Android audio interface ervaringen ?

Alles met betrekking tot iDrive, bluetooth, audio/video, iPod aansluitingen en navigatie.
BMWonder
Berichten: 190
Lid geworden op: 16 feb 2018, 19:53

Re: Android audio interface ervaringen ?

Bericht door BMWonder » 24 jul 2018, 14:24

Ik heb de slechte audio ervaringen niet !
Sterker nog ik dreun de auto uit als ik dat wil. Bass zat ....
En ik stream spotify en speel audio bestanden van zowel MP3 als video bestanden (YouTube rip).
Kortom, vind audio zeker geen zwak punt bij de mijne.

Het rooten en bepaalde apps weg donderen lijkt me een mooie optie.
Heb je daar wat meer info over ?
Kan altijd wel wat minder tasks gebruiken die mee draaien gezien de beperkte cpu power en memory.


Welke versie heb ik ? Goeie vraag.
Er zijn tientallen te koop en geen is dezelfde lijkt wel.


Vwb audio, Eaton vergeten en Gladen kiezen.
Absoluut top spul en ben je meteen klaar. Wel wat werk maar dat. Heb je wel wat.
Enne, vwb je streaming drama ... Je kan naar de Mosconi direct streamen via een BT module, zelfs met Aptx en dus nauwelijks geen verlies meer. Hardwired audio in Kan ook en 0 verlies.

Laat je de smartphone MirrorLink functie doen en dus alles zichtbaar op dat mooie scherm maar de audio output direct de Mosconi in .... Streamen of wired.
Heb je je internet, snelle cpu, max geheugen, en top soundchip waar zelfs de meest moderne fabrieks systemen van BMW niet tegen op kunnen.

ritsaert
Berichten: 9
Lid geworden op: 01 okt 2018, 10:23

Re: Android audio interface ervaringen ?

Bericht door ritsaert » 01 okt 2018, 10:57

Goedemorgen!

Ik ben sinds vorige week in het bezit van een 5-serie waar deze unit ook is ingebouwd.
Ik ben als ervaren Android en IOS gebruiker meteen het systeem ingedoken. Heb een hoop dingen al kunnen doen en heb een paar vragen en opmerkingen:

Carkit functie is leuk maar het geluid is superslecht. Ik ben en blijf slecht tot niet verstaanbaar voor de andere partij. Bovendien blijft het telefoonboek maar synchroniseren zonder bevredigend resultaat.

USB audio: alle muziek is zoveel zachter, waardoor je het volume enorm moet opkrikken met als gevolg dat wanneer je terug gaat naar originele radio je ongeveer je speakers opblaast.

Aangezien ik nergens een gebruiksaanwijzing kan vinden hoop ik dat jullie misschien een antwoord hebben op de volgende vragen:
- Heeft er iemand een gebruiksaanwijzing of er een link naartoe?
- Hoe kan je de stuurbediening programmeren voor dit systeem?
- Zit er ergens een SD ingang op het systeem? (ik zie dit wel terug in de specs lijst online)
- Hoe kan ik standaard de auto met dit systeem laten opstarten?

Ik hoor graag van jullie. Tegelijkertijd ben ik ook beschikbaar voor hands-on praktijk tests.

ehombie
Berichten: 1454
Lid geworden op: 25 nov 2016, 13:12
Locatie: Venlo-Venray

Re: Android audio interface ervaringen ?

Bericht door ehombie » 01 okt 2018, 12:58

Kan je er niet mee helpen. Maar bedankt voor je ervaring met dit system.
De ervaring wat betreft het geluid is wel jammer van dit systeem . Dat had ik ook gelezen als een min punt van dit systeem ivm aux aansluiting. Is dit niet op te lossen met "de equilizer" menu of iets dergelijks?
HANDIG in onderhoud, kleine reparaties, coderingen en evt diagnose.
Alles gaat gepaard met tijd, kennis en beschikbare informatie en/of middelen...een glazenbol heb ik niet
E61 523i LCI verkocht

ritsaert
Berichten: 9
Lid geworden op: 01 okt 2018, 10:23

Re: Android audio interface ervaringen ?

