Kabelbreuk scharnier achterklep: falende afstandsbediening

Alle tips, trucs en ervaringen met betrekking tot de BMW 5 Serie zijn hier te vinden
Gebruikersavatar
Kingfisher
Berichten: 875
Lid geworden op: 18 jan 2010, 12:26
Locatie: De polder
Contacteer:

Kabelbreuk scharnier achterklep: falende afstandsbediening

Bericht door Kingfisher » 20 jan 2011, 12:32

Ik krijg via de mail geregeld vragen over het beruchte kabelbreuk probleem. Om die reden heb ik de tekst die ik elders in een topic heb geplaatst hieronder nogmaals als DIY geplaatst. Aanvullingen zijn natuurlijk altijd welkom. Ik zal van tijd tot tijd dit onderwerp aanvullen indien nodig.

Symptomen
De afstandsbediening werkt niet meer, de auto kan alleen handmatig ver- en ontgrendeld worden door gebruik van de sleutel. Een gerelateerd probleem dat bij mij ontstond door de kabelbreuk was dat ook de radioontvangst slechter werd.

De oplossing

Voordat je de boel open gaat schroeven, test eerst of de afstandsbediening wel werkt als je de sleutel vlak boven de achterspoiler houdt. Werkt het dan wel, dan is er namelijk niet sprake van een kabelbreuk, maar van een onder water gelopen antenneversterker (dat is een ander bekend E61-probleem). Werkt het helemaal niet, dan moet je inderdaad op zoek naar de kabelbreuk. Achteraf beredenerend was optisch de breuk bij mij al te zien. Met het achterruitje omhoog zag je achter het metalen kabelgootje een klein stukje van de kabelboom. Daar was iets rafeligs groens te zien, iets wat achteraf bleek een gecorrodeerde en gebroken 12V-kabel.

Afbeelding
Het rechterscharnier als de achterklep in zijn geheel geopend is.

Afbeelding
Het rechter scharnier met alleen het achterruitje geopend. De zwarte kabelgoot is nu goed te zien, evenals de met zwarte isolatietape omwikkelde kabelboom waar het hier om gaat.

Hoe kom je bij de gebroken kabel:

Eerst de dakspoiler demonteren:
  • Open het glazen achterruitje en schroef de dakspoiler los (4 torx schroeven), twee schroeven zitten onder de zwarte dopjes.
  • Druk nu de achterspoiler iets naar beneden en probeer de spoiler (door je vingers tussen spoiler en dak te zetten) naar je toe te schuiven. De spoiler komt nu los, kantel 'm op de achterkant zodat je nu de bedrading los kunt halen.
  • AM antenne (dat platte ding dat in het zwarte bakje verdwijnt) haal je los door het dekseltje van de antenneversterker te halen en daar te ontkoppelen, kabel 3e remlicht losmaken en de ruitensproeierleiding ter plaatse van de gladde verbinding voorzichtig loswrikken.
Nu is de dakspoiler los, zodat je overal op je gemak bij kunt. Om nu bij de kabel te komen moet je het een en ander verder demonteren:
  • Kabels die uit de rechter kabelboom komen van antenneversterker losmaken
  • Binnen in de auto de rechter speaker uit het plafond halen, kapje haal je los door aan de achterzijde met een creditkart de twee palletjes links en rechts te verbuigen
  • Vervolgens de twee zilveren torx schroeven los draaien, de zwarte torxjes kun je laten zitten
  • Speaker losmaken en de rubberen afdichting naar de kabelboom losschroeven (1 zilverkleurige torx)
  • Nu achterklep open zetten (belangrijk ivm spanning op scharnier!) en de moeren van het achterklepscharnier losschroeven
  • Wrik nu de binnenste metalen afdekking uit de linker kabelgeleider, dit werkt het makkelijkst als je de klep zelf dicht doet, maar het ruitje open zet, omdat nu de kabelgoot van de kofferklep zelf niet in de weg zit (let wel op dat het achterruitje nu nog maar met één scharnier vast zit!
  • Nu kun je heel voorzichtig de kabels naar binnen trekken via het speakergat
  • Isolatietape afwikkelen en op zoek naar de breuk, als die al niet direct zichtbaar was
Waarschijnlijk is de rood-witte (12V naar antenneversterker) of blauw-witte (afstandsbediening) kabel afgebroken. Ter informatie, de dikke rode kabel is voor de achterruitverwarming en de bruin-zwarte kabel is voor de ontgrendeling van het achterruitje.

