320d Gechipt - Mijn ervaring bij Tunex

Chiptuning, turbo's, onderstel, remmen, banden? Bespreek het hier.
Gebruikersavatar
Kevin
Berichten: 256
Lid geworden op: 27 feb 2015, 12:05
Locatie: Halsteren

320d Gechipt - Mijn ervaring bij Tunex

Bericht door Kevin » 10 apr 2015, 17:33

Goedendag allemaal,

Ik heb gister mijn BMW 320d e90 laten tunen bij Tunex in 's-heerenberg.
Het was een stukje rijden maar dat was het ook zeker waard.
Toen ik aan kwam werd ik vriendelijk ontvangen en mocht ook mee de werkplaats in om mee te kijken en een uitgebreide uitleg te ontvangen van een van de medewerkers.

Afbeelding

Hierbij werd mij een helder verhaal verteld over hun wijze van tuning en dat hun ook daadwerkelijk op maat tunen. Hoewel veel bedrijven dit vermelden maar dit uiteindelijk niet doen. Bij Tunex word er dus wel op maat ge-tuned. Alle gegevens/waardes worden uitgelezen en op hun server geplaatst, en van daar uit worden ze herschreven.
Mocht je binnen 30 dagen niet tevreden zijn dan kun je terug en plaatsen ze de oude gegevens/waardes weer terug, en krijg je jouw volledige bedrag terug.

Ze hebben een testbank, hoewel ik hier geen gebruik van hoefde te maken. Het ging mij om het resultaat in de praktijk, niet de technische feiten

Afbeelding

Ze hebben een grote wachtruimte met tv en mocht je je vervelen kun je altijd alvast hierop gaan racen.
In totaal hebben ze er 1/1,5 uur over gedaan.

Afbeelding

Ik had er zelf geen tijd voor, ik was te druk bezig met ouwe hoeren en informeren bij de tuners. Ik wist voor 90% zeker dat ik geen roetfilter had d.m.v. onderzoek bij het rdw en meerdere bmw garages, maar ik wilde het toch 100% zeker weten. Ze hebben in de gegevens van de auto gekeken en daar stond hij uitgeschakeld. Had ik dus toch het gelukt dat de roetfilter net 2 maanden nadat de mijne uit de fabriek kwam rollen het productie proces in is gegaan.

Jullie zullen je wel afvragen wat de resultaten zijn.
Hiervoor heb ik een video gemaakt waarbij ik de tijden ook heb geklokt.
Naar mijn weten klopt het allemaal maar ik kan er ook een paar honderdste naast zitten.



Voor tuning: 163pk - 330nm
(Verkeerd vermeld in het filmpje, daar staat 350)
Na tuning: 195pk - 420nm

0-100km/h (1,2-1,4 seconden sneller)
0-140km/h (3,0-3,2 seconden sneller)

Ik vind het een top resultaat!
Buiten dat is me verbruik ook verbeterd.

Niet echt te vergelijken maar een ritje Halsteren > Zandvoort voorheen +/- 1 op 18 en een ritje na tuning van 's-Heerenberg > Halsteren +/- 1 op 20 volgens de auto. Dus dat scheelt pak hem beet 100km op een volle tank.

Kosten tuning: €225,- (Aanbieding dus als je dit leest kan het al afwijken maar dit heb ik er voor betaald).

Als jullie nog vragen hebben hoor ik het graag.
.
Afbeelding

Gebruikersavatar
largeproject
Berichten: 2219
Lid geworden op: 11 nov 2007, 19:01
Locatie: Ergens tussen Arnhem en Nijmegen
Contacteer:

Re: 320d Gechipt - Mijn ervaring bij Tunex

Bericht door largeproject » 10 apr 2015, 19:10

Toen die van mijn bij Tunex vandaan kwam zoop ie nog harder dan voorheen, mag blij zijn als ik 1 op 15 red en ik rij echt heel rustig, ik kreeg daar dan wel bijna 200pk en 438nm voor terug.

Heb zelf mindere ervaring met Tunex.

Gebruikersavatar
Kevin
Berichten: 256
Lid geworden op: 27 feb 2015, 12:05
Locatie: Halsteren

Re: 320d Gechipt - Mijn ervaring bij Tunex

Bericht door Kevin » 10 apr 2015, 22:30

Dat is jammer, ben je ook naar ze terug gegaan of ze gebeld om de klachten te melden?
.
Afbeelding

Gebruikersavatar
Bart70
Berichten: 10824
Lid geworden op: 15 dec 2013, 12:36
Locatie: Zuid-Holland
Contacteer:

Re: 320d Gechipt - Mijn ervaring bij Tunex

Bericht door Bart70 » 11 apr 2015, 01:00

Zie mijn andere reaktie Kevin, dit is GEEN maatwerk zoals ze beweren, ze hebben een slave, downloaden van een server die de slave heeft geleverd, kwestie van copy en paste, klaar, als ze de file na 15 minuten binnen hebben sta je met een half uur buiten.

