onregelmatig lopen vlak na start 550i

Voor alle technische vragen over de BMW 5 Serie
roelroel
Berichten: 36
Lid geworden op: 12 jan 2017, 09:46

onregelmatig lopen vlak na start 550i

Bericht door roelroel » 18 jun 2020, 12:28

Hallo forummers,

Hardnekkig probleempje met mijn auto, een E60 2007 550i LCI met bij aanschaf in januari 2020 130.000 op de teller.
De auto heeft bij start met warme motor vaak last van een idle rpm-dip. Vooral na een korte eerste rit. De toerenteller schommelt dan bij de volgende start een paar seconden tussen de 350 en 550 rpm en de motor lijkt bijna af te slaan waarna de boel stabiliseert.
Ook staat de auto met warme motor bij een stoplicht vaak lichtjes te schudden, hoewel niet altijd.
Met uitgeschakelde airco is dit schudden minder voelbaar en zet ik de automaat in "N" dan wordt het ook minder.

Vanaf aanschaf inmiddels het volgende gedaan:
-automaat is gespoeld bij ZF in Delfgouw
-accu is vernieuwd
-reguliere onderhoudsbeurt gedaan en OBD uitlezen bij BMW Amsterdam (was de auto ook voorheen in onderhoud). Uitlezen gaf geen enkele storing. Alle bobines zijn nagemeten en de bougies zijn vernieuwd (moest sowieso gebeuren)
-Luchtmassameter is vernieuwd, nadat ik een paar dagen met losgekoppelde LMM heb gereden en het probleem zich helemaal niet voordeed. Bij nieuwe LMM in het begin ook niet, maar na een dag probleemloos rijden en nadat daardoor denk ik de ECU was ingesteld op de nieuwe LMM speelde het probleem direct weer op.

In maart is een LPG installatie ingebouwd, maar dat maakt voor de klachten geen verschil. Daar ligt het dus niet aan, ook op benzine had en heeft de auto last van dit euvel. Wel kun je daarmee denk ik uitsluiten dat het een vervuild injector-probleem is, want de LPG installatie heeft eigen injectoren en die zijn gloenieuw.

Op zich rijdt de auto perfect, is het volle vermogen altijd zonder haperen voorhanden op benzine (98) en LPG en de auto schakelt scherp en snel.
Zelf denk ik aan een sensor-probleem dat niet bij de uitlezing te voorschijn komt. Het voelt als een mengsel probleem, ook omdat het na een paar seconden verdwijnt. Dat schudden is vreemd, vooral omdat het bij losgekoppelde LMM helemaal verdwijnt. Ook heb ik aan de koppelomvormer gedacht, maar dat rijmt dan weer niet zo met de rest van de symptomen en de auto schakelt zoals gezegd goed.

ehombie
Berichten: 1454
Lid geworden op: 25 nov 2016, 13:12
Locatie: Venlo-Venray

Re: onregelmatig lopen vlak na start 550i

Bericht door ehombie » 18 jun 2020, 16:30

Moeilijk...

Ik zou naar fueltrims beginnen te kijken onder verschillende condities icm andere data...en het even bij benzine te houden.
Stationair problemen en rijdend niet...ga ik altijd en vacuumleks denken.
HANDIG in onderhoud, kleine reparaties, coderingen en evt diagnose.
Alles gaat gepaard met tijd, kennis en beschikbare informatie en/of middelen...een glazenbol heb ik niet
E61 523i LCI verkocht

roelroel
Berichten: 36
Lid geworden op: 12 jan 2017, 09:46

Re: onregelmatig lopen vlak na start 550i

Bericht door roelroel » 18 jun 2020, 18:17

Dank, ik ga er eens in duiken.

ppost
Berichten: 17
Lid geworden op: 18 jun 2020, 08:35
Locatie: Amstelveen

Re: onregelmatig lopen vlak na start 550i

Bericht door ppost » 23 okt 2020, 15:30

Mijn e61 550i doet het ook enkel alleen als deze koud is, dat schijnt een dingetje te zijn van het blok. Als ie t bij warm doet; gasklephuis of vacuum lijkt mij.
2006 E61 550i Full option :///m: :driving:

Plaats reactie

Terug naar “BMW 5 Serie (E60 / E61) Techniek”