inlaat traject reinigen

Voor alle technische vragen over de BMW 3 Serie
Gebruikersavatar
Chris0986
Berichten: 32
Lid geworden op: 31 aug 2016, 16:16
Locatie: Purmerend

inlaat traject reinigen

Bericht door Chris0986 » 15 mar 2019, 09:41

Beste mensen,
Ik kom hier eigenlijk alleen als ik een issue heb met mijn wagen, maar aangezien ik hiervoor een e46 330xd had kwam ik hier bijna nooit. Nu heb ik een e90 330xd en aangezien ik deze net een maandje of wat heb, is de staat van onderhoud nog niet naar mijn standaard.
Dus.....
Het eerste waar ik mee zit is het inlaat traject. Uiteraard is deze wagen uitgevoerd met zo'n &%#$#@%^$ EGR welke twee doelen heeft NOx reduceren (whatever) en mijn inlaat dichtstoppen.
De benodigde actie moge duidelijk zijn.
Maar de grote vraag is eigenlijk: hoe pakken jullie dat aan?
Naar mijn mening zijn er 2 opties:
- Inlaat demonteren en met rode diesel/ petroleum schoonspuiten
- Een reinigingsmiddel zoals liqui moly of Seafoam in de inlaat spuiten tijdens een draaiende motor.

Dat laatste vind ik een 'enge' optie omdat dan alle zooi ongecontroleerd toch nog door de motor heen gaat.
Wat zijn jullie ervaringen?

Tevens is de EGR er nog uit te programmeren, maar daar willen de €700,- voor hebben. Dat vind ik een beetje ruim.
Heeft iemand ervaringen met het uitprogrammeren van exclusief de EGR. Het roetfilter vind ik eigenlijk wel een goed ding aangezien dit toch aanzienlijk scheelt in fijnstof.

ik hoor graag van jullie!
sinds mijn auto meer vermogen heeft, is het verkeer nog langzamer geworden...
e46 330d 2000
e46 330xd 2001
e90 330xd 2010

Gebruikersavatar
Source
Berichten: 2834
Lid geworden op: 22 apr 2014, 13:30
Locatie: Rotterdam

Re: inlaat traject reinigen

Bericht door Source » 16 mar 2019, 23:40

Ik kan de egr wel voor je uitprogrammeren. Bij interesse stuur een pb of mail.
|| Independent Software engineer @ SEE IT Consultancy ||

Gebruikersavatar
Chris0986
Berichten: 32
Lid geworden op: 31 aug 2016, 16:16
Locatie: Purmerend

Re: inlaat traject reinigen

Bericht door Chris0986 » 20 mar 2019, 16:37

ik heb vandaag iemand gesproken die mij kon vertellen dat het uitprogrammeren van de EGR geen goed idee is.
Dit omdat de waste gate van de turbo ook door de egr klep wordt gestuurd. Dit heb ik nog niet na kunnen gaan, maar ik ga verder op onderzoek uit.
Deze persoon vertelde ook dat het onklaar maken van de EGR tot gevolg zou hebben dat de turbo ook stuk zou gaan.

Een ander interessant gegeven was dat hij vertelde dat wanneer de systemen rondom de motor en de motor zelf goed functioneren de inlaat ook niet vol slipt. Nu vind ik dit dubieus, want er komt altijd een beetje roet van de egr in de inlaat en bij een minimaal olieverbruik leidt dit tot zwarte bagger. Vanuit ervaringen met een mazda 2.0 citd kan ik zeggen dat dit ook niet zomaar wegspoelt.

Tot slot vertelde hij dat heel veel mensen met een open thermostaat rondrijden wat de motortemperatuurhuishouding ook niet ten goede komt. Mijn eerste gedachte daarbij is dat de motortemperatuur niet even snel op het disply verschijnt, maar dat je daarvoor in een submenu moet zijn. Dit is tijdens het rijden dus niet echt een optie. Er is dus eigenlijk niet na te gaan of de auto goed op bedrijfstemperatuur komt.
En zo'n grote lompe klok op het dashboard erbij vind ik ook geen pan.

Hebben jullie enige ervaring met bovenstaande 3 punten? Ik hoor het graag.
sinds mijn auto meer vermogen heeft, is het verkeer nog langzamer geworden...
e46 330d 2000
e46 330xd 2001
e90 330xd 2010

m.h.
Berichten: 884
Lid geworden op: 18 mar 2018, 07:10
Locatie: Provincie Zeeland NL

Re: inlaat traject reinigen

Bericht door m.h. » 14 apr 2019, 05:30

- Het verhaal van de thermostaat klinkt mij vreemd, wie rijd er nu met een auto die niet op temperatuur komt?.....
- Er zijn verschillende manieren hoe de waste-gate van de turbo wordt aangestuurd. Nieuwere turbo's werken al niet meer met een waste-gate. De EGR wordt al geruime tijd elektronisch aangestuurd.