Echt waar, dit wereldje is een grote oplichterij, ik heb 2 ½ uur bij RS Tuning gezeten en hij heeft alles laten zien en uitgelgd hoe het werkt in werkelijkheid, je wordt in principe gewoon opgelicht. Waag eens een telefoontje naar hem of een bezoekje, opent je ogen en je staat te klapperen met je oren en ogen. ECHTE maatwerk tuning is niet te doen binnen 8 uur.

Ik wil het niet aanvallen of je teleurstellen, maar dit is echt de realiteit en ik vind dat mensen dit moeten weten.

Voor miner dan 1000 euro koop je een "slave", je sluit een abbonnement af, je neemt de software van de leverancier af, hoppa, je bent nu officieel tuner, ook al weet je totaal niets van tunen af, zo simpel is het.

Ook de testbank zegt helemaal niets, handig voor de echte tuner als hulpmiddel, tunen aan de hand van alleen een testbank is ook niet mogelijk, er komt altijd continue aanpssing van waardes bij kijken die live uitgemeten worden,

Dus aanpassen, uitlezen en testen, weer aanpssen, uitlezen en testen enz, net zo lang tot je vloeiende lijnen hebt zonder dikke randen en ineens vol vermogen en instorten van het vermogen.

Ingewikkelde materie waar ik wat van heb mogen proeven, conclusie, goede tuning kan niet binnen 1 dsg en bedrijven slijten met mooie waardes en prijzen, maar dit is 1 grote oplichterij.

Gebruikersavatar
Kevin
Berichten: 256
Lid geworden op: 27 feb 2015, 12:05
Locatie: Halsteren

Re: 320d Gechipt - Mijn ervaring bij Tunex

Bericht door Kevin » 11 apr 2015, 13:48

Ik snap dat er nog uitgebreider kan getuned worden en dat vertelde hij ook, als je andere injectoren en turbo's hebt etc. Maar met de standaard motor weten hun wat ze ermee moeten doen. Als hij een echte unieke tuning voor een niet standaard auto moet doen is hij een dag bezig en kost het ook meer ja. Ik vind het nogal wat om dan gelijk iedereen over een kam te scheren omdat een tuningsbedrijf wat anders zegt.

Naar mijn beleving kan de auto het makkelijk aan, geen rare dingen hij rijd nogsteeds vloeiend ook de kick-down en me verbruik is zuiniger met 1-2 Km de liter op de snelweg. En dit voor 225 euries. Er zijn ook andere bedrijven die mij wel 220pk ipv 195 konden garanderen maar Tunex doet dit niet omdat je dan echt alles kunt oververhitten en aan gort kunt rijden. Als ik hem een dag laat tunen ben ik 1000-1500 euro kwijt.
.
Afbeelding

Gebruikersavatar
largeproject
Berichten: 2219
Lid geworden op: 11 nov 2007, 19:01
Locatie: Ergens tussen Arnhem en Nijmegen
Contacteer:

Re: 320d Gechipt - Mijn ervaring bij Tunex

Bericht door largeproject » 11 apr 2015, 18:07

KevinSchuit schreef:Dat is jammer, ben je ook naar ze terug gegaan of ze gebeld om de klachten te melden?
Tis op het eind wel opgelost,maar alleen de manier waarop had beter gekund,ik ga niet alles weer op het forum neer zetten, daar voor is het alweer te lang geleden en vind ik ook niet netjes, als je meer info wilt wil ik dat gerust via de pm aan je melden.

Gebruikersavatar
Kevin
Berichten: 256
Lid geworden op: 27 feb 2015, 12:05
Locatie: Halsteren

Re: 320d Gechipt - Mijn ervaring bij Tunex

Bericht door Kevin » 11 apr 2015, 18:13

Maar je bent dus terug gegaan en het is opgelost.
Jammer dat het niet helemaal op de manier is gegaan hoe je het wilde.
.
Afbeelding

Gebruikersavatar
avdakker
Berichten: 1537
Lid geworden op: 01 jul 2013, 13:55
Locatie: Best

Re: 320d Gechipt - Mijn ervaring bij Tunex

Bericht door avdakker » 11 apr 2015, 19:03

Tunex komt helaas wel vaker negatief in beeld. Ik snap de reactie van Bart ook wel maar er is ook nog een middenweg. Ik heb zelf ervaring met de volgende tuners:
The Tuningfactory
JD engineering
Hartog
Roetfilterverwijderen.com (standaard chip)

