Diverse motorstoringen

Voor alle technische vragen over de BMW 3 Serie
ratnesz
Berichten: 22
Lid geworden op: 27 dec 2010, 11:24

Diverse motorstoringen

Bericht door ratnesz » 21 feb 2020, 12:40

Beste forumleden,

Ik ben in het bezit van een E92 335i uit 2007 met 216.000 km op de teller.
Sinds enige tijd heb ik last van een motorstoring. Ik ben al 2x bij de dealer geweest om hem uit te laten lezen en om tot een oplossing te komen.
Het gaat om de volgende storingcodes:
- P1554
- P0012
- P2A82
- P2A98
- P3100

De dealer en het internet vertelde mij dat het zeer waarschijnlijk een vanos solenoïd is die defect is. Op aanraden van de dealer heb ik deze vervangen, echter het probleem bleef terug komen. Vervolgens weer naar de dealer geweest. Die heeft alle stappen doorlopen van de diagnose en geeft aan dat het probleem in het blok zit, wel kwam hij wat sludge tegen in het oliefilterhuis. De dealer denkt zelf aan een versleten nokkenas. Kosten diagnose stellen liepen aardig op, vandaar dat ik jullie hulp vraag.

Echter ben ik zelf van mening dat mij dit vrij onwaarschijnlijk lijkt. Auto auto keurig netjes onderhouden en boekjes ingevuld. De auto heeft ook bij ongeveer 150.000km een compleet nieuwe distributieketting gehad.

Zodra ik de auto start is er niets aan de hand, loopt gewoon mooi en en je hoort geen bijgeluiden. Wanneer ik rijd is er tot ongeveer 20 a 25 km gereden te hebben niets aan de hand. En dan komt het motorstoringslampje in en heb ik verminderd vermogen beschikbaar en begint hij erg slecht te lopen, stationair valt die ook uit. Het rare vind ik dat het probleem pas voorkomt wanneer de motor warm is. Zou het dan eventueel aan het oliecircuit kunnen liggen?

Ik hoor gaan van jullie.

Bij voorbaat dank.

Groet Mitchell

ehombie
Berichten: 1454
Lid geworden op: 25 nov 2016, 13:12
Locatie: Venlo-Venray

Re: Diverse motorstoringen

Bericht door ehombie » 21 feb 2020, 14:26

Kun je de foutcodes vertalen (vanuit een diagnose rapport)?
Over welk motorblok hebben we het, n54?
Uit welke omgeving kom je?

Oliecircuit en Vanos hebben een relatie...maar dan kun je nog steeds niet met 100% zekerheid aanwijzen waar het probleem ligt (even snel op basis wat ik uit je omschrijving lees). Je wilt immers gelijk het juiste onderdeel (laten) aanpakken?
HANDIG in onderhoud, kleine reparaties, coderingen en evt diagnose.
Alles gaat gepaard met tijd, kennis en beschikbare informatie en/of middelen...een glazenbol heb ik niet
E61 523i LCI verkocht

dw70
Berichten: 1994
Lid geworden op: 27 okt 2010, 13:02

Re: Diverse motorstoringen

Bericht door dw70 » 21 feb 2020, 14:53

Het is niet eenvoudig. Blijft me wel verbazen dat zo'n dealer dan niet gewoon een compressietest doet bijvoorbeeld. Daarmee kun je toch een beetje dingen gaan uitsluiten die het ook kunnen zijn (verbrande klep, zuigerveer, etc). Of in warme toestand een 4 gas test (zoals bij een APK keuring) om te kijken of de regeling van je lambda nog goed is. Hoor je niks over. Kijkt er ook iemand of je katalysator propvol is? Uit zich vaak pas in warme toestand. Maar om nou gelijk de vinger op een nokkenas te leggen is wel erg kras. Zou deze in koude toestand toch ook beroerd moeten draaien?
E36 320i Coupé 1994 verkocht :zwaai: News from the new owner: the car is a total loss after a crash :|

ratnesz
Berichten: 22
Lid geworden op: 27 dec 2010, 11:24

Re: Diverse motorstoringen

Bericht door ratnesz » 21 feb 2020, 16:30

ehombie schreef: 21 feb 2020, 14:26 Kun je de foutcodes vertalen (vanuit een diagnose rapport)?
Over welk motorblok hebben we het, n54?
Uit welke omgeving kom je?

