Benzine lucht in/om de auto

Voor alle technische vragen over de BMW 1 Serie
kleinedikkeBMW
Berichten: 5
Lid geworden op: 22 aug 2023, 20:51

Benzine lucht in/om de auto

Bericht door kleinedikkeBMW » 22 aug 2023, 21:39

Hoi allen,

Sinds een aantal weken heb ik problemen met mijn BMW E87 uit 2009 met 243.000 km.

Begon allemaal toen hij slecht begon te lopen en stonk naar benzine.
Motorstoringslampje ging knipperen en vervolgens bleef die branden. Auto uitgelezen en gaf melding met misfire op cilinder 2.
Bougies en bobines vervangen, waren niet het probleem.
Bleek de injector te zijn --> injector vervangen en het probleem was een paar weken verholpen.

Ondertussen heeft de auto onderhoud gehad, olie vervangen, olie-, lucht- en interieur filter vervangen.
De sensoren en cilinders zijn doorgemeten, alleen een 'hogere druk' op cilinder 4 ten opzichte van de andere cilinders. Na testen is die werkzaam en klinkt het ook niet alsof de motor op 3 cilinders loopt zoals eerder wel het geval was.

Maar op dit moment stinkt de BMW nog steeds naar benzine.
Geen foutcodes, houdt een beetje in en start 1/10 slecht.

Is er een topic of iemand die dit eerder heeft meegemaakt en ons verder kan helpen?
Bij voorbaat dank!

ehombie
Berichten: 1454
Lid geworden op: 25 nov 2016, 13:12
Locatie: Venlo-Venray

Re: Benzine lucht in/om de auto

Bericht door ehombie » 23 aug 2023, 06:38

motortype?
Heb je een scantool om live data te bekijken?
HANDIG in onderhoud, kleine reparaties, coderingen en evt diagnose.
Alles gaat gepaard met tijd, kennis en beschikbare informatie en/of middelen...een glazenbol heb ik niet
E61 523i LCI verkocht

kleinedikkeBMW
Berichten: 5
Lid geworden op: 22 aug 2023, 20:51

Re: Benzine lucht in/om de auto

Bericht door kleinedikkeBMW » 23 aug 2023, 10:39

Het motortype is N43B20A
En ja we hebben een scantool voor live data.

ehombie
Berichten: 1454
Lid geworden op: 25 nov 2016, 13:12
Locatie: Venlo-Venray

Re: Benzine lucht in/om de auto

Bericht door ehombie » 23 aug 2023, 15:20

Wat voor scantool? -->carly/bimmerlink is leuk voor e.a., maar als het serieus wordt heb je er niks aan...

Wat je probleem is kan ik (nog) niet inschatten met gegeven info.

Check eens bimmerprofs....een schat aan informatie mbt n53 (en n43) icm inpa gebruik.
Probeer probleem te isoleren naar een bank....
Wat zijn de indexen van je injectoren (om een idee te krijgen)?

Mijn vermoeden gaat uit naar een lekkende injector....(of slecht sproeipatroon)
HANDIG in onderhoud, kleine reparaties, coderingen en evt diagnose.
Alles gaat gepaard met tijd, kennis en beschikbare informatie en/of middelen...een glazenbol heb ik niet
E61 523i LCI verkocht

kleinedikkeBMW
Berichten: 5
Lid geworden op: 22 aug 2023, 20:51

Re: Benzine lucht in/om de auto

Bericht door kleinedikkeBMW » 08 okt 2023, 14:43

Sorry voor de late reactie, maar een update:
We hebben een OBDII of OBDMATE beschikbaar.

Ondertussen meerdere keren naar de garage geweest.
Injector is vervangen (cilinder 4), index van deze injector is 09. De andere injectoren weet ik zo niet, er zit momenteel nog 1 injector vanaf origineel in (in cilinder 3). De eerste (cilinder 1) is door de vorige eigenaar vervangen. Van de injector die we de in cilinder 2 hebben vervangen (zie vorige post) weet ik alleen dat het hetzelfde OEM nummer is, maar niet de index.

De motor lijkt/ hoort nu wel op 4 cilinders te lopen.
Maar de stank van benzine en plof in de uitlaat blijven.
Ik vind het wel bijzonder dat mocht het de indexen zijn van de injectoren, waarom loopt de auto dan op 4 cilinders? weet iemand wat je dan zou kunnen verwachten? Ik las gisteren dat het voor kan komen dat de druk verhoogd wordt?

