E87 118i schavend geluid achterzijde

Voor alle technische vragen over de BMW 1 Serie
dompiv
Berichten: 6
Lid geworden op: 30 jul 2021, 17:37

E87 118i schavend geluid achterzijde

Bericht door dompiv » 15 nov 2023, 13:58

Goedemiddag mede forummers,

Voor de auto van mijn buurman ben ik zoek naar advies/raad.
Hij is in het bezit van een E87 118i uit 2005.
Sinds kort is er een "schavend" geluid hoorbaar vanuit de achterzijde van de auto.
Het klinkt net alsof de (achter) remmen aanlopen, alleen tijdens het rijden is het geluid verschillend.
Bij afremmen en koppeling ingetrapt, is het een stuk minder erg / luid dan met optrekken / doorrijden.

Ik heb zelf al wat onderzoek gedaan op het forum en internet, waar ik uit opmaak dat het ook het differentieel kan wezen.
Alleen hier wordt voornamelijk verteld dat het bij het differentieel om een zoemend / ratelend geluid kan gaan.

Is er hier iemand die een hetzelfde of een soortgelijk probleem heeft meegemaakt en/of heeft verholpen?
Zijn er verder dingen die ik zelf kan testen zodat ik kan vinden waar dit geluid daadwerkelijk vandaan komt?

Alvast bedankt voor jullie reacties!

Hartelijke groet,
Dominic

Gebruikersavatar
Yerunski
Berichten: 60
Lid geworden op: 02 aug 2017, 13:00
Locatie: Den Haag

Re: E87 118i schavend geluid achterzijde

Bericht door Yerunski » 04 feb 2024, 21:10

Hallo Dominic, ik wilde een forumpost plaatsen voor een soort gelijk issue. Mijn auto maakt regelmatig wanneer je langere tijd 90/100 rijdt ofzo een vreselijk hoog piepend geluid. Vandaag weer, ook als ik langzamer ging rijden. Heb (bij lagere snelheid) t raam open gedaan om beter te kunnen horen maar heb t raam maar snel weer dichtgedaan. Tis een behoorlijk hard hoog piepend geluid.
Lastig is dat ik er niet zomaar mee naar de garage kan gaan want bij lage snelheden en koude motor is het geluid er niet. Na lange ritten (meer dan 1 uur) is t geluid ook weer verdwenen.
Die van mij is ook uit 2005 dus 19 jaar oud. En met de ouderdom komen de ratel/rammel/piep/krakende etc. geluiden.

Ik denk niet dat er veel aan te doen is tenzij je de halve auto uit elkaar wil halen.
Het forum hier is helaas ook aardig dood. Komt denk ik omdat dit type auto's ook langzaam aan het verdwijnen zijn en iedereen overstapt naar nieuwere modellen.

Plaats reactie

Terug naar “BMW 1 Serie (E81 / E82 / E87 / E88) Techniek”