Op het F10/F11 forum zijn ook discussies gaande geweest omtrent EGR (vooral de laatse pagina's gaan over de EGR).
http://bimmerportal.nl/forum/viewtopic. ... 9&start=30

En tussen de DIY's staan nog eens afbeeldingen wat de EGR werkelijk doet met de inlaat en hoe dit op te lossen is.
http://bimmerportal.nl/forum/viewtopic. ... 38&t=58251

Zorg dat je na het uit-programmeren van de EGR er een plaatje tussen zet aan de uitlaatgaskant. Mocht de klep doorlaten doordat hij niet goed is uit-geprogrameerd of dat hij niet goed afsluit dan zal de inlaat wederom vervuilen.

Let op met het uit-programmeren van de EGR dat dit daadwerkelijk goed gebeurd, niet elke programmeur/specialist doet dit zoals het hoort.
Laatst gewijzigd door m.h. op 15 apr 2019, 11:00, 1 keer totaal gewijzigd.

Daytonawim
Berichten: 854
Lid geworden op: 10 mei 2016, 21:24

Re: inlaat traject reinigen

Bericht door Daytonawim » 14 apr 2019, 19:50

Thermostaat is bij de E9x wel een dingetje, door de afwezigheid van een meter zie je dat dus niet. Je komt er in de winter bij temp rond vriespunt wel achter, dan functioneerde de kachel namelijk nauwelijks.
Mitsubishi Outlander limited 2019 ( geen PEHV)
Ex E90 325i lci 2012
Ex E46 330XIA 2003
Ex E38 750i 1995
Ex E28 (M) 535iA 1984, 1986

sx06105
Berichten: 3
Lid geworden op: 16 apr 2019, 22:50

Re: inlaat traject reinigen

Bericht door sx06105 » 16 apr 2019, 22:53

Ik heb mijn EGR bijna 2 jaar geleden 'weg laten schrijven' bij Beek motorracing in Den Haag. Heeft me toen € 150 gekost.

Je kunt het submenu gewoon activeren voor je begint of tijdens de rit. Je kunt de temperatuur dan gewoon actief blijven volgen.
Bij mijn E90 waren er twee thermostaten kapot. De temperatuur kwam dan ook niet hoger dan 70 graden. Nadat de ene vervangen was, werd de motor 80 graden en na vervanging van de tweede thermostaat komt de motor op 90 graden.

.

Gebruikersavatar
Chris0986
Berichten: 32
Lid geworden op: 31 aug 2016, 16:16
Locatie: Purmerend

Re: inlaat traject reinigen

Bericht door Chris0986 » 20 jun 2019, 20:17

Beste mensen,
Dit topic staat nu een tijdje stil, maar inmiddels ben ik wel veel onderzoek en actie verder.
Allereerst het onderzoek: Het komt eigenlijk maar op 1 ding neer en dat is dat de egr en roetfilter wel uit te programmeren zijn, maar dat op de lange duur gegarandeerd voor problemen gaat zorgen. Dit is bij 3 BMW experts geverifieerd. Het gaat echt problemen geven die de kosten van een nieuw roetfilter teniet doen.
Het hele inlaat traject en uitlaattraject hangen in de software zodanig aan elkaar dat wanneer 1 van deze elementen verstoord wordt, deze de de andere elementen in de software daardoor disfunctioneren.

Mijn actie die ik heb ondernomen is dat ik een tweede inlaatspruitstuk heb gekocht en deze heb gewisseld. Tevens heb ik de inlaatpoorten gereinigd, waardoor de hele inlaat weer schoon is.
Ik merkte voor de wissel dat de motor bij koude start onregelmatig liep of af en toe zelfs stotterde.
Toen ik het inlaatspruitstuk loshaalde was dit direct te verklaren, omdat cilinder 1 t/m 3 practisch nog maar 50% van de doorgang over had. 4 t/m 6 hadden ongeveer 60-75% nog open. Het merkwaardige was wel dat de motor nog wel goed vermogen leverde wanneer deze warm is, maar ik hoorde wel dat de turbo hard moest werken.
Mijn auto had even meer dan 200k km op de teller, dus voor iedereen die een diesel heeft met deze kilometerstand is dit te verwachten.
Wanneer mensen meer informatie willen hebben, stuur dan een pm.
Ook heb ik foto's van de toestand van het spruitstuk, maar die krijg ik hier niet op het forum.

