Lederen interieur reinigen

Bespreek alles omtrent (M) aërodynamicapakket, BMW performance, angel eyes, uitlaten, velgen hier.
Gebruikersavatar
Seb83
Berichten: 33
Lid geworden op: 21 nov 2017, 13:37

Lederen interieur reinigen

Bericht door Seb83 » 30 apr 2018, 12:44

Welk(e) middel(en) gebruiken jullie om het lederen interieur van een E61 te reinigen? Ik heb zwart leer. De kinderen hebben hier en daar wat vlekken op de achterbank gemaakt en ik wil alles weer netjes maken. Daarnaast lijkt het me voor de duurzaamheid ook verstandig om de stoelen voor een onderhoudsbeurtje te geven zodat het leer mooi soepel blijft.

Gebruikersavatar
Jeremy
Berichten: 2221
Lid geworden op: 14 jan 2013, 22:56
Locatie: Zonnigste stukje Nederland

Re: Lederen interieur reinigen

Bericht door Jeremy » 30 apr 2018, 12:54

Eerst reinigen met een APC of leather cleaner (geschikte voor auto’s) en een microvezeldoek/pad. Daarna afdoen met een schone doet. Vervolgens een goeie conditioner gebruiken om het leder te voeden. Zelfde verhaal, aanbrengen met een microvezeldoek of pad. Daarna even afdoen met een schone doek om alle resten weg te halen en om te kijken of het niet afgeeft.

Ik gebruikte altijd Meguiars Leather Cleaner en Leather Conditioner. Sindskort ben ik overgestapt naar producten van Poorboys. De Poorboys Leather Stuff reinigt, voedt en laat een heerlijk fris ledergeurtje achter, zonder plakken of chemische luchtjes.

Gebruikersavatar
Seb83
Berichten: 33
Lid geworden op: 21 nov 2017, 13:37

Re: Lederen interieur reinigen

Bericht door Seb83 » 30 apr 2018, 13:06

Ik zie dat het Poorboys middel reiniger en conditioner in één is, dat is wel praktisch. Ik zal eens een flesje kopen, dank voor het advies.

Gebruikersavatar
Jeremy
Berichten: 2221
Lid geworden op: 14 jan 2013, 22:56
Locatie: Zonnigste stukje Nederland

Re: Lederen interieur reinigen

Bericht door Jeremy » 30 apr 2018, 14:00

Inderdaad. Ik zou dan ook twee behandelingen doen. Eerste zal vooral reinigen en de tweede zal voornamelijk conditioner zijn.

Succes! En laat je het resultaat even weten hier? Ben benieuwd naar voor en na foto’s! :)

FrankP_550i

Re: Lederen interieur reinigen

Bericht door FrankP_550i » 30 apr 2018, 16:53

misschien wat duurder dan andere merken, wel helemaal top spul (ik zweer erbij) ;

https://www.swissvax.nl/webshop/auto/5/ ... -Care-Kit/

sowieso 1 x reinigen en dan 1 x voeden (let op de behandel temperatuur!)

gr

BMWonder
Berichten: 190
Lid geworden op: 16 feb 2018, 19:53

Re: Lederen interieur reinigen

Bericht door BMWonder » 01 mei 2018, 08:01

Ik zweer al 20 jaar bij Zaino Leather in a Bottle.
De enige die ECHT naar leer ruikt die ik tot nu toe tegen ben gekomen.
Niet heel makkelijk om in NL te vinden maar tegenwoordig wel te krijgen bij online NL detailing websites.

Gebruikersavatar
kenza750
Berichten: 161
Lid geworden op: 02 jun 2016, 08:30

Re: Lederen interieur reinigen

Bericht door kenza750 » 02 mei 2018, 10:43

Gliptone Liquid Leather is ook een hele goede en ruikt naar echt leder.

Ik gebruik zelf deze:
Gliptone Liquid Leather Intensive Cleaner (GT12)
Gliptone Liquid Leather Conditioner (GT11)

Beiden te koop bij Carclean.com (zeer betrouwbare NL winkel) :duimen:
BMW 525d 2007 E61 preLCI
Afbeelding

Gebruikersavatar
struikie
Berichten: 275
Lid geworden op: 05 sep 2015, 18:43

Re: Lederen interieur reinigen

Bericht door struikie » 02 mei 2018, 10:51

Ik heb zelf spullen van Gliptone, maar eigenlijk is er maar één merk echt goed... https://www.colourlock.nl/

JW
| '07 E91 335d M sport | Wagner IC | Z-turbo.at turbo's | VVT tuned 385pk 740Nm met DPF|

Gebruikersavatar
Seb83
Berichten: 33
Lid geworden op: 21 nov 2017, 13:37

Re: Lederen interieur reinigen

Bericht door Seb83 » 03 mei 2018, 10:35

Keuzes keuzes. Colourlock ziet er inderdaad heel degelijk uit, maar ik heb even het filmpje bekeken en dit lijkt met name te zijn gericht op het herstellen van beschadigd leer. Dat heb ik niet nodig, simpel reinigen / voeden is voldoende. Ik denk dat ik met zo'n Gliptone of Poorboys setje al een heel eind moet komen en dan hoef ik ook niet direct meer dan €100 te investeren. Ik hou jullie op de hoogte :)

BMWonder
Berichten: 190
Lid geworden op: 16 feb 2018, 19:53

Re: Lederen interieur reinigen

Bericht door BMWonder » 04 mei 2018, 19:27

Kenza, goeie tip !

