Tikkend geluid Motor 116i 2011 E87

Voor alle technische vragen over de BMW 1 Serie
Gebruikersavatar
Bjorn116
Berichten: 101
Lid geworden op: 05 jan 2018, 08:40
Locatie: Landgraaf

Re: Tikkend geluid Motor 116i 2011 E87

Bericht door Bjorn116 » 04 feb 2019, 12:44

Je hebt gelijk, Valvetronic staat bekend om de motor en de aqs die van dat systeem stuk loopt, en de vnoas ventielen kunnen verstoppen. maar ook de vanos zelf kan kapot gaan en deze kun je niet reviseren.. + je ketting (maar die had je al vervangen) Dubbelmassavliegwiel is een dingetje en je bobines...
BMW E87 116i High Executive

Gebruikersavatar
MJWvanBeek
Berichten: 59
Lid geworden op: 21 jun 2017, 14:07

Re: Tikkend geluid Motor 116i 2011 E87

Bericht door MJWvanBeek » 04 feb 2019, 14:42

Haha, de lijst van potentiële perikelen/euvels is lang en hardnekkig.

Korte opsomming, tweemaal distributieketting reparatie gehad, hydraulisch ventiel oliedrukregeling motor, alle klepstoters vervangen, stroomverdeler + accu plug repairkit, kapotte bobine derde cilinder, olielekkage vacuümpomp, kapotte nokkenassensor, lambdasonde is el twee jaar stuk niet vervangen nog, er zit een nieuwe BOSCH accu in sinds een jaartje.

https://www.autozine.nl/bmw/1-serie-2004-2011/forum

Bovenste review staat het lijstje iets uitgebreider. Maar die VVT shizzle, het defect gaan daarvan, is dat arbitrair? En cilinderkop revisie, wanneer is dat nodig?

Gebruikersavatar
Bjorn116
Berichten: 101
Lid geworden op: 05 jan 2018, 08:40
Locatie: Landgraaf

Re: Tikkend geluid Motor 116i 2011 E87

Bericht door Bjorn116 » 04 feb 2019, 17:28

Hopelijk niet nodig hoor, alleen als die olie duikt dan moeten je klepseals en VVT tja alleen wanner het stuk gaat ik heb dat niet Heb N45 motor
BMW E87 116i High Executive

Gebruikersavatar
MJWvanBeek
Berichten: 59
Lid geworden op: 21 jun 2017, 14:07

Re: Tikkend geluid Motor 116i 2011 E87

Bericht door MJWvanBeek » 05 feb 2019, 12:05

Heel even zitten neuzen op het F20 forum over degelijkheid van de motoren. Lezende zijn het Peugeot motoren ook met distributieketting perikelen. F20/21 LCI vind ik echt een strak voorkomen hebben en qua interieur een hele sprong vooruit op de eerste generatie 1 series. Maar kan beter een mooie E46 coupé ooit proberen op de kop te tikken met weinig kilometers denk. Erg jammer dat hoe nieuwer de auto's worden, hoe gevoeliger ze zijn voor manketentjes en mankementen. Logisch door het toenemende hoeveelheid elektronica en techniek met slinkende marges dat gehanteerd wordt, maar alsnog.

Gebruikersavatar
surfroy01
Berichten: 108
Lid geworden op: 15 okt 2018, 07:45

Re: Tikkend geluid Motor 116i 2011 E87

Bericht door surfroy01 » 05 feb 2019, 14:22

Waarom lage km stand? ik heb een e46 met de 6 in lijn met 320 Kkm erop en die geeft geen krimp, race ik geregeld mee op het circuit. Wel wat dingetjes preventief/nodig vervangen, radiator, waterpomp, vanos revisie maar blok loopt als een zonnetje!
The most dangerous nut in my car is the one that holds the throttle, me!

Daily fun: Golf 7 GTI Performance 312pk Beek auto racing tuning
Track fun: BMW e46 328 Touring & Ducati 996SPS.
Ex trackday; BMW e46 325CI

Gebruikersavatar
MJWvanBeek
Berichten: 59
Lid geworden op: 21 jun 2017, 14:07

Re: Tikkend geluid Motor 116i 2011 E87

Bericht door MJWvanBeek » 05 feb 2019, 14:53

Dat zegt mijn intuïtie, lage km stand, met het oog op dat alles wat strakker aanvoelt, besturing, kraakjes in auto, dat soort dingen. Ik rijd de 116i vanaf zijn 6/7de km, maar hij voelt nog als nieuw aan. Ben er ook jaren redelijk zuinig op geweest, maar af en toe wel lekker doorgassen, misschien iets te vaak. En nooit stoepjes pakken met parkeren en dat soort ongein. Bij CARREC werd ook opgemerkt dat de auto in goede staat is. Hele nieuwe sloep is wel lekker, maar niet te betalen joh. Tenminste, wat ik laatst samengesteld heb, 120i voor een halve ton. Met mijn huidige salaris kan ik alleen nog maar dromen van dat soort kapitale aankopen. Keep on dreaming! Dat mag natuurlijk altijd.