Bericht door ritsaert » 01 okt 2018, 14:13

De android versie biedt helaas niet heel veel mogelijkheden tot het aanpassen van allerlei zaken die je gewend bent te kunnen doen op tablet of telefoon. Het is gewoon een kwestie van goede content gebruiken bij audio/video.

In ieder geval draait Flistmeister nu. Deze geeft visueel en met audio signalen, dus dat is mooi. Echter ook hiervoor moet het volume van het hele systeem wel harder staan.
Voor muziek gebruik in nu Mixcloud. Die staat toe te multitasken waardoor je kan switchen van app en gewoon de muziek af kan blijven spelen. Gewoon lekker luisteren naar mijn eigen mixes ;) Beide apps zien er visueel fantastisch uit op het scherm en doen wat je er van verwacht.
Ik ga nog op zoek naar een goed radio app, die ook deze mogelijkheid biedt.

Ben er nog steeds niet achter hoe ik de auto met dit systeem standaard kan laten opstarten. To be continued.

Gebruikersavatar
Kubilay
Berichten: 65
Lid geworden op: 04 jun 2016, 17:06

Re: Android audio interface ervaringen ?

Bericht door Kubilay » 02 okt 2018, 00:51

Ik heb zo'n interface (nog) niet in de auto, maar aangezien ik dit wel van plan ben, had ik al een plan gemaakt daarbij.
ritsaert schreef: - Heeft er iemand een gebruiksaanwijzing of er een link naartoe?
- Hoe kan je de stuurbediening programmeren voor dit systeem?
- Zit er ergens een SD ingang op het systeem? (ik zie dit wel terug in de specs lijst online)
- Hoe kan ik standaard de auto met dit systeem laten opstarten?
1. Je zou eventueel de koper kunnen vragen naar een handleiding.
2. Als het goed is, zou dat standaard moeten werken. Denk dat alleen volume werkt met idrive knop om in de menu te scrollen.
3. Op de foto leek het alsof de SD-port langs de beeldscherm is.
4. Geen idee, geprobeerd de auto af te sluiten in de 'android mode'?

Verder over dat zachte geluid. Dat probleem heb ik ook als ik m'n telefoon aansluit via een aux kabel.
Dit systeem is aangesloten doormiddel van een RCA Kabel dat uiteindelijk wordt omgevormd in AUX en dat dus in de aux kabel gaat. Wat je dus MOET doen, is een versterker ertussen zetten. Sommige bluetooth units die dat geluidsverschil oplossen, doen dat bijvoorbeeld via een 12v aansluiting.

Ikzelf ga een mixer aanschaffen. Anders moet je elk geluidsbron een versterker geven. In die mixer zit al een versterker, waarbij je 4 aux in en 1 aux out naar de headunit hebt. Dan kan ik mijn aparte bluetooth, aux kabel voor vrienden die muziek willen afspelen en eventueel dit android systeem op aansluiten zonder geluidsverschil (ten opzichte van de FM-radio) die alle aux-in's tegelijk via aux te horen zijn. Dus kan je je android (apps), telefoon (gesprekken) en eventueel aux-kabel tegelijk horen.

ritsaert
Berichten: 9
Lid geworden op: 01 okt 2018, 10:23

Re: Android audio interface ervaringen ?

Bericht door ritsaert » 02 okt 2018, 15:33

Hi Kubilay,

- Manual zou standaard op de unit moeten zitten als pdf. Heb de fabrikant ook maar eens een mail gestuurd.
- Stuurbediening werkt, maar niet bij alle apps (en op dezelfde manier). Het blijft toch een beetje pionieren ;)
- SD poort ga ik nog eens zoeken.
- Geluid met zo'n mixer zou wel eens een oplossing kunnen zijn. Vreemd genoeg lukt het nu met Android op te starten, echter standaard gaat altijd de radio aan. Had liever gehad dat hij de laatste instelling standaard zou gebruiken bij het opstarten (bijv Aux-In) maar goed het zij zo.

