E87 2004 navigatie

Alles met betrekking tot iDrive, bluetooth, audio/video, iPod aansluitingen en navigatie.
mrchief
Berichten: 2
Lid geworden op: 25 apr 2019, 08:21

E87 2004 navigatie

Bericht door mrchief » 25 apr 2019, 08:47

Hi,

Ik ben recent in het bezit van een E87 uit 2004 (youngtimer voor mij). Top auto, alleen het audiosysteem is ondertussen wat verouderd en zou ik graag willen vervangen. Ik ben redelijk handig maar het swappen van gehele dashboards vind ik wat teveel van het goede.
Wie heeft er tips of adviezen voor navigatiesystemen die vrij eenvoudig te switchen zijn?
Ik heb niet veel eisen. Als navigatie vind ik Waze wel fijn en ik moet kunnen bellen + muziek afspelen vanaf mijn telefoon.

Hieronder even een foto hoe mijn console er nu uitziet.
Afbeelding

mrchief
Berichten: 2
Lid geworden op: 25 apr 2019, 08:21

Re: E87 2004 navigatie

Bericht door mrchief » 10 mei 2019, 18:27

Ondertussen een Joying JY-UOS01N4 aangeschaft met de volgende harness: CTSBM012.2
Direct een probleem namelijk dat ik geen geluid heb! Totaal niet. De harness zou mijn standaard amplifier moeten ondersteunen, maar zelfs als ik de originele radio erin zet zonder de glasvezel kabeltjes dan heb ik geluid maar met de joying helemaal niet.
Iemand een idee? Ik heb een kort filmpje hoe ik alles heb aangesloten.

https://www.youtube.com/watch?v=9sVo6kg2thA

SjorsAppel
Berichten: 33
Lid geworden op: 17 mei 2019, 05:55

Re: E87 2004 navigatie

Bericht door SjorsAppel » 17 mei 2019, 08:35

Is het inmiddels al gelukt?
Ben van plan het zelfde systeem aan te schaffen dus volg dit draadje even.

Heb je wellicht ook een foto hoe de Joying in je E87 zit?
Ben benieuwd

DirkJan91
Berichten: 2
Lid geworden op: 06 jul 2019, 16:26

Re: E87 2004 navigatie

Bericht door DirkJan91 » 06 jul 2019, 16:32

Ben ik ook erg benieuwd naar. Dezelfde auto (BMW E87 2004), hetzelfde project.

Momenteel bezig om een Halo9 van Alpine in te (laten) bouwen, maar zitten met eerst met een MOST hobbel. Op jouw filmpje lijkt het dat je ook zo'n omzetter gebruikt. Mag ik vragen welke?

Woensdag komt een 'omzettertje' van een Duitse webshop binnen, op hoop van zegen dat dit gaat werken, want lijkt me een Chinees Ali-E dingetje. Iemand daar ervaring mee? Officieel staat de E87 2004 niet bij de specificaties.

SjorsAppel
Berichten: 33
Lid geworden op: 17 mei 2019, 05:55

Re: E87 2004 navigatie

Bericht door SjorsAppel » 08 jul 2019, 07:39

Mijn systeem werkt inmiddels perfect.
Heeft wel wat speurwerk en moeite gekost!

Als eerste heb ik een verloopje gekocht van BMW naar ISO.
Zo een: https://nl.hama.com/45759/hama-car-adabmw-new-iso

Tevens een verloop voor de FM antenne gekocht.
Zo een:
https://www.conrad.nl/p/phonocar-autoan ... sert_kz=8J

Dan het aansluiten.
Het apparaat werkte in principe wel als ik de stekkers gewoon aansloot. Maar niet van harte.
Het geheugen werd niet onthouden. De radio ging uit zodra de deur open ging. e.d.

Bleek dat er wat kabeltjes niet goed zaten in het ISO.
Je moet dus even goed op de radio zelf kijken welke kleurtjes waar naartoe gaan.
En dan op het schema van het ISO blok kijken welke kabels waar voor bestemd zijn.
Dan moet kan je vrij makkelijk zien welke kabels je waar aan moet prikken.

De geschakelde plus van de auto bleek niet goed te zijn.
Dus een nieuwe geschakelde getrokken van de aansteker onder de armsteun, dit omdat deze zonder al te veel moeite door te trekken is naar de ruimte van de radio.
Ook de constante bleek niet juist te zijn. Dit heeft er mee te maken dat de BMW een soort van tijdslot heeft na ongeveer een half uur.
Dit resulteerde er in dat de radio alle presets niet op kon slaan en ik telkens alles opnieuw moest instellen.

Dit is opgelost door een nieuwe constante plus te trekken vanaf de accu.
Dit was in mijn geval vrij eenvoudig te doen aangezien er al een constante aan de accu zat voor de trekhaak.

Sinds dit is gedaan, werkt het systeem perfect.

Hoop dat dit wat duidelijkheid geeft!

DirkJan91
Berichten: 2
Lid geworden op: 06 jul 2019, 16:26

Re: E87 2004 navigatie

Bericht door DirkJan91 » 09 jul 2019, 16:02

Dank voor je reactie!

Waar ik benieuwd nog even benieuwd naar ben is hoe je die glasvezelkabels (MOST?) hebt aangesloten. Heb je daar een eventuele decoder tussen gezet? Want van de inbouwer begreep ik dat dat een probleem was.

SjorsAppel
Berichten: 33
Lid geworden op: 17 mei 2019, 05:55

Re: E87 2004 navigatie

Bericht door SjorsAppel » 09 jul 2019, 19:46

Ik zou zo eerlijk gezegd niet weten welke kabel dat is of wat 'ie doet.
Met het verloopje wat ik heb, werkt in principe alles.

Er blijft in ieder geval geen kabel van de originele BWM aansluit ongebruikt liggen.

Plaats reactie

Terug naar “BMW 1 Serie (E81 / E82 / E87 / E88) Audio, Navigatie en iDrive”