Gebruikersavatar
MJWvanBeek
Berichten: 59
Lid geworden op: 21 jun 2017, 14:07

Re: Tikkend geluid Motor 116i 2011 E87

Bericht door MJWvanBeek » 06 feb 2019, 22:08

Goedenavond Wilfred,

je raad het wel weer. Panne!! Daarnet op de snelweg kapte de motor er ineens mee, viel uit en geel motor waarschuwingslampje. Ergens in Kralingen weten te parkeren en starten deed hij niet meer. ANWB auto uit laten lezen, er is iets met de derde cilinder, BMW naar jullie laten slepen, dus daar staat hij voor het het te wachten op aandacht.

Morgenochtend kom ik de sleutel brengen, dan kunnen jullie de auto uitlezen en wellicht fixen als het iets kleins is, bijvoorbeeld bobine van cilinder drie. Al was dit toch heel anders dat ik al eens ervaren heb in Duitsland met een kapotte bobine, toen kon ik wel doorrijden.

Gelukkig is het daarnet gebeurd, want ik ga vrijdagavond vertrekken naar de Alpen voor wintersport. Telkens als ik op vakantie ga is er wat met die auto, hij heeft vakantie tegenstribbelingen denk ik. Maar goed, hopelijk kunnen jullie er morgen even naar kijken. Anders moet ik toch weer ergens vervoer gaan regelen, zondag moet ik op de latten in de Alpen staan!!

Tot morgen en met vriendelijke groet,

Maarten van Beek

The BMW soap continues ...

This just happened :gek:

Gebruikersavatar
MJWvanBeek
Berichten: 59
Lid geworden op: 21 jun 2017, 14:07

Re: Tikkend geluid Motor 116i 2011 E87

Bericht door MJWvanBeek » 07 feb 2019, 08:51

Heey Maarten, goedemorgen,

Ik heb je sleutel inmiddels gevonden , behalve dat je nodig moet tanken zie ik op je sleutel niet veel bijzonders.

We gaan m maar weer aan de computer hangen en eens kijken wat er uit komt.

Ik hou je op de hoogte

Met vriendelijke groet,

Wilfred Fitsch
Service adviseur

Breeman

Eerste reactie, vermoeden dat de branstof op was, ondanks dat de boordcomputer nog 47km's aangaf. Dus wellicht een kapotte brandstofdrukmeter. Dus mooi het bos ingestuurd. Maar de auto wordt voor de zekerheid nog even uitgelezen en nagekeken.

:rolf:

Gebruikersavatar
MJWvanBeek
Berichten: 59
Lid geworden op: 21 jun 2017, 14:07

Re: Tikkend geluid Motor 116i 2011 E87

Bericht door MJWvanBeek » 07 feb 2019, 14:17

Tanken Maarten, dat was het probleem, we hebben wat storingen uitgelezen. Gewist , afwijking tankmeter gecontroleerd en getankt.

Maar de brandstofmeter werkt niet meer accuraat, daar komt het op neer? Ik rijd regelmatig tot hij amper wat aangeeft, maar is toch raar dat ik nu droog ben komen te staan (letterlijk).

Ja, er zit kennelijk wel een kleine afwijking in, goed om in de toekomst rekening mee te houden, het is overgens nooit goed zolang door te rijden , het vuil dat altijd wel onder in de tank zit komt dan in je injectiesysteem of filters terecht, beter bij een kwart tank bijvullen.

Gebruikersavatar
MJWvanBeek
Berichten: 59
Lid geworden op: 21 jun 2017, 14:07

Re: Tikkend geluid Motor 116i 2011 E87

Bericht door MJWvanBeek » 07 feb 2019, 16:16

Iemand ervaring met afwijkende brandstofdruksensoren/meters? Naar mijn idee had ik getankt voor 450 km's, zat nog niet aan de 400km's, benzine op. Boordcomputer die me het bos in heeft gestuurd met de resterende 47km's bereik, heel fijn.

Gebruikersavatar
MJWvanBeek
Berichten: 59
Lid geworden op: 21 jun 2017, 14:07

Re: Tikkend geluid Motor 116i 2011 E87

Bericht door MJWvanBeek » 08 feb 2019, 15:50

Ik ben dus met te weinig benzine te hard over een flyover gegaan, waardoor er lucht in het brandstoftraject is gekomen en dus de auto is afgeslagen. Een dure les dus maar weer. Volgens de sleutel zat er nog 4 liter in de brandstoftank. 100-120 km/h de flyover pakken heeft me dus een hoop ellende opgeleverd, dit doen we dus niet meer in het vervolg.

