Timo’s motorswap N52b30a ( It’s Running )
-
- Berichten: 123
- Lid geworden op: 02 feb 2019, 10:15
Timo’s motorswap N52b30a ( It’s Running )
Beste leden,
Ik ga hier een beetje bijhouden voor jullie wat ik allemaal aan mijn auto verander.
Mijn auto is volledig omgebouwd van pre Lci naar Lci, inc cic navi en combox ( met bmw apps )
De auto was niet voorzien van mistlampen dus deze heb ik zelf geinstaleerd en de betrefende bekabeling naar de Frm getrokken en gecodeerd.
Ook is deze voorzien van een m-sport onderstel met Eibach pro kit & veerpoot lagers van een z4 ( -10 mm )
Met velgen vaan een f serie, die ik heb moeten laten aanpassen om passend te krijgen onder mijn auto.
De dakhemel en aanbouw delen zijn in het zwart gemonteerd, en me interieur lijsten zijn in alcantara gewrapt.
Ik heb ook een backup camera ingebouwd en gecodeerd in de originele cic interface ( in handsvat kofferklep )
Laatst heb ik mijn carter pakking & oliehuis pakking vervangen ( inc subframe drop ) en ook de bougies en olie zijn uiteraard vervangen.
Lijstje met onderdelen die vervangen zijn ivm met mijn lci ombouw :
Motorkap
voorbumper
spiegels
koplampen
kofferklep
achterlichten
Cic & combox
Volledig herspuiten
Mijn volgende project word een motorswap waar ik van een n46b20b ( 4 cilinder ) naar een n52b30 ( 6 cilinder ) zal gaan.
Dit brengt de nodige uitdagingen met zich mee en zal dit in een aparte post hieronder posten.
Wat foto's van de boven genoemde dingen:
Voor,
Na,
Ik ga hier een beetje bijhouden voor jullie wat ik allemaal aan mijn auto verander.
Mijn auto is volledig omgebouwd van pre Lci naar Lci, inc cic navi en combox ( met bmw apps )
De auto was niet voorzien van mistlampen dus deze heb ik zelf geinstaleerd en de betrefende bekabeling naar de Frm getrokken en gecodeerd.
Ook is deze voorzien van een m-sport onderstel met Eibach pro kit & veerpoot lagers van een z4 ( -10 mm )
Met velgen vaan een f serie, die ik heb moeten laten aanpassen om passend te krijgen onder mijn auto.
De dakhemel en aanbouw delen zijn in het zwart gemonteerd, en me interieur lijsten zijn in alcantara gewrapt.
Ik heb ook een backup camera ingebouwd en gecodeerd in de originele cic interface ( in handsvat kofferklep )
Laatst heb ik mijn carter pakking & oliehuis pakking vervangen ( inc subframe drop ) en ook de bougies en olie zijn uiteraard vervangen.
Lijstje met onderdelen die vervangen zijn ivm met mijn lci ombouw :
Motorkap
voorbumper
spiegels
koplampen
kofferklep
achterlichten
Cic & combox
Volledig herspuiten
Mijn volgende project word een motorswap waar ik van een n46b20b ( 4 cilinder ) naar een n52b30 ( 6 cilinder ) zal gaan.
Dit brengt de nodige uitdagingen met zich mee en zal dit in een aparte post hieronder posten.
Wat foto's van de boven genoemde dingen:
Voor,
Na,
Laatst gewijzigd door Timothydevisser op 01 dec 2019, 07:13, 5 keer totaal gewijzigd.
-
- Berichten: 123
- Lid geworden op: 02 feb 2019, 10:15
Re: Timo's Projectje
Mijn motorswap,
Zoals hier boven dus aangegeven ga ik een n52b30 motor in mijn e91 plaatsen.
Hiervoor moet er redelijk veel veranderd worden in de motorruimte.
Denk aan airco leidingen/power steering leidingen/ koelvloeistof leidingen.
Uiteraard zal ook de dme en eventueel cas module vervangen moeten worden.
Dit project heeft geen haast en zal dus stukje voor stukje gaan.
Beginnend met onderdeeltjes kopen en als laatst de motor zelf.
ALS ER MENSEN ZIJN MET ONDERDELEN VAN EEN N52B30 330I GRAAG CONTACT MET MIJ OPNEMEN !!!!
Momenteel heb ik al :
Dubbel massa vliegwiel + koppeling set
Uitlaat 330i e91
Complete achterste subframe inc diff en remmen 330i e91
Remmen voorzijde 330i
Ik ga me deze week bezig houden met het demonteren van alle onderdelen aan het subframe zodat deze gestraald kan worden en gespoten.
Ook de remklauwen voor en achter worden gestraald en gereviseerd.
Het diff wordt ook gestraald en gespoten ( en keringen vervangen )
De wiellagers worden dus ook gelijk maar vervangen.
