Carterventilatie

Voor alle technische vragen over de BMW 5 Serie
Gebruikersavatar
vincent h
Berichten: 93
Lid geworden op: 03 nov 2020, 23:04

Carterventilatie

Bericht door vincent h » 30 aug 2023, 17:28

Hallo.

Ik vroeg me af wat een normale hoeveelheid ondertekenen is in een bmw motor met valvetronic (met name de N62). Deze heeft denk ik een vacuum pomp omdat er weinig ondrdruk wordt gecreeerd met de openstaande gasklep.
Is daardoor het vacuum sterker dan bij traditionele motoren van bv een volvo/ford.

Hoe sterk zou de olievuldop vastgezogen mogen worden?

Mijn membranen zijn redelijk nieuw.

Bart van Zessen
Berichten: 144
Lid geworden op: 23 jun 2020, 16:36

Re: Carterventilatie

Bericht door Bart van Zessen » 12 sep 2023, 21:49

wat ik weet is dat bij de N53 de oliedop een licht vaccum heeft. als in, je zou niet al te veel kracht moeten gebruiken om de dop te openen

Gebruikersavatar
vincent h
Berichten: 93
Lid geworden op: 03 nov 2020, 23:04

Re: Carterventilatie

Bericht door vincent h » 25 sep 2023, 20:25

Hij zit niet heel vast maar er is wel duidelijk een zuigend geluid hoorbaar als je de dop half optilt.

Hoe is dit bij andere eigenaren van de N62?

martindebelitos
Berichten: 533
Lid geworden op: 16 mei 2016, 11:25

Re: Carterventilatie

Bericht door martindebelitos » 26 sep 2023, 09:44

hallo vincent by my is het hetzelfde. ook een licht zuigend geluid motor gebruikt kwart liter op 4000 km. is normaal. bmw schryft dat een liter op de 1000km acceptabel is.

Gebruikersavatar
vincent h
Berichten: 93
Lid geworden op: 03 nov 2020, 23:04

Re: Carterventilatie

Bericht door vincent h » 27 sep 2023, 09:08

16000km op een liter is wel heel netjes.

Plaats reactie

Terug naar “BMW 5 Serie (E60 / E61) Techniek”