. 100,= euro - 1 nieuwe bobine (automonteur)
- €. 275,= euro - 2 nieuwe spanrollers, 1 nieuwe geleiderol, 2 nieuwe riemen en 2 banden balanceren (automonteur)
TOTALE ONKOSTEN = €. 2.025,= euro

OVERZICHT = €. 7.812,= eruo plus €. 2.025 euro = €. 9.837,= euro in 28 maanden.

Via werkgever een vergoeding woon/werkverkeer van €. 125,= euro per maand
€. 125,= euro maal 28 maanden = €. 3.500,= euro

€. 9.837,= euro (totale onkosten)
€. 3.500,= euro (vergoeding werkgever)
------------------
€. 6.337,= euro (eigen uitgave) deel 28 maanden = €. 226,= euro per maand

Kijk ..... je weet van te voren dat als je een oudere auto koopt je tegen bepaalde onkosten gaat lopen die te wijten zijn aan ouderdom of slijtage. Ik ben de 4de eigenaar van deze auto en ken de 3de eigenaar die er heel zuinig om was en de auto goed onderhield (zoon van de garagehouder), daarvoor was de auto van een 40 jarige militair die er niet echt veel in heeft gereden (geimporteerd 12-2009 met 86.500 km wat op neer komt dat de laatste 2 eigenaren deze 32 maanden hebben gedeeld, zo ook de 41.500 km die ermee gereden is). De duitse eigenaar heeft deze auto ruim 10 jaar lang gehad en niet meer dan de bewuste 86.500 km ermee gereden (onderhoudsboekje en TUV rapporten bewijzen dat).

Mijn oude Alfa Romeo 156 2.0TS 16V was van 1998 en deze was ook geimporteerd vanuit Duitsland in 2004 met een km-stand van 90.000 km toen ik haar kocht. Deze heb ik 8,5 jaar lang gehad en met een km-stand van 235.000 km van de hand gedaan (3 maal op vakantie in Italie geweest, goed voor 10.000 km).
Was deze duurder dan de BMW die ik nu heb?
Ja, om 2 redenen:
- de auto reed gemiddeld 1:10
- ik tankte RON98 wat motorisch beter was en ook beter voelde gezien de chiptuning

Ik hoop dat de BMW nog jaren in mijn bezit zal blijven want ik moet eerlijk bekennen dat het fantastisch rijdt.
Ik weet dat als je de auto netjes warm rijdt, het normale onderhoud doet zonder er teveel aan te willen besparen en deze niet als een gek gaat belasten, je er jaren nog plezier aan kan beleven, ondanks de leeftijd.

Wat ik allemaal heb gedaan en veranderd aan de Alfa Romeo ga ik zeker niet doen met de E46, misschien ooit 17" eronder maar voorlopig ben ik met de 16" ook zeer te spreken, minder last van mijn rug bij wat langere ritten (de Alfa Romeo was verlaagd en had 19" velgen/banden).

Misschien een lang verhaal maar het geeft mij ook een goed inzicht in het e.e.a. ;)

1983: E12 520i automaat
1984: Ford Capri II 2.3GT
1985: E10 2002 ti
1992: E21 323i
2004: Alfa Romeo 156 2.0 16V (8,5 jaar)
2012: E46 328i Executive (5,5 jaar)
2019: E60 523i Executive LCI automaat
2020: Mitsubishi Outlander 2.0 Edition Two Automaat

Gebruikersavatar
Jaapi
Berichten: 3115
Lid geworden op: 23 sep 2009, 15:38

Re: [E46] BMW 328i Executive Individual

Bericht door Jaapi » 29 jan 2015, 14:23

Leuk verhaal, duidelijk overzicht. Ik rij zelf ook een 328, ik zal niet zo;n lang verhaal maken maar wel grappig om te vergelijken.

Aankoop 01/08/2013, nu 17 maanden verder heb ik 44200 km gereden. Afgerond 44000.
Gemm ongeveer 8.5
Ik rijd 600 km op een tank (73 volle tanken :gek: )

Onderhoud valt reuze mee. Sommige mensen vinden onderhoud duur, maar als je kijkt waar je auto je overal heen brengt en terug rekenen per km is het niks.

- uitlaatspruitstuk pakkingen (2x)
- Stabi rubbers voor
- remblokken voor
- oliebeurtje
- 2 achterbanden
- 1 raammechanisme

Plaats reactie

Terug naar “BMW 3 Serie (E46) Showroom”