verhoogd toerental
verhoogd toerental
ik heb al sinds een week dat het stationair toerental van mijn 523 n53 motor regelmatig naar de 900 toeren gaat . schommelt wat op en neer , dan weer terug naar 900
als het dan terug zakt naar 600 toeren , loopt de motor ook onregelmatig .Iemand enig idee waar het aan kan liggen
ik heb wel het idee dat het pas begint als de motor op temperatuur komt.
als het dan terug zakt naar 600 toeren , loopt de motor ook onregelmatig .Iemand enig idee waar het aan kan liggen
ik heb wel het idee dat het pas begint als de motor op temperatuur komt.
Re: verhoogd toerental
Misschien zeggen fueltrims meer...
Maar....als ik in mijn glazenbol kijk en een onderdeel mag noemen carterventilatie...wanneer deze defect/gescheurd is dan merk je dat het meeste bij stationair. (In feite heb je dan een vacuumlek) en kun je terug zien in de fueltrims
Heb er een topic aan besteed in diy gedeelte. (Meer specifieke info mag je altijd pb sturen)
Maar....als ik in mijn glazenbol kijk en een onderdeel mag noemen carterventilatie...wanneer deze defect/gescheurd is dan merk je dat het meeste bij stationair. (In feite heb je dan een vacuumlek) en kun je terug zien in de fueltrims
Heb er een topic aan besteed in diy gedeelte. (Meer specifieke info mag je altijd pb sturen)
HANDIG in onderhoud, kleine reparaties, coderingen en evt diagnose.
Alles gaat gepaard met tijd, kennis en beschikbare informatie en/of middelen...een glazenbol heb ik niet
E61 523i LCI verkocht
Alles gaat gepaard met tijd, kennis en beschikbare informatie en/of middelen...een glazenbol heb ik niet
E61 523i LCI verkocht
Re: verhoogd toerental
Kan ook de lucht massa meter zijn, deze met contact spray schoon maken.
The most dangerous nut in my car is the one that holds the throttle, me!
Daily fun: Golf 7 GTI Performance 312pk Beek auto racing tuning
Track fun: BMW e46 328 Touring & Ducati 996SPS.
Ex trackday; BMW e46 325CI
Daily fun: Golf 7 GTI Performance 312pk Beek auto racing tuning
Track fun: BMW e46 328 Touring & Ducati 996SPS.
Ex trackday; BMW e46 325CI
Re: verhoogd toerental
is de luchtmassameter hetzelfde als het gasklephuis
als ik hem schoongemaakt heb moet hij dan ook opnieuw worden ingeleerd of is dit niet nodig
als ik hem schoongemaakt heb moet hij dan ook opnieuw worden ingeleerd of is dit niet nodig
Re: verhoogd toerental
is de luchtmassameter hetzelfde als het gasklephuis
als ik hem schoongemaakt heb moet hij dan ook opnieuw worden ingeleerd of is dit niet nodig
trouwens , wat zijn fueltrims ?
als ik hem schoongemaakt heb moet hij dan ook opnieuw worden ingeleerd of is dit niet nodig
trouwens , wat zijn fueltrims ?
-
- Berichten: 854
- Lid geworden op: 10 mei 2016, 21:24
Re: verhoogd toerental
Gasklephuis zit vast aan de inlaat, daar zit een lucht vlinderklep in, die kan best zwart worden en afzetting hebben waardoor deze blijft plakken en/of niet helemaal meer afsluit. De aanslag komt voornamelijk door de carterventilatie.
De luchtmassa meter zitten tussen het filterhuis en het gasklephuis, is een zwart plastic geval met een gaasje en een voelertje in het midden. ( dat voelertje is ook kwetsbaar !!! )
De luchtmassa meter zitten tussen het filterhuis en het gasklephuis, is een zwart plastic geval met een gaasje en een voelertje in het midden. ( dat voelertje is ook kwetsbaar !!! )
Mitsubishi Outlander limited 2019 ( geen PEHV)
Ex E90 325i lci 2012
Ex E46 330XIA 2003
Ex E38 750i 1995
Ex E28 (M) 535iA 1984, 1986
Ex E90 325i lci 2012
Ex E46 330XIA 2003
Ex E38 750i 1995
Ex E28 (M) 535iA 1984, 1986
Re: verhoogd toerental
vanmiddag gasklephuis schoongemaakt , zat best wel veel vette aanslag in
de motor loopt tot nu toe wel een heel stuk beter stationair. Wilde ook gelijk de carterventilatie controleren , maar zal wel aan mij liggen , ik kon hem nergens ontdekken. Wat moet er allemaal gedemonteerd worden om er bij te komen
ik kom op You Tube ook geen filmpje tegen over een n 53 motor. Is het trouwens normaal dat je bij draaiende motor de olie vuldop er bijna niet
afkrijgt of duidt dat ook ergens op. de dop wordt echt stevig vastgezogen
de motor loopt tot nu toe wel een heel stuk beter stationair. Wilde ook gelijk de carterventilatie controleren , maar zal wel aan mij liggen , ik kon hem nergens ontdekken. Wat moet er allemaal gedemonteerd worden om er bij te komen
ik kom op You Tube ook geen filmpje tegen over een n 53 motor. Is het trouwens normaal dat je bij draaiende motor de olie vuldop er bijna niet
afkrijgt of duidt dat ook ergens op. de dop wordt echt stevig vastgezogen
Re: verhoogd toerental
Als je nu tevreden bent laat het maar zo...zou ik zeggen. Schoonmaken is idd een goede oplossing om uit te proberen.