Laatste vraagje nog: hoe kan het dat mijn radio volume (even los van dit systeem) relatief hard staat bij het aanzetten van de auto? Als ik auto uitzet met de radio op na genoeg stil, staat hij toch weer op een behoorlijk hard volume als ik de auto weer aan zet.
Ik zie nergens in de instellingen iets terug waar ik dit zou kunnen aanpassen. Enige mogelijkheid is het instellen van het snelheidsafhankelijk volume, maar die staat bij mij op laag (2 streepjes)

Gebruikersavatar
Kubilay
Berichten: 65
Lid geworden op: 04 jun 2016, 17:06

Re: Android audio interface ervaringen ?

Bericht door Kubilay » 02 okt 2018, 22:02

Het klopt dat de stuurbediening niet met alle apps werken. Alleen om het menu te bedienen. Ik zag een keer een review van een amerikaan die wel een muis en toetsenbord had aangesloten. Misschien is dat wel iets.

Ik heb ook even voor je zitten speuren op het web en kwam dit tegen over de SD kaart: klik
Ik kwam ook dit tegen over het opstarten met fm of aux: klik
Het zou kunnen zijn dat de aux bij achteraf inschakelen niet als standaard geluidsbron wordt herkend. Als ik namelijk via mijn stuurbediening met dat sterknopje wil veranderen van geluidsbron, dan slaat die aux altijd over helaas. Maar van aux afgaan lukt wel.
Normaal blijft de radio bij mij wel op aux staan als ik met aux afsluit, maar dat kan ik niet met zekerheid zeggen aangezien ik het zelf altijd terug op fm zet met het geluid relatief laag voordat ik het afsluit om geluidsexplosies te voorkomen. :gek:

Ik zou niet weten waarom je auto standaard met een hoog geluid begint. Dat is bij mij namelijk niet het geval en dat snelheidsafhankelijke geluid heeft daar ook niets mee te maken. Dat krikt alleen het volume omhoog bij hogere toeren (rpm).

Ik hoor graag of dit je heeft geholpen trouwens.

Jeronimo530
Berichten: 26
Lid geworden op: 10 jul 2013, 17:17

Re: Android audio interface ervaringen ?

Bericht door Jeronimo530 » 05 okt 2018, 13:34

Ik heb het even vluchtig door gelezen, ben zelf in het bezit van een 7.1 systeem van ali expres.

1)de sd kaartlezer zit naast het scherm aan de linkerkant(klein gleufje)
2)stuur bediening werkt bij mij wel, maar niet met alle muziek apps. Soms werkt ie wel of niet met spotify moet zeggen dat wel vervelend is maar gelukkig werkt het meestal wel. Daarbij zeggende luister ik meestal internetradio en dan valt er niet te zappen.
3)Ik heb versterkers ingebouwd(had ik al voor het android systeem) dus geen last van het geluid. Wel is door de versterkers ook de PDC en foutmeldingen stuk harder, dus inparkeren resulteert wel snel in irritatie ivm het harde geluid.
4) Mijn radio onthoud waar ik hem op laat, als ik hem afsluit op BMW dan start ie daar mee op, sluit ik hem af met android doet ie dat ook.

ritsaert
Berichten: 9
Lid geworden op: 01 okt 2018, 10:23

Re: Android audio interface ervaringen ?

