Verhoogde accuontlading

Voor alle technische vragen over de BMW 5 Serie
Gebruikersavatar
RobertF
Berichten: 69
Lid geworden op: 03 nov 2014, 10:17
Locatie: Sittard

Re: Verhoogde accuontlading

Bericht door RobertF » 06 feb 2020, 11:49

Voor degene die iets met oldtimers hebben, 10 jaar lang was dit mijn topic op het e23 BMW forum met bijna 400.000 views.

http://forum.bmwe23.nl/viewtopic.php?f=13&t=2877

En dit is mijn huidige project wat over een paar maanden af is.

https://forum.2cv.nl/viewtopic.php?f=34 ... f10eee47f7

Sleutelen aan oldtimers is een virus waar geen medicijn tegen bestaat.
E61 type 525i M-uitvoering carbon zwart
Jaguar MK2 3.4 british racing green 1965
Jaguar XK140DHC 1956

Gebruikersavatar
Source
Berichten: 2834
Lid geworden op: 22 apr 2014, 13:30
Locatie: Rotterdam

Re: Verhoogde accuontlading

Bericht door Source » 06 feb 2020, 19:44

Gaaf!
Ik ga dat eens op het gemak doorlezen.
|| Independent Software engineer @ SEE IT Consultancy ||

Gebruikersavatar
RobertF
Berichten: 69
Lid geworden op: 03 nov 2014, 10:17
Locatie: Sittard

Re: Verhoogde accuontlading

Bericht door RobertF » 07 feb 2020, 10:07

Gisteren de lichtschakelaar gemonteerd en kon meteen vaststellen dat nu de binnenverlichting wel uitging. Het moment van de waarheid was vanochtend natuurlijk, zou er toch nog ontlading zijn ja of nee en het antwoord is NEE, geen displaymelding
Met de nieuwe lichtschakelaar is het probleem van de accuontlading verholpen, weer wat geleerd.
Dank aan allen die hebben meegedacht.
E61 type 525i M-uitvoering carbon zwart
Jaguar MK2 3.4 british racing green 1965
Jaguar XK140DHC 1956

Martijn van Tilburg
Berichten: 366
Lid geworden op: 10 jul 2017, 11:54
Locatie: Noord Brabant

Re: Verhoogde accuontlading

Bericht door Martijn van Tilburg » 07 feb 2020, 16:14

Fijn dat je probleem eindelijk is gevonden en opgelost!
:duim:
Laatst gewijzigd door Leen op 08 feb 2020, 14:37, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Quote verwijderd, quoten van bovenstaand bericht is onnodig en niet toegestaan.

Gebruikersavatar
RobertF
Berichten: 69
Lid geworden op: 03 nov 2014, 10:17
Locatie: Sittard

Re: Verhoogde accuontlading

Bericht door RobertF » 10 feb 2020, 16:32

Misschien te vroeg gejuicht
Gisteren kreeg in de display het symbool van een accu, in check control geen melding en het ging uit nadat gestart was.
Vanochtend alles uitgelezen.
Motor geen foutcodes
IBS geen foutcodes.
Infofeld 1, 2, 3 bekeken. daar was te zien dat de laatste accuwissel op 124300 geweest was, maar ik heb toen alleen de pool los gehad om te verhinderen dat de accu geheel leeg zou lopen. Ik heb daarop de accu wissel bevestigt en nochmaals uitgelezen 4 en 5
Wat mij opvalt is IBS Fehler PROM Diagnose 1, waar kan ik dit verder uitlezen, is dit nog een probleem
Afbeelding
https://drive.google.com/open?id=1U4E5N ... EDQlTsZFG2
https://drive.google.com/file/d/1SifhAX ... sp=sharing
https://drive.google.com/file/d/1zC9YDu ... sp=sharing

Dit is uitgelezen na accuwissel bevestigd te hebben er staat ook laatste accuwissel bij 124310 en bij de vorige staat 124300
De fout bij ISB PROM staat er nog in
https://drive.google.com/open?id=1uaFXm ... bpXES0Kp5c
https://drive.google.com/open?id=13dFxW ... iPFDGBr9Mr

Ik weet niet wat ik verkeerd doe, maar als ik de link tussen de Afbeelding plaats wordt het niet zichtbaar
E61 type 525i M-uitvoering carbon zwart
Jaguar MK2 3.4 british racing green 1965
Jaguar XK140DHC 1956

ehombie
Berichten: 1454
Lid geworden op: 25 nov 2016, 13:12
Locatie: Venlo-Venray

Re: Verhoogde accuontlading

Bericht door ehombie » 10 feb 2020, 17:37

Die accu melding heb ik HEEL af en toe...vandaar die opmerking van mij n.a.v. thijsvanzwam. Dus ik ben ook op onderzoek uit...

