Renegeren van DPF-roetfilter

Alle tips, trucs en ervaringen met betrekking tot de BMW 3 Serie zijn hier te vinden
Submarine

Renegeren van DPF-roetfilter

Bericht door Submarine » 02 dec 2018, 10:11

Wanneer het oliepeil plotseling te hoog staat, dan werkt de regeneratie niet meer. Dieselolie wordt dan in de motorolie afgevoerd, er ontstaat brandgevaar of de motor kan op hol slaan.
Wanneer uw BMW diesel150.000 km of meer gereden dan:

1. vier nieuwe gloeibougies plaatsen, Bosch,ca. 20 euro/stuk
2. pakking inlaatspruitkstuk vernieuwen, ca. 8 euro
3. Beru regeleenheid gloeibougies vervangen, ca. 70 euro

Eventueel roetfilter DPF vervangen (schoonbranden heeft na 150.000 km. geen zin meer), vervangingsmarkt vraagt ca. 400 euro. Let bij aankoop op verplicht EU keurmerk!
4. sensor uitlaatgasdruk vervangen ca. 38 euro
5. lambdasonde vervangen ca. 110 euro
6.sensor uitlaatgastemperatuur vervangen ca. 67 euro

Totaal kosten onderdelen: 375 euro, nieuwe DPF-roetfilter 400 euro, samen 775 euro materiaal. Ongeveer 5 uur werk. BMW kan weer 150.000 km mee in plaats van voor een prikkie wegdoen vanwege elektrisch rijden!

Regeneratie afdwingen:
Na ca. 2000 km gereden te hebben, rijd dan een half uur mee in ochtend- of avondspits. Metertje rijden, stoppen, metertje rijden enz. De motor wordt dan goed heet. Wanneer de middenconsole warm, bijna heet aanvoelt, dan door blijven rijden om het regeneratieproces te voltooien. Doe dit om de ca. 2000 km.

rfs88
Berichten: 172
Lid geworden op: 28 mar 2017, 10:29

Re: Renegeren van DPF-roetfilter

Bericht door rfs88 » 04 dec 2018, 07:08

schoonmaken heeft wel degelijk zin hoor....lijkt mij beter dan een nieuw roetfilter van 400 euro; tevens lijkt het mij ook sterk dat deze van goede (vergelijkbare) kwaliteit zijn als OEM. Maargoed, iedereen zijn eigen mening/ervaring in deze ;) no offense

Plaats reactie

Terug naar “BMW 3 Serie (E90 / E91 / E92 / E93) DIY: Do It Yourself”