Bericht door ritsaert » 05 okt 2018, 20:04

Goedenavond heren,

Paar dagen verder, weer wat wijzer:
- SD gleuf gevonden. Specs zeggen dat je tot 32GB kaarten kunt gebruiken maar helaas dat werkt niet bij mijn unit. Ik zal van de week eens kijken of ie met 8 of 16GB wel werkt.
- Stuurbediening werkt tot op zekere hoogte. De ster werkt als mute bij alle apps. Helaas lukt het niet te switchen tussen de openstaande apps met een van de andere knoppen.
- Ben er ook inmiddels achter dat als je de auto uitzet in Android stand, hij hiermee ook weer opstart. Echter, staat dan standaard de audio weer op FM. ->De setting 'Turn on FM launch' kan ik nergens vinden.
Blijft wel irritant dat ik nu elke keer terug moet switchen om de aux in te selecteren. Zou me dat wel lukken dan staat het volume gewoon altijd op exact de stand die je bij afsluiten van de auto had geselecteerd.
Ik geef nog niet op en zoek nog even door.

Ander iets wat me is opgevallen is dat het systeem redelijk traag is. Start je Flitsmeister of Maps op dan krijg ik standaard de melding dat de app niet reageert. Geef ik hem de tijd dan doet hij het 10 seconden later wel.
Ik heb alle onnodige content van het systeem afgegooid, dus daar kan het niet aan liggen. Bovendien draai ik meestal maar 1 of 2 apps tegelijkertijd en staan er niet op de achtergrond nog schermen open.

Daarnaast gebruik ik de tethering functie van mijn iphone voor het Android systeem. Helaas ziet het systeem de beschikbare wifi niet altijd als ik de auto aanzet. Ik moet redelijk vaak de wifi even uit en aan zetten wil het werken. Het zou natuurlijk aan IOS kunnen liggen. Ben even benieuwd of hier meer mensen ervaring mee hebben.

Oh en ik heb vanochtend via de Ziggo app even het nieuws in de auto gekeken. Toch wel gaaf dat dat ook kan. En ja, ik stond gewoon geparkeerd ;)

ritsaert
Berichten: 9
Lid geworden op: 01 okt 2018, 10:23

Re: Android audio interface ervaringen ?

Bericht door ritsaert » 05 okt 2018, 20:48

Ik kwam ook dit tegen over het opstarten met fm of aux: klik

Geniaal. Het werkt. Hoera. :duimen:
Ik kon daar komen door toch maar naar Factory Reset te gaan. Dat bleek niet een reset maar wel de basis setup van het systeem op te roepen. Het systeem waarop Android dan weer een etage boven opereert zeg maar.
Bij het aanvinken van de FM lauch start het systeem nu standaard op AUX in en dus niet meer op de radio.

Lollige is dat er nu bij de Android apps er een icoontje bij is gekomen genaamd FM Launch dat een radioscherm oproept maar voor de rest niet werkt. Vindt geen kanalen, laat geen geluid horen. Geeft niet maar wel vreemd. :gek:

In die zelfde basis setup vind ik ook een aantal settings mbt Bluetooth terug. Ik was zelf niet echt te spreken over de carkit faciliteiten tot nu toe. Ben benieuwd of anderen die wel goed vinden werken en zo ja welke settings ze hebben gekozen in dit menu.

Tip: via de ES file Explorer app kan je ook je harddisk opruimen. Je kiets zelf welke bestanden je wel niet kwijt wilt. Zo heb ik alsnog 5GB extra vrij kunnen maken door allerlei oude zooi te verwijderen.

Jeronimo530
Berichten: 26
Lid geworden op: 10 jul 2013, 17:17

Re: Android audio interface ervaringen ?

Bericht door Jeronimo530 » 07 okt 2018, 11:03

ritsaert schreef:Goedenavond heren,

Ander iets wat me is opgevallen is dat het systeem redelijk traag is. Start je Flitsmeister of Maps op dan krijg ik standaard de melding dat de app niet reageert. Geef ik hem de tijd dan doet hij het 10 seconden later wel.
Ik heb alle onnodige content van het systeem afgegooid, dus daar kan het niet aan liggen. Bovendien draai ik meestal maar 1 of 2 apps tegelijkertijd en staan er niet op de achtergrond nog schermen open.

