Buutnhuus E90 sparkling graphite, laat de lente maar beginne
Re: Buutnhuus E90 sparkling graphite, clean+spoorverbreder f
Na veel wikken en wegen heb ik toch de knoop doorgehakt. Over 2 weken gaat de motor eruit om de ketting incl. spanners en geleiders te vervangen.
in onze BMW ligt namelijk de wereldberoemde (of beruchte) N47, deze heeft als nare eigenschap dat de ketting nog wel eens kapot wil gaan... Nou maakt onze op het moment nog totaal geen rare bijgeluiden maar ik wil er toch graag voorkomen, dus daarom wordt deze preventief vervangen.
deze ingreep doen we (mijn broertje, en ik ga lekker in de weg lopen..) overigens zelf, anders had ik het niet gedaan aangezien zo'n reparatie aardig in de papieren loopt.
ik hoop dat ik dan tijd heb om lekker veel foto's hiervan te maken, en in de showroom te plaatsen
in onze BMW ligt namelijk de wereldberoemde (of beruchte) N47, deze heeft als nare eigenschap dat de ketting nog wel eens kapot wil gaan... Nou maakt onze op het moment nog totaal geen rare bijgeluiden maar ik wil er toch graag voorkomen, dus daarom wordt deze preventief vervangen.
deze ingreep doen we (mijn broertje, en ik ga lekker in de weg lopen..) overigens zelf, anders had ik het niet gedaan aangezien zo'n reparatie aardig in de papieren loopt.
ik hoop dat ik dan tijd heb om lekker veel foto's hiervan te maken, en in de showroom te plaatsen
E46 316i 1999 EIBACH PRO verkocht
E46 316i 2002 EIBACH PRO
E90 318D 2008
E46 316i 2002 EIBACH PRO
E90 318D 2008
Re: Buutnhuus E90 sparkling graphite, preventieve ingreep.
Best slim om preventief te doen! Overigens heb ik begrepen dat er inmiddels al een nieuwere methode is, waarbij de motor er niet uit hoeft. Nieuwe ketting wordt met hulp van de oude er doorheen getrokken, en de spanner kan wel gewoon vervangen worden met het blok erin. Hoe dan ook: dat zal alsnog meer kosten dan het zelf doen met je broer.
Re: Buutnhuus E90 sparkling graphite, preventieve ingreep.
Alleen dan pak je de geleiders niet mee...
E46 316i 1999 EIBACH PRO verkocht
E46 316i 2002 EIBACH PRO
E90 318D 2008
E46 316i 2002 EIBACH PRO
E90 318D 2008
Re: Buutnhuus E90 sparkling graphite, preventieve ingreep.
afgelopen donderdagavond was het dan zover, na werktijd snel wat eten om daarna samen met mijn broertje de motor eruit te halen.
dit ging mooi voorspoedig, met 2,5 uur lag het blok voor de auto.
zaterdagochtend eerst met de koppeling naar een bedrijfje in de buurt die de zelfstellende werking van de koppeling terug kon zetten, dit schijnt nodig te zijn om te voorkomen dat de koppeling te snel slijt als je alles zomaar terugmonteerd.
daarna snel terug naar de werkplaats om het blok verder uit elkaar te halen, kleppendeksel- carter- kettingkast verwijderen. en toen ging het mis...
het tandwiel van de oliepomp heeft links draad, stond duidelijk aangegeven in de beschrijving van bosch maar wij gingen toch lekker de traditionele kant op, en dat was buigen of barsten. (lees barsten) overal rondbellen of iemand die bout nog had liggen. gelukkig had een BMW specialist 200m verderop nog exact zo'n kapot gelopen blok buiten liggen. het geluk is met de dommen!
vanaf toen ging alles weer voorspoedig, geleiders en kettingen eraf, het nieuwe spul er weer op. alles weer dicht bouwen, blok erweer inhangen, bak d'r achter en vloeistoffen erop en klaar was kees.
