Opgelost: BMW telefoonvoorbereiding en Android

Alles met betrekking tot iDrive, bluetooth, audio/video, iPod aansluitingen en navigatie.
Gebruikersavatar
IQM
Berichten: 302
Lid geworden op: 21 sep 2010, 19:38

Opgelost: BMW telefoonvoorbereiding en Android

Bericht door IQM » 26 jun 2012, 20:00

Onlangs heb ik een nieuwe Android telefoon gekocht. Een Alcatel OT-991D dus de dual sim uitvoering om precies te zijn. Aanmelden bij de carkit met mijn nieuwe Android telefoon lukt maar na een seconde of 30 wordt de verbinding verbroken. Het heeft volgens mij te maken met het synchroniseren van de adressen naar de Navigatie Professional.
Volgens een collega die ook een Android toestel heeft moet er nog een tweede autorisatie (machtiging?) ingesteld worden voordat je bij Android het adresboek kunt delen. Dat heb ik geprobeerd maar tot nu toe zonder resultaat. Telkens staat het verbinding icoontje 30 sec. onder in het scherm van de iDrive en daarna verdwijnt het weer.

Wie kan mij uitleggen welke instelling ik in mijn Android toestel moet aanpassen zodat het adresboek naar de auto gesynchroniseerd wordt?

Edit: Een beetje rondzoeken op internet heeft wel wat suggesties opgeleverd. O.a. vreemde tekens in het adresboek en de fabrieksinstellingen terugzetten.

Na het terugzetten van de fabrieksinstellingen bleef de verbinding in stand. OK, dat is stap 1.
Via de telefoon kan ik nu bellen met de carkit. Nu op de telefoon een tweetal nieuwe contacten ingevoerd. Verschijnen niet automatisch in de telefoonlijst in de auto. Na de telefoon verwijderd te hebben en opnieuw gekoppeld te hebben (en ook een korte telefoonnaam ingevoerd) zie ik ze ineens verschijnen. Mooi, dat is stap 2.
Genoeg voor vanavond, morgen maar eens kijken of er rare tekens in mijn contacten zitten. Daarna proberen de contacten terug te zetten.
Laatst gewijzigd door IQM op 26 jun 2012, 22:30, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
tom_il
Berichten: 4119
Lid geworden op: 24 jul 2011, 19:32
Locatie: Tienen, belgie

Re: BMW telefoonvoorbereiding en Android

Bericht door tom_il » 26 jun 2012, 20:16

Mijn vrouw hare android (samsung Gio) synchroniseerd zonder problemen. Mijne nokia 5600 niet, op deze moet ik het adresboek als visitekaart doorsturen via bluetooth
525d E61 2007 pre-LCI

Gebruikersavatar
kos.be
Berichten: 297
Lid geworden op: 18 mar 2012, 13:19

Re: Opgelost: BMW telefoonvoorbereiding en Android

Bericht door kos.be » 27 jun 2012, 13:38

Misschien heeft de BT module van je auto een update nodig?
Als je een originele USB aansluiting hebt, kan je die update zelf uitvoeren, anders via de dealer.
Alcatel staat wel niet bij de compatibele toestellen op de BMW site...
BMW 520d Touring (2008) - Als ik Mercedes wil rijden, bel ik wel een taxi.

Gebruikersavatar
tom_il
Berichten: 4119
Lid geworden op: 24 jul 2011, 19:32
Locatie: Tienen, belgie

Re: Opgelost: BMW telefoonvoorbereiding en Android

Bericht door tom_il » 27 jun 2012, 18:00

Hou er wel rekening me dat updaten via USB alleen kan in een LCI.
525d E61 2007 pre-LCI

Gebruikersavatar
IQM
Berichten: 302
Lid geworden op: 21 sep 2010, 19:38

Re: Opgelost: BMW telefoonvoorbereiding en Android

Bericht door IQM » 29 jun 2012, 11:44

Zover ik nu weet ligt het waarschijnlijk niet aan de carkit maar eerder aan de telefoon. (Bluetooth stack oid.) Er gaat iets mis als er meer dan x aantal contacten gesynchroniseerd moeten worden. Met 5 contacten werkt het goed, met 105 wordt de verbinding weer verbroken.

De software van de auto is in oktober 2010 volledig bijgewerkt dus dat is goed. Misschien toch Alcatel eens bellen...
Of anders een andere telefoon halen. Ik ben er nu wel zo'n beetje klaar mee dat Android. Het werkt best mooi maar met een brakke Bluetooth implementatie en zodoende geen verbinding met de carkit is het een absolute NO-GO.

Gebruikersavatar
kos.be
Berichten: 297
Lid geworden op: 18 mar 2012, 13:19

Re: Opgelost: BMW telefoonvoorbereiding en Android

Bericht door kos.be » 29 jun 2012, 13:00

Goed dat je gevonden hebt dat het aan de kant van je telefoon ligt!
Maar ik denk niet dat je Android de schuld mag geven... mijn HTC Desire draait ook op Android. Heb er 178 contacten opstaan en die zijn zonder probleem gesynct met de BT van mijn auto. Contacten met meerdere nummers (mobiel, vast, werk,...) worden zelfs net zoveel keer opgeslagen als dat ze nummers hebben.
Zodra ik op mijn Android toestel iets wijzig aan een contact, een wegdoe of toevoeg, wordt dat netjes gesynct met mijn auto.
BMW 520d Touring (2008) - Als ik Mercedes wil rijden, bel ik wel een taxi.

Gebruikersavatar
tom_il
Berichten: 4119
Lid geworden op: 24 jul 2011, 19:32
Locatie: Tienen, belgie

Re: Opgelost: BMW telefoonvoorbereiding en Android

Bericht door tom_il » 29 jun 2012, 13:19

1ste post verschijnt niet, dus nog maar eens.

Probeer de contacten door te sturen via Bluetooth zoals ik met mijn Nokia doe.
525d E61 2007 pre-LCI

Gebruikersavatar
IQM
Berichten: 302
Lid geworden op: 21 sep 2010, 19:38

Re: Opgelost: BMW telefoonvoorbereiding en Android

Bericht door IQM » 30 jun 2012, 22:58

De HTC Desire HD van mijn collega (2.3.5) doet het ook perfect. De Alcatel 918D van een andere collega doet precies hetzelfde als de mijne. (bijna hetzelfde, zelfde Android versie 2.3.6)

Nu heb ik op internet al vaker voorbij zien komen dat na een upgrade van de Android (oa. vanaf versie 2.2) de bluetooth verbinding met carkits minder goed werkte. Het zal dus wel een kwestie van een softwareversie zijn. Hopelijk komt Alcatel nog een keer met een upgrade naar ICS of JB.

Enne, het lukt mij niet om vanaf de telefoon de contacten via BT naar de carkit te sturen. Telefoon verstuurt wel, carkit lijkt er niets mee te kunnen.

Maar ik heb inmiddels een (beetje omslachtige) workaround gevonden. Zorg voor een file met contactgegevens op de SD card. Als de verbinding niet gemaakt kan worden even alle contacten verwijderen. Daarna maakt 'ie goed verbinding en dan een backup terugplaatsen.

beeft001
Berichten: 2
Lid geworden op: 04 jul 2016, 11:36

Re: Opgelost: BMW telefoonvoorbereiding en Android

Bericht door beeft001 » 25 aug 2018, 10:16

Je zegt in deze post "even alle contacten verwijderen", maar hoe doe je dat eigenlijk? Ik kan het niet vinden.
Rik

Plaats reactie

Terug naar “BMW 5 Serie (E60 / E61) Audio, navigatie en iDrive”