run-flat vs normaal

Chiptuning, turbo's, onderstel, remmen, banden? Bespreek het hier.
sitechris

run-flat vs normaal

Bericht door sitechris » 20 mar 2010, 09:44

Ik zit er aan te denken om mijn rut-flat banden te vervangen door normale banden. Schijnt een stuk comfortabeler te rijden.

Aantal vragen
- Merk je het verschil? Is dat groot?
- Wat te doen als je een lekke band krijgt? Ik zie mezelf niet direct om 02:00 uur met een spuitbusje mijn lekke banden repareren, of is dat toch makkelijk?. En wat als band reparabel is? Kun je dan ook bij BMW service terecht voor een nieuwe band op zondagmiddag als je op vakantie gaat? Die garantie geven ze met run-flats wel.

Graag jullie ervaringen!

bmw118i
Berichten: 3
Lid geworden op: 18 apr 2010, 09:22

Re: run-flat vs normaal

Bericht door bmw118i » 19 apr 2010, 23:50

de dealer zegtme dat ik verplicht runflat moet nemen omdat de board computer anders gaat flippen omdat hij informatie stuurt over de banden ofzo..

Gebruikersavatar
320driver
Berichten: 2789
Lid geworden op: 24 okt 2008, 14:49
Locatie: Brabant

Re: run-flat vs normaal

Bericht door 320driver » 20 apr 2010, 11:13

Wat een BS :roll:

Gebruikersavatar
DJLeonardo
Berichten: 2481
Lid geworden op: 20 dec 2008, 19:31

Re: run-flat vs normaal

Bericht door DJLeonardo » 20 apr 2010, 11:21

:rolf: :winner:

Ja je merkt verschil. Ik heb het verschil geprobeerd. Een runflat heeft een veel hardere wang. Het voordeel is dat ie best wel precies stuurt, het nadeel is dat het iets oncomfortabel is. Toch vind ik het verschil niet extreem groot. De nieuwere RF schijnen wat comfortabeler te zijn. Maar die heb ik nog niet geprobeerd.
BMW E90 330iA, BMW E87 118i

sitechris

Re: run-flat vs normaal

Bericht door sitechris » 30 mei 2010, 10:24

ik moet zeggen dat 'gebrek aan comfort' snel went. Bij komende bandenwissel leg ik toch weer run-flatjes er op!

_Nielzie_
Berichten: 9
Lid geworden op: 30 mei 2010, 08:51

Re: run-flat vs normaal

Bericht door _Nielzie_ » 30 mei 2010, 10:41

RF had ik bij mijn originele bmw velgen. Rijd even hard als 19ers met ne 225/35/R19 op een 9,5j velg... Zou ik nooit meer moeten hebben. En die zever over die boordcomputer is inderdaad bs!

VDWGGP
Berichten: 41
Lid geworden op: 15 jan 2009, 09:33

Re: run-flat vs normaal

Bericht door VDWGGP » 16 aug 2010, 14:15

Ik heb de run flats onder mijn e87 ook vervangen door normale banden.
Dat rijdt inderdaad comfortabeler.
Houd er dan echter wel rekening mee dat je dan wat bij de hebt (reservewiel / reparatieset oid) voor het geval je een lekke band krijgt.
BMW 320d 2006

Gebruikersavatar
Dnl
Berichten: 11231
Lid geworden op: 15 aug 2007, 18:21
Locatie: Drenthe

Re: run-flat vs normaal

Bericht door Dnl » 23 nov 2010, 23:05

Rij inmiddels ook op Runflats, maar kan het verschil nog niet echt merken :?
Monteer deze week de wintervelgen met banden afkomstig van de ex E46 Caab, ben benieuwd hoe dat weer rijdt dan..

Guerilia
Berichten: 19
Lid geworden op: 31 dec 2010, 15:40
Locatie: Beilen

Re: run-flat vs normaal

Bericht door Guerilia » 31 dec 2010, 16:06

Ik rij al jaren 1serie en zweer bij de normale band.
1. Op slechtewegen en klinkerwegen is ie gewoon wat comfortabeler.
Zeker met 17inch en 18inch.
2. In aanschaf goedkoper
3. Stiller op slechtewegen minder banden geraas op ruig asfalt

Ik heb 1 keer een lekke band gehad. Die heb ik opgepomp bij de pomp en naar garage een gereden. Die heeft hem gerepareerd. De kans dat je een band zo leeg en daardoor kapot rijd is klein. Het banden waarschuwingsysteem zegt optijd dat je banden moet checken. Met een lekke run flat band naar huis en dan naar de garage rijden betekend gelijk nieuwe band en met een beetje pech 2 nieuwe banden door een te groot profiel verschil. Bij de dealer zo`n €280,-

Een boel van jullie rijden waarschijnlijk zakelijk. Dan maakt je dat bovenstande niks uit maar dan nog zou ik voor het comfort van de gewoone band gaan. Kans op lekke band is zo klein en Nederland ook. Je komt altijd weer thuis.