Daarnaast gebruik ik de tethering functie van mijn iphone voor het Android systeem. Helaas ziet het systeem de beschikbare wifi niet altijd als ik de auto aanzet. Ik moet redelijk vaak de wifi even uit en aan zetten wil het werken. Het zou natuurlijk aan IOS kunnen liggen. Ben even benieuwd of hier meer mensen ervaring mee hebben.
Ik heb dezelfde ervaringen als jouw, systeem is redelijk traag, heb met de chinees gespart en die is bezig met firmware update om dat aan te pakken. Wat mij vooral irriteert is het volgende:

1) Als ik bv flitsmeister aan heb staan en roep een willekeurige muziek app op dan sluit deze flitsmeister. start ik daarna flitsmeister op dan sluit ie binnen 20seconden de muziek app af.. Wel blijft deze in de achtergrond geheugen staan maar als je er op klikt dan moet ie wel opnieuw de app opstarten.

2) Als ik navigatie gebruik of gebeld wordt dan komt dat geluid uit mijn linker voordeur speaker?? Krijg dat niet anders(klinkt dan ook erg hard en relatief schrell) Maaaaaar als ik via me telefoon Bluetooth muziek stream en dan navigatie erbij zet dan dimt ie netjes de muziek komt de stem normaal over alle speakers heen en daarna gaat ie verder met de muziek(zoals je verwacht/zou willen dat het altijd werkt)

Iemand hier ervaringen mee?

Jeronimo530
Berichten: 26
Lid geworden op: 10 jul 2013, 17:17

Re: Android audio interface ervaringen ?

Bericht door Jeronimo530 » 07 okt 2018, 11:05

ritsaert schreef:In die zelfde basis setup vind ik ook een aantal settings mbt Bluetooth terug. Ik was zelf niet echt te spreken over de carkit faciliteiten tot nu toe. Ben benieuwd of anderen die wel goed vinden werken en zo ja welke settings ze hebben gekozen in dit menu.

Tip: via de ES file Explorer app kan je ook je harddisk opruimen. Je kiets zelf welke bestanden je wel niet kwijt wilt. Zo heb ik alsnog 5GB extra vrij kunnen maken door allerlei oude zooi te verwijderen.

Mijn bluetooth werkt wel goed qua bellen etc, verbind meteen automatisch en als ik hem bv op het bmw scherm heb staan en word gebeld sprinkt ie meteen over naar het andere scherm met de beller in het beeld.

Ben ook goed te verstaan, zal straks eens kijken waar die op staat, dacht de onderste keuze van de 3 opties maar daar kom ik nog op terug.

ritsaert
Berichten: 9
Lid geworden op: 01 okt 2018, 10:23

Re: Android audio interface ervaringen ?

Bericht door ritsaert » 07 okt 2018, 18:31

Hahaha, ja sorry dat ik lag, maar ben stiekem blij dat ik niet de enige ben die tegen wat vreemde dingen aanloopt.

Ik was iets te snel blij met het Aux-In dingetje want hij springt helaas sinds gisteren toch weer standaard op de radio.
Misschien is het een idee een keer te kijken of we (alle) met dezelfde firmware werken en vervolgens de instellingen eens langslopen in het factory reset scherm. Mogelijk wordt het dan makkelijker om tot het gewenste eindresultaat te komen.

Feit blijft wel dat het verschil in volume enorm blijft tussen FM en de Aux-In apps. Daarnaast klinkt de FM echt zoveel mooier over de speakers dan de muziek die via het Android systeem wordt afgespeeld. Natuurlijk ligt het ook aan de content maar het is echt een verschil van dag en nacht.
Ben erg benieuwd of het toevoegen van een versterker dit oplost.

