Volgeregend :(

Alle tips, trucs en ervaringen met betrekking tot de BMW 5 Serie zijn hier te vinden
Jeroensum
Berichten: 96
Lid geworden op: 09 jul 2020, 10:00
Locatie: IJmuiden

Volgeregend :(

Bericht door Jeroensum » 17 dec 2021, 16:17

Al enige tijd had ik last van water achter de bestuurdersstoel. Na veel uitzuigen, handoeken wassen en zelf zoeken de auto (E61 2004) naar de garage gebracht. Oordeel: "uw deur is wat zompig geworden" --pardon!? Het bleek dat de kitlaag in de deur los had gelaten waardoor het water dat normaliter via je deur naar buiten loopt nu de auto in liep en daarmee was ook de binnenkant van de deur verzadigd geraakt. Dat is nu gelukkig gefixt. Echter blijf ik water tegenkomen, dat water is onder de vloerbedekking terecht gekomen (doorheen gesijpeld) en komt nu beetje bij beetje omhoog. Ik zoek eigenlijk een manier om onder de vloerbedekking te komen en denk er over een gat te snijden zodat ik met de water stofzuiger er onder kan komen. Ik heb niet zo'n zin de stoelen plus achterbank er uit te halen om daarna de hele vloerbedekking er uit te kunnen lichten

Indien er betere ideeën of andere opties zijn dan hoor ik die graag.
BMW E61 - 530d High Executive

Gebruikersavatar
tom_il
Berichten: 4119
Lid geworden op: 24 jul 2011, 19:32
Locatie: Tienen, belgie

Re: Volgeregend :(

Bericht door tom_il » 17 dec 2021, 18:55

Ik zou de stoelen eruit draaien, met alleen een gat ga je niet ver geraken en zonde van de wagen.
Is nu toch niet zoveel werk ?
525d E61 2007 pre-LCI

BMW530/1976
Berichten: 597
Lid geworden op: 09 jan 2015, 20:10

Re: Volgeregend :(

Bericht door BMW530/1976 » 18 dec 2021, 10:58

Ik heb dit ook gehad. Ik ben van mening dat het niet alleen komt omdat de kitlaag los zit. Onderin de deur zitten gaten waardoor het water er weer uit zou moeten lopen.

Die zaten bij mij helemaal dicht. Er zitten er volgens mij twee of drie per deur in.

Mijn advies is om bij alle deuren te kijken of de gaten open zijn.

Het water moet wel erg hoog in de deur staan voordat het je auto in loopt. Vandaar dat ik zeg dat het niet alleen aan de kitlaag ligt.
Groeten Bas
BMW 316 2deurs e30
BMW 320i 2deurs e30
BMW 320i sedan e36
BMW 325i 2deurs e30
BMW 320i touring e30
BMW 530i e60
BMW 545i e60
BMW 330i e90
BMW 525I e60 LCI (huidige)

Gebruikersavatar
tom_il
Berichten: 4119
Lid geworden op: 24 jul 2011, 19:32
Locatie: Tienen, belgie

Re: Volgeregend :(

Bericht door tom_il » 18 dec 2021, 13:15

Water/condens kan ook langs de folie aflopen in zo in het interieur terecht komen.
Water dat echt in de deur gaat staan gaat je horen denk ik. Ik heb zo een collega gehad in een opel Astra zijn achterdeur was een waterbak geworden :).
525d E61 2007 pre-LCI

Jeroensum
Berichten: 96
Lid geworden op: 09 jul 2020, 10:00
Locatie: IJmuiden

Re: Volgeregend :(

Bericht door Jeroensum » 27 dec 2021, 00:30

@tom_il bedoel je dan het folie aan de binnenkant van de deur? Ik dacht deze week dat ik um droog had maar het water zit echt onder de vloerbedekking en loopt heen en weer. Auto had een tijdje op een helling (nouja mag eigenlijk de naam niet hebben maar stond mar meer voor over zeg maar) gestaan en nu had ik ook voor bij de bestuurder een natte plek. Vervelend genoeg beslaat de auto ook van binnen dus vocht komt ook op andere plekken. ik probeer de auto te luchten maar met het huidige weer valt dat niet mee en ik bschik helaas niet over een carport/garage dus ik zal het moeten blijven doen met luchten en handoeken.

