LaPower 1600 Bluetooth A2DP USB adapter

Alles met betrekking tot iDrive, bluetooth, audio/video, iPod aansluitingen en navigatie.
Matter
Berichten: 5
Lid geworden op: 10 feb 2018, 07:27

LaPower 1600 Bluetooth A2DP USB adapter

Bericht door Matter » 15 feb 2018, 16:57

Hallo allen,

Redelijk recent mijn eerste bmw gekocht (e81). Wat deze auto nog miste was een carkit. Omdat ik verder weinig ervaring had met BMW begon de zoektocht. De vereiste was dat hij audio moest kunnen streamen en moest samenwerken met het i-drive systeem + de knoppen op het stuur. Al snel kwam ik erachter dat de Dension Gateway ongeveer alles had wat ik wilde. Maar de prijs van meer dan 400 euro vond ik teveel van het goede.

Na enig speurwerk kwam ik op Ebay deze tegen voor omgerekend 150 euro:
https://www.ebay.co.uk/itm/Bluetooth-A2 ... 2216240718

Het merk/type volgens de advertentie is LP1601. Hier kon ik verder weinig over vinden dus ik heb me voorgenomen om een korte review te schrijven voor mensen die een soortgelijk apparaat zoeken. Ik zal niet diep ingaan op de installatie maar meer op het functionele deel.

Eenmaal thuisgestuurd zie ik op het apparaat staan mr 12volt p600. In de handleiding wordt gesproken over een LaPower 1600. Over de LaPower zijn meerdere dingen te vinden op Google maar dan vooral i.c.m. Mercedes of Porsche. Misschien belangrijk om te melden: volgens de site werkt dit apparaat niet met CIC.

In het doosje zit:
- Bluetooth adapter zelf met een Aux, USB en SD kaart ingang.
- Microfoon met een plak houder en clip houder
- Aux kabel
- Optische kabel
- Stroom kabel + clipjes om de bestaande stroom kabels af te tappen

De installatie verliep redelijk vlekkeloos. Als je een CD wisselaar hebt dan vervangt dit apparaat de wisselaar. Heb je dit niet dan moet je deze coderen. De adapter wordt aangesloten op het optische circuit. Heeft de auto al een bestaand optisch circuit (Mulf module oid) dan wordt er een koppelstukje bijgeleverd zodat de adapter er tussen gezet kan worden (aangezien het optische circuit gesloten moet blijven).
In mijn geval heb ik de adapter achter de radio geplaatst aangezien ik al een usb en aux ingang heb dus dit hoef ik niet te gebruiken. Tijdens de installatie wilde ik testen of het apparaat het wel deed, dus ik sloot de adapter aan op de stroom om te kijken of de ledjes gingen branden. Geen leven. Uiteindelijk kwam ik erachter dat het apparaat niks doet totdat hij is aangesloten op het optische circuit. Dus alles aansluiten en dan pas testen.

Dan het functionele gedeelte. Het koppelen gaat net als elke andere carkit. Wil je audio streamen dan moet je met je i-drive je cd wisselaar op CD1 zetten. Vervolgens kan je met je stuurwielbediening van nummer veranderen. Ook zie je netjes de text van het nummer in je scherm. Het geluid is goed alleen is het volume iets aan de lage kant vergeleken met de radio. Je moet hem dus standaard iets harder zetten. Let hierop als je terug schakelt naar de radio. :)
Dan het bellen. Hij ondersteund GEEN telefoonboek. Je zal dus het telefoonnummer in je telefoon moeten kiezen. Dit werkt uiteraard prima met spraakbediening (in mijn geval Siri). Als je wordt gebeld switch ie automatisch naar CD wisselaar. Wat opvalt is dat je niet kan opnemen met de standaard telefoon knoppen op het stuur maar met dezelfde knoppen waar je van nummer veranderd. Verder heb ik gezocht naar een telefoon menu waarin je oproepen (uitgaand, inkomend, gemist) kan zien. Dit kan ik niet vinden en volgens de verkoper ondersteund de adapter dit ook niet. Toch ben ik erachter dat ik alleen tijdens het bellen toch zo'n menu heb alleen zijn alle opties greyed out. Misschien moet ik de dipswitches eens gaan aanpassen om te kijken wat er gebeurd.
Het geluid tijdens het bellen is goed, heel soms kan de gesprekspartner mij niet goed verstaan. Dit kan zijn doordat ik de microfoon nog niet op het plafond heb geplaatst maar op de asbak onder de radio. Ik heb hier nog geen tijd voor gehad. Ik zal hierover nog een update plaatsen.

Al met al ben ik erg blij met de aankoop.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

bimmerstorm
Berichten: 1
Lid geworden op: 30 mei 2021, 13:56

Re: LaPower 1600 Bluetooth A2DP USB adapter

Bericht door bimmerstorm » 30 mei 2021, 14:07

Hallo allen,

Vond dit een zeer interessante post. De link is helaas niet meer actief, maar heb op een Nederlandse website dezelfde product aangeschaft (LP1601BM):

https://www.carinterface.nl/bluetooth-m ... -glasvezel

Heb er geen externe Cd-wisselaar op zitten. Had begrepen dat als je de module op een radio zonder voorgeïnstalleerde Cd-wisselaar aansluit dat je dan de Cd-wisselaar ondersteuning moet laten coderen door de dealer.
Heeft iemand hier meer info over, zoals de activatiekosten en waar je het beste dit kan laten doen? Bijv. vakgarage voor minder?
Of werkt het toch direct en kan zo aan de installatie worden begonnen?
Alvast dank voor jullie reacties.

De groeten

Plaats reactie

Terug naar “BMW 1 Serie (E81 / E82 / E87 / E88) Audio, Navigatie en iDrive”