Inbouwen Android auto / apple carplay met behoud van CCC - Update tips

Alles met betrekking tot iDrive, bluetooth, audio/video, iPod aansluitingen en navigatie.
Gebruikersavatar
Tijnio
Berichten: 6
Lid geworden op: 28 sep 2020, 10:06

Re: Inbouwen Android auto / apple carplay met behoud van CCC - Update tips

Bericht door Tijnio » 12 nov 2020, 18:06

De aux hoeft enkel gecodeerd te worden, dit omdat de Andream unit gebruik maakt van het aux kanaal voor het geluid. Er hoeft dus niks ingebouwd te worden qua aux kabeltjes of iets dergelijks. Voor de rest spreekt het inbouwen van de unit met bovenstaande informatie, de handleiding en een aantal YouTube filmpjes inderdaad wel voor zich.

Met het coderen van aux heb ik zelf geen ervaring. Ik zou je aanraden om hier even te kijken: https://bimmerportal.nl/forum/viewtopic ... 23&t=17647
Ik geloof dat bijvoorbeeld de gebruiker BMW_Lover er genoeg ervaring mee heeft en je wel verder kan helpen.

Mrinnocense
Berichten: 1
Lid geworden op: 04 feb 2021, 00:59

Re: Inbouwen Android auto / apple carplay met behoud van CCC - Update tips

Bericht door Mrinnocense » 04 feb 2021, 19:32

Kan deze unit gebruik maken van de ingebouwde microfoon van een E90?

Jeroensum
Berichten: 96
Lid geworden op: 09 jul 2020, 10:00
Locatie: IJmuiden

Re: Inbouwen Android auto / apple carplay met behoud van CCC - Update tips

Bericht door Jeroensum » 09 feb 2021, 14:49

Dat durf ik niet met zekerheid te zeggen. In mijn E61 lijkt de unit gewoon de orginele microfoon te pakken. Ik heb ook van niemand klachten gehoord over geluids/gespreks kwaliteit.
BMW E61 - 530d High Executive

Dennis_H
Berichten: 1
Lid geworden op: 26 apr 2021, 11:06

Re: Inbouwen Android auto / apple carplay met behoud van CCC - Update tips

Bericht door Dennis_H » 26 apr 2021, 11:11

Goedemorgen!

Ik heb een soortgelijke unit ingebouwd in mijn E61/2004.
Ik gebruik Apple Carplay, via USB aan mijn telefoon.
AUX stond uit, dus die heb ik geactiveerd.

Ik heb echter het volgende:
via de CCC moet ik de source op AUX zetten.
Als ik vervolgens de unit opstart en naar Apple Carplay ga en muziek afspeel, schakelt AUX na een paar seconden weer terug naar FM.
Ik vermoed omdat signaal te zwak is?

Is iemand hier bekend mee, en hoe op te lossen?

Bedankt!
Dennis

Jeroenit
Berichten: 2
Lid geworden op: 05 feb 2019, 07:50

Re: Inbouwen Android auto / apple carplay met behoud van CCC - Update tips

Bericht door Jeroenit » 09 mei 2021, 13:41

Hallo,

Ik heb een BMW E91 uit 03/2007, met de 6,5 inch CCC, maar de update versie blijkbaar, met de 8 cijfers en maar 1 DVD lade. ( ik zie op bijna alle youtube en forum posts een radio met 2 cd/dvd sleuven , maar die heb ik dus niet)
ik heb mede nav deze post de Andream unit (zonder Android) ook gekocht en wilde deze gisteren inbouwen. Ik heb alle kabels netjes losgehaald en opnieuw aangesloten zoals ik al op meerdere youtube filmpjes had gevonden, ook de 2 groene optic kabletjes voorzichtig overgezet. Helaas kreeg ik te maken met het volgende probleem: Het display werkt alleen in "Andream" modus (geluid etc werkt ook goed, zelfs zonder de aparte aux stekker door te lussen naar de armsteun) ) maar als ik de originele CCC wil geeft hij de melding "no signal". Ik heb toen alle connecties gecontroleerd en uiteindelijk om alles uit te sluiten het originele scherm weer aangesloten. Tot mijn grote verbazing doet deze het nu ineens ook niet meer! Het geluid etc werkt wel gewoon, maar geen beeld. Ik heb de zekeringen gecontroleerd maar alles ziet er goed uit. Ik heb ook geprobeerd de CCC te resetten door 20/30 sec de volumeknop in te houden maar ik merk niet of hij echt reset, radio gaat gewoon uit. Ik heb absoluut niets geforceerd alles stekkers voorzichtig los/vast gezet en ook nooit eerder problemen gehad met het CCC scherm. Wie kan mij een tip geven want ik baal echt als een stekker!

