Lagedruk brandstofpomp vervangen (onder de achterbank rechts

Alle tips, trucs en ervaringen met betrekking tot de BMW 5 Serie zijn hier te vinden
Gebruikersavatar
frazz
Berichten: 413
Lid geworden op: 21 jan 2014, 11:26
Locatie: Beverwijk

Lagedruk brandstofpomp vervangen (onder de achterbank rechts

Bericht door frazz » 14 mar 2019, 11:21

Voor alle mensen die dit ooit ook moeten doen, het is super simpel...

Gereedschap: Flinke hamer, flinke schroevendraaier (plat en breed), trekveertje (of iets vergelijkbaars), een emmer, oude handdoeken, karton (voor op de vloer en rondom de openingen, WD 40.

Doe het met zijn tweeën, in je eentje kan het ook, maar dan ben je er twee keer langer mee bezig, ongetwijfeld.
In een notendop is dit de volgorde voor de snelste methode.

1) Rijd tank bijna leeg, motor uit!
  • Ik had nog maar 30 KM te gaan, wat ik opmerkte is dat de kant van de filter (links), leeg was, en er nog een bodempje diesel lag aan de rechter kant, m.a.w. de brandstofpomp pompt de diesel van links naar rechts.
2) Deksels er af draaien.
  • De deksel lijkt op die van een melkbus, het schroefdraad waar het omheen zit is van hard plastic. Boven op de deksel aan de rand zitten tanden, als je niet de speciale gereedschap hebt om deze deksels los te draaien, kan je de hamer en schroevendraaier gebruiken om de deksel los te slaan via die tanden. Lukt redelijk goed. Als de hele pomp of, aan de andere kant, de filter mee draait, gebruik WD40 tussen de deksel en schroefdraad, niet te veel.
3) Filter los halen.
  • Je moet eerst 2 leidingen los koppelen boven op de filter unit (linkse kant), er kan wat druk op zitten dus, houd er een handdoek bij, als je morst mors je op de handdoek en of karton die je rondom hebt verspreid, wees niet bang, er komt bijna niets tot weinig uit. Onderaan de filter heb je de slangetjes, volgens mij waren het er 3 aansluitpunten. Koppel ze los (er zijn veel filmpjes die dit goed laten zien, post er onderaan de beste naar mijn mening). Zodra je ze los hebt gekoppeld bind je de uiteinde met de trekveertje (o.i.d.) vast, zodat je als je de brandstofpomp aan de rechterkant loshaalt je de trekveertje er doorheen haalt.
4) Brandstofpomp loshalen
  • Pak de emmer er bij en haal de brandstofpomp er uit, je moet even goed draaien zodat je de pomp uit het gat kan krijgen, er hangt namelijk een vlotter eronder met een architectuur van ijzerdraad. Zodra je de pomp er uit hebt, houd je de pomp nog RECHTOP en leg je het in de emmer, er it nog vrij wat diesel in de pomp die er makkelijk uit loopt. Als de pomp er uit is samen met de slangen dan heb je nu ook de trekvoor er doorheen. Deze haal je los van de slangetjes zodat je de straks de nieuwe er aan kan vastbinden
5) Nieuwe pomp aansluiten
  • Zoals je de pomp er uithaalde stop je het er weer in. Eerst de trekveer die door de tank zit vastbinden aan de slangen van de nieuwe brandstofpomp, als je dit hebt gedaan duw je eerst de slangen van de pomp door het gat naar links en tegelijkertijd trek je aan het trekveer, dit moet makkelijk gaan. TIP: bundel de 3 slangen van de pomp met een tie rip vast, zodat ze als een geheel door het gat lopen bij het erdoorheen trekken. Je ziet de uiteinden van de slangen uit het gat van de filter (links) uit komen, knip de tie rip los en koppel de slangen aan de filterunit.
6) Alles terug op zijn plek.
  • TIPS: Zorg ervoor dat de pomp in dezelfde positie zit zoals je hem had, als de pomp iets teveel gedraaid zit in de tank, dan kan de niveau meter de verkeerde waarden aangeven betreft hoeveel er nog in de tank zit. Toen ik de pomp loswilde halen, en bij het los slaan van de deksel draaide de hele pomp in het gat een klein beetje mee met de schroefdraad, toen ben ik beter gereedschap gaan halen en i.p.v. nog 30 km te gaan had ik ineens 130 8). De koppelingen terug aan sluiten is vrij duidelijk. Sluit NIETS aan met kracht als het niet meteen vast wil klikken, het heeft allemaal een system, ik post een filmpje waarbij dat wordt uitgelegd.

Fijne details:

https://www.youtube.com/watch?v=QpXeoARA9aA&t=680s[/youtube]

Terug naar “BMW 5 Serie (E60 / E61) DIY: Do It Yourself”