HowTo: Radio vervangen (business/professional)

Alle tips, trucs en ervaringen met betrekking tot de BMW 1 Serie zijn hier te vinden
evandongen
Berichten: 11
Lid geworden op: 01 apr 2016, 13:21

HowTo: Radio vervangen (business/professional)

Bericht door evandongen » 17 mei 2016, 08:24

Ik heb recent mijn radio vervangen. Ik had een business radio zonder mp3 ondersteuning en heb er een professional in geplaatst.

Mocht je een professional radio willen plaatsen, let er dan op dat deze radio's hebben regelmatig problemen met de pixels hebben (ik heb er nog geen ervaring mee gelukkig) dus let hier op bij de aanschaf! Daarnaast is de upgrade van business naar professional plug and play maar kan dit problemen geven met software in de auto bij updates/inleren. Verkopen van je originele radio is daarom misschien niet zo handig.

Benodigdheden:
  • Platte schroevendraaier
  • Kruiskop schroevendraaier
Bekijk allereerst even deze video: https://www.youtube.com/watch?v=BlNkDOLbVaw
In deze video wordt een professional radio verwijderd en vervangen. Het betreft hier een e9x, maar het principe is hetzelfde.
  • Vind met de platte schroevendraaier het punt waar je de climate control eruit wipt (duidelijk te zien in de video). Gebruik eventueel een doek of plastic om je dashboard niet te beschadigen.
  • Draai de twee kruiskopschroeven los onder de radio
  • Til de radio eruit
  • Maak de stekkers los: (rechts) druk de clip in trek hem er uit. (links) Het isoblok zit met een soort hevel vast (zie video). Is het een business radio dan zit de iso stekker andersom t.o.v. de professional radio!
Plaats het allemaal weer terug en als het goed is werkt alles weer. Het schrijven van de howto kost me bijna meer tijd dan het vervangen van de radio .. zo simpel is het!

Gebruikersavatar
mieske90
BimmerPortal Team
Berichten: 5559
Lid geworden op: 04 okt 2013, 20:20
Locatie: Noord-Brabant

Re: HowTo: Radio vervangen (business/professional)

Bericht door mieske90 » 18 mei 2016, 18:32

Thanks :duimen:
Afbeelding
Volgende evenement:


bmwE87116i
Berichten: 4
Lid geworden op: 11 feb 2018, 18:56

Re: HowTo: Radio vervangen (business/professional)

Bericht door bmwE87116i » 11 feb 2018, 19:02

Ik heb dit enkele maanden op basis van YouTube ook gedaan. Uiteindelijk bleek het geen lastige klus en was de radio zo vastgezet.

Echter, bij het starten en het testen bleek dat er een bong/piep over de speakers werd afgespeeld indien er geen muziek werd afgespeeld. Is wat lastig uit te leggen, vandaar dat ik er een filmpje van heb gemaakt:
en


Zoals te zien is loopt het geluid gelijk met het lampje. Zou dit iets te maken kunnen hebben met het feit dat ik geen alarm heb en de vorige gebruiker mogelijk wel? En is dit op te lossen door coding of?

Alle hulp is welkom.

Gebruikersavatar
mieske90
BimmerPortal Team
Berichten: 5559
Lid geworden op: 04 okt 2013, 20:20
Locatie: Noord-Brabant

Re: HowTo: Radio vervangen (business/professional)

Bericht door mieske90 » 12 feb 2018, 16:55

De filmpjes werken niet echt :gek:
Afbeelding
Volgende evenement:


bmwE87116i
Berichten: 4
Lid geworden op: 11 feb 2018, 18:56

Re: HowTo: Radio vervangen (business/professional)

Bericht door bmwE87116i » 12 feb 2018, 18:42

Het geluid moet vrij hard staan maar dan hoor je het wel duidelijk

Gebruikersavatar
mieske90
BimmerPortal Team
Berichten: 5559
Lid geworden op: 04 okt 2013, 20:20
Locatie: Noord-Brabant

Re: HowTo: Radio vervangen (business/professional)

Bericht door mieske90 » 12 feb 2018, 19:19

Nouja de filmpjes doen het helemaal niet, ik heb 2 zwarte vlakken :gek:
Afbeelding
Volgende evenement:


bmwE87116i
Berichten: 4
Lid geworden op: 11 feb 2018, 18:56

Re: HowTo: Radio vervangen (business/professional)

Bericht door bmwE87116i » 12 feb 2018, 19:48

Oh dat is wel heel raar. Video staat op openbaar. Werkt het zo:
https://youtu.be/6rZH2Nd6JbE

Gebruikersavatar
mieske90
BimmerPortal Team
Berichten: 5559
Lid geworden op: 04 okt 2013, 20:20
Locatie: Noord-Brabant

Re: HowTo: Radio vervangen (business/professional)

Bericht door mieske90 » 13 feb 2018, 18:41

ja die werkt wel
Afbeelding
Volgende evenement:


bmwE87116i
Berichten: 4
Lid geworden op: 11 feb 2018, 18:56

Re: HowTo: Radio vervangen (business/professional)

Bericht door bmwE87116i » 13 feb 2018, 21:20

Gelukkig. Iemand een idee of dit op te lossen is door Coding? Kom het probleem nergens in andere fora tegen.

Gebruikersavatar
-Richard-
Berichten: 324
Lid geworden op: 25 mei 2015, 18:53

Re: HowTo: Radio vervangen (business/professional)

Bericht door -Richard- » 16 mei 2018, 18:29

Het lijkt me dat je helemaal geen geluid hebt nu?
Dat rode licht wat je ziet wordt gebruikt in het MOST netwerk, wat betekend: media georiënteerd systeem transport, vrij vertaald.
Dit is normaal een netwerk met optische kabel tussen verschillende modules. Zoals een bleutooth module of versterker. Behoort een gesloten circuit te zijn voor goede werking.

Als je nu geen audio hebt moet je in elk geval coderen, maar dat moet in principe altijd vooraf, bij of na aanschaf. Vaak zitten er onderling tussen auto's genoeg verschillen, maar een radio unit doet het soms wel in één keer. Als de opties van de donor maar overeen komen.

MaSa
Berichten: 11
Lid geworden op: 30 nov 2018, 20:59

Re: HowTo: Radio vervangen (business/professional)

Bericht door MaSa » 30 nov 2018, 22:02

Ook ik ben voornemens de business radio te vervangen en verbaas me er over dat t plug and play is.

Ik wil graag de professional radio met alle opties zoals bluetooth, handsfree bellen en usb. Dat is volgens mij niet gewoon plug and play. Om te beginnen heb je al minstens 10 verschillende professional radio s en weet ik al niet welke ik zou moeten nemen .....

Verder zegt men dat je de radio moet laten coderen voor gebruik, het moet natuurlijk niet zo zijn dat er andere functionaliteiten uitvallen wanneer de nieuwe radio is aangesloten.

Maar misschien denk ik te moeilijk, dan hoir ik het ook graag.

Plaats reactie

Terug naar “BMW 1 Serie (E81 / E82 / E87 / E88) DIY: Do It Yourself”