PS dat verhaal van de post hierboven, dat de aux na een paar seconden weer naar radio springt had ik ook, maar ook een paar keer werkte het wel gewoon, heel vreemd..

Gebruikersavatar
tom_il
Berichten: 4119
Lid geworden op: 24 jul 2011, 19:32
Locatie: Tienen, belgie

Re: Inbouwen Android auto / apple carplay met behoud van CCC - Update tips

Bericht door tom_il » 09 mei 2021, 22:16

Je post dit in de E60/61 sectie van het forum.
1 DVD lade ? Dan heb je een CIC. ALs je dit ingeeft in je zoek opdracht ga je misschien wat wijzer worden.
525d E61 2007 pre-LCI

Edward
Berichten: 1614
Lid geworden op: 11 feb 2018, 13:00

Re: Inbouwen Android auto / apple carplay met behoud van CCC - Update tips

Bericht door Edward » 09 mei 2021, 22:56

Nee hoor, tussen de 2-lades CCC en de 1-lade CIC is er ook nog een 1-lade CCC met 8 knoppen geweest. Google is your friend.

Gebruikersavatar
tom_il
Berichten: 4119
Lid geworden op: 24 jul 2011, 19:32
Locatie: Tienen, belgie

Re: Inbouwen Android auto / apple carplay met behoud van CCC - Update tips

Bericht door tom_il » 10 mei 2021, 11:24

Die met de acht knoppen heeft ook 2 slots :) .

Voor 1 slot zou hij een hard drive nodig hebben zoals de CIC voor navigatie en ook CD's te kunnen af te spelen, die heeft de CCC nooit gehad.

Beeld van de LCI CCC met de acht knoppen :

Afbeelding
525d E61 2007 pre-LCI

Jeroenit
Berichten: 2
Lid geworden op: 05 feb 2019, 07:50

Re: Inbouwen Android auto / apple carplay met behoud van CCC - Update tips

Bericht door Jeroenit » 10 mei 2021, 21:13

Dit is mijn CCC:
Afbeelding
Alvast bedankt voor de reacties .

Dus even voor de duidelijkheid: ik heb de auto nu 2 jaar en de CCC heeft altijd zonder problemen gewerkt. Eergisteren na lang speuren eindelijk de andream ingebouwd en kabels netjes unplugged , kabelboom ertussen , gewoon zoals ik al op tig filmpjes heb gezien. Alles met beleid gedaan. Meteen vanaf het begin kreeg ik de no signal melding aan de CCC kant. Andream kant werkte prima.
Daarna op uit te sluiten originele scherm weer even teruggezet, uiteraard kabelboom weer verwijderd en alles aangesloten zoals het zat. En ik snap gewoon écht niet hoe het kan dat het originele scherm het niet meer deed. Wat kan er toch mis zijn gegaan met 2 keer voorzichtig de stekkers in en unplugged.
Ik heb nogmaals alles gecontroleerd (zekeringen, reset, accu los 30 min, etc) maar kom er echt niet achter waar het probleem nu zit. Ik heb het andream scherm maar weer even teruggezet , dan kan ik in ieder geval de andream functies gebruiken waar ik m ook voor gekocht heb, dat werkt allemaal prima, ook de idrive knop werkt perfect. Het enige is dus het originele CCC scherm wat niets doet. Toen ik het originele scherm weer even terug had gezet zag het er zo uit:

Afbeelding

Dus hij krijgt wel iets van signaal of stroom.
Wat me nog meer is opgevallen is dat ook de cd wisselaar niet werkt als ik de input op het stuur verander. Normaal is dat radio->cd wisselaar->aux maar nu slaat hij de wisselaar over. Dat zou kunnen betekenen dat de groene fiber optic kabel niet goed werkt , als ik deze bij de CCC HU eruit haal zie ik ook geen rood licht, maar ik weet niet of je dat zo kunt testen.. Het maakt geen verschil of ik de groene optic kabel in de HU heb zitten of niet, geluid etc gaat gewoon door. Kan iemand bevestigen dat die fiber kabel de oorzaak kán zijn van het signaal probleem?
Anders moét het de lvds kabel of de HU zet zijn maar het kan er bij mij gewoon niet ik dat een van die dingen toevallig tijdens het omzetten kapot is gegaan.. Zou een car audio zaak de boel kunnen testen/doormeten? Of moet ik hiervoor echt bij een bmw dealer zijn?