Ik rij misschien ook net te weinig om de batterij goed op peil te houden..10 a 20km incl groot stuk snelweg?

Die SOH bepaling vind ik beetje raar en moeilijk te herleiden. die is bij mij 5,...% ook ofzo. In een document zie ik dat het aan te raden is om deze ook vast te stellen met een midtronics batterij tester..

Komt die accu melding al snel hiervan icm met een bepaalde SOC is eigenlijk mijn vraag? Bij jouw is die ook niet al te hoog...en icm met je SOC...dus..want je
Je dme/ibs hebben een bepaalde mangement...en ontlaad karakteristiek.

Wanneer je auto op contact gaat, zie ik als snel een voltage tussen 11-12....(wanneer in slaap 12.3v). Ik ben me bewust dat er op de achtergrond veel stroomverbruikers aan het werkzijn..( waar onder ook even de brandstofpomp)

Mijn AGM batterij van 95Ah (bosch...) heb ik toen ook welliswaar met carly geregistreerd...en misschien heeft die al wat tikken gehad n.a.v. mijn keyless (echter, ik was er relatief snel bij...kon hem nog altijd starten).

Ik zou wel eens de SOH zelf willen bepalen en te vergelijken en met inpa waardes
In de situaties
willekeurig vóór registeren met een bepaalde SOC
Opgeladen vóór registeren met een vol geladen accu
willekeurig NA registeren met een bepaalde SOC
Opgeladen NA registeren met een vol geladen accu

Hierbij in acht nemen wat de voltage ook is bij het op contact zetten en hoe ver de DIP is bij starten...
Vervolgens kan ik nog altijd een nieuwe accu erin leggen (varta silver nog iets...95AH AGM)

Ik ben van plan om te investeren in een picoscope...(niet omdat het moet, maar omdat ik het kan...)

Lang verhaal...enfin ik heb evt nog wel wat info als je die wilt kan ik je die wel mailen. Dan moet je even een pm of email sturen via dit forum.
HANDIG in onderhoud, kleine reparaties, coderingen en evt diagnose.
Alles gaat gepaard met tijd, kennis en beschikbare informatie en/of middelen...een glazenbol heb ik niet
E61 523i LCI verkocht

Gebruikersavatar
RobertF
Berichten: 69
Lid geworden op: 03 nov 2014, 10:17
Locatie: Sittard

Re: Verhoogde accuontlading

Bericht door RobertF » 10 feb 2020, 19:31

Ik weet niet hoe ik die SOH en SOC waardes moet interpreteren ? Wat is normaal en wanneer is het afwijkend.
Je moet het jezelf leren met Inpa te werken daarom is input van mensen die ervaring hiermee hebben zo belangrijk
E61 type 525i M-uitvoering carbon zwart
Jaguar MK2 3.4 british racing green 1965
Jaguar XK140DHC 1956

thijsvanzwam
Berichten: 396
Lid geworden op: 21 apr 2015, 20:08
Locatie: Broek op Langedijk

Re: Verhoogde accuontlading

Bericht door thijsvanzwam » 10 feb 2020, 19:54

je zou die screenshots eens met een kort begeleidend schrijven kunnen mailen naar bimmerprofs. Dat is van ene Kaspars en die kan aan de hand van de kleinste afwijking al vrij snel interpreteren wat er aan de hand kan zijn, vooral met de State of Health (SOH) en de State of Charge (SOC) waarden.
Het was immers ook zijn verklaring die de mensen bij Carly deed overtuigen mij het volledige bedrag van een nieuwe originele accu terug te doen betalen.

(let op, moet wel in het engels)
onderstuur is als je de muur met de voorkant raakt,
overstuur is als je de muur met de achterkant raakt
paardenkracht is hoe hard je de muur raakt
en koppel is hoe ver je de muur meesleept.

ehombie
Berichten: 1454
Lid geworden op: 25 nov 2016, 13:12
Locatie: Venlo-Venray

Re: Verhoogde accuontlading

Bericht door ehombie » 10 feb 2020, 20:46

Die SoC en SoH is uitgedrukt in % in inpa. Hoe BMW beide berekent dat is niet bekend (zover ik en op bimmerprofs kan vinden). Als je googled kom je genoeg (verschillende) formules en theorien tegen om dit vast te stellen...met elk model voor en nadelen.
Maar ik zie na je registratie die SoH op 0 staan. Bekijk eens of die veranderd. In een blog zegt die kasper dat dit na x aantal start cycli wordt vastgesteld.