We hebben heel kort tijdens het stationair 2000 toeren draaien dat er de beruchte blauwe rook uit de uitlaat kwam.
Zelf heb ik het idee dat er ondertussen misschien iets verstopt zit?

Gebruikersavatar
Source
Berichten: 2839
Lid geworden op: 22 apr 2014, 13:30
Locatie: Rotterdam

Re: Benzine lucht in/om de auto

Bericht door Source » 10 okt 2023, 14:48

Je zal echt met gedegen uitleesapparatuur aan de gang moeten gaan maar als je niet weet hoe de motor werkt dan heeft dat ook geen zin. Niet om je te ontmoedigen maar dit gaat een eindeloos verhaal worden. Daarnaast is er ook geen motorcode genoemd.
Breng de auto naar een garage die verstand heeft van auto's of als je uit de buurt van Rotterdam komt mag je 'm ook naar mij brengen.
|| Independent Software engineer @ SEE IT Consultancy ||

kleinedikkeBMW
Berichten: 5
Lid geworden op: 22 aug 2023, 20:51

Re: Benzine lucht in/om de auto

Bericht door kleinedikkeBMW » 10 okt 2023, 20:38

Thanks voor je reactie!!
We hebben een rapport beschikbaar met een maxisys ultra scanner van voor het vervangen van de 2e injector. Op aanraden van dit bedrijf hebben we de injector laten vervangen.
002C31 - oxygen sensor emissions control
0029D0 - DME cylinder 4 combustion misfires
Tevens was de druk hoger in cilinder 4 tov de andere cilinders wanneer de motor koud was. Wanneer eenmaal warm, trok de druk bij liep de motor beter.

Met OBD was het P0304-P2096-P2196.

Met betrekking tot dit probleem doen we zelf niks aan de auto, maar overleg met een algemene garage die samenwerkt met bovenstaande en heb omschreven wat zij hebben gedaan. Omdat het probleem niet is opgelost, probeer ik het ook via deze weg. Je kunt altijd vragen of iemand dit probleem ook een keer heeft gehad.
De beamer heeft al een behoorlijk bedrag gekost samen met deze injector problemen, waardoor ik niet opnieuw een groot bedrag ga uitgeven voor reparaties. Maar ik begrijp dat ik naar een BMW specialist moet voor een diagnose?

Helaas, woon ik niet in de buurt van Rotterdam, ik woon in de omgeving van Groningen. Ik was graag even langs gekomen, maakt het een stuk makkelijker denk ik.

ehombie
Berichten: 1454
Lid geworden op: 25 nov 2016, 13:12
Locatie: Venlo-Venray

Re: Benzine lucht in/om de auto

Bericht door ehombie » 13 okt 2023, 08:32

P2096:Post Catalyst Fuel Trim System Too Lean Bank 1
P2196: O2 Sensor Signal Stuck Rich Bank 1 Sensor 1
p304 cilinder misfire 304

Wat is de mechanische staat van die cilinder 4 om een optimale branding te garanderen?

Wissel evt injector even cilinder 4 met cilinder 3. Ik vermoed wederom een slechte injector...

Ben eigenlijk benieuwd hoe men de (hoge)druk meet per cilinder, gezien ze op een rail zitten....of wat je ermee bedoeld?

ik meen dat jij 2banken hebt ivM N43B20
bank 1 = cilinder 1 en 4
bank2= cilinder 3 en 2
HANDIG in onderhoud, kleine reparaties, coderingen en evt diagnose.
Alles gaat gepaard met tijd, kennis en beschikbare informatie en/of middelen...een glazenbol heb ik niet
E61 523i LCI verkocht

Gebruikersavatar
Source
Berichten: 2839
Lid geworden op: 22 apr 2014, 13:30
Locatie: Rotterdam

Re: Benzine lucht in/om de auto

Bericht door Source » 13 okt 2023, 09:55

Kan Offenga hierin niks betekenen?

Je kan de injector laten testen of die echt niet lekt. Heb je meteen uitsluitsel en welke indexen zitten er in ?
|| Independent Software engineer @ SEE IT Consultancy ||

Plaats reactie

Terug naar “BMW 1 Serie (E81 / E82 / E87 / E88) Techniek”