Hier wat fotos van de eerste aankopen,
Zoals hier boven dus aangegeven ga ik een n52b30 motor in mijn e91 plaatsen.
Hiervoor moet er redelijk veel veranderd worden in de motorruimte.
Denk aan airco leidingen/power steering leidingen/ koelvloeistof leidingen.
Uiteraard zal ook de dme en eventueel cas module vervangen moeten worden.
Dit project heeft geen haast en zal dus stukje voor stukje gaan.
Beginnend met onderdeeltjes kopen en als laatst de motor zelf.
ALS ER MENSEN ZIJN MET ONDERDELEN VAN EEN N52B30 330I GRAAG CONTACT MET MIJ OPNEMEN !!!!
Momenteel heb ik al :
Dubbel massa vliegwiel + koppeling set
Uitlaat 330i e91
Complete achterste subframe inc diff en remmen 330i e91
Remmen voorzijde 330i
Ik ga me deze week bezig houden met het demonteren van alle onderdelen aan het subframe zodat deze gestraald kan worden en gespoten.
Ook de remklauwen voor en achter worden gestraald en gereviseerd.
Het diff wordt ook gestraald en gespoten ( en keringen vervangen )
De wiellagers worden dus ook gelijk maar vervangen.
Hier wat fotos van de eerste aankopen,
Laatst gewijzigd door Timothydevisser op 25 aug 2019, 08:40, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Berichten: 123
- Lid geworden op: 02 feb 2019, 10:15
Re: Timo's Projectje
Lijst met nog te bestellen onderdelen
Airco,
Motor en koeling,
LuchtFilter Huis,
Inlaatluchtdemper 13717541736 Ebay
Zuigkap 13717541737 Ebay
Rubberbalg 13717536004 Ebay
Aansluitstuk 13717536002 Ebay
Hittefilmluchtmassameter 13627520519 Ebay
Koelwater Spul,
Koeling Blok/Radiator,
Powersteering,
Airco,
Motor en koeling,
LuchtFilter Huis,
Inlaatluchtdemper 13717541736 Ebay
Zuigkap 13717541737 Ebay
Rubberbalg 13717536004 Ebay
Aansluitstuk 13717536002 Ebay
Hittefilmluchtmassameter 13627520519 Ebay
Koelwater Spul,
Koeling Blok/Radiator,
Powersteering,
Laatst gewijzigd door Timothydevisser op 14 sep 2019, 09:18, 3 keer totaal gewijzigd.
-
- Berichten: 854
- Lid geworden op: 10 mei 2016, 21:24
Re: Timo's Projectje
Lekker bezig, ga ik zeker volgen!
Mitsubishi Outlander limited 2019 ( geen PEHV)
Ex E90 325i lci 2012
Ex E46 330XIA 2003
Ex E38 750i 1995
Ex E28 (M) 535iA 1984, 1986
Ex E90 325i lci 2012
Ex E46 330XIA 2003
Ex E38 750i 1995
Ex E28 (M) 535iA 1984, 1986
- Superretard
- Berichten: 119
- Lid geworden op: 13 mei 2015, 10:07
- Locatie: 's-Heerenberg
Re: Timo's Projectje
Mooi project! Intressant om te lezen
Maar is het niet beter om een 330 of 335 LCI aan te schaffen? Nu ga je van een 318 naar een 330 swappen. Weet niet of je aandrijflijn dat leuk gaat vinden.
Maar is het niet beter om een 330 of 335 LCI aan te schaffen? Nu ga je van een 318 naar een 330 swappen. Weet niet of je aandrijflijn dat leuk gaat vinden.
-
- Berichten: 854
- Lid geworden op: 10 mei 2016, 21:24
Re: Timo's Projectje
Hij krijgt de complete achteras incl diff van een 330 dat komt dan wel goed.
Mitsubishi Outlander limited 2019 ( geen PEHV)
Ex E90 325i lci 2012
Ex E46 330XIA 2003
Ex E38 750i 1995
Ex E28 (M) 535iA 1984, 1986
Ex E90 325i lci 2012
Ex E46 330XIA 2003
Ex E38 750i 1995
Ex E28 (M) 535iA 1984, 1986
-
- Berichten: 123
- Lid geworden op: 02 feb 2019, 10:15
Re: Timo's Projectje
Zoals aangegeven is er een complete achter subframe met diff en remmen van een 330i aanwezigSuperretard schreef: ↑17 aug 2019, 19:10 Mooi project! Intressant om te lezen
Maar is het niet beter om een 330 of 335 LCI aan te schaffen? Nu ga je van een 318 naar een 330 swappen. Weet niet of je aandrijflijn dat leuk gaat vinden.
De lol is er vanaf als ik een 330 of 335 zou kopen.
