[E87] Parrot inbouwen

Alle tips, trucs en ervaringen met betrekking tot de BMW 1 Serie zijn hier te vinden
hardwareman
Berichten: 165
Lid geworden op: 16 mar 2013, 09:31
Locatie: Wezep

[E87] Parrot inbouwen

Bericht door hardwareman » 15 feb 2014, 12:45

Hallo allemaal,

Ik heb een BMW E87 118D uit 2006 voorzien van een Parrot MKI9100 met Unika systeem. Nu had ik 0,0 ervaring hiermee en kon ik niet echt filmpjes vinden over dit onderwerp dus ben (voorzichtig) begonnen.

Waarom een Parrot icm Unika module:
Een Parrot carkit is goedkoop in aanschaf, universeel te gebruiken en heeft een goede microfoon met uitgebreide opties. Dankzij de Unika module kan er, mits voorbereiding aanwezig is in de BMW, eenvoudig via het stuur een oproep opgenomen en beeindigd worden zonder dat je specifiek de Parrot afstandbediening nodig hebt.

Benodigdheden:

Fiets reparatieset (plastic)

Afbeelding

Parrot MKI 9100 + kabelboom
Parrot Unika mki
BMW E87 118D uit 2006

De installatie:
Eerst goed kijken welke kant je zekeringkast loopt aangezien daar de meeste kabels zitten. Ik heb besloten mijn microfoon langs de bijrijder kant te laten lopen en onder de strip van het dashboard de kabel te laten lopen. Dit voorkomt dat je het hele dashboard los moet halen wat hoofdzakelijk vast geklikt zit en uit 1 geheel bestaat.

Afbeelding
Haal voorzichtig met de fiets reparatieset (plastic ombuig dingen) de plastic kap eraf

Afbeelding
Als je dat gedaan hebt kun je de kap rondom de airco module voorzichtig los halen. Deze zit bevestigd met 4 klipjes die in de airco module zichzelf vast houden. Het kost even wat tijd maar je hebt ze er zo af.

Vervolgens heb je de airco module eruit en kun je de radio los schroeven, deze zit bevestigd met 2 schroeven. De radio is er vervolgens eenvoudig uit te halen waarbij je alleen de kabels uit de radio moet halen. Daarna pak je de handleiding van de Parrot erbij om te kijken hoe alles aangesloten moet worden. Dit is per Parrot verschillend namelijk en eventueel heb je een ISO2car en/of ISO connectoren nodig, dit is afhankelijk welke BMW je hebt.

Als je alles netjes hebt aangesloten volgens de handleiding test je het systeem. Werken alle functies en ben je goed te verstaan? Dan kunnen we alles netjes wegwerken en de kappen weer terug plaatsen.

Het eind resultaat:
Afbeelding
Afbeelding

Bovenstaande Parrot heb ik ingebouwd in 2,5 uur. Dit lijkt lang maar het wegwerken en aansluiten van de Parrot icm Unika module kost veel tijd. Ook heb ik 0,0 ervaring met auto's los halen. Ik vond 50/80,- te duur wat inbouw stations vragen hiervoor. Op een zaterdag ochtend bezig geweest. Resultaat is hetzelfde :).
BMW E87 118D | 2009 | 2.0 TDI 136pk 6 bak |

Gebruikersavatar
mavinom
Berichten: 32
Lid geworden op: 25 nov 2010, 08:16
Locatie: Maasbracht

Re: [E87] Parrot inbouwen

Bericht door mavinom » 13 okt 2014, 09:31

Hoi hardwareman,

Mooi ingebouwd! Na het lezen van deze DIY ben ik zelf ook aan het denken voor die parrot te gaan, het lijkt een mooie oplossing.

Werkt deze fijn? Kan de parrot ook muziek afspelen en doorspoelen via bluetooth?
Ik heb in het verleden een parrot gehad wat dit niet kon, erg jammer.

Gebruikersavatar
bjornb
Berichten: 723
Lid geworden op: 04 jul 2012, 11:07
Locatie: Den Haag

Re: [E87] Parrot inbouwen

Bericht door bjornb » 02 nov 2014, 16:14

Netjes ingebouwd. Ikzelf heb destijds gekozen voor een clean install. Voor de geinteresseerden:
http://www.connects2.co.uk/ProductInfor ... =CTUNIBM02

Die stekker plus bluetooth module in het dashboard en alles gewoon via het stuur te regelen.

hardwareman
Berichten: 165
Lid geworden op: 16 mar 2013, 09:31
Locatie: Wezep

Re: [E87] Parrot inbouwen

Bericht door hardwareman » 08 mei 2015, 13:45

Een verlate reactie maar het systeem werkte erg goed. Echter met een Professional radio en de originele bluetooth module (die onder de voorstoelen/kofferruimte zich bevind) werkt het nóg mooier en fijner.
BMW E87 118D | 2009 | 2.0 TDI 136pk 6 bak |

Plaats reactie

Terug naar “BMW 1 Serie (E81 / E82 / E87 / E88) DIY: Do It Yourself”