Ik als Zaino gebruiker wilde weleens wat anders proberen en probeerde vandaag de Gliptone eens.
Het is vrijwel hetzelfde qua geur en samenstelling maar wel makkelijker te verkrijgen. :duim:
Denk dat ik deze voorlopig blijf gebruiken.

Gebruikersavatar
kenza750
Berichten: 161
Lid geworden op: 02 jun 2016, 08:30

Re: Lederen interieur reinigen

Bericht door kenza750 » 16 mei 2018, 10:05

Nog even een aanvulling op het bovenstaande aangezien ik deze week mijn interieur ook weer eens gereinigd heb.
(ik gebruik Gliptone in dit voorbeeld):

1. eerst de cleaner (ik heb de intensive cleaner gebruikt) met een licht vochtige zachte doek of pad op de stoel aanbrengen.
2. met een vochtige/natte borstel van paardenhaar de cleaner in masseren (niet keihard borstelen!)
3. eventjes wachten om de cleaner zijn werkt te laten doen.
4. afnemen met een schone microvezel doek.

Door gebruik te maken van de borstel (stap 2) haal je er echt veel meer vuil uit. Ik deed het altijd zonder en nu ik de borstel heb gebruikt werd het pas echt schoon!

Nog een tip: neem gelijk je stuurwiel mee op de zelfde manier. aanbrengen, borstelen afnemen. Je zult versteld staan wat voor vuil er van een stuur afkomt. De mijne glimde(glom?? :roll: ) een beetje en na 2x cleanen is hij nu weer als nieuw en mooi mat. Zelfs de stiksels zijn nu weer zwart. Had altijd gedacht dat ze donkergrijs waren, maar dat bleek dus vuil te zijn :duimen:

Als het leer goed is opgedroogd na stap 4, dan de conditioner opbrengen en laten intrekken. Ik doe dat meestal 's avonds omdat het dan lekker de hele nacht kan intrekken. De conditoner van Gliptone hoef je overigens niet af te nemen. Dun inmasseren en klaar.

Alle glansplekken zijn nu prachtig mat; zoals het hoort dus.

(Paardenhaar borstel is ook bij Carclean te koop voor 12,- geloof ik. Ik lees overigens ook goede verhalen over de borstel van Colourlock en die is maar 4,-)
BMW 525d 2007 E61 preLCI
Afbeelding

Yor
Berichten: 929
Lid geworden op: 23 apr 2017, 21:49

Re: Lederen interieur reinigen

Bericht door Yor » 16 mei 2018, 21:00

Paardenhaar borstel niet kopen..! Gaat ontzettend stinken na behandeling met water en vuil. Echt alsof je op de boerderij loopt. Zachte en vochtige microvezel voldoet prima. Zoals gezegd werkt APC en verschillende conditioners heel goed.

FrankP_550i

Re: Lederen interieur reinigen

Bericht door FrankP_550i » 17 mei 2018, 07:26

Yor schreef:Paardenhaar borstel niet kopen..! Gaat ontzettend stinken na behandeling met water en vuil. Echt alsof je op de boerderij loopt. Zachte en vochtige microvezel voldoet prima. Zoals gezegd werkt APC en verschillende conditioners heel goed.

leer nooit met water (en zeep) behandelen natuurlijk!

de borstel is er voor om tezamen met speciaal reinigingsvloeistof in de nerven van het leer het vuil te verwijderen; dat lukt niet met een (mircovezel)doek.
Die doek gebruik je om het door borstel en vloeistof losgemaakte vuil op/af te nemen.

Gebruikersavatar
kenza750
Berichten: 161
Lid geworden op: 02 jun 2016, 08:30

Re: Lederen interieur reinigen

Bericht door kenza750 » 17 mei 2018, 07:55

Yor schreef:Paardenhaar borstel niet kopen..! Gaat ontzettend stinken na behandeling met water en vuil. Echt alsof je op de boerderij loopt. Zachte en vochtige microvezel voldoet prima. Zoals gezegd werkt APC en verschillende conditioners heel goed.
Wat voor borstel heb jij dan gebruikt? Die van mij ruikt helemaal niet.
BMW 525d 2007 E61 preLCI
Afbeelding

Gebruikersavatar
kenza750
Berichten: 161
Lid geworden op: 02 jun 2016, 08:30

Re: Lederen interieur reinigen

Bericht door kenza750 » 17 mei 2018, 07:59

FrankP_550i schreef:leer nooit met water (en zeep) behandelen natuurlijk!
Zeep ben ik het mee eens, maar water (licht vochtig en dus geen plens water uiteraard) zorgt er juist voor dat het reinigingsmiddel z'n werk kan doen. Althans, als je een geconcentreerde cleaner gebruikt. Er zijn cleaners die je gewoon op sprayt, maar die zijn al verdund.

Een zeer belangrijke stap is uiteindelijk het leder voeden met een conditioner omdat je met reiniging al het natuurlijke vet ook verwijdert. Dus conditioner erop om uitdroging te voorkomen.
BMW 525d 2007 E61 preLCI
Afbeelding

Plaats reactie

Terug naar “BMW 5 Serie (E60 / E61) Styling”