Bij mij was de rood-witte kabel helemaal door, de blauw-witte lag half open. Ik heb tussen beide draden een nieuw stukje draad gezet (vastgedraaid, daarna gesoldeerd en vervolgens een krimpkousje er omheen), daarna heb ik alles opnieuw omwikkeld met dezelfde (maar dan nieuwe) textiel-isolatietape die voor 5 euro verkrijgbaar is bij de autohandel.

Wat rest is het in omgekeerde volgorde in elkaar zetten van alles. Succes!

Gebruikersavatar
Davye61
Berichten: 31
Lid geworden op: 29 jan 2011, 16:23

Re: Kabelbreuk scharnier achterklep: falende afstandsbediening

Bericht door Davye61 » 30 jan 2011, 11:48

Auto van het weekend ook binnen moeten doen , door falende afstandsbediening. Kon de auto alleen maar meer handmatig openen. Met als het gevolg dat het alarm altijd afging. Dit was leuk voor de buren , als ik vertrok om 6h30 naar mijn werk.
De garage widt nog niet als het een kabelbreuk was, of een kapotte versterker. Heb wel geprobeerd de auto te openen door bediening dicht tegen de spoiler te houden , maar dit werkte niet. We wachten af, als ik meer weet laat ik iets weten.

Alibali

Re: Kabelbreuk scharnier achterklep: falende afstandsbediening

Bericht door Alibali » 30 jan 2011, 12:06

werkt je afstandbediening zelf wel ... ? misschien effe opnieuw inleren...

Gebruikersavatar
Davye61
Berichten: 31
Lid geworden op: 29 jan 2011, 16:23

Re: Kabelbreuk scharnier achterklep: falende afstandsbediening

Bericht door Davye61 » 30 jan 2011, 19:17

Deze werkten beide perfect, tot op een dag dat hij niet meer ging, ook eens de reserve sleutel geprobeerd en ook niets.

Hopelijk heb ik hem vlug terug ;(

Gebruikersavatar
Davye61
Berichten: 31
Lid geworden op: 29 jan 2011, 16:23

Re: Kabelbreuk scharnier achterklep: falende afstandsbediening

Bericht door Davye61 » 31 jan 2011, 22:38

Vandaag terug achter de auto geweest. het was inderdaad een kabelbreuk , 4 kabeltjes waren door. Gelukkige alles al hersteld.

Toch spijtig dat dit bij zoveel tourings voorkomen, toch een foutje van bmw.

grtz

Gebruikersavatar
j0eyv
Berichten: 3329
Lid geworden op: 27 apr 2010, 12:38

Re: Kabelbreuk scharnier achterklep: falende afstandsbediening

Bericht door j0eyv » 01 feb 2011, 07:26

Iemand een idee waar deze kabeltjes lopen bij een E36 Coupe?
Een wijs man zei ooit: Eens BMW, altijd BMW. Alleen kon ik mij daar even niet aan houden..
E36 316I Compact - (1995) - Is no more
E36 318IS Coupe - (1997) - verkocht
Exx? - (200x) - Wordt gezocht..

Gebruikersavatar
harrievanrijn
Berichten: 1
Lid geworden op: 08 dec 2010, 01:09
Locatie: Almere

Re: Kabelbreuk scharnier achterklep: falende afstandsbedieni

Bericht door harrievanrijn » 13 mar 2011, 10:41

Hoi Bjorn,

Heb gisteren op een heerlijk zonnige zaterdag de kabelbreuk aangepakt.
Was het gemier met de sleutel en nu ook nog een uitvallende radio en daarmee ontbrekende verkeersinfo in de navigatie helemaal zat.

Met jouw omschrijving ernaast is dat project super gelukt, alles werkt weer!!!

6 van de 8 aders waren volledig gebroken. Trieste bouwkwaliteit.
De 2 nog hele aders heb ik preventief ook maar een nieuw stuk in gezet.

Dank voor de super uitleg en foto's!!
It's nice to be important, but it is more important to be nice!

