PDC piep & versterker aansluitingen

Alles met betrekking tot iDrive, bluetooth, audio/video, iPod aansluitingen en navigatie.
Gebruikersavatar
U-car
Berichten: 650
Lid geworden op: 08 jun 2010, 09:43
Locatie: Rotterdam

PDC piep & versterker aansluitingen

Bericht door U-car » 25 nov 2017, 08:48

Beste forummers,

In mijn E90 werkte de piep van de PDC niet, terwijl op het scherm wel keurig alles aangegeven wordt. Na wat speurwerk in de kofferrbak twee lze stekkers gevonden. Deze aangesloten op de versterker en waarempel! De PDC piept ook ipv alleen een visuele weergave.

Het probleem is echter het volgende: de piep is nauwelijks hoorbaar via de achterspeakers, als ik de stekker voor de achterzijde aansluit op de plek voor de voorzijde is de piep wel duidelijk hoorbaar. En tijdens het rijden hoor ik het motortoerental ook via de speakers :gek:

Zowieso lijkt mij de aansluiting op de versterker verkeerd gedaan, als ik de balans instel op alleen links, gaat alle sound via alleen de achterspeakers. Het is geen aliexpress versterker iig (Eton SR 60.4), en alles is wel redelijk vakkundig aangesloten. De aansluitingen corrigeren lijkt me redelijk simpel, kwestie van op de juiste uitgangen van de versterker aansluiten lijkt me.

Maar de motortoerental dat ertussendoor stoort, waar kan dat aan liggen?

Speaker hoedenplank:

Achterzijde versterker:

De beruchte pdc stekker met irritante audio-toerental optie:
Laatst gewijzigd door Edward op 18 feb 2020, 18:28, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Niet werkende links naar foto's verwijderd.
Huidig: E46 330Ci cabriolet / S1000R

Gebruikersavatar
Source
Berichten: 2835
Lid geworden op: 22 apr 2014, 13:30
Locatie: Rotterdam

Re: PDC piep & versterker aansluitingen

Bericht door Source » 01 dec 2017, 22:21

Die 2 witte stekkers op de laatste foto dat zijn geen bmw stekkers of bedoel je dat niet?
Dat van het toerental zou je eens moeten kijken hoe ze het aangesloten hebben.
|| Independent Software engineer @ SEE IT Consultancy ||

Gebruikersavatar
U-car
Berichten: 650
Lid geworden op: 08 jun 2010, 09:43
Locatie: Rotterdam

Re: PDC piep & versterker aansluitingen

Bericht door U-car » 07 dec 2017, 15:07

Klopt, zijn geen oem stekkers en de bedrading ook niet. Ik laat het voorlopig zo zitten, aangezien het weer het niet toelaat alles open te gooien en de bedrading op de juiste plaatsen op de versterker aan te sluiten.
Huidig: E46 330Ci cabriolet / S1000R

Anni
Berichten: 279
Lid geworden op: 24 feb 2010, 21:58

Re: PDC piep & versterker aansluitingen

Bericht door Anni » 07 dec 2017, 15:31

Gebeurt typisch bij dit soort budget ombouwen; alleen de voorste speakers en de subs worden versterkt door een aftermarket versterker. Jouw ETON is 4 kanaals en de vorige eigenaar heeft ervoor gekozen die kanalen te gebruiken voor de voorzijde en je subs (ipv 6 kanaals en ook je achterspeakers aan te sturen).

De PDC werkt als zodanig ook dat de achterspeakers worden gebruikt bij PDC achter, en de voorspeakers bij PDC aan de voorzijde. Als je voorspeakers dan versterkt zijn, maar je achterspeakers niet krijg je dit probleem dus.

Je andere probleem is dynamoruis; lees deze eens door want je hebt naar alle waarschijnlijkheid last van een aardlus

Gebruikersavatar
Giovanni-21
Berichten: 176
Lid geworden op: 08 sep 2015, 20:45
Locatie: Den Haag

Re: PDC piep & versterker aansluitingen

Bericht door Giovanni-21 » 07 dec 2017, 17:03

Heeft volgens mij (niet perse) te maken met "budget" ombouwen van slechts 4 kanalen...
Maar meer met het goed instellen (dus budget?? :s ) van de gain op de versterker.
Als deze veel te hoog staat is de balans tussen versterkt (voor) en onversterkt (achter) te groot..
En kan het dus lijken dat het geluid van de PDC achter het (vrijwel) niet doet...

Simpel op te lossen door de gain iets meer terug te draaien zodat voor en achter meer in balans is.

Heb zelf ook een 4-kanaals versterker en alleen voor + subs versterkt.. Heb zelf nergens last van.
Current BMW F36 420i LCI
Previous BMW E90 325i

- Een auto is meer dan een vervoersmiddel alleen -

Gebruikersavatar
U-car
Berichten: 650
Lid geworden op: 08 jun 2010, 09:43
Locatie: Rotterdam

Re: PDC piep & versterker aansluitingen

Bericht door U-car » 08 dec 2017, 12:47

Thanks voor de link!

Dus als ik met de twee gain knoppen aan de slag ga, dan zou ik de achterspeakers en de piep veel duidelijker moeten horen?
Huidig: E46 330Ci cabriolet / S1000R

Gebruikersavatar
Giovanni-21
Berichten: 176
Lid geworden op: 08 sep 2015, 20:45
Locatie: Den Haag

Re: PDC piep & versterker aansluitingen

Bericht door Giovanni-21 » 18 dec 2017, 13:22

Lijkt mij wel idd
Current BMW F36 420i LCI
Previous BMW E90 325i

- Een auto is meer dan een vervoersmiddel alleen -

Plaats reactie

Terug naar “BMW 3 Serie (E90 / E91 / E92 / E93) Audio, navigatie en iDrive”