Oliecircuit en Vanos hebben een relatie...maar dan kun je nog steeds niet met 100% zekerheid aanwijzen waar het probleem ligt (even snel op basis wat ik uit je omschrijving lees). Je wilt immers gelijk het juiste onderdeel (laten) aanpakken?
Het gaat om het N54 blok, omgeving Rotterdam.
P1554 staat voor een foutieve nokkenas sensor
P0012 staat voor nokkenas positie timing
P2A82 staat voor foutieve vanos solenoïd inlaat
P2A98 staat voor nokkenas en krukas correlatie aan de inlaatzijde

ratnesz
Berichten: 22
Lid geworden op: 27 dec 2010, 11:24

Re: Diverse motorstoringen

Bericht door ratnesz » 21 feb 2020, 16:31

dw70 schreef: 21 feb 2020, 14:53 Het is niet eenvoudig. Blijft me wel verbazen dat zo'n dealer dan niet gewoon een compressietest doet bijvoorbeeld. Daarmee kun je toch een beetje dingen gaan uitsluiten die het ook kunnen zijn (verbrande klep, zuigerveer, etc). Of in warme toestand een 4 gas test (zoals bij een APK keuring) om te kijken of de regeling van je lambda nog goed is. Hoor je niks over. Kijkt er ook iemand of je katalysator propvol is? Uit zich vaak pas in warme toestand. Maar om nou gelijk de vinger op een nokkenas te leggen is wel erg kras. Zou deze in koude toestand toch ook beroerd moeten draaien?
Het rare vind ik idd dat bij een koude motor hij gewoon prima loopt, vandaar mijn vraagtekens bij de nokkenas.

ehombie
Berichten: 1454
Lid geworden op: 25 nov 2016, 13:12
Locatie: Venlo-Venray

Re: Diverse motorstoringen

Bericht door ehombie » 21 feb 2020, 17:37

Beetje copy paste van mij uit eerder bericht vandaag:

Adequate olie toevoer is wel van belang, er zit nog ergens een filter volgens mij, voor of na de vanos systeem thv kettingspanner ofzo..deze niet te vuil? (als ik hier wat over vind kan ik zal ik het wel posten.)

Men zou het een en ander kunnen volgen met een scoop (nokassensors en solenoids pwm signaal). En kijken of je hier iets kunt opmaken. Wenselijk is wel dat het moet optreden,
Enkele scenario's die ik kan verzinnen wat je kunt zien met een scoop:
- Als je solenoid niet adequaat werkt of wordt aangestuurd middels PWM is dit ook het gevolg van P1554, P0012,P2a98.
- Je nokkenas sensor signaal wat gebeurt hiermee --> wanneer deze koud of warm is?
- Desnoods timing controleren bij koud en warm middels de sensors als je een "known good" hebt.

Bovenstaande zal een diagnose expert wel uit kunnen voeren, zonder al te veel inspanning (als hij geen andere aanwijzingen ziet die ik niet weet). Misschien is er gewoon een mechanische defect..in je vanos gedeelte, wie weet?

Het is maar een gedachte gang...en ik wil ook niet de wijsneus uithangen, want ik weet ook niet alles.

Succes
HANDIG in onderhoud, kleine reparaties, coderingen en evt diagnose.
Alles gaat gepaard met tijd, kennis en beschikbare informatie en/of middelen...een glazenbol heb ik niet
E61 523i LCI verkocht

Gebruikersavatar
Bart70
Berichten: 10824
Lid geworden op: 15 dec 2013, 12:36
Locatie: Zuid-Holland
Contacteer:

Re: Diverse motorstoringen

Bericht door Bart70 » 22 feb 2020, 11:44

De codes zeggen mij niets, geen verstand van, vaak voorkomende problemen zijn de injectoren, carterventilatie en verstopping inlaattraject.

Mijn E93 had deze problemen ook, een wallnutblasting zou ik als eerst eens laten uitvoeren, kan ook al een aantal storingen wegwerken, en even checken wat er wel of niet vervangen is.

Het kunnen helaas tal van dingen zijn en ik zou even naar een specialist gaan, die zijn vaak wat beter in diagnoses stellen.

Plaats reactie

Terug naar “BMW 3 Serie (E90 / E91 / E92 / E93) Techniek”