Guerilia
Berichten: 19
Lid geworden op: 31 dec 2010, 15:40
Locatie: Beilen

Re: run-flat vs normaal

Bericht door Guerilia » 31 dec 2010, 16:12

sitechris schreef:Ik zit er aan te denken om mijn rut-flat banden te vervangen door normale banden. Schijnt een stuk comfortabeler te rijden.

Aantal vragen
- Merk je het verschil? Is dat groot?
- Wat te doen als je een lekke band krijgt? Ik zie mezelf niet direct om 02:00 uur met een spuitbusje mijn lekke banden repareren, of is dat toch makkelijk?. En wat als band reparabel is? Kun je dan ook bij BMW service terecht voor een nieuwe band op zondagmiddag als je op vakantie gaat? Die garantie geven ze met run-flats wel.

Graag jullie ervaringen!

Met een spuitbus je band op pompen is veel makkelijker als een wiel wisselen. (|

Pol
Berichten: 1
Lid geworden op: 19 dec 2009, 00:33

Re: run-flat vs normaal

Bericht door Pol » 17 apr 2011, 09:24

Ik rij met de 135i coupe en heb naast twee stellen velgen met runflats ook een stel met non runflats. Het verschil is heel voelbaar vooral naar comfort toe. De runflat is wel steenhard. Door de versterkte wang heb je het gevoel dat je op volle caoutchouc rijdt.
Toen ik de beslissing nam om tijdens de zomer met gewone banden te rijden ben ik onmiddellijk op zoek gegaan naar een noodoplossing voor het geval dat ik, zonder reservewiel dus, zou lek rijden. Een spuitbus vind ik maar niks en vraag nu al meer dan een jaar bij mijn dealer naar dit : http://www.realoem.com/bmw/showparts.do ... fg=95&hl=3" onclick="window.open(this.href);return false; .
Nog steeds is dit artikel in backorder bij BMW. Dit begint nu echt wel op mijn systeem te werken. Kan er mij hier soms iemand een hint geven waar ik dit toch zo vlug als mogelijk zou kunnen op de kop tikken.

speters

Re: run-flat vs normaal

Bericht door speters » 19 apr 2011, 09:00

ik merk het verschil van de normale banden naar run flatt zeker.. het is wat stugger, je voelt iets meer.maarja.. de 1 serie is al wat stug vanzichzelf.. en dat van die run flat banden kan nog wel bij de sportifiteit bij op:P :driving:

Aron

Re: run-flat vs normaal

Bericht door Aron » 19 apr 2011, 09:20

@pol...bij bmwproducts.nl

Jordipordi
Berichten: 3
Lid geworden op: 07 mei 2011, 14:51

Re: run-flat vs normaal

Bericht door Jordipordi » 07 mei 2011, 16:23

Ik heb runflats on mijn 1-serie (2006).

Ondanks dat ze erg slijtvast zijn ben ik achter voor normale banden gegaan. In de toekomst ga ik voor ook voor normale banden. Ze hebben meer grip (zeker bij nat), maken minder geluid en zijn minder stoterig. Ik weet niet of er iets aangepast is in de computer maar ik heb in ieder geval geen meldingen sinds ik er normale banden onder heb liggen.

De stugheid van run flat vind ik niet bepaald toevoeging geven aan de sportiviteit, gezien de slechte grip van de banden. Heb liever grip dan dat ik elk richeltje voel.

Gebruikersavatar
Esmaralda
Berichten: 95
Lid geworden op: 26 apr 2015, 21:42
Locatie: Den Haag

Re: run-flat vs normaal

Bericht door Esmaralda » 30 apr 2015, 21:32

Alle sets hebben we RF, de 17" zijn idd stugger en gehorig en dan nog niet te spreken over het omleggen :|
Een overstap naar geen RF heb ik ervaren en beviel me niet, zoals eerder omschreven is de directheid weg.

Blijft persoonlijk maar we blijven RF rijden. Moet wel zeggen dat we op vakantie een volwaardig wiel meenemen daar je met RF en volle bepakking maar een afstand van 50 km mag/kan afleggen, dat is nietens de volgende afrit op de autoroute :hug:

Plaats reactie

Terug naar “BMW 1 Serie (E81 / E82 / E87 / E88) Performance en Tuning”