Merk toch weer heel af en toe verhit olie geurtjes, dus betwijfel of de olie lekkende vacuümpomp helemaal goed gefixt is. Vanavond op naar Italië, heb mijn ANWB lidmaatschap geupgrade, dus we gaan zien of we er geraken met of zonder issues. Fingers crossed :driving:

PeterLC
Berichten: 39
Lid geworden op: 07 feb 2019, 19:13
Locatie: Rotterdam

Re: Tikkend geluid Motor 116i 2011 E87

Bericht door PeterLC » 22 feb 2019, 18:59

Jemig man, en ik dacht dat ik al wat dingetjes had hier (E81 118i, 2007, 1,5 ton)... Je moet er wat voor over hebben blijkbaar. Jij hebt er veel voor over. Enerzijds respect, anderzijds - wellicht lichte zelf-kastijding...? :leip: ;) Goede (terug?)reis alvast! :duim:

Gebruikersavatar
MJWvanBeek
Berichten: 59
Lid geworden op: 21 jun 2017, 14:07

Defect Stuurhuis 116i 2011 E87

Bericht door MJWvanBeek » 10 feb 2020, 17:21

Ik heb inmiddels weer een vervelende update. Anderhalve week terug viel de stuurbekrachtiging uit. Ondanks het wegvallen van dit hulpmiddel ben ik op plek van bestemming geraakt. Hopende dat een werkdag later het euvel zou zijn vervlogen met een beetje hulp van imaginaire magie, is dit een pleonasme, bleek s'avonds na een stukje rijden op de snelweg het probleem weer terug te zijn gekomen. Inderdaad raar dat het probleem zich niet meteen bij het starten van de auto tot uiting kwam, maar pas een aantal kilometers later op de snelweg.

S'avonds meteen afgedropt bij F. Breeman Noord bij de Brienenoord in Rotterdam om in week 6 een keer te laten uitlezen en een diagnose te laten opstellen. Werd ik afgelopen dinsdag gebeld met de mededeling dat het Elektrisch Stuurhuis vervangen moest worden. Overigens was het motorkap slot ook kapot, maar dat wist ik wel. Laatste keer met ruitenwisservloeistof bijvullen ging die al bijna niet meer open. Maar de reparaties van deze twee defecten komt uit op een geoffreerd totaalbedrag van 2550 euro's inclusief BTW. Oftewel, een reparatie waar je niet vrolijk van wordt.

Bij CARREC kunnen ze de reparatie van het stuurhuis uitvoeren met een ERA stuurhuis die ongeveer 500 euro's goedkoper uitvalt. Mocht het uitlezen en resetten van de foutmelding echt geen soelaas bieden, dan is dat een financieel aantrekkelijker plan natuurlijk. Maar, ook aan te raden ERA stuurhuis? Via deze link kom ik bijvoorbeeld uit op dit stuurhuis van Bosch, https://www.reservedelenstore.nl/bosch/ ... is-7918071 Op deze site bieden ze ze ook aan in een brede financiële bandbreedte. Met de aanname, goedkoop zal wel duurkoop zijn.

Wie heeft er ervaring met dit euvel en wat is aan te raden? Ik lees op internet ook foutmeldingen uitlezen en wissen, maar dat schijnt niet tot weer een werkend stuurhuis te hebben geleidt volgens de Breeman. Het is jammer dat die dure reparaties blijven opstapelen, want de overweging om het geliefde apparaat te gaan verkopen komt wel steeds dichterbij logischerwijs.

ehombie
Berichten: 1455
Lid geworden op: 25 nov 2016, 13:12
Locatie: Venlo-Venray

Re: Tikkend geluid Motor 116i 2011 E87

Bericht door ehombie » 12 feb 2020, 18:10

Je hebt geen foutcodes (met omschrijving) of iets dergelijks? Is het een mechanisch probleem, communicatie probleem, elektrisch ivm elektrische stuurbekrachteging?
Heb je een rapport als je voor de diagnose hebt betaald? Omdat ik uit je verhaal wat argwaan "proef"...
Een dealer is soms snel in vervangen op basis van codes (denk ik).

Over wat te doen durf ik niks te zeggen.
HANDIG in onderhoud, kleine reparaties, coderingen en evt diagnose.
Alles gaat gepaard met tijd, kennis en beschikbare informatie en/of middelen...een glazenbol heb ik niet
E61 523i LCI verkocht

Gebruikersavatar
MJWvanBeek
Berichten: 59
Lid geworden op: 21 jun 2017, 14:07

Re: Tikkend geluid Motor 116i 2011 E87

Bericht door MJWvanBeek » 14 feb 2020, 09:35

Ik heb zojuist een mail gestuurd naar de Breeman en gevraagd om de foutcodes etc.

Verder heb ik ook een offerte aan gevraagd voor het uit en in bouwen van een stuurhuis. Dan laat ik Auto-Elect te Zeewolde het stuurhuis reviseren. Denk de meest financieel gunstige oplossing zo. Of Breeman daaraan wil meewerken is nog even afwachten.
Laatst gewijzigd door Edward op 14 feb 2020, 10:11, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Citaat verwijderd. Citeren van direct bovenstaand bericht is onnodig.

Plaats reactie

Terug naar “BMW 1 Serie (E81 / E82 / E87 / E88) Techniek”