Carly aanschaffen?

Alle tips, trucs en ervaringen met betrekking tot de BMW 3 Serie zijn hier te vinden
PetrusP
Berichten: 37
Lid geworden op: 11 apr 2019, 13:34

Carly aanschaffen?

Bericht door PetrusP » 11 mei 2022, 16:05

Ik vervang binnenkort mijn E93 AGM accu en lees dat je hem dan wel moet inleren. Daarom overweeg ik Carly aan te schaffen. Mijn vraag is daarom: 1)kun je deze re-setting zelf doen en is dat inleren makkelijk vinden in de Carly app? 2)waar kun je hem het beste bestellen? Overigens heb ik in mijn Volvo onlangs de -weliswaar EFB- accu vernieuwd en nooit laten inleren. Toch werkt alles perfekt. Maar wellicht geldt dit niet voor AGM, of mijn BMW.....?

ehombie
Berichten: 1454
Lid geworden op: 25 nov 2016, 13:12
Locatie: Venlo-Venray

Re: Carly aanschaffen?

Bericht door ehombie » 12 mei 2022, 10:38

1)Ja dat is makkelijk te doen...(wijst zich van zelf in die app)
2)via carly site zelf....
3)Deze generaties BMW hebben een "uitgebreide powermangement systeem" en je kunt beter doen wat men voorschrijft...al is het maar op gezeik te voorkomen in de toekomst. Het komt er op neer dat je DME de toestand van je accu bepaald t.o.v. nieuw ingeleerd en daarop zijn laad/ontlaad karteristieken op toepast. Even in een notendop uitgelegd... (op bimmerprofs staat e.a. uitgelegd). De e9x reeks heeft enkele uitvoeringen zonder dit systeem dacht ik...(als je geen IBS hebt)

Ik zou overigens voor inpa gaan...of ista. Deze zijn wel te vinden op het www. Heb ooit ergens een linkje achter gelaten. Maar installatie vergt soms enige inspanning.
HANDIG in onderhoud, kleine reparaties, coderingen en evt diagnose.
Alles gaat gepaard met tijd, kennis en beschikbare informatie en/of middelen...een glazenbol heb ik niet
E61 523i LCI verkocht

PetrusP
Berichten: 37
Lid geworden op: 11 apr 2019, 13:34

Re: Carly aanschaffen?

Bericht door PetrusP » 13 mei 2022, 16:01

Inpa free downloaden is niet zo moeilijk. Maar hoe connect ik dan met mijn BMW? Je ziet wel, ehombie, hier spreekt een leek. Maar wel een die zich in dit soort zaken wil gaan verdiepen. Enne..bedankt voor je reactie!

Gebruikersavatar
Tinuske84
Berichten: 8
Lid geworden op: 25 apr 2022, 10:39
Locatie: Venray

Re: Carly aanschaffen?

Bericht door Tinuske84 » 30 mei 2022, 09:06

Met carly is de accu makkelijk zelf in te leren.
Ik heb de dongle 2e hands gekocht via marktplaats en toen de uitgebreide app gekocht.

De inpa moet je dacht ik met een USB kabel aansluiten op je laptop. Ik weet dat op het BMW Driverforum hier een DIY van is met uitleg welke dongle het beste te gerbuiken.

PetrusP
Berichten: 37
Lid geworden op: 11 apr 2019, 13:34

Re: Carly aanschaffen?

Bericht door PetrusP » 03 jun 2022, 13:28

Nwe accu zit er in. Was wel een stevig klusje vanwege de locatie, maar het gevoel een kleine 3 honderd euro bij de dealer uit te sparen maakt veel goed. Nu nog ff inleren, alhoewel alles prima werkt. Ik zit echter nog met 1 vraag: kun je met BimmerCode ook storingen wegschrijven, of alleen via Inpa?

Edward
Berichten: 1614
Lid geworden op: 11 feb 2018, 13:00

Re: Carly aanschaffen?

Bericht door Edward » 03 jun 2022, 16:33

En over twee à drie jaar kan je weer... dan was die aanschaf via de dealer misschien toch slimmer cq goedkoper.

Ik doel op het feit dat je accu's niet moet aanmelden/registreren met Carly. Klinkt leuk, maar uiteindelijk gaat je IBS-sensor over de zeik. Zoals ehombie ook al zegt. Ja, je hebt koppig volk dat denkt dat alles goed gaat... want zij hebben ergens last van toch? Jammer dat die verhalen zo hardnekkig blijven.

https://bimmerprofs.com/carly-fails-again/
https://bimmerprofs.com/registering-battery-launch/

Je zal niet de eerste zijn. Het kan jaren goed gaan... maar persoonlijk ben ik het wel een beetje zat dat ik weer: "Told you so!" kan zeggen.

PetrusP
Berichten: 37
Lid geworden op: 11 apr 2019, 13:34

Re: Carly aanschaffen?

Bericht door PetrusP » 03 jun 2022, 17:50

Volgens mij zit op de minpool een IBS sensor. Staat niks op maar is een zwart plastic vierkante aanbouw aan de pool. Dus als ik het goed begrijp kan ik beter inleren met Inpa dan met Carly of Bimmercode. Mijn oude accu had 90Ah, de nieuwe 92 (echter wel 50 minder CCA, 850 ipv 900). Moet je dan inleren met 90 of met 105?

PetrusP
Berichten: 37
Lid geworden op: 11 apr 2019, 13:34

Re: Carly aanschaffen?

Bericht door PetrusP » 03 jun 2022, 18:08

Nog ff een (misschien) belangrijke? toevoeging: mijn E93 heeft géén start/stopfunctie. Ik lees hierendaar dat inleren dan niet eens nodig is.......

Edward
Berichten: 1614
Lid geworden op: 11 feb 2018, 13:00

Re: Carly aanschaffen?

Bericht door Edward » 06 jun 2022, 11:30

En zie daar de kracht van internet... foute adviezen worden als feiten gezien!

Aanmelden/registreren moet altijd!!!

Je vertelt je auto namelijk dat er een nieuwe accu geplaatst is. Aanmelden* bij zelfde amperage, registreren* bij ander amperage als wat gemonteerd zat. Dan weet - simpel gezegd - de IBS-sensor dat de dynamo moet laden als zijnde een nieuwe accu en geen oude versleten accu. De IBS-sensor zit overigens op de pluspool.

* kan verwisseld zijn ;)

PetrusP
Berichten: 37
Lid geworden op: 11 apr 2019, 13:34

Re: Carly aanschaffen?

Bericht door PetrusP » 08 jun 2022, 15:22

OK weer wat geleerd! Zwarte kastje is dus wat anders. Wel is het zo dat de nieuwe accu 92Ah heeft. De oude had er 90. Met inleren via Inpa, Bimmercode of Carly moet je dus kiezen voor 90 als ik eea goed begrijp. Ik heb nl begrepen dat je (behalve profspul) alleen met NCSExpert 92 kan pakken. En die heb ik niet......

Plaats reactie

Terug naar “BMW 3 Serie (E90 / E91 / E92 / E93) DIY: Do It Yourself”