Bij mij staat nog altijd Hartog bovenaan de lijst. Met een 530D was chippen geen noodzaak maar bij het roetfilter verwijderen werd een standaard chip aangeboden voor een paar euro. Dat neem ik dan maar voor lief vermits het de wagen niet negatief beinvloed. Dat is tot op heden ook niet gebeurt.
De andere 3 tuners schrijven zelf hun software. Het zijn alle 3 gerenommeerde bedrijven met tuners die weten wat ze doen. Mijn voorkeur gaat uit naar Hartog, daar hij een enorm technische vakman is (pedro) welke ook echt weet wat hij doet. Ja, het duurt een dag en nee, het is geen volledig opnieuw aangemaakte tuning. Wat ze dan doen is hun meest optimale tuning van de plank pakken en deze zover mogelijk aanpassen in het tijdsbestek dat ze hebben. Werkt dat? Ja. Is het beter als een standaard chip? Ja, immers men stemt de tuning toch zoveel mogelijk af op je wagen. Kan het beter? Uiteraard als je daar de tijd en het budget voor over hebt.
Ik heb zelf helaas een tuner meegemaakt welke ik hier niet noteer maar die wel mijn koppeling destijds heeft gekost van mijn Passat 3C uit 2006. Ja, die dingen hebben een zwak 2 massa vliegwiel dus er is achteraf voor een 800 euro een vast vliegwiel in gekomen. Dit wil echter niet zeggen dat een tuner daar geen rekening mee hoeft te houden lijkt mij zo.
Maar goed, ik hoop dat jij je tuning in goede orde kan blijven rijden en dat hij niet te overtroffen is voor je blok of aandrijving. Het is immers freude am fahren :duimen:
Een dotje gas met de bimmer in de morgen, is wederom een dag zonder zorgen.
Recente bimmer G31 520i M touring 185pk 290nM
Vorige bimmer F11 520D M touring 225pk 440nM
Vorige bimmer E61 530D M touring 275pk 600nM

Gebruikersavatar
Bart70
Berichten: 10824
Lid geworden op: 15 dec 2013, 12:36
Locatie: Zuid-Holland
Contacteer:

Re: 320d Gechipt - Mijn ervaring bij Tunex

Bericht door Bart70 » 11 apr 2015, 19:13

Van deze tuners is denk ik Hartog de enige die zijn eigen software schrijft, maar dat weet ik niet zeker, wat ik wel zeker weet is dat hij dit doet, de anderen denk ik niet. Ik heb een kijkje "achter" de schermen gehad, erg interessant en je weet niet wat je ziet, geloof me.

Gebruikersavatar
Kevin
Berichten: 256
Lid geworden op: 27 feb 2015, 12:05
Locatie: Halsteren

Re: 320d Gechipt - Mijn ervaring bij Tunex

Bericht door Kevin » 11 apr 2015, 20:17

We gaan het mee maken :p
Ik rij altijd de motor eerst goed warm voor ik is het pedaal goed intrap, en zoals ik al eerder aan gaf waren er andere tunings bedrijven die nog meer pk's en nm's er uit konden knijpen, dus ik denk dat het wel goed komt.

Verder in ieder geval bedankt voor jullie waarschuwingen en het mij willen behoeden van de problemen!
.
Afbeelding

Gebruikersavatar
Bart70
Berichten: 10824
Lid geworden op: 15 dec 2013, 12:36
Locatie: Zuid-Holland
Contacteer:

Re: 320d Gechipt - Mijn ervaring bij Tunex

Bericht door Bart70 » 11 apr 2015, 20:35

Een goede tuner zal je van tevoren ook niet vertellen hoeveel pk er bij komt, kijk uit dat ze je niet teveel er bij geven en ga test rijden, als je ineens een duw in de rug krijgt is het niet goed, het behoort vloeiend te gaan :duim:

Gebruikersavatar
Quadrantz
Berichten: 3145
Lid geworden op: 29 mei 2011, 18:57
Locatie: Waddinxveen

Re: 320d Gechipt - Mijn ervaring bij Tunex

Bericht door Quadrantz » 11 apr 2015, 22:09

Ik ben net als Anton bij roetfilterverwijderen.com geweest, dit zal een standaard chip zijn.

Bij m'n E46 320D kwam ik via de specialist waar ik toen naar toe ging bij een chipper uit die daar in de buurt zat. Was ook een standaard chip maar hij teste hem daarna nog wel even. Vervolgens heb ik er nog zo'n 150K op de teller bij gezet zonder ook maar een enkel motor/turbo/vermogen probleem (ok ik had 1x minder vermogen maar dat kwam omdat de vacuumslangen vervangen moesten worden ;)).