ik heb de kettingen (oud en nieuw) nog naast elkaar gehouden, maar je ziet er helemaal niets aan. de oude waren niet langer en bogen ook niet verder door oid. de oude geleiders waren ook als nieuw, maar toch loopt het blok een tikje stiller. misschien dat het dan de spanner was die achter de kettingkast zit.
we kunnen in ieder geval weer gerust rond rijden zonder elke keer te luisteren of je de ketting hoort ratelen.
foto's zijn wel beetje waardeloos geworden, maar beter iets dan niets toch?
zonder motor staat ie toch wat hoger op de veren
kleppendeksel en carter eraf
nieuwe kettingen geleiders, en spanners zitten erweer op
dit ging mooi voorspoedig, met 2,5 uur lag het blok voor de auto.
zaterdagochtend eerst met de koppeling naar een bedrijfje in de buurt die de zelfstellende werking van de koppeling terug kon zetten, dit schijnt nodig te zijn om te voorkomen dat de koppeling te snel slijt als je alles zomaar terugmonteerd.
daarna snel terug naar de werkplaats om het blok verder uit elkaar te halen, kleppendeksel- carter- kettingkast verwijderen. en toen ging het mis...
het tandwiel van de oliepomp heeft links draad, stond duidelijk aangegeven in de beschrijving van bosch maar wij gingen toch lekker de traditionele kant op, en dat was buigen of barsten. (lees barsten) overal rondbellen of iemand die bout nog had liggen. gelukkig had een BMW specialist 200m verderop nog exact zo'n kapot gelopen blok buiten liggen. het geluk is met de dommen!
vanaf toen ging alles weer voorspoedig, geleiders en kettingen eraf, het nieuwe spul er weer op. alles weer dicht bouwen, blok erweer inhangen, bak d'r achter en vloeistoffen erop en klaar was kees.
ik heb de kettingen (oud en nieuw) nog naast elkaar gehouden, maar je ziet er helemaal niets aan. de oude waren niet langer en bogen ook niet verder door oid. de oude geleiders waren ook als nieuw, maar toch loopt het blok een tikje stiller. misschien dat het dan de spanner was die achter de kettingkast zit.
we kunnen in ieder geval weer gerust rond rijden zonder elke keer te luisteren of je de ketting hoort ratelen.
foto's zijn wel beetje waardeloos geworden, maar beter iets dan niets toch?
zonder motor staat ie toch wat hoger op de veren
kleppendeksel en carter eraf
nieuwe kettingen geleiders, en spanners zitten erweer op
Laatst gewijzigd door Bart70 op 19 feb 2020, 16:36, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Niet werkende fotolinken verwijderd
Reden: Niet werkende fotolinken verwijderd
E46 316i 1999 EIBACH PRO verkocht
E46 316i 2002 EIBACH PRO
E90 318D 2008
E46 316i 2002 EIBACH PRO
E90 318D 2008
-
- Berichten: 1832
- Lid geworden op: 10 sep 2011, 16:35
Re: Buutnhuus E90 sparkling graphite, preventieve ingreep=ge
Serieus sleutelwerk Was je koppeling nog wel fris dan dat je deze weer teruggezet hebt?
Re: Buutnhuus E90 sparkling graphite, preventieve ingreep=ge
Ja zag er nog goed uit.
E46 316i 1999 EIBACH PRO verkocht
E46 316i 2002 EIBACH PRO
E90 318D 2008
E46 316i 2002 EIBACH PRO
E90 318D 2008
Re: Buutnhuus E90 sparkling graphite, preventieve ingreep=ge
Zo na lange tijd maar weer is mn showroom opfrissen met een stel foto's. Auto heeft inmiddels bijna 210.000 gereden, en loopt nog als een trein!
Oh en ondertussen heb ik de velgen ook nog opnieuw laten spuiten.
Oh en ondertussen heb ik de velgen ook nog opnieuw laten spuiten.
