DIY Anti-Glare laag verwijderen navigatiescherm (krassen)

Alle tips, trucs en ervaringen met betrekking tot de BMW 3 Serie zijn hier te vinden
Gebruikersavatar
iSuperSSam
Berichten: 37
Lid geworden op: 27 sep 2014, 13:27

DIY Anti-Glare laag verwijderen navigatiescherm (krassen)

Bericht door iSuperSSam » 16 jan 2018, 12:59

Hoi hoi,

Gister avond ben ik aan de slag geweest met het verwijderen van de anti glare laag op het navigatiescherm van mijn e91. In totaal ben ik ongeveer 45-60 minuten bezig geweest om het netjes te krijgen. Hieronder stap voor stap uitleg over hoe je dit het best kan aanpakken:

Wat heb je nodig? Zoals op de foto hieronder zichtbaar is:

- Het scherm zelf natuurlijk
- Novus 1 en 2
- Minimaal 2 microvezel doekjes
- Wattenstaafjes
- Kleine schroevendraaier



1. Op de achterkant van je navigatiescherm vind je 4 schroeven aan de zijkant die je los moet halen om goed toegang te krijgen tot het scherm.



2. Na het verwijderen van de schroeven blijven er 2 haakjes over aan de onderkant die je zachtjes met een plastic trim tool of een dunne schroevendraaier kan loshalen.


3. Begin met het zacht afnemen van stof en vuil wat op het scherm zit, dit kan je met een schone microvezel doek doen. We gaan zometeen het scherm goed inwrijven, dus wil je niet dat er nog vuilresten op zitten die juist krassen veroorzaken.

Mijn scherm zag er zo uit:



4. Begin met Novus 2, breng een klein beetje pasta aan op je microvezel doek en wrijf deze in draaiende beweging op je scherm. Gebruik weinig tot middel druk om geen barst in je scherm te veroorzaken. Let er ook op dat je telkens een nieuw stukje microvezeldoek gebruikt om te poetsen.

Dit is hoe het er uit ziet na circa 2 minuten poetsen:



De hoeveelheid die ik telkens gebruikte:



Voorzichtig met de randen, want die kunnen scherp zijn!


5. Na het hele oppervlak meerdere malen gepoetst te hebben zou de anti glare laag verwijderd moeten zijn, de randen zijn moeilijk te bereiken, dus deze kan je voorzichtig behandelen met een wattenstaaf.

6. Is de volledige anti-glare laag verwijderd, dan kan je naar novus 1 overstappen. Let op, deze is vloeibaar, dus hiermee knoei je makkelijker. Breng een aantal druppels aan op een nieuwe microvezel doek en poets je scherm weer voor een paar minuten.

Het eindresultaat:


Ik hoop dat jullie er wat aan hebben. Het scherm is nu een stuk helderder en ik heb geen last meer van de krassen in het scherm.

Mocht je nog een stap verder willen gaan, dan kan je nog een screenprotector kopen of op maat knippen om je scherm te beschermen.

Ben benieuwd wat jullie er van vinden!
Laatst gewijzigd door Bart70 op 18 feb 2020, 17:43, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Niet werkende fotolinken verwijderd

Gebruikersavatar
Dcreator
Berichten: 6692
Lid geworden op: 22 jan 2011, 22:35
Locatie: Bergen op Zoom

Re: DIY Anti-Glare laag verwijderen navigatiescherm (krassen

Bericht door Dcreator » 06 mar 2018, 10:29

Lijkt me een zeer handige DIY!

Voor mij voorlopig niet van toepassing, maar toch zeker handig om te weten dat het mogelijk is! :)

hh1174
Berichten: 5
Lid geworden op: 13 mar 2011, 18:47

Re: DIY Anti-Glare laag verwijderen navigatiescherm (krassen

Bericht door hh1174 » 12 mar 2018, 22:33

Thx, ik heb zelfs het metalen frame verwijderd en met diversen micro bril poetsdoekje icm inductieplaat reiniging opgepoetst. Wat een verbetering, tijdelijke folie van tablet opgepakt maar glinsterd nu te veel. Ondertussen een bedrijf in Alkmaar gevonden die op maat antireflex leverd en nog op een reactie wacht. Zodra het klaar is zal ik mij ook voorstellen met wat foto's.

Plaats reactie

Terug naar “BMW 3 Serie (E90 / E91 / E92 / E93) DIY: Do It Yourself”