Gebruikersavatar
tom_il
Berichten: 4119
Lid geworden op: 24 jul 2011, 19:32
Locatie: Tienen, belgie

Re: Inbouwen Android auto / apple carplay met behoud van CCC - Update tips

Bericht door tom_il » 10 mei 2021, 22:12

Jij hebt dus een MASK. Klein scherm en 1 DVD slot. Best dat je het dan ook een MASK noemt als je hulp zoekt :) , of er verschillen zijn met de andream tussen CCC en MASK weet ik niet.
Jij zit hier ook nog steeds in het E60/61 gedeelte van het forum.

E90/91 vind je hier : https://www.bimmerportal.nl/forum/viewforum.php?f=65

Goede site om te weten welke unit je hebt : https://mca.electricmura.ro/en/blog-bmw ... bt-idrive/
525d E61 2007 pre-LCI

Gebruikersavatar
Source
Berichten: 2839
Lid geworden op: 22 apr 2014, 13:30
Locatie: Rotterdam

Re: Inbouwen Android auto / apple carplay met behoud van CCC - Update tips

Bericht door Source » 11 mei 2021, 17:13

Dit duidt meer op een issue met de videokabel. Je zou de kabels eens moeten testen op een andere mask unit.
|| Independent Software engineer @ SEE IT Consultancy ||

Edward
Berichten: 1614
Lid geworden op: 11 feb 2018, 13:00

Re: Inbouwen Android auto / apple carplay met behoud van CCC - Update tips

Bericht door Edward » 12 mei 2021, 22:41

tom_il schreef: 10 mei 2021, 11:24 Die met de acht knoppen heeft ook 2 slots :) .
Je hebt natuurlijk helemaal gelijk. Abusievelijk verwisseld.

Audiineenbmw
Berichten: 5
Lid geworden op: 23 mei 2021, 20:10

Re: Inbouwen Android auto / apple carplay met behoud van CCC - Update tips

Bericht door Audiineenbmw » 01 jun 2021, 06:19

Ik heb vorige week mijn Andream ingebouwd.

In eerste instantie leek het allemaal goed te gaan. Muziek luisteren via de USB kabel aansluiting.

Daarna dacht ik, laat ik eens proberen om het via bluetooth te doen. Tijdens het koppelproces ging het niet helemaal goed, dus ben ik maar gestopt. Om daarna gewoon weer via de USB kabel verbinding te maken. Nu weet ik niet of het hierdoor komt, maar ....

- mijn telefoon wilt nu steeds maar een bluetooth verbinding maken met de Andream radio. Heb dit al uit mijn telefoon gehaald , maar het blijft terugkomen.
- het MEEST VERVELENDE nu (ik weet niet zeker of dit al zo was), is dat de USB kabel connectie elke keer na ongeveer 30 seconden verbroken wordt. En dan moet ik dus weer "reconnect" doen.

Ik heb de USB kabel al getest. Die doet het gewoon. De telefoon laad ook gewoon op als ik hem aansluit via de USB kabel op de Andream.

Heeft iemand enig idee waardoor dit kan komen?
BMW 525i - Titangrau metallic

Jeroensum
Berichten: 96
Lid geworden op: 09 jul 2020, 10:00
Locatie: IJmuiden

Re: Inbouwen Android auto / apple carplay met behoud van CCC - Update tips

Bericht door Jeroensum » 01 jun 2021, 14:57

Ik heb hetzelfde probleem gehad, de unit herkent een toestel dat ge-paired is en probeert een verbinding op te zetten. Op mijn android telefoon heb ik het volgende gedaan:
Opnieuw ge-paired, vervolgens in de bluetooth instellingen van mijn telefoon de carkit opgezocht en in die instellingen zowel telefoon als audio uitgeschakeld. De telefoon maakt dan nog steeds een bluetooth verbinding maar doet daar verder niets mee.
BMW E61 - 530d High Executive

Freeze
Berichten: 3
Lid geworden op: 10 jun 2021, 21:34

Re: Inbouwen Android auto / apple carplay met behoud van CCC - Update tips

Bericht door Freeze » 10 jun 2021, 22:14

Mede dankzij de forumpost dit setjes gekocht waarvoor dank. De bluetooth module in mijn auto was stuk en was eigenlijk opzoek naar een vervangende toen ik deze post tegen kwam. Aantal weken geleden gekocht (met anti glare) en dit weekend beginnen met inbouwen.

Ik heb alleen een probleem.
Ik krijg je originele CCC met geen mogelijkheid (diep genoeg) op zij plaats. De tussen stekker zorgt er voor dat de unit niet ver genoeg naar achter kan. Hadden jullie dit probleem ook.. en zo ja hoe hebben jullie dit opgelost?

Plaats reactie

Terug naar “BMW 5 Serie (E60 / E61) Audio, navigatie en iDrive”