- graphicfanatik325D
- Berichten: 131
- Lid geworden op: 30 mei 2019, 10:02
- Locatie: Breda
Re: Timo's Projectje
Aahh kijk eindelijk een showroom topic van gemaakt!
Ga ik volgen!
Ga ik volgen!
Re: Timo's Projectje
Inderdaad leuk om lezen met foto's.
|| Independent Software engineer @ SEE IT Consultancy ||
-
- Berichten: 123
- Lid geworden op: 02 feb 2019, 10:15
Re: Timo's Projectje
Vraagje voor de kenners,
De bedoeling is om zoveel mogelijk onderdelen al te monteren aan de auto voor het eindelijk zover is dat me blok erin kan.
Denk aan de remmen en achteras.
Nu is mijn vraag wat er gaat gebeuren als ik direct met de achteras ook de diff zou steken van de 330i?
Volgens autoweek ( enige referentie aangezien de overbrenging boven op de diff staat ) heb ik nu 3.38
En die van de 330i is 3.64.
Lijkt een klein verschil.... maar hoe klein is dit verschil en wat doet het als dit achter mijn simpele 129 pk motortje hangt ?
Mvg Timothy
De bedoeling is om zoveel mogelijk onderdelen al te monteren aan de auto voor het eindelijk zover is dat me blok erin kan.
Denk aan de remmen en achteras.
Nu is mijn vraag wat er gaat gebeuren als ik direct met de achteras ook de diff zou steken van de 330i?
Volgens autoweek ( enige referentie aangezien de overbrenging boven op de diff staat ) heb ik nu 3.38
En die van de 330i is 3.64.
Lijkt een klein verschil.... maar hoe klein is dit verschil en wat doet het als dit achter mijn simpele 129 pk motortje hangt ?
Mvg Timothy
-
- Berichten: 854
- Lid geworden op: 10 mei 2016, 21:24
Re: Timo's Projectje
De 3.64 is van een 330i automaat (lci) de 330i handbak heeft een 3.23 diff. ( pre face lift)
Je zal merken dat je meer toeren moet maken voor de zelfde snelheid, gevoelsmatig lijkt de auto daardoor wel beter te trekken ( werkt overigens negatief op je verbruik)
Je cardanas moet 3.64 keer rond dan gaat je wiel 1 keer rond.
Tijdelijk zie ik geen probleem, echter is de overbrenging voor de 330 motor ook niet heel ideaal.
Volgens mij gaf het verschil tussen een 3.07 en een 3.25 diff een verschil van 300 meer toeren bij gelijke snelheid voor de 3.25.
Je zal dus eigenlijk opzoek moeten naar een 3.23 diff of je huidige diff gebruiken als de flensen passen.
Je zal merken dat je meer toeren moet maken voor de zelfde snelheid, gevoelsmatig lijkt de auto daardoor wel beter te trekken ( werkt overigens negatief op je verbruik)
Je cardanas moet 3.64 keer rond dan gaat je wiel 1 keer rond.
Tijdelijk zie ik geen probleem, echter is de overbrenging voor de 330 motor ook niet heel ideaal.
Volgens mij gaf het verschil tussen een 3.07 en een 3.25 diff een verschil van 300 meer toeren bij gelijke snelheid voor de 3.25.
Je zal dus eigenlijk opzoek moeten naar een 3.23 diff of je huidige diff gebruiken als de flensen passen.
Mitsubishi Outlander limited 2019 ( geen PEHV)
Ex E90 325i lci 2012
Ex E46 330XIA 2003
Ex E38 750i 1995
Ex E28 (M) 535iA 1984, 1986
Ex E90 325i lci 2012
Ex E46 330XIA 2003
Ex E38 750i 1995
Ex E28 (M) 535iA 1984, 1986
-
- Berichten: 123
- Lid geworden op: 02 feb 2019, 10:15
Re: Timo's Projectje
Las veel op Amerikaanse forums dat mensen juist de 3.64 steken onder hun 330i omdat dit indd beter trekt en het verbruik zou te verwaarlozen zijn ?
-
- Berichten: 854
- Lid geworden op: 10 mei 2016, 21:24
Re: Timo's Projectje
Je kan het altijd proberen en kijken hoe het bevalt, anders kijk je later naar een diff met een iets kleinere overbrenging.
Ik heb nu ook niet helemaal de juiste combinatie meer, omdat ik de boel heb laten tunen naar 330. Huidige diff is 3.46 en de 330 heeft 3.64.
Iets minder toeren , maar trekt mij nog prima, rijd comfortabel en verbruik lijkt een stuk lager uit te vallen ( niet zo belangrijk maar leuk meegenomen)
Ik heb nu ook niet helemaal de juiste combinatie meer, omdat ik de boel heb laten tunen naar 330. Huidige diff is 3.46 en de 330 heeft 3.64.
