Dringende vraag vanuit vakantieadres !

Alle tips, trucs en ervaringen met betrekking tot de BMW 5 Serie zijn hier te vinden
HansvG
Berichten: 43
Lid geworden op: 15 jul 2017, 22:48

Dringende vraag vanuit vakantieadres !

Bericht door HansvG » 10 feb 2024, 18:41

Hallo,
Vanmorgen op wintersportvakantie gegaan naar Oostenrijk. Laatste 100km alleen maar file.
Dan weer 100 meter rijden, dan weer stil staan, dan weer 20 meter rijden. Als ik zag dat we wat langer stilstonden ook regelmatig de motor uitgezet. Op gegeven moment kreeg ik de melding te weinig oliedruk. "Voorzichtig stoppen". Ook kwam oliekannetje met druppel eronder in beeld. Even later ook gestopt en gekeken of ik wat zag. Kon niets ontdekken. Olieniveau was in orde. Toen ik hem daarna weer startte was de melding weg en is ook niet meer teruggekomen. Vraag me af wat ik nu moet ?? En of ik door kan rijden de rest van de vakantie ?
Graag reactie.

vester86
Berichten: 235
Lid geworden op: 16 mei 2018, 20:50

Re: Dringende vraag vanuit vakantieadres !

Bericht door vester86 » 10 feb 2024, 20:52

olie flink warm (en dus dun) geworden en daarmee de sensor even over de zeik.
kan wel zijn dat ie op een lange rit ook wat olie verbruikt/verbrand heeft, dus wellicht ergens op de terugweg even een litertje erbij gooien (als de auto dat aangeeft! ).

HansvG
Berichten: 43
Lid geworden op: 15 jul 2017, 22:48

Re: Dringende vraag vanuit vakantieadres !

Bericht door HansvG » 18 feb 2024, 14:25

Na goede raadgeving uit telefonisch contact met Nederland (en bovenstaande reactie) heb ik geen verdere actie ondernomen en ben ik ervan uitgegaan dat het een sporadische melding was. In Oostenrijk zelf en op de terugweg naar huis geen melding meer gehad. Binnenkort olie laten verversen en dan nog even uit laten lezen om te kijken of daar nog iets bijzonders uitkomt. Zoniet dan was het waarschijnlijk "loos alarm".

Groetjes,
Hans

Gebruikersavatar
Source
Berichten: 2839
Lid geworden op: 22 apr 2014, 13:30
Locatie: Rotterdam

Re: Dringende vraag vanuit vakantieadres !

Bericht door Source » 18 feb 2024, 17:22

Ik zie dit nu pas maar inderdaad ik zou wel eens willen weten waar het wijzertje van de olie temp. op stond.
|| Independent Software engineer @ SEE IT Consultancy ||

HansvG
Berichten: 43
Lid geworden op: 15 jul 2017, 22:48

Re: Dringende vraag vanuit vakantieadres !

Bericht door HansvG » 27 feb 2024, 16:46

Beste Source, voor zover ik weet heb ik geen wijzertje van de olietemperatuur. Maar misschien ben ik abuis ? en kun je aangeven waar ik dat wijzertje zou kunnen vinden. Het betreft een 520 i uit 2009 (E60).

Groeten,
Hans

Gebruikersavatar
Source
Berichten: 2839
Lid geworden op: 22 apr 2014, 13:30
Locatie: Rotterdam

Re: Dringende vraag vanuit vakantieadres !

Bericht door Source » 28 feb 2024, 11:02

Een E60 heeft inderdaad geen olie temperatuur. Je zou wel het wijzertje van het verbruik kunnen laten programmeren voor olie temp. met een andere plaat er op.
Zie het tellerhuis van een E9x met een 335i motor. Die heeft ipv verbruik olie temp.
|| Independent Software engineer @ SEE IT Consultancy ||

Plaats reactie

Terug naar “BMW 5 Serie (E60 / E61) DIY: Do It Yourself”