Beter laat dan nooit!

Show je E81 / E82 / E87 / E88. Plaats hier je fotoshoots, projecten en updates.
fullhouse
Berichten: 15
Lid geworden op: 22 feb 2017, 21:31

Beter laat dan nooit!

Bericht door fullhouse » 07 jun 2020, 12:14

Beste bimmerlieden!

Paar jaar geleden heb ik mijzelf aangemeld omdat er een Le mans blauwe E87 met M pakketvoor de deur kwam.

Afbeelding

Helaas heb ik nooit de tijd gehad ( nieuwbouwhuis, nieuwe werk toentertijd dus 200km per dag reizen, baby om komst toentertijd) om de auto voor te stellen.
Maar bij deze ;)
Ondertussen heb ik de auto al 3.5 jaar en heb veel leuke en minder leuke dingen meegemaakt.
Had de auto bij 158000km gekocht en ondertussen staat er al bijna 290000 op de teller.

Wat ik veranderd heb aan de auto:

Chip
Swirlflap delete
DPF delete
EGR delete
LCI 120/123D IC
335i remmen
Nieuwe schokdempers
M3 boven + onder draagarmen met maximale camber
E93 M3 stabi
Whiteline achterasrubber inserts
Blackline achterlichten
Professional radio

Op de bank bij VVT kwam er geen 163 paardjes tevoorschijn maar 156 paardjes. Na het chippen kwamen ze weer tot leven.
Een bescheiden 203pk en 420nm.
Na het plaatsen van de iets grotere IC merkte ik dat de motor zijn nieuwe vermogen veel makkelijker kon vasthouden.

De 335i remmen pasten op de voorkant plug and play. Op de achteras zijn er in de schijven bussen gelast zodat het handremsysteem ook gebruikt kont worden. Grotere remmen waren heerlijk en veel beter dan de standaard remmerij.

Nieuwe dempers (260000km) op de auto zorgde voor dat de auto iets fijner stuurde en minder zwabberend was.
Met daarna de M3 draagarmen was het sturen helemaal fun! Auto stuurde werkelijk strakker ook icm de maximale camber.
Toch vond ik de auto in de bochten hellen. Hierop is er een E93 M3 stabi opgekomen. Deze is iets stijver dan de E90 M3 stabi.
Na montage merkte ik gelijk dat de auto minder helde.

Wat ik nog irritant vond aan de auto was wanneer je een stuurcorrectie uitvoerde of snel met je stuur eerst naar links dan snel naar rechts stuurde (of andersom) de achterkant van de auto pas later volgde. Hierop heb ik inserts geplaatst in de achterasrubbers. Geen gezwabber meer van de achterkant!

Ook vond ik de witte achterlichten niet geheel mijn smaak. Deze zijn vervangen voor de donkere versie.

Als laatst vond ik de Business radio wat minder klinken. Bij het vervangen door een Professional radio is het audiosysteem ook tot leven gekomen.

Ook heb ik helaas de nodige pech gehad met de auto :gek: :

De regelunit van de gloeibougies was stuk, nieuwe regelunit met nieuwe gloeibougies zitten erin.

Remklauw rechtsachter zat op een gegeven moment vast en liep dus aan. Deze is vervangen.

De adaptieve koplampen gaven ook een storing. Deze heb ik eruit gecodeerd.

Beide ABS sensoren op de achteras zijn vorig jaar vervangen omdat de auto elke keer een storing gaf. Maar dat bleek uiteindelijk aan de sensor in het stuur te liggen. Na het schoonmaken was het euvel weg. Maar de auto geeft sinds 1 week weer dezelfde melding op het dashboard.

De cardanaslager en beide hardyschijven zijn vervangen nadat 1 hardyschijf gescheurd was.

De koppakking was goed lek. Nooit gedacht dat de koppakking lek kon gaan bij deze motoren. Is vorig jaar bij 270000km vervangen. Gelijk ook nieuwe kleprubbers geplaatst vanwege te hoge olieverbruik. Om de 4000km moest ik 1 liter bijgooien. Dat is nu 7500km (lagers turbo op sterven na dood). Hierbij heb ik de waterpomp, thermostaat de riemen en de kvs dop mee vervangen.

De differentieel is verwisseld (280000km) nadat er een tik in zat bij het schakelen. Omdat de boutjes van de aandrijfassen helemaal verroest waren moesten de assen doorgeslepen worden. Nieuwe assen zitten er nu onder.

Wat ik nu nog op de planning heb staan:

De extra waterpomp voor het naverwarmen van de auto doet het niet meer. Ik heb hiervan de koolborstels binnen en ga binnenkort deze vervangen.

Vervangen van het lcd scherm van de radio. Ik mis een nogal wat pixels! :rolf:

De instaplijst bij het rechterachterportier is nogal geoxideerd. Zou deze wel graag vervangen willen hebben.

En als laatst is volgens mij 1 van mijn ruitensproeipompjes lek. Het ruitenvloeistofniveau zakt namelijk erg snel.

Volgende maand heb ik eindelijk een afspraak bij VVT voor een kleine upgrade:

P&P stage 1 turbo van Mitsubishi (grotere compressorzijde 41mm ipv 36.8mm met een billetwiel en 360 graden thrustlagers) en 535D verstuivers.
Hoop hiermee tussen de 225pk en 240pk uit te halen.
BMW 120D volledig M

Gebruikersavatar
-Richard-
Berichten: 324
Lid geworden op: 25 mei 2015, 18:53

Re: Beter laat dan nooit!

Bericht door -Richard- » 19 jun 2020, 13:39

Welkom op het forum!

Plaats reactie

Terug naar “BMW 1 Serie (E81 / E82 / E87 / E88) Showroom”