Je stelde voor de stoelen er uit te draaien maar ik zie dan nog even niet hoe ik onder de vloerbedekking kom, wordt voor mij tevens de eerste keer dat ik zoiets zou doen dus ik heb ook geen idee waar ik dan aan begin.
BMW E61 - 530d High Executive

Gebruikersavatar
tom_il
Berichten: 4119
Lid geworden op: 24 jul 2011, 19:32
Locatie: Tienen, belgie

Re: Volgeregend :(

Bericht door tom_il » 27 dec 2021, 19:15

Stoelen eruit en de plastic trim verwijderen aan de zijkanten zo geraak je onder het tapijt.
Of laat dit doen. Ik zou er in elk geval niet mee wachten, electrische massa aansluitingen bv gaan roesten en problemen geven.
525d E61 2007 pre-LCI

Jeroensum
Berichten: 96
Lid geworden op: 09 jul 2020, 10:00
Locatie: IJmuiden

Re: Volgeregend :(

Bericht door Jeroensum » 29 dec 2021, 13:42

Heb vandaag de achterbank los gehaald en kon zo onder het tapijt komen. Waterstofzuiger er onder geschoven en dat leverde een liter of 5 op. Probleem nu is het tapijt zelf. Dit zit compleet volgezogen. Ik heb getracht om dat handmatig uit te wringen maar ik heb het gevoel bezig te blijven. Na twee uur knijpen en duwen en weer stofzuigen waren er nog steeds delen zompig. Ik laat nu de vloerbedekking omhoog staan zodat er lucht bij kan. Vanavond weer aan de slag en morgen nog een keer, hopelijk kan ik het daarna föhnen of iets. Momenteel regent het hier dus warm stoken en uit laten dampen is lastig, bovendien zit er zoveel water ingezogen dat uitdampen volgens mij niet heel effectief zal zijn. Ik heb ook een grote vochtvreter er bij gezet, hopelijk helpt dat ook nog wat.
BMW E61 - 530d High Executive

Jeroensum
Berichten: 96
Lid geworden op: 09 jul 2020, 10:00
Locatie: IJmuiden

Re: Volgeregend :(

Bericht door Jeroensum » 30 dec 2021, 14:32

Gisteravond het foam nog eens uitgewrongen en nog wat water weggezogen. Daarna oude handoeken onder de mat geschoven en ook er bovenop gelegd.

Vanmorgen waren de handoeken doorweekt maar leek het foam een stuk beter. Er zit nog steeds water in maar stukken minder.

Zojuist weer alles uitgeknepen, dit keer geen waterzuiger nodig gehad, kon alles met handoeken af. Nu nieuwe set er onder en hopen dat het hiermee met een paar dagen voldoende droog wordt.
BMW E61 - 530d High Executive

Jeroensum
Berichten: 96
Lid geworden op: 09 jul 2020, 10:00
Locatie: IJmuiden

Re: Volgeregend :(

Bericht door Jeroensum » 16 jan 2022, 14:02

Nu zo'n twee, bijna drie weken verder is de auto nagenoeg droog.

Ik heb de afgelopen weken iedere 2 dagen een set droge oude handoeken onder de vloerbedekking geschoven. De eerste week kwamen deze er steeds zeiknat weer uit. Dacht eerst dat er nog een lek zat of iets maar nu sinds een paar dagen wordt het droger en droger.

Net heb ik weer een nieuwe set er onder gestoken en merkte dat het eigenlijk wel droog is. De ramen beslaan s'avonds/s'nachts ook niet meer. Deze set laat ik een paar dagen zitten en dan check ik het nog een keer, denk dat ik voor de zekerheid de föhn er nog een keer onder steek en daarna een flink eind ga rijden om de boel voor zover nodig nog uit te laten dampen (verwarming vol aan en op de terug weg de damen en dak open) en dan denk ik dat deze klus er op zit.

Ik wilde dit verhaal uitschrijven voor degenen die dit na mij overkomt, hopelijk helpt het iemand die net als ik niet altijd een stopcontact bij de hand heeft.
BMW E61 - 530d High Executive

Gebruikersavatar
tom_il
Berichten: 4119
Lid geworden op: 24 jul 2011, 19:32
Locatie: Tienen, belgie

Re: Volgeregend :(

Bericht door tom_il » 16 jan 2022, 17:08

Recirculatie en Airco opzetten, het vocht condenseert en druppelt onder uit de wagen.
525d E61 2007 pre-LCI

Edward
Berichten: 1614
Lid geworden op: 11 feb 2018, 13:00

Re: Volgeregend :(

Bericht door Edward » 17 jan 2022, 09:23

En gewoon een ouderwetse vochtvreter in de auto plaatsen. Wel dagelijks controleren als er zoveel vocht is.

Jeroensum
Berichten: 96
Lid geworden op: 09 jul 2020, 10:00
Locatie: IJmuiden

Re: Volgeregend :(

Bericht door Jeroensum » 18 jan 2022, 11:11

Dank voor de tips!
Ik heb een grote vochtvreter van Bison in de auto staan die bevat na 2/3 dagen een redelijke laag water, alle beetjes helpen! Ik ga de komende dagen wat meer rijden met de auto en de airco op recirculatie stand, hopelijk trekt ie dan helemaal droog :)
BMW E61 - 530d High Executive

Plaats reactie

Terug naar “BMW 5 Serie (E60 / E61) DIY: Do It Yourself”