Gebruikersavatar
Kubilay
Berichten: 65
Lid geworden op: 04 jun 2016, 17:06

Re: Android audio interface ervaringen ?

Bericht door Kubilay » 08 okt 2018, 21:53

ritsaert schreef:Feit blijft wel dat het verschil in volume enorm blijft tussen FM en de Aux-In apps. Daarnaast klinkt de FM echt zoveel mooier over de speakers dan de muziek die via het Android systeem wordt afgespeeld. Natuurlijk ligt het ook aan de content maar het is echt een verschil van dag en nacht.
Ben erg benieuwd of het toevoegen van een versterker dit oplost.
Ik heb paar dagen terug net een bluetooth module geïnstalleerd op de aux. Eerst een 12v naar 5v converter ertussen gezet aangezien de module 5v nodig heeft (geen idee of het met 12v luider of zachter is) en de aux kabel direct op de bluetooth module aangesloten. Nog geen 'mixer' (versterker) ertussen gezet waarmee ik het geluid nog hoger kan instellen, maar het volume bij aux-in is met de nieuwe module lichtelijk merkbaar nog steeds niet even hard als fm, maar het volume is nu wel echt hoger en heel erg dichtbij de fm volume. Kan hiermee dus een tijdje vooruit. In ieder geval geen geluidsexplosies meer :)
Dus ik raad een versterker wel aan. Kan op meerdere manieren net zoals bijvoorbeeld jeronimo530 dat deed waarmee je alles hoger zet of enkel alleen een versterker op de aux zet.

ritsaert
Berichten: 9
Lid geworden op: 01 okt 2018, 10:23

Re: Android audio interface ervaringen ?

Bericht door ritsaert » 04 dec 2018, 15:36

Goedemiddag!

2 maanden verder en inmiddels wat ervaringen rijker.
Ondanks verschillende pogingen met het tweaken van de systeemsettings van de unit start hij nog steeds op met de radio. Na 2-25 seconden springt hij wel automatisch over op de Aux In. Ik vermoed dat de unit elke keer volledig vanaf 0 opstart en dus niet een soort standby modus gaat bij het uitschakelen van de accu en dat daarom mijn settings niet vanaf moment 1 geladen worden.
Heel af en toe schakelt hij automatisch van FM naar AM ipv Aux In, maar dat gebeurt slechts zelden.

Ik heb inmiddels ook de Audio settings van de unit weten te vinden. Die zitten naar mijn mening overdreven goed verstopt. Na het aanpassen van deze settings klinkt alles een stuk beter dan voorheen. Maar goed dat is natuurlijk subjectief.

Google Maps navi gebruiken werkt helaas nog steeds niet goed. Op een of andere manier kan de unit het niet aan als er ook een andere app draait zoals in mijn geval Flitsmeister. Zodra je de navigatie start moet hij heel lang nadenken en klapt hij er op een gegeven moment uit.
Het ligt niet aan de data verbinding want die is snel en stabiel. Een test met een andere verbinding gaf eenzelfde resultaat.

Conclusie tot nu toe:
Leuk en handig voor muziek afdraaien over usb maar geen enorme verrijking van het systeem.
De voor mij relevante apps als Navi en Flitsmeister zijn sneller en gemakkelijker te bedienen vanaf mijn telefoon.
Film kijken kan. Jammer genoeg moet je dan wel over films beschikken van minder dan 8GB en ook steeds van stick wisselen. Een beetje omslachtig proces, dat gebruik niet bevordert.
De micro sd sleuf aan de voorkant van de unit accepteert 'slechts' kaartjes tot max 4GB dus dat is ook niet echt een enorme uitbreiding van het geheugen.

Ben benieuwd of andere gebruikers deze mening delen of misschien een idee hebben hoe de 'problemen' te omzeilen.

Plaats reactie

Terug naar “BMW 5 Serie (E60 / E61) Audio, navigatie en iDrive”