Mocht het terug komen...
Je kunt de carterventilatie (CCV) niet echt visueel controleren, mits je die dop eraf haalt (tussen cilinder 5 en 6 onder de afdekkap)
Om die eraf te halen zie laatse bericht
viewtopic.php?f=123&t=57107
Wat betreft die oliedop. Er heerst een "onderdruk" onder de oliedop om dampen af te zuigen (mbv CCV systeem) en in via de ingaande lucht mee te verbranden.
wat betreft fueltrims zie
Zie https://www.amt.nl/werkplaats-onderhoud ... 1557604471
Het kost even...inlezen en of filmpjes kijken (tips and trics)...maar als je zelf dingen wilt oplossen en/diagnostiseren kun je vaak niet zonder deze parameters (of je gaat op geluk onderdelen vervangen)
Je hebt wel een scantool nodig/obd lezer met app voor smartphone.
Mocht het terug komen...
Je kunt de carterventilatie (CCV) niet echt visueel controleren, mits je die dop eraf haalt (tussen cilinder 5 en 6 onder de afdekkap)
Om die eraf te halen zie laatse bericht
viewtopic.php?f=123&t=57107
Wat betreft die oliedop. Er heerst een "onderdruk" onder de oliedop om dampen af te zuigen (mbv CCV systeem) en in via de ingaande lucht mee te verbranden.
wat betreft fueltrims zie
Zie https://www.amt.nl/werkplaats-onderhoud ... 1557604471
Het kost even...inlezen en of filmpjes kijken (tips and trics)...maar als je zelf dingen wilt oplossen en/diagnostiseren kun je vaak niet zonder deze parameters (of je gaat op geluk onderdelen vervangen)
Je hebt wel een scantool nodig/obd lezer met app voor smartphone.
HANDIG in onderhoud, kleine reparaties, coderingen en evt diagnose.
Alles gaat gepaard met tijd, kennis en beschikbare informatie en/of middelen...een glazenbol heb ik niet
E61 523i LCI verkocht
Alles gaat gepaard met tijd, kennis en beschikbare informatie en/of middelen...een glazenbol heb ik niet
E61 523i LCI verkocht
Re: verhoogd toerental
Ja die onderdruk hoort! Zoek anders op Mass Air Flow (MAF) meter, op youtube, zul je zien waar hij zit.
The most dangerous nut in my car is the one that holds the throttle, me!
Daily fun: Golf 7 GTI Performance 312pk Beek auto racing tuning
Track fun: BMW e46 328 Touring & Ducati 996SPS.
Ex trackday; BMW e46 325CI
Daily fun: Golf 7 GTI Performance 312pk Beek auto racing tuning
Track fun: BMW e46 328 Touring & Ducati 996SPS.
Ex trackday; BMW e46 325CI
Re: verhoogd toerental
de pret heeft 1 dag geduurd , nu is het weer zoals het was.
wel raar , loopt alleen onregelmatig als de motor op temperatuur is.
je zou zeggen als het de carterventilatie is loopt hij altijd onregelmatig ??
en nog bedankt voor alle informatie die ik van jullie gekregen heb.
wel raar , loopt alleen onregelmatig als de motor op temperatuur is.
je zou zeggen als het de carterventilatie is loopt hij altijd onregelmatig ??
en nog bedankt voor alle informatie die ik van jullie gekregen heb.
Re: verhoogd toerental
Omdat het een (kleine) scheur is kan die de balans verstoren van het brandstof mengsel bij stationair. Wanneer je wat hoger in de toeren "zeg >1000rpm" dan is het lek weer nihil t.o.v. van de lucht wat nodig is voor de optimale verhouding van je 6 cilinders, dan loopt hij goed. (dit is o.a. kenmerk van een vacuumlek en kun je vaak goed terug zien in de fueltrims)
Bij een koude motor loopt de motor met meer benzine en dat heft die lek ook op. Bij een warme motor gaat hij de lambda sensors e.d. gebruiken om het ideale mengsel samen te stellen. (kort gezegd) Afhankelijk hoe die scheur in de CCV zich manifesteert in die behuizing kan die MOGELIJK soms wel of jouw symptomen laten optreden.
