Ruitenwisserpomp?

Voor alle technische vragen over de BMW 5 Serie
Naalroc
Berichten: 139
Lid geworden op: 24 aug 2011, 21:51
Locatie: Drenthe

Ruitenwisserpomp?

Bericht door Naalroc » 06 apr 2024, 18:06

Deze week merkte ik dat bij het bedienen van de (voor)ruit wisser, er maar een klein beetje water uit de motorkap sproeiers 'bubbelde'. (E61 LCI )
Had recentelijk nog vloeistof bijgevuld, en de achterwisser werkte helemaal normaal.
Met nog een paar keer proberen (bij stilstand) kwam er geen water meer, maar hoorde je de pomp wèl draaien.
Even opgezocht wat een nieuwe pomp kost en op voorraad?. Zie hier:
https://shop.ekris.nl/bmw/nl/50127-bmw- ... 41/61_1673

Nu zie ik daar op de partslist (#12), dat er érgens' een zeefje in zit, dus het zou best kunnen dat dit verstopt is, of dat er iets voor gekomen is ( Ooit, 50 jaar geleden met een benzinepomp gehad, dreef er een plastic schijfje in de tank, dat soms voor de aanzuig kwam. zoiets vergeet je nooit weer!)
Vraag is: heeft iemand dit bij de hand gehad, of zou het tandwieltje (als het al een tandwiel pompje is?) los op de as zitten.
Tips of ervaring?
anders eerst maar eens de wielkuip links voor er af, want dat schijnt de gang van zaken te zijn...... :roll:
Cor
E61 LCI 525i benzine, en:
E36 328 Touring benzine

Bart van Zessen
Berichten: 146
Lid geworden op: 23 jun 2020, 16:36

Re: Ruitenwisserpomp?

Bericht door Bart van Zessen » 09 apr 2024, 15:18

ik heb ook een defecte pomp gehad, maar die heb ik dus gewoon vervangen door 1tje uit een sloop auto (is bij mij in de buurt heel dichtbij een sloperij), alleen hij is wel minder krachtig als de originele. bij mij draaide het pompje ook nog gewoon, maar kwam er verder niks uit. heb je ook al gekeken of hij bij de sproeiers zelf niet los zit?

Naalroc
Berichten: 139
Lid geworden op: 24 aug 2011, 21:51
Locatie: Drenthe

Re: Ruitenwisserpomp?

Bericht door Naalroc » 09 apr 2024, 15:29

Onder de motorkap is alles in orde, en ook na wat langer 'pompen' kom er geen water onder de auto; heb even een paar dagen gewacht totdat alles droog was buiten.
Ik houd het er dus op dat het pompje zelf stuk is, en dat alleen de motor daarvan draait.
Ik zou hier geen sloper weten die dit soort auto's heeft; zou de onderdelen zoeker kunnen inschakelen, maar zo erg duur zijn ze nu ook weer niet.
E61 LCI 525i benzine, en:
E36 328 Touring benzine

Gebruikersavatar
Jos535i
Berichten: 410
Lid geworden op: 19 dec 2011, 06:53

Re: Ruitenwisserpomp?

Bericht door Jos535i » 15 apr 2024, 13:43

Voor zo,n 12 a 30 euro koop je zo een nieuwe bij bv Mister-Auto. Even op kentekennummer zoeken. Daarvoor ga je toch niet naar de sloop? Ik zou voor de gemiddelde prijs gaan van een bekend merk als VDO, heb ik ook gedaan en is van een prima kwaliteit.
Succes, Jos

Naalroc
Berichten: 139
Lid geworden op: 24 aug 2011, 21:51
Locatie: Drenthe

Re: Ruitenwisserpomp?

Bericht door Naalroc » 15 apr 2024, 14:24

Ik heb er al eentje onderweg van Winparts, en ook gezocht op het originele nummer , nu ik de pomp er al een paar dagen geleden had afgehaald, het BMW nummer staat op de pomp zelf, komt voor €15,04, van Febi-Bilstein; ze hadden volgens kenteken er ook eentje voor de helft van de prijs, maar die gaf geen terugkoppeling naar het BMW nummer.
Probleem opgelost.

Overigens, er zitten 3 pompen op, en het is de laagste voor de voorruit, de middelste is voor de achterruit, en de hoogste, die ook groter is, voor de koplamp sproeiers.
Pompje wisselen is dan 3 minuten, en de wielkuip er netjes afhalen 1 1/2 uur. En dan wielkuip netjes schoonmaken; terugplaatsen zal wel net zoiets zijn.
Mogelijk redt je het met alleen een deel van de kuip los te halen, en terug te buigen, dan scheelt dat wel veel tijd en werk.....
En dat 'zeefje' op de BMW onderdelen lijst? Is geen zeefje, maar de rubber tule, die als afdichting fungeert tussen het reservoir en het aanzuigpijpje van de pomp, die je er zo indrukt/uittrekt.
E61 LCI 525i benzine, en:
E36 328 Touring benzine

Plaats reactie

Terug naar “BMW 5 Serie (E60 / E61) Techniek”