@thijs
Ja daar zat ik al aan te denken...maar misschien benader ik hem wel tzt...
HANDIG in onderhoud, kleine reparaties, coderingen en evt diagnose.
Alles gaat gepaard met tijd, kennis en beschikbare informatie en/of middelen...een glazenbol heb ik niet
E61 523i LCI verkocht

Gebruikersavatar
RobertF
Berichten: 69
Lid geworden op: 03 nov 2014, 10:17
Locatie: Sittard

Re: Verhoogde accuontlading

Bericht door RobertF » 10 feb 2020, 21:38

@ebombie, ja die SOH waarde is 0, dit is uitgelezen direct nadat ik de accuwissel bevestigd had. Vlgs mij wordt die SOH na de bevestiging gereset. Ik zal volgende week nog eens meten als ik er mee gereden heb.
Waar ik nog een vraagteken heb is de fout in de IBS PROM,
E61 type 525i M-uitvoering carbon zwart
Jaguar MK2 3.4 british racing green 1965
Jaguar XK140DHC 1956

Gebruikersavatar
tom_il
Berichten: 4119
Lid geworden op: 24 jul 2011, 19:32
Locatie: Tienen, belgie

Re: Verhoogde accuontlading

Bericht door tom_il » 10 feb 2020, 23:18

525d E61 2007 pre-LCI

ehombie
Berichten: 1454
Lid geworden op: 25 nov 2016, 13:12
Locatie: Venlo-Venray

Re: Verhoogde accuontlading

Bericht door ehombie » 11 feb 2020, 07:50

Dit document had ik nog in bezit, en is nog online te vinden. Staat volgens mij hezelfde in wat tomil refereert in die link

https://www.google.com/url?q=http://fre ... eN8jzDpA80

RobertF
Let op, inpa is eigenlijk geen officiele "dealer" software en was meer "fabriekssoftware", zover ik hier en daar heb gelezen.
Wat allemaal die velden exact inhouden is voor ons een vraag. Binnen ista zijn die velden zoals ibs prom niet eens op te vragen, zover ik snel heb gekeken vorige week. (Denk niet dat daar het probleem zit)

Overigens zie ik in infoveld 3 dat jij de laatste 4 cycli geen verhoogde ontlading hebt. Dus dat zit nog wel snor...
HANDIG in onderhoud, kleine reparaties, coderingen en evt diagnose.
Alles gaat gepaard met tijd, kennis en beschikbare informatie en/of middelen...een glazenbol heb ik niet
E61 523i LCI verkocht

Gebruikersavatar
RobertF
Berichten: 69
Lid geworden op: 03 nov 2014, 10:17
Locatie: Sittard

Re: Verhoogde accuontlading

Bericht door RobertF » 12 feb 2020, 20:30

Vandaag nog een keer de IBS uitgelezen
Wat denken jullie van deze waarden
https://drive.google.com/open?id=15e2PI ... 4adasCU41O
https://drive.google.com/open?id=1eUZsX ... MQ6j-w6KkJ
E61 type 525i M-uitvoering carbon zwart
Jaguar MK2 3.4 british racing green 1965
Jaguar XK140DHC 1956

Gebruikersavatar
RobertF
Berichten: 69
Lid geworden op: 03 nov 2014, 10:17
Locatie: Sittard

Re: Verhoogde accuontlading

Bericht door RobertF » 28 feb 2020, 20:27

Vandaag de auto nog eens op de laptop aangesloten
Ik had er sinds dinsdag niet meer mee gereden en je ziet dat de accu langzaam ontlaadt van 99% naar 67% in 3 dagen. Wat zeggen deze gegevens over de oorzaak, toch een slechte accu , het is een Exide 96Ah 720 en die is 20 maanden oud of is er een andere oorzaak. Graag advies

https://drive.google.com/open?id=1X9mMf ... uEKxmCjY6Q
https://drive.google.com/open?id=18gYjG ... _71Q9vtPtl
https://drive.google.com/open?id=1EJSje ... pVtoActokX
E61 type 525i M-uitvoering carbon zwart
Jaguar MK2 3.4 british racing green 1965
Jaguar XK140DHC 1956

Gebruikersavatar
RobertF
Berichten: 69
Lid geworden op: 03 nov 2014, 10:17
Locatie: Sittard

Re: Verhoogde accuontlading

Bericht door RobertF » 29 feb 2020, 10:12

Vanochtend na 4 dagen gewoon gestart en de klok was er ook nog. Wat ik niet begrijp is dat de capaciteit in 3 dagen van 99 naar 67% gaat maar dat de startfahigkeit al 3 dagen op 32,8% staat. Zou de IBS in de war zijn.
E61 type 525i M-uitvoering carbon zwart
Jaguar MK2 3.4 british racing green 1965
Jaguar XK140DHC 1956

Plaats reactie

Terug naar “BMW 5 Serie (E60 / E61) Techniek”