Een hoge fluit toon onder de motorkap bij stationair is een goed kenmerk van een gescheurd membraam (door de valse lucht die hij aanzuigt gaat het membraam op en neer).
Maar ik wil je niet op koste jagen.....Nogmaals het is een aanname...op jouw omschrijving en evt de bouwjaar van je auto.
Bij een koude motor loopt de motor met meer benzine en dat heft die lek ook op. Bij een warme motor gaat hij de lambda sensors e.d. gebruiken om het ideale mengsel samen te stellen. (kort gezegd) Afhankelijk hoe die scheur in de CCV zich manifesteert in die behuizing kan die MOGELIJK soms wel of jouw symptomen laten optreden.
Een hoge fluit toon onder de motorkap bij stationair is een goed kenmerk van een gescheurd membraam (door de valse lucht die hij aanzuigt gaat het membraam op en neer).
Maar ik wil je niet op koste jagen.....Nogmaals het is een aanname...op jouw omschrijving en evt de bouwjaar van je auto.
HANDIG in onderhoud, kleine reparaties, coderingen en evt diagnose.
Alles gaat gepaard met tijd, kennis en beschikbare informatie en/of middelen...een glazenbol heb ik niet
E61 523i LCI verkocht
Alles gaat gepaard met tijd, kennis en beschikbare informatie en/of middelen...een glazenbol heb ik niet
E61 523i LCI verkocht
Re: verhoogd toerental
een hoge fluittoon hoor ik niet , maar het euvel is nog wel regelmatig aanwezig
ik kan bij Offenga een membraam en een alu deksel bestellen , maar het is mij niet helemaal duidelijk of er ook slangen vervangen moeten worden.
ik kan bij Offenga een membraam en een alu deksel bestellen , maar het is mij niet helemaal duidelijk of er ook slangen vervangen moeten worden.
Re: verhoogd toerental
Ik zou eerst eens de interieurfilter behuizing demonteren en vervolgens de deksel met bmw logo.
En een eens een vinger op de opening houden op de ccv. Zie filmpje
https://bimmerprofs.com/check-ccv-part-3/
Er is op deze site ook een instructie gekomen hoe je evt de offinga producten het beste kunt monteren.
Als je je emailadres stuuurt via pb stuur ik je wel de handleiding.
En een eens een vinger op de opening houden op de ccv. Zie filmpje
https://bimmerprofs.com/check-ccv-part-3/
Er is op deze site ook een instructie gekomen hoe je evt de offinga producten het beste kunt monteren.
Als je je emailadres stuuurt via pb stuur ik je wel de handleiding.
HANDIG in onderhoud, kleine reparaties, coderingen en evt diagnose.
Alles gaat gepaard met tijd, kennis en beschikbare informatie en/of middelen...een glazenbol heb ik niet
E61 523i LCI verkocht
Alles gaat gepaard met tijd, kennis en beschikbare informatie en/of middelen...een glazenbol heb ik niet
E61 523i LCI verkocht
Re: verhoogd toerental
afgelopen zaterdag carterventilatie vervangen. Ik heb er wel een nieuw kleppendeksel op gezet , daar zitten gelijk nieuwe boutjes en een nieuwe pakking in , is trouwens best wel een beetje werk. Gelijk maar de bougies vervangen
ik heb nog geprobeerd om het dekseltje van het oude membraam te verwijderen , maar dat is eigenlijk niet te doen zonder alles te beschadigen
wel gezien dat membraam gescheurd was . dekselpakking was ook al goed hard geworden en moest toch vervangen worden.
probleem is nu opgelost de motor loopt weer normaal stationair , alleen nog een keer de olievuldop vervangen
ik heb nog geprobeerd om het dekseltje van het oude membraam te verwijderen , maar dat is eigenlijk niet te doen zonder alles te beschadigen
wel gezien dat membraam gescheurd was . dekselpakking was ook al goed hard geworden en moest toch vervangen worden.
probleem is nu opgelost de motor loopt weer normaal stationair , alleen nog een keer de olievuldop vervangen
Re: verhoogd toerental
Oke...ook kleppendeksel vervangen. Fijn dat het probleem is opgelost!
HANDIG in onderhoud, kleine reparaties, coderingen en evt diagnose.
Alles gaat gepaard met tijd, kennis en beschikbare informatie en/of middelen...een glazenbol heb ik niet
E61 523i LCI verkocht
Alles gaat gepaard met tijd, kennis en beschikbare informatie en/of middelen...een glazenbol heb ik niet
E61 523i LCI verkocht