DIY E61 luchtvering vervangen

Alle tips, trucs en ervaringen met betrekking tot de BMW 5 Serie zijn hier te vinden
Gebruikersavatar
malle pietje
Berichten: 384
Lid geworden op: 11 jan 2014, 20:08
Locatie: Soest

DIY E61 luchtvering vervangen

Bericht door malle pietje » 25 okt 2014, 19:43

Bekend gezicht? Je bmw zakt op zn gat aan één of beide kanten? Grote kans dat je luchtbalgen lek zijn. Niet zo vreemd, ze zijn van rubber en dat slijt natuurlijk. Bij mijn 530 zakte de linkerkant in een nachtje een cm of 5 in. Geen gezicht natuurlijk :whistle:

Vervangen is werkelijk een klusje van niks. Dit is wat je nodig hebt.
- de luchtbalg (oem 37126765602), ik kocht hem bij airsuspensionshop voor 144 euro (inclusief verzenden)
- een lange platte schroevendraaier
- een priem of stanleymes en kniptangetje
- een brug is zeker aan te raden maar niet perse noodzakelijk

Begin met of de zekering verwijderen van de luchtvering, maar omdat ik te lui was op te zoeken welke het is, heb ik de relais verwijderd. Dit zit onderin de koferbak
Afbeelding

Krik de auto daarna op (of zet m op de brug) en verwijder het betreffende wiel.
Afbeelding

Controleer de druk op de balg en gebruik de priem of stanleymes om de balg lek te maken en de lucht te laten ontsnappen. Een priem is wat veiliger.

Afbeelding

Een omweg, maar veiliger als de balg nog onder hoge druk staat is de toevoerslang bij de compressor los halen. De compressor hangt aan de rechter achterkant onderop de auto en is bereikbaar door 4 moetjes los te draaien van de plastic beschermkap. Je ziet vervolgens de luchtverdeler. De rode leiding is voor de linker balg, blauw voor rechts. Draai hem alleen los om de lucht te laten ontsnappen, niet verwijderen. Voordeel is dat je gecontroleerd de lucht kunt laten ontsnappen, en mocht je er achte rkomen dat de balg niet het probleem was, dan heb je hem in ieder geval niet kapot gesneden.
Afbeelding

Als de lucht uit de balg is, druk je onderop de veerpoot (waar de balg onder aan vast zit) met de schroevendraaier de plastic palletjes los. Beetje rommelen is al voldoende. Spiek even bij de nieuwe hoe het precies zit.
Helaas vergeten een foto te maken, maar maak je geen zorgen, het wijst zich vanzelf.



Pak nu de lege balg zo hoog mogelijk vast en draai m een kwartslag. De rubberen mof die boven om de balg zit mag mee komen.Wwurm de balg naar buiten
Afbeelding

Knip de toevoerleiding dicht bij de nippel af (met een kniptangetje of stanleymes) en maak direct het einde weer mooi rond.
Afbeelding

Trek de rubberen mof van de oude balg af en zet m op de nieuwe balg. Druk eerst de leiding in de nippel van de nieuwe balg (er zit vaak een wit plugje in, die moet er eerst uit). Gewoon er in duwen, desnoods met een tangetje helpen. Hij gaat er een kleine cm in, maar belangrijker, controleer of hij er niet zomaar uit te trekken is.

Afbeelding

Duw de leiding door de uitspraring van de balg, duw de balg bovenin op zn plek. Dit is waar hij in moet.
Afbeelding

Draai de balg een kwartslag en controleer of hij vast zit. Klik m onder op zn voetje.

En klaar is Kees! Zet t wiel terug, laat m nog even op de krik / brug staan en zet de auto op contact, uiteraard nadat je de toevoerleiding bij de compressor (als je die los had gehaald) weer hebt terug gezet èn de relais of zekering weer hebt teruggezet.

Controleer op sissen, zakken of andere gekke dingen. Niks? Dan ben je klaar!

Een snelle jongen doet het in een twintig minuten, ik was een 40 bezig omdat ik niet zeker wist of ik de balg kon slopen. Maar, dat kan dus! Met een E39 niet, daar werkt het anders. Bij de E61 kan je hem dus gewoon van onderaf verwijderen. En nu weten jullie het ook en ben je met 20 minuutjes en 150euro (tientje brughuur) klaar!!