Ik geloof zeker dat een chip op maat veel werk is en ook wel beter zal zijn maar aan de andere kant rijdt de E6X 3L diesel al een tijdje rond en is er genoeg ervaring qua software/chippen. Het lijkt me sterk dat de ene E6X 3l diesel een totaal andere chip nodig heeft als een ander, er zullen wel minimale verschillen zijn maar dat zal dan ook minimaal merkbaar zijn...

Ook met deze chip ben ik tot op heden erg tevreden, mijn 320D was niet zuiniger na de chip maar deze is van 1 op 13 naar 1 op 14 a 14,5 gegaan :duim:

EDIT
en wat Tunex betreft: ik heb daar mijn automaat laten spoelen van mijn 320D toen er 250K op de teller stond. Met 336K verkocht zonder ook maar een enkel automaat probleem :)

Gebruikersavatar
Bart70
Berichten: 10824
Lid geworden op: 15 dec 2013, 12:36
Locatie: Zuid-Holland
Contacteer:

Re: 320d Gechipt - Mijn ervaring bij Tunex

Bericht door Bart70 » 11 apr 2015, 22:28

Eindeloze discussie, het gaat niet om de chip, maar om het programmeren ;)

Belangrijkste hierbij is dat de wagen niet meer vermogen krijgt dan de rest aan kan en een turbo ineens van vol vermogen naar nul vermogen te laten gaan, daar houden ze niet van ;)

Verder ligt het er natuurlijk ook maar net aan hoe je er zelf mee om gaat.

Ingewikkeld verhaal waar eigenlijk eens voor langs een echte tuner moet gaan, die kan je met wee uurtjes een hoop laten verduidelijken :duim:

Gebruikersavatar
Quadrantz
Berichten: 3145
Lid geworden op: 29 mei 2011, 18:57
Locatie: Waddinxveen

Re: 320d Gechipt - Mijn ervaring bij Tunex

Bericht door Quadrantz » 11 apr 2015, 22:51

Dat sowieso :P

Met een standaard chip bedoel ik dat er software wordt geladen (originele software wordt gebackupt) die ooit door experts (dat moet je dan geloven) is gefinetuned. Er komt dus geen programmeerwerk aan te pas ;).

Als je inderdaad naar een tuner gaat die het allemaal zelf gaat doen en zelf aan de knoppen gaat draaien (lees programmeren) is het zeker veel meer werk en zal het resultaat wellicht iets beter zijn. Maar nogmaals aan de andere kant is er genoeg ervaring op dit gebied en is een standaard chip (lees door experts aangepaste software) helemaal zo gek nog niet :)

Een beetje bedrijf gaat zich er niet aan wagen om standaard chips te gebruiken die of niet getest zijn of ergens van het internet 'geplukt' zijn ;)

Gebruikersavatar
Kevin
Berichten: 256
Lid geworden op: 27 feb 2015, 12:05
Locatie: Halsteren

Re: 320d Gechipt - Mijn ervaring bij Tunex

Bericht door Kevin » 12 apr 2015, 08:59

Bart70 schreef:Een goede tuner zal je van tevoren ook niet vertellen hoeveel pk er bij komt, kijk uit dat ze je niet teveel er bij geven en ga test rijden, als je ineens een duw in de rug krijgt is het niet goed, het behoort vloeiend te gaan :duim:
Tunex zei, de pk's en nm's is een richtlijn, als jij nu momenteel door de jaren heen vermogensverlies hebt en je hebt ipv 163 maar 150 pk over zul je niet richting de 195 pk gaan. Als je het echt wilt weten dan kun je het op de dyno zetten, maar als hij dan op de dyno gaat wouden ze wel een meting voor en na. De reden hiervan was, stel je hebt inderdaad vermogensverlies en je komt op bijv. 180pk uit... je snapt het verder wel..
Bart70 schreef:Eindeloze discussie, het gaat niet om de chip, maar om het programmeren ;)

Belangrijkste hierbij is dat de wagen niet meer vermogen krijgt dan de rest aan kan en een turbo ineens van vol vermogen naar nul vermogen te laten gaan, daar houden ze niet van ;)

Verder ligt het er natuurlijk ook maar net aan hoe je er zelf mee om gaat.

Ingewikkeld verhaal waar eigenlijk eens voor langs een echte tuner moet gaan, die kan je met wee uurtjes een hoop laten verduidelijken :duim:
Ik ben het helemaal met je eens Bart.
Quadrantz schreef: EDIT
en wat Tunex betreft: ik heb daar mijn automaat laten spoelen van mijn 320D toen er 250K op de teller stond. Met 336K verkocht zonder ook maar een enkel automaat probleem :)
Mooi om te weten voor het geval dat de mijne begint te schommelen! :duim:
.
Afbeelding

Plaats reactie

Terug naar “BMW 3 Serie (E90 / E91 / E92 / E93) Performance en tuning”