Gebruikersavatar
suyker
Berichten: 1608
Lid geworden op: 12 jan 2011, 08:54

Re: Kabelbreuk scharnier achterklep: falende afstandsbedieni

Bericht door suyker » 13 mar 2011, 15:23

niemand ervaring met sedan versie.

kofferbak sensor blijft fout aangeven. heel vervelend
- M - 19" Vertini magic concave - Eibach Pro kit -
- golden brake calipers - M5 Brakes - Carbon details - SMG Shift paddles

Dark knight edition
Afbeelding

Gebruikersavatar
Kingfisher
Berichten: 875
Lid geworden op: 18 jan 2010, 12:26
Locatie: De polder
Contacteer:

Re: Kabelbreuk scharnier achterklep: falende afstandsbedieni

Bericht door Kingfisher » 13 mar 2011, 20:15

Ha Harrie,

Dat is goed om te lezen. Fijn dat alles weer werkt! :duimen:

Gebruikersavatar
ronnyt
Berichten: 101
Lid geworden op: 01 mei 2010, 11:53
Locatie: Hamont (Belgie)

Re: Kabelbreuk scharnier achterklep: falende afstandsbedieni

Bericht door ronnyt » 14 mar 2011, 21:31

Denk dat ik er ook bijna aan moet beginnen.
Bij het openen van de volledige achterklep gaat kentekenplaatverlichting uit en rechter mistlamp branden.
Bij sluiten (voorlopig) weer normaal
Bij openen van alleen de ruit (nog) geen probleem.

Gebruikersavatar
Tazran
Berichten: 338
Lid geworden op: 11 mar 2011, 11:44
Locatie: Het oosten

Re: Kabelbreuk scharnier achterklep: falende afstandsbedieni

Bericht door Tazran » 17 mar 2011, 20:40

Hoi mensen, ff een vraagje.

Heb bij mij de bedrading en de antenne laten repareren. Sleutel en slot achterklep werken nu goed. Ik heb alleen het idee dat het alarm niet werkt. Iemand enig idee hoe je dit test? Daarnaast lukt het me niet om de visuele bevestiging te activeren van de centrale deurvergrendeling. Als ik deze selecteer in het idrivemenu vliegt de selectie er gelijk weer af. Iemand een idee?

Groet, Taz

Gebruikersavatar
BMW_Lover
Berichten: 1384
Lid geworden op: 08 feb 2011, 12:36
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

Re: Kabelbreuk scharnier achterklep: falende afstandsbedieni

Bericht door BMW_Lover » 17 mar 2011, 21:54

Alarm testen:
Auto op slot
FF lekker de auto heen en weer schudden, should do the trick.
Light travels faster than sound...
which is why most people appear brilliant until you hear them.

Afbeelding

Gebruikersavatar
suyker
Berichten: 1608
Lid geworden op: 12 jan 2011, 08:54

Re: Kabelbreuk scharnier achterklep: falende afstandsbedieni

Bericht door suyker » 17 mar 2011, 22:24

hahahah

@ Tazran

Waar heb je dit laten verhelpen en wat was je kwijt.

Moet nog steeds langs met me sedan
- M - 19" Vertini magic concave - Eibach Pro kit -
- golden brake calipers - M5 Brakes - Carbon details - SMG Shift paddles

Dark knight edition
Afbeelding

Gebruikersavatar
Dess
Berichten: 336
Lid geworden op: 09 mei 2010, 17:59
Locatie: Gelderland

Re: Kabelbreuk scharnier achterklep: falende afstandsbedieni

Bericht door Dess » 19 mar 2011, 22:54

Suyker, kan je niet zien of je achterklep schakelaar in de klep of in het onderste deel van je kofferbak zit? zit hij onderin dan heb je dus niks met een scharnier te maken, zit hij wel in de kofferklep zelf dan moeten de kabels toch door je scharnier heen lopen, dan zit hierin het probleem, dan is hij ergens achter het scharnier kapot daar waar de draad onderhevig is aan trek en duw belasting.
Afbeelding
After All It's Only A Weed That Turns To A Flower In Your Mind

Gebruikersavatar
suyker
Berichten: 1608
Lid geworden op: 12 jan 2011, 08:54

Re: Kabelbreuk scharnier achterklep: falende afstandsbedieni

Bericht door suyker » 20 mar 2011, 07:59

Heb morgen afspraak. Monteur denkt zelf het micromechanisme in het slot
- M - 19" Vertini magic concave - Eibach Pro kit -
- golden brake calipers - M5 Brakes - Carbon details - SMG Shift paddles

Dark knight edition
Afbeelding

Plaats reactie

Terug naar “BMW 5 Serie (E60 / E61) DIY: Do It Yourself”