Gebruikersavatar
malle pietje
Berichten: 384
Lid geworden op: 11 jan 2014, 20:08
Locatie: Soest

Re: DIY E61 luchtvering vervangen

Bericht door malle pietje » 27 okt 2014, 10:30

Updata na 2 dagen en nachten: nog geen hangend pootje gezien :gekdoen:

Alex_Italië
Berichten: 17
Lid geworden op: 24 jan 2014, 19:43

Re: DIY E61 luchtvering vervangen

Bericht door Alex_Italië » 01 dec 2015, 21:46

Supertop! Ik heb inderdaad sinds een dag of wat het zelfde probleem: Hangt helemaal laag links achter. Hoe weet(wist) je zeker dat het de balg is? Zou wel goed zijn om te weten voor ik een nieuwe bestel....

I s er bijvoorbeeld een typische plek waar hij vaak stuk gaat?

Gebruikersavatar
malle pietje
Berichten: 384
Lid geworden op: 11 jan 2014, 20:08
Locatie: Soest

Re: DIY E61 luchtvering vervangen

Bericht door malle pietje » 12 dec 2015, 21:02

Heb vanalles geprobeerd om luchtbellen te ontdekken, maar uiteindelijk maar gewoon vervangen. Ouderdom he...

En zeoveel kosten ze niet....

Alex_Italië
Berichten: 17
Lid geworden op: 24 jan 2014, 19:43

Re: DIY E61 luchtvering vervangen

Bericht door Alex_Italië » 14 dec 2015, 12:03

De reden waarom ik het vroeg, is omdat hij bij mij soms een tijd lang netjes opgepompt lijkt te blijven, en soms als ik de auto neerzet hoor ik ineens duidelijk gesis van het linker achterwiel. Ik vermoed dat het dus een ventiel in de balg is, óf het zou natuurlijk een foutieve sensor kunnen zijn die ten onrechte een overdruk meet en dan een ventiel open zet of zo. Maar een scheurtje/lek in de balg lijkt me niet heel aannemelijk omdat hij het onregelmatig doet.

Andere keren staat hij rustig stil en loopt hij langzamer leeg lijkt het. Van tijd tot tijd hoor je dan ineens de pomp aanslaan.

Op lange ritten op de snelweg loopt hij ook soms zo maar leeg waardoor ik dan ineens een lowrider heb (aan één kant) en na een tijdje pomp hij zichzelf dan weer op. Altijd leuk want meestal geeft hij dan eerst ook nog een lekke band waarschuwing om het feest compleet te maken...

MarcelN
Berichten: 122
Lid geworden op: 25 jul 2015, 21:16
Locatie: Westland thv A20

Re: DIY E61 luchtvering vervangen

Bericht door MarcelN » 09 aug 2018, 21:37

Even omhoog schoppen, mijn rechterkant stond gisteren erg laag, gelijk 2 balgen besteld á €99,- ex verz bij Miessler Automotive GmbH.
Vandaag de balg gechecked en is idd lek (leidingen omgewisseld) en morgen komen de nieuwe binnen, maar bij mijn LCI kan ik hem bovenop de oude balg gewoon eruit draaien net als aan compressor zijde. Kan dat bij de nieuwe ook??
Alvast bedankt voor de goede DIY, ik heb geen brug, wel een werkplaats en is idd binnen korte tijd te fiksen als je het doorhebt.
Edit/ die oude schroefdraad maar afgeknipt en idd maar in de nieuwe gestoken, preventief beide zijdes vervangen, werkt weer top :gekdoen:

Gerardgr
Berichten: 2
Lid geworden op: 13 okt 2017, 08:41

Re: DIY E61 luchtvering vervangen

Bericht door Gerardgr » 19 aug 2023, 16:53

Ik heb beide vervangen. Links zonder problemen. Vandaag de rechter vervangen maar de auto blijft lager hangen. Balg is keihard (gecontroleerd) Iemand enig idee wat dat kan veroorzaken?

Plaats reactie

Terug naar “BMW 5 Serie (E60 / E61) DIY: Do It Yourself”