Iets minder toeren , maar trekt mij nog prima, rijd comfortabel en verbruik lijkt een stuk lager uit te vallen ( niet zo belangrijk maar leuk meegenomen)
Mitsubishi Outlander limited 2019 ( geen PEHV)
Ex E90 325i lci 2012
Ex E46 330XIA 2003
Ex E38 750i 1995
Ex E28 (M) 535iA 1984, 1986
Ex E90 325i lci 2012
Ex E46 330XIA 2003
Ex E38 750i 1995
Ex E28 (M) 535iA 1984, 1986
-
- Berichten: 123
- Lid geworden op: 02 feb 2019, 10:15
Re: Timo's Projectje
Jij hebt een automaat dus ?
Aangezien je zeg dat de 330 een 3.64 heeft en dat is precies die ik ga plaatsen maar dan met een handbak.
Vraagje,
Volgens bmw zit onder een 330i een GS6-37bz handbak, dit is de zelfde die geleverd is onder de 2.0 diesels.
Wil dit zeggen dat ik dan ook die cardan kan gebruiken van een 2.0diesel ? Of zit er nog verschil in de afstand tot de diff ?
Aangezien je zeg dat de 330 een 3.64 heeft en dat is precies die ik ga plaatsen maar dan met een handbak.
Vraagje,
Volgens bmw zit onder een 330i een GS6-37bz handbak, dit is de zelfde die geleverd is onder de 2.0 diesels.
Wil dit zeggen dat ik dan ook die cardan kan gebruiken van een 2.0diesel ? Of zit er nog verschil in de afstand tot de diff ?
-
- Berichten: 854
- Lid geworden op: 10 mei 2016, 21:24
Re: Timo's Projectje
Ik heb idd ( gelukkig) een automaat.
Heb wel een beetje ervaring met retrofitten van motoren, ga er voor het gemak maar vanuit dat de diff lengte toch net even anders is.
Even in ETK gekeken en ik zie al lengte verschil tussen de 2 type 2 liter diesel motoren, 1 is circa 7 mm langer dan de 330, dat lijkt niet veel maar kan net wel of net niet.
Niet goed passen geeft balans gedonder of druk op je versnellingsbak of diff( als je pech hebt)
Verder ga je een 330 versnellingsbak gebruiken of ga je proberen een diesel bak achter de motor te knutselen?
Als ik onderdeel nummer kijk bij beide diesels geeft onderdeel nummer niet aan dat die bak bij een andere motor past, zou wel dezelfde bak intern kunnen zijn, echter het bellhouse ( wat tegen de motor komt) kan anders zijn qua gaten en qua montage graden ( maw de bak is gedraaid tov de motor) ook kan het belhouse langer zijn ivm het zwaardere vliegwiel of koppeling) ook de flens ( waar het cardan op vast komt) op de bak kan anders zijn dan bij een benzine.
Bij de minste afwijking in montage hoek krijg je gelazer met je pook.
Mijn tip zoek een bak INCLUSIEF schakel pook ( ook daar kan je hoofdpijn van krijgen) die van een 330i N52 is. Zoek daar ook de cardan as bij.
Heb wel een beetje ervaring met retrofitten van motoren, ga er voor het gemak maar vanuit dat de diff lengte toch net even anders is.
Even in ETK gekeken en ik zie al lengte verschil tussen de 2 type 2 liter diesel motoren, 1 is circa 7 mm langer dan de 330, dat lijkt niet veel maar kan net wel of net niet.
Niet goed passen geeft balans gedonder of druk op je versnellingsbak of diff( als je pech hebt)
Verder ga je een 330 versnellingsbak gebruiken of ga je proberen een diesel bak achter de motor te knutselen?
Als ik onderdeel nummer kijk bij beide diesels geeft onderdeel nummer niet aan dat die bak bij een andere motor past, zou wel dezelfde bak intern kunnen zijn, echter het bellhouse ( wat tegen de motor komt) kan anders zijn qua gaten en qua montage graden ( maw de bak is gedraaid tov de motor) ook kan het belhouse langer zijn ivm het zwaardere vliegwiel of koppeling) ook de flens ( waar het cardan op vast komt) op de bak kan anders zijn dan bij een benzine.
Bij de minste afwijking in montage hoek krijg je gelazer met je pook.
Mijn tip zoek een bak INCLUSIEF schakel pook ( ook daar kan je hoofdpijn van krijgen) die van een 330i N52 is. Zoek daar ook de cardan as bij.
Mitsubishi Outlander limited 2019 ( geen PEHV)
Ex E90 325i lci 2012
Ex E46 330XIA 2003
Ex E38 750i 1995
Ex E28 (M) 535iA 1984, 1986
Ex E90 325i lci 2012
Ex E46 330XIA 2003
Ex E38 750i 1995
Ex E28 (M) 535iA 1984, 1986