storing p0420, p0420

Voor alle technische vragen over de BMW 3 Serie
Gebruikersavatar
eendje
Berichten: 6
Lid geworden op: 08 mar 2012, 22:11
Locatie: Wassenaar

storing p0420, p0420

Bericht door eendje » 12 mar 2024, 12:58

Hai! t is al even geleden dat ik hier actief ben geweest. daar mijn "eendje" het altijd voortreffelijk heeft gedaan.

alleen de tijd van afscheid was daar en na 12 jaar trouwe dienst heb ik de overstap gemaakt naar een grote mensen auto. een 320i toering E91. alleen heb ik nu een uitdaging.

soms komt er bij het starten een rood uitroepteken in beeld. daarna verdwijnt ie maar blijft er wel een klein uitroeptekentje staan naast de dagteller. toch maar een keer de obd uitlezen en daarin een pending p0420 en p0430.

voor zover ik kan vinden wijst dat er op dat de katalysator niet efficient genoeg zijn werk kan doen. zowel bank 1 als 2.
dit kan ook veroorzaakt worden door een defecte sensor (lapda) een scher in het uitlaatsysteem of een ander defect waardoor uitlaatgassen ergens terecht komen waar ze nog niet moeten zijn.

op het forum zie ik dat iemand anders deze vraag ook heeft gesteld, maar nergens een antwoord.

weet iemand wat de juiste volgende stap moet zijn? over een week of 6 moet ie voor de keuring, en volgens mij komt ie daar dan niet doorheen. alhoewel het uitroepteken soms met het starten niet verschijnt, dus misschien is hat alleen bij het starten en of bij een koude motor.

ehombie
Berichten: 1455
Lid geworden op: 25 nov 2016, 13:12
Locatie: Venlo-Venray

Re: storing p0420, p0420

Bericht door ehombie » 13 mar 2024, 12:40

Welk bouwjaar, km stand, welk blok?

iets van slechte bedrading denk aan massa of signaal? Dat beide kats of lambda tegelijk defect zijn, vind ik verdacht...(het kan....maar dan zijn we wat stappen verder voordat ik die conclusie trek)
HANDIG in onderhoud, kleine reparaties, coderingen en evt diagnose.
Alles gaat gepaard met tijd, kennis en beschikbare informatie en/of middelen...een glazenbol heb ik niet
E61 523i LCI verkocht

Plaats reactie

Terug naar “BMW 3 Serie (E90 / E91 / E92 / E93) Techniek”