Laatst gewijzigd door Bart70 op 19 feb 2020, 08:58, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Niet werkende fotolinken verwijderd
Reden: Niet werkende fotolinken verwijderd
E46 316i 1999 EIBACH PRO verkocht
E46 316i 2002 EIBACH PRO
E90 318D 2008
E46 316i 2002 EIBACH PRO
E90 318D 2008
Re: Buutnhuus E90 sparkling graphite, velgen laten spuiten+f
Leuk om de foto's te zien van de motor.
Sjieke wielen.
Sjieke wielen.
|| Independent Software engineer @ SEE IT Consultancy ||
Re: Buutnhuus E90 sparkling graphite, velgen laten spuiten+f
Beste medeforumers,
Ik ben opzoek naar een setje orginele dakdragers voor mijn e90. Iemand iets in de aanbieding?
Ik ben opzoek naar een setje orginele dakdragers voor mijn e90. Iemand iets in de aanbieding?
E46 316i 1999 EIBACH PRO verkocht
E46 316i 2002 EIBACH PRO
E90 318D 2008
E46 316i 2002 EIBACH PRO
E90 318D 2008
Re: Buutnhuus E90 sparkling graphite, GEZOCHT
vorige week alvast de zomerbanden weer gemonteerd, met vers rubber achterop.
deze keer zijn het Vredestein banden geworden, eens kijken hoe die bevallen.
en natuurlijk een paar foto's van de 'zomerlook'
vorig jaar heb ik ook nog een paar blackline achterlichten geplaatst.
deze keer zijn het Vredestein banden geworden, eens kijken hoe die bevallen.
en natuurlijk een paar foto's van de 'zomerlook'
vorig jaar heb ik ook nog een paar blackline achterlichten geplaatst.
Laatst gewijzigd door Bart70 op 18 feb 2020, 17:23, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Niet werkende fotolinken verwijderd
Reden: Niet werkende fotolinken verwijderd
E46 316i 1999 EIBACH PRO verkocht
E46 316i 2002 EIBACH PRO
E90 318D 2008
E46 316i 2002 EIBACH PRO
E90 318D 2008
Re: Buutnhuus E90 sparkling graphite, GEZOCHT
Mooie wagen zo! Blacklines zijn inderdaad wel een beetje een must, ben erg blij dat ik ze er ook in heb zitten en ik vind een wagen zonder er echt wel veel gedateerder uitzien.
||| BMW F36 420i LCI ‘19 Sport |||
-
- Berichten: 485
- Lid geworden op: 18 nov 2010, 21:32
Re: Buutnhuus E90 sparkling graphite, laat de lente maar beg
Blacklines zijn zeker een must! Wat Jeremy al zei, de oude lampen ogen erg gedateerd.
Heb uberhaupt nooit begrepen waarom de niet blackline lampen ooit door de ballotagecommissie zijn gekomen bij BMW, heb dat altijd het lelijkste stukje ontwerp van de e90 gevonden.
Heb uberhaupt nooit begrepen waarom de niet blackline lampen ooit door de ballotagecommissie zijn gekomen bij BMW, heb dat altijd het lelijkste stukje ontwerp van de e90 gevonden.
Re: Buutnhuus E90 sparkling graphite, laat de lente maar beg
Deze velgen doen het onder E90 ook primadeluxe zeg ... gaaf hoor.
Bij de pre-LCI modellen wel en blackline is dan idd mooier.BMWe46Mike schreef:.. heb dat altijd het lelijkste stukje ontwerp van de e90 gevonden.
Re: Buutnhuus E90 sparkling graphite, laat de lente maar beg
Klopt. De LCI heeft een stuk fraaiere achterlichten inderdaad. Als de blacklines niet beschikbaar waren zou ik voor een facelift (haha) van mijn E90 gaan. De blacklines maken het nu een stuk fraaier. Niet zo fraai als een LCI, dus ik zit nog steeds te denken aan een upgrade i.c.m. een CSL klep.
||| BMW F36 420i LCI ‘19 Sport |||