Ik hoop dat ik hiermee een aantal mensen verder kan helpen, want ik kan hierover weinig vinden op het internet.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
sinds mijn auto meer vermogen heeft, is het verkeer nog langzamer geworden...
e46 330d 2000
e46 330xd 2001
e90 330xd 2010

Daytonawim
Berichten: 854
Lid geworden op: 10 mei 2016, 21:24

Re: inlaat traject reinigen

Bericht door Daytonawim » 20 jun 2019, 23:41

Dat heb je mooi uitgezocht :fu:

Tip voor de slimmeriken onder ons, remmenreiniger is een middel waar Je dat wel mee kan doen, ECHTER...... die zooi trekt in je kunststof spruitstuk en als je na montage gaat proefdraaien kan het echt behoorlijk misgaan. De dampen van de remmenreiniger kunnen er voor zorgen dat je motor op hol slaat! Dat wil je echt niet. :gek: 8)
Dus ja het kan, maar wees bewust van de risico’s ! Dat spul blijft wel iets langer actief als je in eerste instantie zou verwachten.
Mitsubishi Outlander limited 2019 ( geen PEHV)
Ex E90 325i lci 2012
Ex E46 330XIA 2003
Ex E38 750i 1995
Ex E28 (M) 535iA 1984, 1986

Gebruikersavatar
graphicfanatik325D
Berichten: 131
Lid geworden op: 30 mei 2019, 10:02
Locatie: Breda

Re: inlaat traject reinigen

Bericht door graphicfanatik325D » 21 jun 2019, 11:30

Goed om te weten!

Wat voor spul raad je aan?
Laatst gewijzigd door Bart70 op 21 jun 2019, 12:07, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Quote verwijderd, quoten van bovenstaand bericht is onnodig en niet toegestaan.

Gebruikersavatar
Chris0986
Berichten: 32
Lid geworden op: 31 aug 2016, 16:16
Locatie: Purmerend

Re: inlaat traject reinigen

Bericht door Chris0986 » 22 jun 2019, 08:14

je kan petroleum nemen, of rode diesel. Dat dampt minder en heeft wel de benodigde klopvastheid.
Remmenreiniger is ook mogelijk, maar omdat het zo vluchtig is, wordt dat wel een dure aangelegenheid omdat je er veel van nodig hebt.
Persoonlijk denk ik dat als je zo'n vloeistofspuit vult met rode diesel, je de meeste kans maakt.
Een ander ding om rekening mee te houden is dat remmenreiniger agressief spul is, wat erg slecht kan zijn voor de rubbers en de geleiding van de swirlflapstang in het inlaatspruitstuk.
sinds mijn auto meer vermogen heeft, is het verkeer nog langzamer geworden...
e46 330d 2000
e46 330xd 2001
e90 330xd 2010

Gebruikersavatar
graphicfanatik325D
Berichten: 131
Lid geworden op: 30 mei 2019, 10:02
Locatie: Breda

Re: inlaat traject reinigen

Bericht door graphicfanatik325D » 24 jun 2019, 10:30

Oke thanks voor je bericht. Misschien een stomme vraag maar waar je koop je rode diesel??? :s :whistle: :gek:
Laatst gewijzigd door Bart70 op 26 jun 2019, 12:29, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Quote verwijderd, quoten van bovenstaand bericht is onnodig en niet toegestaan.

Gebruikersavatar
Chris0986
Berichten: 32
Lid geworden op: 31 aug 2016, 16:16
Locatie: Purmerend

Re: inlaat traject reinigen

Bericht door Chris0986 » 06 jul 2019, 17:05

Rode diesel is vaak beter te krijgen bij tankstations in de buurt van het platte land aangezien veel landbouwvoertuigen hierop rijden.
Na wat google-en zie ik dat het soms ook te koop is in jachthavens. Ik koop het weleens in Zaandam.
Maar petroleum kan ook...
sinds mijn auto meer vermogen heeft, is het verkeer nog langzamer geworden...
e46 330d 2000
e46 330xd 2001
e90 330xd 2010

Gebruikersavatar
Chris0986
Berichten: 32
Lid geworden op: 31 aug 2016, 16:16
Locatie: Purmerend

Re: inlaat traject reinigen

Bericht door Chris0986 » 06 jul 2019, 17:08

oh ja, ik heb nu dus ook een spruitstuk over welke te koop is....half schoongemaakt...
sinds mijn auto meer vermogen heeft, is het verkeer nog langzamer geworden...
e46 330d 2000
e46 330xd 2001
e90 330xd 2010

Gebruikersavatar
graphicfanatik325D
Berichten: 131
Lid geworden op: 30 mei 2019, 10:02
Locatie: Breda

Re: inlaat traject reinigen

Bericht door graphicfanatik325D » 07 aug 2019, 07:27

Chris0986 schreef: 06 jul 2019, 17:05 Rode diesel is vaak beter te krijgen bij tankstations in de buurt van het platte land aangezien veel landbouwvoertuigen hierop rijden.
Na wat google-en zie ik dat het soms ook te koop is in jachthavens. Ik koop het weleens in Zaandam.
Maar petroleum kan ook...

Thanks voor de tip. Als het weer zover komt dat ik dit een keer grondig ga schoonmaken ga ik ernaar op zoek.

Bedankt!

Plaats reactie

Terug naar “BMW 3 Serie (E90 / E91 / E92 / E93) Techniek”